Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Wierie Wierie

Doe Het Zelf Aeroponics

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik dacht laat ik hier eens een bouwverslag plaatsen wie weet heeft iemand er iets aan.

 

Ik kweek al een jaartje of 2 in een tent van 2.40 x 1.20 hier heb ik 32 x 11 liter potten in staan met aarde.

Aangezien ik het zeulen met zand elke kweek meer dan beu ben ging ik kijken naar andere mogelijkheden.

 

Nadat ik allerlei hydro mogelijkheden bekeken had heb ik gekozen voor Aeroponics. Ik vond namelijk dat dit makkelijk te maken was in mijn tent als bv een eb en vloed systeem. Tevens is het nog een hele uitdaging om het laag te houden want ik heb maar 2 meter hoogte in mijn tent.

 

Hieronder men bouwverslag. Ik zal in de loop van de tijd meer fotos plaatsen.

 

Omdat er op dit moment nog een ronde op aarde draait ga ik mijn Aeroponics systeem eerst in de schuur bouwen en testen. Daarna haal ik hem uit elkaar en zet ik hem opnieuw in elkaar in de tent.

 

Ik ben eerst begonnen met een houten frame wat precies in mijn tent past.

 

gallery_46073_19137_662238.jpg

 

Tevens heb ik ook een plastic ton van 150 liter kunnen vinden die maar 33 cm hoog is.

Het moet namelijk laag bij de grond blijven anders kom ik in de knel met mijn lampen.

 

 

gallery_46073_19137_663156.jpg

 

De buizen zijn 125mm. Ze zitten nu nog met een beugeltje en 2 tyraps rondom maar dit is niet stevig genoeg. Hier moet ik nog beugels voor zoeken.

 

gallery_46073_19137_1045954.jpg

 

Gaten van 76mm geboord en netpotten passen er mooi in.

 

 

Dit was het even voor vandaag. Volgt snel meer

Edited by Wierie Wierie
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi man, als je dat eenmaal draaiend heb zul je er denk ik heel blij mee zijn. Ik zit zelf ook middenin de omschakeling van substraat naar substraatloos. Veel minder gedoe. Ben benieuwd naar je eindresultaat.

 

Ipv beugels voor die pijpen kun je zoiets gebruiken, precies op maat te maken, goedkoop en simpel te bevestigen, weet alleen niet hoe het heet:6600.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk. Wat voor waterdruk ga je gebruiken voor de sproeiers?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op dit moment heb ik een pomp besteld van 5000l/h maar ik zie dat die opvoerhoogte 3 meter is. Dus maar 0.3 atmosfeer. Ben bang dat deze niet genoeg is voor 32 sproeiers. Er komen namelijk ook 32 potjes in.

 

De aansluiting op de pomp is 25 tot 40 mm dus mijn bedoeling is om de sproeileiding 40mm te maken omdat ik dan het maximale uit de pomp kan halen

 

Kan de pomp altijd nog omruilen dus denk dat ik het eerst maar ga testen als alles er in zit.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om hoogte te winnen kan je die hele stellage ook onder je tent plaatsen. Wel de bodem er uit halen dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag zijn de nozzels binnen gekomen die ik op ebay besteld heb.

 

Ze zien er goed uit mooie kwaliteit behalve de O-ring lijkt me wat slapjes.

 

gallery_46073_19137_1077919.jpg

 

Er zit ook al een mooi filtertje in gebouwd die je er uit kan draaien. Handig dus om verstopping te voorkomen.

 

gallery_46073_19137_214108.jpg

 

De bedoeling is dat ze gewoon in de pijp gestoken worden. Aangezien ze lang zijn blijven ze volgens mij uit zichzelf mooi zitten in de buis.

 

gallery_46073_19137_563058.jpg

 

Nog 1 fototje van het frame en de buizen.

 

gallery_46073_19137_19755.jpg

 

Volgt snel meer!!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi mooi, eindeljik weer eens een leuk projectje om te volgen!

-bookmarked-

 

Mooi man, als je dat eenmaal draaiend heb zul je er denk ik heel blij mee zijn. Ik zit zelf ook middenin de omschakeling van substraat naar substraatloos. Veel minder gedoe. Ben benieuwd naar je eindresultaat.

 

Ipv beugels voor die pijpen kun je zoiets gebruiken, precies op maat te maken, goedkoop en simpel te bevestigen, weet alleen niet hoe het heet:6600.JPG

spijkerband / spijkerstrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag weer wat materiaal binnen gekomen.

 

Helaas een tegenvaller. De pomp die ik besteld had stond bij aansluiting 25 tot 40 mm.

Dat was de reden dat ik alles voor de sproeileidingen in 40mm had besteld.

 

Nu zie ik dat de slangpillaar op de pomp een diameter van 25mm heeft en alleen een verdikking voor 40mm slang. :thumbsdown:

Mooi klote dus had ik net zo goed al het sproeileiding werk in 25mm kunnen maken.

 

gallery_46073_19137_334642.jpg

 

Even gebelt naar de PVC besteller en de flexibele pvc was al op gewenste maat gezaagd en kan het niet meer ruilen. Als ik zo eens kijk naar die flexibele PVC denk ik dat het flinke radius moet gaan krijgen anders knikken ze.

 

gallery_46073_19137_566842.jpg

 

Er zit niet veel anders op om het toch maar te gaan proberen.

 

Ben alvast begonnen met alles droog in elkaar zetten voor de sproei leidingen.

Er komen 2 leidingen midden door de buizen.

 

gallery_46073_19137_397683.jpg

 

Zo dat was het weer eens. Van het weekend volgt er vast meer

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk bouw projectje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo van et weekend weer wat geklussed.

 

gallery_46073_19137_733607.jpg

 

De flexibele slangen zijn wel erg groot op et bouwwerk. Als ik de slangen korter maak knikken ze.

Deze zijn ook al wat geknikt. Ik moet het er maar mee doen maarja als ik er ooit nog 1 maak word alles 25mm sproei leiding.

 

Om het knikken te voorkomen ga ik de slangen denk ik eerst in heel warm water leggen zodat ik ze beter kan buigen.

 

gallery_46073_19137_761536.jpg

 

Fotootje van de Nozzle. Mooi koper. Geen plastic rommel

 

gallery_46073_19137_611226.jpg

 

Heb ook fatsoenlijke beugels voor de 125mm pijpen gevonden.

Lekker stevige dingen.

 

gallery_46073_19137_693062.jpg

 

Zo de sproeileidingen zitten allemaal droog in elkaar.

 

Heb nog wat extra flexibele slangen op maat gemaakt na ze 10 minuten in warm water te leggen.

 

Nu laat ik ze afkoelen en "vormen"

 

Vind wel dat ze gigantisch dom en grote radius hebben. Ik hoop niet dat de planten hier veel hinder van ondervinden maar ja komt vast wel goed.

Groeit er wel omheen ofzo :likken:

 

Dat was het weer voor vandaag :wave:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog een vraag misschien kan iemand een tip geven.......

 

Over het algemeen zie je de hydro potten gevuld met hydrokorrels.

Ik zag op internet ook dit.

 

Aerokulturvermehrer-Nutriculture-x-stream-12-Stekken_b2.jpg

 

Nadeel hiervan is mijn stekken komen altijd in glaswol.....ik zou ze hier dan dus uit moeten peuteren en denk dat dan de wortels beschadigen.

 

Heeft iemand ervaring met deze dingen en wat denken jullie dat het beste is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik volg nog steeds, niet als kritiek bedoelt, meer grappig...,

maar het lijkt wel of je met een bodem sanering bezig bent, die sproeiers kan toch veel kleiner, en de slangen, als je hem al verkleint bij de verdeler kun je toch gewoon dunne slangetjes gebruiken?

Dit lijkt wel voor de Nasa ofzo om op Mars aeroponics te doen.

ff serieus denk je dat je die sproeiers op druk krijgt zo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals ik hierboven al uitgelegd had. Het had inderdaad veel minder kunnen zijn ik had gedacht dat de pomp een 40mm aansluiting had maar dat was dus helemaal niet zo.

 

Het had dus inderdaad een stuk kleiner kunnen zijn allemaal. Maarja kon de spullen niet meer ruilen en had geen zin om allemaal anders spullen te gaan kopen

Zodoende leert men.

 

Als ik ooit nog zoiets zou bouwen zou ik het anders doen.

 

En ik heb geen idee of ik de sproeiers op druk krijg. Zien we later.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk projectje.. hebt een flinke pomp hoge druk pomp nodig om die sproeiers zen werk te laten doen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo het is allemaal in elkaar gezet en gelijmt.

 

gallery_46073_19137_742658.jpg

 

gallery_46073_19137_212521.jpg

 

Van de week zal ik het eens gaan testen met de pomp.

 

Het is allemaal erg heftig met die 40mm pijp. Maarja denk dat de plantjes daar wel doorheen groeien. Het is toch alleen maar onderaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben benieuwd hoe dit gaat werken. Ziet er heel "industrieel" uit in ieder geval. Lekker stevig :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben benieuwd als je de pomp aanzet. :punk:

Wel tof dat je het bouwverslag deelt, dit soort dingen is altijd trial and error, gaat uiteindelijk wel goed komen je kan verder lekker klussen zo te zien en hebt goede klusspulletjes..

Ik pak ff een stoeltje als de sproeiers aangaan :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo mensen.

 

Vandaag weer een update.

 

De 5000 Liter pomp was inderdaad niet goed genoeg. Hij had ook maar een druk van 0.3 atmosfeer.

 

Heb nu een andere pomp der aan hangen van 9000 liter per uur met een druk van 0.85 atmosfeer (0.8 bar dus)

 

Dit werkt perfect!!

 

Ik heb een filmpje gemaakt maar kan ik dat uploaden hier of is het alleen fotos ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk wel dat ik al video heb gezien maar dat was meestal met een link van een andere site of van YouTube. Ik denk dat je alleen foto''s kunt maken zonder een link naar een andere site waar je anoniem filmpjes kan opzetten. Ik denk dat het zo is maar ben niet zeker. Correct me als ik fout ben maar ik denk dat het zo is. Ziet er wel prachtig uit. Is altijd een rare stap als je dingens verandert maar ik vind het prachtig gedaan man. Ga ik zeker volgen...

Edited by Ganja_stickie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...