Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

)0057

Mijn Eerste Kweek(Verslag) - 1200 Watt - 17X18 Liter

Recommended Posts

Ik denk niet dat de lamp laag hangen de lichtdruk dusdanig gaat verlagen dat het de strek gaat verminderen. Ze gaan strekken omdat de planten gewoon zo groeien aan het begin van de bloei. Ik zou de mogelijkheid open houden om eventueel een paar plantjes te verwijderen als het te vol wordt! Ze gaan namelijk wel strekken als ze elkaar aanraken door de shade avoidance response van planten, waardoor ze naar het licht toe schieten vanwege competitie met elkaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De lampafstand is nu ca 45cm en dat is qua warmte goed te doen zo lijkt het. Mn gevoel zegt dat veel lager meer risico meebrengt dan dat het op kan leveren maar dat is natuurlijk niet gebaseerd op ervaring. Voor nu zou ik zeggen ik laat het zo, mocht het echt te gek worden zoek ik een donoradres voor een paar dames. Ik zie t iig maar als een luxeprobleem voor de eerste keer en mogelijk een wijze les!

 

Thanks iig!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks GrowWithTheFlow!

 

Dag 28 update met daglichtfoto's:

 

De updates volgen elkaar snel op maar ik kon vandaag daglichtfoto's maken dus dat leek me wel even nuttig (er komt geen daglicht in de ruimte waar mijn hok staat dus ik moet even met een van de dames aan de wandel).

 

Allereerst: de dames drinken zich echt helemaal scheel! Ik heb gisteravond net na licht aan bijna een liter water gegeven (wederom van onder- en bovenaf), de tensiometers gingen naar een acceptabel niveau (80, wat bij mijn meters ruim in de groene zone zit), vanmorgen net voor licht uit waren ze al opgelopen naar 220 (wat dus echt dorst betekent!)! Dus vanavond krijgen ze 1,2 liter per plant.. Ik zou bijna willen vragen of dit normaal is, maar ze bepalen zelf wat ze drinken natuurlijk dus ik geef ze maar gewoon wat ze nodig hebben!

Zoals in mijn vorige update stond heb ik ze het weekend naar mijn zin iets te droog laten trekken en ik zie op sommige plekken gele puntjes helemaal aan het eind van het blad. Het is echt nog minimaal maar ik houd het even goed in de gaten.

 

Wat feitjes:

Voeding: Water (PH ca. 6.0) met zym, power roots en grow (volgens voedingschema Plagron, maar wel onderscheid: 11 planten staan in growmix dus die geef ik iets minder dan de helft wat op het schema staat, de overige krijgen de normale dosis).

Licht: Beide Dimlux staan op 600 watt (kan dus nog naar 720)

Temperatuur: 18,5-24,5 graden

Lucht: Mn softbox (1500) staat op minimaal 40%

Rode steeltjes bijna helemaal verdwenen

 

Foto's zeggen meer:

 

Bladerdek gemiddelde Afghan Kush:

gallery_46320_19140_548701.jpg

 

gallery_46320_19140_969959.jpg

 

Nieuwe uitschieters na het toppen:

gallery_46320_19140_119965.jpg

 

Vooraanzicht (dorst):

gallery_46320_19140_1320828.jpg

 

Het overzicht nogmaals:

gallery_46320_19140_1395494.jpg

 

 

Ik heb de planten gisteren zoveel mogelijk verdeeld over de ruimte zonder ze uit het licht te zetten. Dat scheelt misschien een 2 centimeter per plant aan elke kant dus niet veel, maar het zou zonde zijn om het niet te doen dacht ik.

 

Het gaat nu echt even hard! Maar overall ben ik nog steeds blij met hoe het gaat, lekker gedrongen volle dames (de plant op de foto is 35 cm hoog, vanaf aarde tot hoogste punt gemeten)!

 

Mijn vragen aan jullie:

  • Zien jullie dingen aan de plant die ik misschien over het hoofd zie? Ik denk dat behalve dat ze een beetje dorst hebben op de foto er verder gezond bijstaan?
  • Zal ik naar 720 watt gaan?
  • Op welk moment kan ik het beste gaan dieven?
  • Ik geef nog grow voeding mee omdat ik dat op meerdere plekken heb gelezen hier, wanneer ga ik naar bloeivoeding?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je temperatuur het kan hebben, dan ja zsm zoveel mogelijk wattjes.. Dieven doen de meesten als de eerste bloeiverschijnselen echt te zien zijn, zodra je echt ziet welke toppen/takken niet in het licht gaan komen. Tevens ga je naar de bloeivoeding wanneer er zichtbare bloei is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ dat dus.

 

Dat ze veel drinken is n goed teken :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

licht is gewicht! dus als het kan zeker maximale wattage aanhebben in de bloei

in de groei draai ik op 1000watt en in de bloei 1200

is ook wel het maximale wat ik in mijn tent kwijt kan

 

kleine opmerking over het watergeven.

de tensio's werken het beste met een flinke plomp water.

 

ik geef daarom om de dag water. kom ik rond de 30/40Mbar uit. en geef ik zoveel water dat ze na 48 uur weer op 180Mbar +- staan

zo word ook het diep in je pot goed nat. en trekt het daarna weer droog

 

 

@kaak

 

door je lamp afstand te verkleinen. verhoog je de lichtdruk waardoor de planten minder strekken

dat is hoe ik het geleerd heb. en mij het is opgevallen in veel kweekverslagen van mensen die de strek willen voorkomen

 

misschien heb je gelijk. maar het staat wel haaks op mijn manier

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Drrr, scirocco & MisterX: thanks!

 

Ik ga vanavond opschroeven naar 720, temperatuur zou geen probleem moeten zijn aangezien ik nu max 24 graden zit met nog voldoende overcapaciteit op de afzuiging. Ik wil wel even voorzichtig zijn met de extra stralingswarmte icm de lampafstand. Mijn gevoel daarover trouwens mbt strekken, ze groeien goed in de breedte en in de lengte, die verhouding lijkt te kloppen en daarmee voor mijn gevoel ook de lampafstand. Als ik binnen zou lopen en zouden ineens de hoogte in zijn geschoten zou ik idd zeggen dat die te groot is maar voor nu houd ik m rond de 45-50 cm.

 

@MisterX, mbt water geven. Ik dacht dat ik ze flink water had gegeven met bijna een liter per plant 2 dagen achter elkaar. Maar dat blijkt dus idd niet zo te zijn! Ik ga vanavond voor 1,5 liter per plant en eens kijken wat dat doet. Ik ben misschien te voorzichtig met de gedachte: beter te droog staan dat te nat. Misschien dat ik volgende keer voor een ander medium ga waarbij ik dat af kan meten aan de drain (ten minste dat lees ik in andere verslagen :innocent: )

 

Ik vind het nu al echt een verslavende bezigheid :yummy: Mooi om groeiend resultaat te zien van eigen werk! En het forum is echt top, dat mag ook gezegd worden!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

MisterX, planten strekken bij weinig licht dat klopt. Maar mijn argument is dat de lichtdruk überhaupt genoeg is om strekken te voorkomen ook als de lamp er iets verder boven hangt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update dag 30

 

Ze staan inmiddels 8 dagen op 12/12 en voor mn gevoel is het nu even belangrijk om er goed bij te blijven. Ik wil uiteraard dat het vol wordt maar niet te vol..

 

Aanpassing luchtinblaas: gisteren heb ik dmv afvoerbuizen en 90 graden bochten mn inblaas aangepast. Deze zat iets boven de grond en vanwege het temperatuurverschil (2+ graden) in de ruimte om mn hok zuig ik nu aan vanaf 2 meter.

 

Aanpassing opstelling: ik heb heb alles zo goed mogelijk over de ruimte verdeeld om ze zo breed mogelijk te krijgen, dat heeft iets geholpen maar het zal nu de hoogte in gaan!

 

Het water geven heb ik inmiddels onder controle. Zoals je op de foto's ziet mochten ze wel weer wat hebben maar ik begin een beetje gevoel te krijgen bij de hoeveelheid. Vandaag een bescheiden 500ml met voeding en dan krijgen ze morgen 1,5 liter om 2 dagen mee door te kunnen.

 

Fotootjes (HPS, ik weet t maar dat gaat niet zo makkelijk anders):

 

Het hele veld:

gallery_46320_19140_1555326.jpg

 

gallery_46320_19140_871923.jpg

 

Nieuwe toppen (ik zie er 3 en een kleine 4e, is dit dus het resultaat van fimmen en daar de oorspronkelijke betekenis van?):

gallery_46320_19140_1274656.jpg

 

Iets meer detail:

gallery_46320_19140_663753.jpg

 

Moeder Amnesia die de wacht houdt vanaf links over een paar dorstige dames:

gallery_46320_19140_233492.jpg

 

 

Dus beste mensen, denken jullie ervan? Nog aanpassingen noodzakelijk op dit moment of gewoon zo doorgaan? Mijn gevoel zegt gewoon vol gas vooruit, als ze echt de hoogte in knallen kijken we dan wel weer. Op dit moment lijken ze eerst de maximale breedte op te zoeken..

 

Thanks!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Morgen een update, maar even een vraagje tussendoor: ik heb een aantal 13-vingerige bladeren gespot.. Ik vond het vrij veel dus ik ging eens zoeken maar het lijkt een goed teken te zijn? Zegt het verder nog iets? Zal fotootje maken..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het betekent dat de plant het naar de zin heeft.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update dag 34 (dag 12 op 12/12):

 

So far nog steeds so good, denk ik..

 

De groei zit er nog steeds goed in maar ik zie ook de eerste tekentjes van bloei.. Temperatuur en LV zijn constant en daar hoef ik gezien de vooruitgang ook even niks anders aan te doen dan te controleren.

 

De voeding gaat vanaf vandaag naar Plagrow Bloom (komt goed uit want mn Grow is op).

Water is met dank aan de de herfst voor de helft regenwater. Ik heb dmv een slangenconstructie een watergeefsysteem geïnstalleerd zodat ik elke bak los water kan geven maar wel vanaf 1 centrale plek. Ze drinken ook nog steeds genoeg, 2,5 liter per plant in de laatste 2 dagen!

Lichtafstand ca. 55 cm, ze gaan nu echt de hoogte in merk ik..

 

Dan het enige maar serieuze probleem dat ik heb: het staat te vol... En als ik bedenk dat alles nog een week groeit, dan al helemaal!

 

Afghan Kush detail foto's zonder HPS:

gallery_46320_19140_555636.jpg

 

gallery_46320_19140_1018965.jpg

 

9 dagen na het toppen:

gallery_46320_19140_636099.jpg

 

gallery_46320_19140_1758926.jpg

 

En dan het overzicht:

gallery_46320_19140_184542.jpg

 

 

Ik ben er al voor gewaarschuwd dus het is niet echt een vraag, maar omdat ik niet zo goed in kan schatten wat de effecten ervan zijn: als ik geen planten weghaal, heeft dit dan echt serieuze nadelen voor het resultaat?

Ik heb de optie om een hokje bij te bouwen en daar dan 400watt in te hangen.. Dat zou dan een hokje worden waar er 4 in de breedte komen te staan, aangesloten op de passieve luchtinlaat. Dan schroef ik de minimale waarde van de afzuiger op zodat er alsnog voldoende lucht in mn grote hok komt. Ten minste, zo heb ik het bedacht. 4 planten weg geeft wel ineens een stuk meer ruimte, ook al zullen ze dat nog wel een stuk dichtgroeien..

 

What to do? Het liefst zou ik het gewoon zo laten maar ik zou het zonde vinden om in te leveren op kwaliteit en kwantiteit..

 

Thanks!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou niks weghalen,gewoon wat snoeien in het bladerdek en eventueel een scrognet maken met pvc buizen en visdraad ;)

en probeer je planten zo min mogelijk te verplaatsen nu of uit je hok te halen..:P

Edited by GrowWithTheFlow
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou niks weghalen,gewoon wat snoeien in het bladerdek en eventueel een scrognet maken met pvc buizen en visdraad ;)

en probeer je planten zo min mogelijk te verplaatsen nu of uit je hok te halen.. :P

 

Dank voor de reactie! Dus als ik binnenkort goed ga dieven en snoeien, gewoon verder zn gang laten gaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foto's dag 35 (dag 13 12/12):

 

Ze groeien ca. 5 cm in de hoogte per dag. Gelukkig lijken ze er geen last van te hebben als de lamp relatief kort hangt (35 cm toen ik binnenkwam). Het klimaat lijkt goed op orde te zijn en de relatief lage temperaturen (18-23) komen in dit geval goed uit.

 

Foto's licht net aan:

gallery_46320_19140_773563.jpg

 

gallery_46320_19140_1784535.jpg

 

gallery_46320_19140_148714.jpg

 

:wave:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat lekker! maar aangezien ze nog niet aan het bloeien zijn zou ik de kortste planten eruit halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat lekker! maar aangezien ze nog niet aan het bloeien zijn zou ik de kortste planten eruit halen.

 

Thanks Kaak! Ik zit een beetje met 2 gedachten, als ik er nu planten uithaal, dan groeit het de komende dagen alsnog helemaal dicht denk ik? Als ik wacht tot de groei eruit is en het dan bekijk? Of is dat een slecht idee om andere redenen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij remmen ze de groei een bepaalde kant op zodra ze een andere plant raken. Dus...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij remmen ze de groei een bepaalde kant op zodra ze een andere plant raken. Dus...

 

Dus... hokje bijbouwen, 4 eruit halen, 400 watt extra ophangen en die extra moeite zeker terugzien? :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

De planten gaan omhoog als ze elkaar aanraken dus krijg je meer strek wat niet echt gewenst is. Je kan er makkelijk twee planten uithalen... echt makkelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Morgen bouw ik een nieuw hok. 0,90 x 0,90 x 2,40m. Dan krijgt alles meer ruimte dan het nu krijgt en heb ik vast de basis voor mn voorgroei/drooghok wat ik toch wilde gaan bouwen!

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

pfff 5 cm per dag. 35CM per week is een hoop maar niet abnormaal!

 

hoe hoog zijn de nu met pot?

ze gaan nog wel 2 a 3 weken doorgroeien.

 

al word de groei wel minder in week 4 en 5 bloei

al heb jij ze wel meerdere weken voorgroeien gegeven dus je hebt ook kans dat ze al stoppen met groeien na 4 weken, want dan is de plant al meer volwassen

 

en tent die overvol is geen slim idee. je krijgt veel meer fluff waar je maar weinig aan hebt

Edited by MisterX
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

lekker bezig man!!!

 

de hoogte van 2,40 is wel beetje overbodig in een drooghok. ik heb 1,80 dat is net iets te klein maar kan er meer als een KG in kwijt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...