Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Raúl Reyes

Hoe Vaak Aarde Hergebruiken Sannie Methode.

Recommended Posts

De titel zegt het eigenlijk al, hoe lang blijven jullie doorkweken in potten aarde met de Sannie methode? Bio tabs, schimmels, bacteriën...

Tot nu toe ik 3 keer. Elke keer doe ik er nieuwe tabs in en alleen schepje schimmels in plantgat zonder de aarde te husselen.

 

Hoevaak hergebruiken jullie je aarde bio?

 

Thanx! 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij vervangen de meeste het na 3 keer!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

4x, daarna wordt het gebruikt om aardappels in kuipen te kweken. Voordat het in de tuin tussen de planten komt is het 5x gebruikt.

 

Gr,

 

 

Worm

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt! Beetje in mijn lijn dus . Ik vroeg mij of of sommigen de aarde niet veel langer blijven gebruiken, van daar. Ik zie een beetje op tegen het sjouwen en yeb geen tuin meer om het in weg te harken. Even na denken dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe hergebruiken jullie het dan?

 

als ik klaar ben met me kweek na 4 maanden is me aarde een grote wortel kluit van 90Liter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik dan wel niet Sannies way, maar mijn Guanokalong bio aardemix gaat vandeweek voor de 3e of 4e keer de potten in.

Ff emmertje complete organics (toch? Is alweer ff geleden dat ik zon emmertje in mn jatten had..) door 200 liter gebruikte grondig losgeschudde aarde heen en t kan zo weer terug de potten in.

Ergste wortels en oude stekblokken verwijder ik, de rest wordt door t bio-bodemleven wel weer afgebroken en aan de nieuwe plantjes gevoerd.

Meestal gooi ik er ook een paar zakkies nieuwe aarde bij, ik raak toch vaak wat kwijt, en geef regelmatig planten weg enzo... voorkomt ook problemen op de lange termijn.

 

Wortelkluiten zijn bij mij niet zo dicht, en door de feltpots heb ik ook niet meer die standaard prop onderin de pot.. maargoed in 4 maanden draai ik haast 2 complete rondes als ik me kwaad maak.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aarde kan je tot in de oneindigheid hergebruiken lijkt mij, dus hoef je alleen de deur nog maar uit met volle zakken wiet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zolang je niet afzuurt en geen minerale voeding en boosters zoals pk13 gebruikt kan t idd lang aan volgens mij.

Doe je dat wel kan je beter elke ronde alles nieuw pakken, voor die 5 euro per zak...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon af en toe de EC van je aarde meten zolang alles binnen de perken blijft kan je verder soms is het ook goed om er één plant tussen te zetten in nieuwe aarde zo heb je een controle punt .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zolang je niet afzuurt en geen minerale voeding en boosters zoals pk13 gebruikt kan t idd lang aan volgens mij.

Doe je dat wel kan je beter elke ronde alles nieuw pakken, voor die 5 euro per zak...

Vanwaar wel vervangen als je pk 13/14 gebruikt ?

En ik denk dat wanneer je de juiste dingen toevoegt(kalk schimmels etc)zou je toch zeggen dat je dit oneindig moet kunnen gebruiken

Edited by wietbladeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

met een actief bodemleven is er inderdaad een onuitputtelijke bron aan voedingselementen en moet je alleen topdressen om het volume te behouden

mijn 15 en 20 gallons zijn nu gevuld met herbruikte aarde en daar plan ik mee toe te komen tot 2020

doe iets gelijkaardigs maar gebruik geen producten van sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietbladeren: Die opmerking sloeg op t totale kweeksysteem met mineraal (chemisch) gevoedde planten+afzuren, een klein beetje PK zal niet gelijk t einde vd wereld zijn denk ik..

 

Grond hergebruiken waar de kalkbuffer al van vernield is en die vol zit met oude minerale bloeivoedingsresten, zuren, boosters, enzovoort is geen recept voor n goeie oogst.

(Bij mij tenminste... zelfs in de tuin bij me thuis duurde t een halve zomer voordat de planten in de plantenbakken een beetje normaal wilden groeien op de gerecyclede lightmix van de laatste mineraal gekweekte ronde)

Edited by scirocco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sommige minerale aardekwekers voegen zelf kalk toe en hergebruiken de aarde zoals pH Donner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja precies, maar daar noem je ook gelijk iemand die HEEL goed weet waar hij mee bezig is, en zn plantjes ontzettend goed kent/begrijpt.

Dat gaat n beginner waarschijnlijk niet lukken, die zijn in de regel beter af met een nieuw zakkie lightmix van een duppie de kilo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valt mee een schepje maerl toevoegen en gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan ben je nog steeds niet van alle bloeivoeding en boosters af die in de groeifase uiterst onwenselijk zijn.

Als je tevreden bent met 0,5 gr de watt kweekjes en t niet voor t geld doet kan je als beginner die paar stuivers voor nieuwe aarde best in je zak houden, maar met voor 1 eurootje per plant op nieuwe schone aarde kunnen starten zou voor mij n no-brainer zijn.

(Bovenstaande is natuurlijk voor mij niet echt meer van toepassing omdat alle resterende chemische voeding, boosters, zuren enz. allang de tent verlaten hebben hier...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het schepje maerl toevoegen is een tip van pH Donner en ik draai al een tijdje geen 0,5 gram de watt kweekjes meer maar daar neemt Donner al helemaal geen genoegen mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Speciaal voor de geïnteresseerden heb ik het betreffende bericht even opgezocht, klik hier en overigens kweek ik zelf niet op aarde. Nieuwe aarde kopen is niet nodig ook niet als je mineraal gevoed hebt, dat zijn bakerpaartjes van kwekers die niet weten waar ze het over hebben. Neem dat maar aan van iemand die ooit niet boven de 0,5 gram de watt uitkwam. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je planten maar de juiste EC en PH krijgen. Nieuwe aarde is wel makkelijker omdat je dan weer vers begint, je zit niet met restjes van dit en dat. Maar als je goed naar de plant kijkt kun je ook gewoon oude aarde gebruiken. Belangrijkste is imo dat het vochtopnemend vermogen gewaarborgd blijft. Uitgedroogde/harde aarde is lastiger voor de plant. Dit vermogen kun je eventueel bevorderen door een beetje cocos door je oude aarde heen te mixen. Ben zelf ook altijd een voorstander van wormen geweest begin van een ronde (grote potten). Daarbij eventueel wat wormen mest en als je biologisch voeding geeft een beetje bacterien etc. Kalk wel heel belangrijk, dit kan met Mearl maar ook met buffertabs of losse kalk van Aptus.

 

Sky is the limit.

Edited by cityboxer
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt! Beetje in mijn lijn dus . Ik vroeg mij of of sommigen de aarde niet veel langer blijven gebruiken, van daar. Ik zie een beetje op tegen het sjouwen en yeb geen tuin meer om het in weg te harken. Even na denken dus.

waardeer de grond maar eens op met plagron bio super mix en je zult versteld staan :tu
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, heb even een vraag.

 

Een kennis draait al een tijdje met B'Cuzz voeding met heel goede resultaten, maar gebruikt potten. Ik gebruik altijd Plagron maar met redelijke resultaten.

 

Maar een andere kennis van me, die al heel wat jaartjes mee draait, zegt dat je in een bak alleen maar biologisch kunt gebruiken vanwege grond verzuring en allerhande andere problemen.

 

Wat is er van waar?

 

Gr Sjef

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is niet waar, want in voeding zitten ook zuren die je pH beïnvloeden, maar doordat er niks gemeten wordt kan je wel van allerlei onzin verhalen ophangen. Alleen als je de hele cyclus alleen kraanwater gebruikt ben je niet aan het aanzuren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...