Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Grow Maistro

Tips And Tricks Gevraagd Bij De Bouw Van Mijn Kweekhok Op Zolder..

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Ik ben nieuw op het forum en ga volgende week beginnen met de bouw van een hok op zolder. Alleen is mijn zoldertje niet echt geschikt naar mijn idee ( niet erg hoog 210cm op hoogste punt met scheef dak ).

 

Ben wat aan het meten geweest en kom ongeveer uit op een grondoppervlakte van 260cm diep en 160/170/180 cm breed.

 

Mijn zolder is kaal ( niet geisoleerd, je kijkt zo tegen dakbeschot aan ). Zal mijn hokje dus iig goed moeten isoleren.. Verder ben ik van plan om in de koude maanden een kachel te gebruiken en in de warme maanden een mobiele airco te gebruiken..

 

Ik wil graag gaan kweken met twee gavita pro 1000w de, mooie veelzijdige lamp alleen wel beetje prijzig.. Zit dus nog wat te twijfelen tussen 2x1000w de lampen of 4x 400w/600w hps lampen! Wat is raadzaam en jullie advies?

 

Verder wil ik gaan werken met 2000m2 afzuiger en 1500m2 actieve inblaas.

 

Zit te twijfelen om 11ltr potten te gaan gebruiken of 18ltr potten, wat is volgens jullie beter. Zat zelf te denken omdat ik weinig hoogte heb de planten klein te houden in 11ltr potten en dan paar meer. 4x8=32st 18ltr of 5x10=50st 11ltr.

 

Wil een mooi soortje gaan kweken, kan speciale kush stekken krijgen via kennis en dit lijkt me wel wat..

 

Ik ga even bekijken welke matrialen ik het beste kan gebruiken voor mijn hokje, denk 44x72 balkjes frame buitenkant goedkope plaatmatriaal, steenwol isolatie en binnenkant gipsen en dan kalken omdat ik al gezien heb in een topic dat dit het beste reflecteert.

 

Als jullie opmerkingen of tips hebben hoor ik het graag, ben leerguerig en wil het graag goed aanpakken..

 

Grtz, Grow Maistro

Share this post


Link to post
Share on other sites

enige tip die ik heb is, als je toch gaat isoleren doe het meteen goed!

Share this post


Link to post
Share on other sites

enige tip die ik heb is, als je toch gaat isoleren doe het meteen goed!

 

En wat bedoel je dan precies?

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet het goedkoopst spul tegen de muur tapen en klaar maar gewoon 'volgens de regels' inc schimmel/vochtwerend, het is iets dat voordelen heeft voor je woning (alsmede je plantjes) dus het is waard even in te verdiepen hoe en wat, een kennis dacht ik doe het wel zo hup vlug dit dat en die zat achteraf eigenlijk met meer problemen en kon alles van de muur trekken en vervangen :whistle:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb het hier zo gedaan

Folie-regels er tegenaan-rockwool-weer folie- latten - gipsplaat

 

En bij de regels pur gebruikt.

Om naden en kieren af te dichten wel netjes wegsnijden wat overtollig is.

 

Laat 2 dakkapellen plaatsen over gehele daklengte :) ben je ook de 2 schuine stukken kwijt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ene folie is dampdoorlatend de ander is afsluitend.

 

Rockwool is bestand tegen temperaturen van 1000+

Dus werkt brandvertragend. Geluids en warmte isolerend.

Wel lange mouwen aantrekken :P jeukt behoorlijk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je gevoelig bent voor die vezels is jezelf goed inpakken idd een must... heb er zelf 0,0 last van maar ken genoeg mensen die zichzelf tot bloedens toe gekrabt hebben van de jeuk door die zooi.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isoleren doe je door verschillende lagen isolatie te gebruiken, dus een laag MDF met steenwol ertusse weer een laag geperste pur plaat en dan weer laag gipsplaat en goed met pur schuim de holle ruimtes opvullen. Kost wel wat maar wie beetje op MP zoekt vind vaak veel voor weinig

 

Trouwens word is 2000W aan hps niet veel voor dit ruimte ? Kwa tempratuur en lichtdruk ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zolder isoleren aftimmeren lijkt mij een investering om iig even over na te denken, vooral als je het zelf kan (waar ik vanuit ga als je ook zelf het hok bouwt).. Je stookt en aircoot je helemaal een slag in de rondte en dan nog houdt je t niet maximaal onder controle vrees ik. Ik heb mn hok van 46x46 balken, 2-zijdig gipsplaten, rockwool gebouwd (binnenmaten 2,10 x 1,80 x 2 lbh), werkt prima. Overigens heb ik 17x18 liter staan onder 2x 600 watt, gaat tot nu toe prima. Ik heb 1500m3 afzuig, actieve inblaas heb ik vervangen door passief, hangt een beetje van jouw situatie af denk ik maar 1500m3 ga je daar niet van nodig hebben denk ik..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx iedereen leuk dat jullie meedenken. Ik ga mischien mijn hokje wel aanpassen naar 130cm x 260cm met 3x 600w hps.. Dan 1500m3 afzuiging en 1000m3 inblaas.. Hou gewoon van actieve inblaas ivm verse lucht heel belangrijk is voor de planten..

 

Grtz, Grow Maistro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trouwens word is 2000W aan hps niet veel voor dit ruimte ? Kwa tempratuur en lichtdruk ?

 

Ik weet dat een 1000w gavita pro het mooi doet op 150cm x 150cm, vandaar dat ik twee wou doen op 160cm x 260cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het grootste probleem met een zolder, is de beperkte ruimte boven in..

Daar MOET je je lamp al kwijt en dan blijft er eigenlijk geen ruimte over voor je filter.

 

Ik heb mijn filter en afzuiging daarom er naast gecreëerd.

Door middel van een vals plafond over de gehele diepte ben je maar weinig ruimte meer kwijt.

 

gallery_38152_17225_171918.jpg

 

gallery_38152_17225_139413.jpg

 

gallery_38152_17225_122580.jpg

 

gallery_38152_17225_50043.jpg

 

Doe er je voordeel mee

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duurste optie is zolder compleet isoleren( meerwaarde als eigen huis betreft) en setup plaatsen

Daarbij proberen in de nok alle warme lucht wegzuigen en de rest eromheen bouwen.

 

Andere optie is geïsoleerd structuur binnen je zolder timmeren waar je dan evengoede resultaten kan verwachten.

Wellicht een beetje hogere stroomkosten voor klimaat.

 

Bereken kweek oppervlakte vanaf 1,50m hoogte ivm hoogte planten en lampafstand, bij 600w.

Bij 1000w heb je meer hoogte nodig dus dan neemt je kweekoppervlakt af..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...