Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

GrowWithTheFlow

Hokje Uit Kleerkast Voor Moedertjes + Clones

Recommended Posts

gallery_33733_19113_66688.png

 

Heb hier een kleerkast dat ik wil ombouwen tot een moederkastje + clones voor te groeien etc..

Denk wel dat ik er enkele kleine moeders in kwijt kan in 5L potten,of een mannelijke plant om stuifmeel te verzamelen..

Rechts enkele vakken vrij om stekjes te laten wortelen + voorgroeien...

 

Twijfel enkel nog over tl of spaarlamp en wat voor armaturen.

Wil het zo low budget mogelijk houden...

Afzuiging zal gebeuren via pc fans die ik met hopen heb hier...

 

Voor de clones een kleine tl armatuur van 2x55w?

Voor de moeders een tl armatuur van ongeveer 60cm ?

 

Help GWTF! :D

grtzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

2x55w is voor je moederhokje al zat hoor... of heb je honderden stekken per maand nodig?

Ik heb alles onder 1 zo'n ding staan... moeders, stekken en wanneer nodig een propagatortje.

Meer heb ik echt niet nodig, tenzij ik ooit nog eens rondes ga doen met 100+ planten tegelijk...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee is eerder om enkele clones die ik nu heb gewoon beschikbaar te houden voor een volgende ronde(zaden) :)

eens kijken voor een 2x55w 2dehands,vind de tneon beetje duur haha..

heb de 2x75w ooit gehad,had em niet moeten wegdoen lol

Share this post


Link to post
Share on other sites

150 cm hoogte voor je moeders is niet nodig hoor, ik denk dat je met de helft ook prima kunt werken. Als je maar zorgt dat je je moeders klein houdt. Van zes of acht plantjes van 30 cm hoog kun je makkelijk elke maand een stuk of 10 stekkies per moedertje af plukken. En als ze te groot dreigen te worden snoei je ze gewoon terug. Het is net liguster, je krijgt net tijd om je snoeischaar op te bergen en weer tevoorschijn te halen voor de volgende snoeibeurt. :dope:

 

Je zou dan de twee rechtse hokjes niet nodig hebben, die kun je boven je moederhokje kwijt. Rechts kun je dan als voorbloeiruimte gebruiken waar je je gewortelde stekken een paar weekjes laat voorbloeien, Op deze manier kun je meer oogsten per jaar uit je grote bloeiruimte halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is een bestaande kleerkast haha,inkorten gaat dus niet haha :D

 

Wel leuke tip van die voorbloei ruimte!

hou ik zeker in me achterhoofd

Share this post


Link to post
Share on other sites

ikea kast? veel te groot als je het mij vraagt, je kan die 3 rechter vakjes ook gebruiken voor stekken/moeders, desnoods 18w dwars hangen (6 euro bij de praxis haha)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goh geen idee,staat hier al tijden haha..

Zal een dezer dagen wel een keertje rondvragen op facebook naar oude kastjes haha,eerst zorgen dat men tentronde losloopt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kabels zou ik langs de zijkant doen zodat je nog wat hoogte wint. De stekken zou ik elk onder 1 x 18watt zetten want meer licht hebben ze echt niet nodig. Dat doet eerder kwaad dan goed. De lamp mag er dicht op, zo'n 18cm er vanaf waardoor je mooi een aantal etages kan maken voor stekken.

 

Misschien kan je de LV hoog genoeg krijgen zodat je met kweekbakken zonder kappen kan werken, waardoor de bladeren van de stekken minder snel rotten. En aanvoer van verse lucht is ook een pre. De klok kan rustig op 24/0 dan wortelen ze het snelst en hoe meer stekken je kan maken hoe beter, want er is altijd uitval, bij mij gemiddeld wel 40%.

 

Edit: een etage met iets meer hoogte voor gewortelde stekken met 2 x 18watt erboven is wel handig.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enkel is de bedoeling niet om stekken aan te leveren ofzo,eerder de soortjes die ik nu heb te bewaren om verder te kruisen of zaden van te maken ofzo :P

Maar als de kast te groot zou zijn kan ik mss beter ff 40 eur uitgeven voor een tentje ;p ofniet ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welnee, stekken weggooien kost niks. Ik zou ze op steenwol pluggen of blokjes laten wortelen, simpelweg met kraanwater. Hoe meer hoe beter.

 

Zorg eerst maar voor een paar mooie moeders, dan komen de stekken vanzelf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonder stekpoeder ?

Had er al over gelezen maar heb de stekpoeder hier toch liggen dus kan het even goed gebruiken toch :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekpoeder kan je wel gebruiken maar ik zelf doe dat nooit meer. Alleen kraanwater, steenwol 18watt tl en geduld. Dat is alles.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bent inderdaad beter met een tentje.

 

Ik gebruik dit voor mijn stekjes te maken.

 

Wat ik makkelijk vind is dat die tentjes een lekvrije bodem hebben. De bodem in mijn tent is een mix van Rfx-1 en hydrokorrels, zodat ik mijn LV zeer hoog kan hebben in het tentje. Ik gebruik een kleine buisventilator om IN te blazen, en heb het venstergaas open zodat de lucht naar buiten gaat. Ook gebruik ik een kleine clipfan om lucht te circuleren. Ik heb aluminium panelen (dibond) laten snijden op het formaat van de trays/mini-serres/propagotors dat ik het meest gebruik, ook kan ik zo verwarmingsmatten gebruiken die niet in contact komen met het vocht door deze tussen het dibond paneel en de tray te plaatsen. Zo kan ik op het oppervlakte van mijn tent eilandjes plaatsen. Ik gebruik wel clonex of rootgel om te stekken. En een 125w spaarlamp.

 

Stekken van je plant snijden en onmiddelijk in water zetten. Daarna stekpoeder of gel erop, in het blokje en het deksel op de tray. Op een eilandje plaatsen met verwarmingsmat voor twee dagen waar je tweemaals per dag het deksel afneemt. Na twee dagen gaan de deksels eraf, LV in de tent is dan 75-80% en na exact 7 volle dagen heb ik al een groot deel dat wortels vertonen. Enkele dagen later zijn ze dan bijna allemaal geworteld. Uitval gemiddelde is echt miniem.

 

Daarna voorgroei in de moederruimte, waar ik ze in steenwol van 10x10x6.5cm of pieterpotjes met aarde zet, totdat ze wortelen tot de bodem, en dan is het tijd voor hun definitieve plaats.

 

Moederruimte is dan weer iets anders, want je hebt minder LV nodig, dan zou je kast wel perfect voor kunnen dienen. Dan heb je ook plaats voor je voorgroeiruimte.

 

Greetz,

H.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke maat thanks,dit zal wat praatvoer zijn voor morgenochtend,ben op tijd daar!

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...