Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

tuinman

Afasie Als Gevolg Van Een Hersenbloeding. Revalidatie

Recommended Posts

Hallo allemaal

 

Even een intro over "Afasie"

 

 

Wat is afasie?

 

Ieder mens gebruikt taal. Praten, het vinden van de juiste woorden, begrijpen, lezen, schrijven en gebaren maken zijn onderdelen van ons taalgebruik. Wanneer als gevolg van hersenletsel een of meer onderdelen van het taalgebruik niet meer goed functioneren, noemt men dat afasie. Afasie, A (= niet) fasie (= spreken) betekent dus dat iemand niet meer kan zeggen wat hij wil. Hij kan de taal minder goed gebruiken dan voorheen.

Veel mensen ondervinden tijdens hun vakantie in het buitenland de frustratie van het niet goed kunnen duidelijk maken wat ze bedoelen of het niet goed begrijpen wat de ander zegt. Zelfs in landen waarvan wij menen de taal goed te beheersen, zoals Engeland of Frankrijk, merken we dat bijvoorbeeld bij een doktersbezoek. In landen waarvan we de taal minder goed beheersen, zoals Portugal, Turkije of zelfs China, worden onze communicatiemogelijkheden met de lokale bevolking steeds beperkter, en lukt het ons zelfs niet meer altijd om op ons bord te krijgen wat we zo graag wilden eten. Mensen met afasie ondervinden dagelijks deze problemen.

 

Afasie is dus een taalstoornis. Geen twee mensen met afasie zijn precies gelijk, afasie is bij iedereen anders. De ernst en omvang van afasie zijn onder andere afhankelijk van de plaats en de ernst van het hersenletsel, het vroegere taalvermogen en iemands persoonlijkheid. Sommige mensen met afasie kunnen wel goed taal begrijpen, maar hebben moeite met het vinden van de juiste woorden of met het bouwen van zinnen. Anderen spreken juist wel veel, maar wat zij zeggen is voor de gesprekspartner niet of moeilijk te begrijpen; deze mensen hebben vaak grote problemen met het begrijpen van taal. Het taalvermogen van de meeste mensen met afasie bevindt zich ergens tussen deze twee uitersten. Let wel: iemand met afasie beschikt over het algemeen over zijn volledige intellectuele capaciteiten!

 

Bijna altijd is er na het ontstaan van afasie enig spontaan herstel van de taal. Zelden of nooit is dat herstel volledig. Toch is er met veel oefenen, telkens weer proberen en volhouden vaak enige verbetering te verkrijgen. Degene die kan helpen met het oefenen van de taal is de logopedist. Een logopedist geeft onder andere taaltherapie. Bij deze therapie staat het weer kunnen communiceren voorop. Bij de verbetering van de communicatie kunt u als gesprekspartner hulp bieden. De behandelend logopedist kan u hiervoor aanwijzingen geven. Daarnaast besteedt de logopedist aandacht aan lezen en schrijven.

Bron: afasie.nl

 

Mijn moeder heeft afgelopen maandag een hersenbloeding gehad. Er is al vooruitgang. Ze heeft geen uitvallen gehad. Wel heeft ze moeite om emoties te tonen en de juiste woorden uit te spreken. Ze begrijpt wel wat er aan de hand is maar heeft last van haar korte termijn geheugen. Ik heb haar gister uitgebreid ondervraagd.

 

Ik zit dus nu met de vraag of medicinale olie baat kan hebben bij de revalidatie.

Naar welke soort moet ik bijv. Kijken? Cbd rijke soorten?

Wie kan mij meer info geven?

 

Met een arts of dokter durf ik het niet te vragen want ik lees overal dat medisch personeel daar nog te sceptisch over zijn.

 

Wie kan mij helpen?

Graag relevante antwoorden en tips graag.

 

Groetjes tuinman

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.medcanvzw.be/ helpen je zo goed mogelijk met je vragen ik ben er zeer te vrede over hun werking

heeft zelf mijn huisarts heb ik kunnen overtuigen dankzij medcan dat die dat voor schrijft als ik er achter vraag maar wel niet meer als 10gr per week

alleen staat het nu in mijn dossier als ik naar een ander dokter moet kan die dat zien heb daar wel eens een opmerking over gehad

wel voor chronisch pijn met veel thc

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat je het beste een spectrum van thc : cbd 1 op 1 kunt hebben.

je zou dus olie van marokaanse hasj kunnen maken.

wel zou ik in het begin de cbd wat opschroeven tov de thc.

en langzaam deze cbd toevoeging laten vervallen om op 1:1 uit te komen.

 

cbd en cbn om de psycho activiteit te dempen,

ik zou niet teveel overde thc kan gaan zitten, vanwege psycho actieviteit en ook effect hiervan op bloedruk en hart ritme.

dom gezegd: te high overkomt veel mensen teveel waardoor angst en "overdruk"problemen,(= hartritme,hyperventilatie)

 

De wetenschap geeft jouw gedachtegang gelijk: raporten over neuro healing effeect komt steeds meer boven water. dat het neuro protective was wisten we al.

 

 

veel succes met je moeder, Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Belachelijk dit advies.........

1e maand de reguliere geneeskunde z'n werk laten doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een week verder en wat zeggen de artsen over herstel dmv training en aanverwant, de hele revalidatie moet nog beginnen..

 

Nu al met olie aan de gang kan de zaak heel erg vertroebelen qua ziektebeeld en hoe te behandelen/vanzelf herstel of tot een stabiel iets en ook nog voor een conflict met artsen zorgen die nu juist (die artsen) hard nodig zijn omdat je anders maar wat in de lucht aan het fietsen bent qua prognose en herstel.

 

Weet niet of olie of wiet de komende tijd wel iets is voor wat je ma heeft, in hoeverre eea zich ontwikkelt is nog helemaal niet bekend.

 

Snap dat je wilt helpen en op zoek bent maar gun het ff wat meer tijd zoals al_g al zei, wat Weetje aangeeft kan als je zeg een week of 2 verder bent opnieuw een optie worden mocht blijken dat.

 

Cannabis kan als bijwerking hebben dat het vinden van een woord moeilijk wordt, men tijdelijk iets niet goed kan herinneren of geen consistente zinnen kan produceren, dit treedt vooral op tijdens het roken van cannabis maar als ik goed in de olie ben komt er bij mij ook weinig consistents en zinnigs meer uit kan ik je zeggen :whistle:

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al Green,

dat moet je Bart Hissink is vragen hoe belachelijk dit is.

 

Misschien is een paar dagen erg snel.

Een situatie moet eerst wel helder zijn, da's waar.

Aan de andere kant zie ik geen enkel probleem bij het gebruik van lage hoeveelheden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Weetje

Je weet echt niet waar je over praat. Echt niet....

Binnen een dag wijk je al van je advies af.

Tevens ken je de medische status van zijn moeder niet.

Gebroddel dus wat minder graag

Edited by al green

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke bedankt voor jullie berichten. de situatie was erg aan het verbeteren en ze ging met sprongen vooruit. ze zou 25 oktober naar een revalidatie centrum gaan. Nu is mijn moeder ook diabetes2 patient. ze krijgt daar tabletten voor ipv te moeten prikken. bij tabletten is het normaal om om de dag te meten. MAar in haar situatie nu is elke dag noodzakelijk aldus de arts.

4 dagen geleden is voor het laatst gemeten. gister zat haar suiker op 52. Wat dus heeft geresulteerd dat het gestolde bloed te dik is geworden en het samen met het hersenvocht niet opgenomen kan worden door het lichaam. Heel haar stofwisseling is daardoor ontregelt.

Ze is dus gister middag met spoed naar de IC gebracht.

Fout van de neuroloog maar dat wordt een ander hoofdstuk.

 

Over de olie. dit heb ik uitgebreid met haar besproken. Ze is erg geinteresseerd maar gaf aan het nog even af te willen wachten. ook omdat dit dan stiekem toegedient zou moeten worden. En we weten natuurlijk niet wat als de artsen het zien in haar bloed en er doet zich een ander probleem voor dan zouden ze de cannaboiden zeker daar de schuld van geven en heb ik waarschijnlijk een dik probleem.

Maar de olie is op dit moment van de baan.

Misschien ooit nog als ze naar een revalidatiecentrum gaat.

 

Ik heb inmiddels goenoeg gelezen over olie en ben er van overtuigd dat het een positief effect kan hebben.

Nu rest er alleen 1 vraag. Welke soorten hebben de beste werking op neurologisch gebied?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Al Green,

dat je me als een jachtige hond najaagt, en mij van vele "fouten" beticht; oke.

Maar probeer dan in ieder geval iets richting de topicstarter te zeggen,

iets van medeleven, of wellicht iets wat de vraag zou beantwoorden,

 

Zo houd je de schijn tenminste op,

dat het niet tegen mij bedoelt is.sicko!!

 

@Tuinman-

afgelopen jaar heb ik binnen instellingen en medici meer bereidheid gevonden aangaande cannabis

dan al die jaren hiervoor.Misschien dat je toch eens een balletje op zou kunnen gooien, als je denkt dat dit zin zou hebben.

cbd en cbn blijven bij mij van belang, zoals eerder beschreven,

hopelijk dat anderen nog zinnige bijdragen kunnen hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je zou ook eens kunnen kijken naar de mogelijkheid om tinctuur te gebruiken vanwege de cannabinoidenzuren.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat je moeder (omdat ze wel interesse toont) zelf met de arts in overleg gaan of de olie niet iets zou zijn om in te zetten in een regulier traject?

 

zoals Weetje al aangaf zijn er vele artsen die juist wel cannabis als mogelijkheid zien maar zelf ook niet goed weten hoe of wat maar als de patiënt er dan zelf al mee komt wordt het makkelijker en zomaar mogelijk een prima geneesmiddel wat enorme vooruitgang mogelijk maakt

 

Wees wel voorzichtig met wat je over olie doorgeeft want je zit al snel in de Jomanda hoek of schept verwachtingen die niet waargemaakt kunnen worden, er is een vreemde wereld gaande tegenwoordig: Facebook schijnt de waarheid te propageren :spell:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Weetje

Mijn zinnige bijdrage was........reguliere geneeskunde zijn werk laten doen

Jij geeft advies zonder de medische status te kennen. Dus............gebroddel van de bovenste plank.

 

@Tunman; Hoe gaat het met je moeder, al van de IC af?

Edited by al green

Share this post


Link to post
Share on other sites

eens met al green

 

het is leuk dat wiet hypen.

en het heeft ook wel medicinale waarde. maar dingen zoals Wiet dood kankercellen blablabla

 

zijn allemaal geschreven door mensen die het gewoon legaal willen hebben

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vermoed dat er andere motieven zijn dan alleen wiet willen legaliseren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een ieder heeft recht op zijn mening. Dus MisterX ook

Wie ben jij om dit dom gelul te noemen. Brrrrr mannetje.

 

Sorry TS

Share this post


Link to post
Share on other sites

off topic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het nu nodig het topic van de TS vol te spammen met dit gezeur? Die heeft wel andere dingen aan zijn hoofd dan dit gezever. Of het nu wel werkt of niet, al dan niet wetenschappelijk onderbouwd is hier ondergeschikt. Dus stop hiermee aub en ga die vete ergens anders uitvechten en probeer serieus de vragen van de TS te beantwoorden. Hierop reageren is zinloos want dit is het laatste wat ik hier over zeg.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aaaahhhh Meneer weetje haalt weer stiekem zijn eerdere berichten weg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, ik vond dat CaveDave gewoon gelijk had.

verder weinig stiekums aan, gewoon zijn text ff begrijpend lezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat niet om Cave zijn tekst

Gaat om jouw stiekeme gedrag, draaikont

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraag me eigenlijk of je CBD überhaupt moet hebben ivm haar diabetes ook.Beter is een THC soortje met wat THCV te gebruiken met een laag myrceen gehalte & hoog Caryofylleen.Misschien beter om te beginnen met zo vaporisator dan olie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mn moeder is nog geen steek verder.

Ze heeft gelukkig maar 1 dag op de ic gelegen. Ze ligt nu in tilburg al bijna 3 weken. daar heeft ze een uitwendige drain gekregen ivm het hersenvocht wat niet weg kon. Niet echt vooruitgang. Binnenkort krijgt ze een permanente inwendige drain.

 

Ik zag nog voorbij komen dat ze met een arts moest zou kunnen overleggen over het gebruik van cannaboiden. Maar ze heeft afasie als gevolg van de bloeding.

Op het moment dat ze naar een revalidatiecentrum mag zal ik zeker een balletje op gooien. Misschien zelfs onderzoeks verslagen voorleggen?

 

Konobi, kun je wat info geven hoe dat werkt met haar suiker dan? Klinkt of je er veel van weet. maar ik ben geen dokter dus kun je wat meer uitleggen welke stof waarvoor is. Negatieve werkingen of juist goede..

 

Nu heb ik cbd zaden gezien van royal queen. Is dat iets?

Edited by tuinman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...