Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif

Sign in to follow this  
Silent

Nieuw Nft Systeem Met Problemen.

Recommended Posts

Hallo allemaal, ik ben op zoek naar een paar meedenkers.
Ik zal even in het kort vertellen wat er aan de hand is.
Begin dit jaar rond april ben ik begonnen met een nft systeem op te zetten.
Dit systeem was gemaakt van 110 mm recypipe, 4 pijpen van 2.5 mtr. lang en 9 gaten per pijp.
Dit systeem werkte op een paar probleempjes na redelijk goed maar had in het begin moeite om de wortels lang genoeg te krijgen waardoor er verschillende planten een behoorlijke groeiachterstand hadden gekregen.
Uiteindelijk toch nog 0.6 gr/watt waar ik in eerste instantie tevreden genoeg was om met het systeem verder te gaan.
Nu heb ik het volgende aangepast:
Ik heb de 4 110 mm pijpen met 9 gaten vervangen door 3 200 mm pijpen met 8 gaten omdat de 110 mm wel erg vol met wortels zat.
Tevens heb ik de buizen bekleed met radiatorfolie voor extra reflextie.
Ook heb ik de pijpen voorzien van uitlooppijpjes van 25 mm die ik omhoog kan zetten om de waterstand in de pijpen hoger te maken in de beginperiode.
Voor de zaailingen heb ik een bak gemaakt waar water met rhizotonic in zit, een circulatiepompje, aquariumpomje met bruisstennen en een verwarmingselement.
Ik heb de zaailingen direct in de netcups boven de waterbak gehangen ca. 20 cm. boven het water.
Dit werkte wonderwel goed en na ca. 10 a 12 dagen hingen alle wortels al in het water.
Alle zaailingen zagen er bijzonder goed uit en hebben na 2 weken een beetje voeding meegekregen.
21 dagen na het zaaien zaten de zaailingen op hun 3e anode en zijn ze in de pijpen geplaatst.
Het voedingsvat had ik al een paar dagen van te voren klaar gemaakt volgens het canna aqua schema dus vol verwachting klopte mijn hart.
Maar nu komt het...............
De eerste 4 dagen waren de plantjes nog prachtig mooi groen maar dag 5 volgde de verkleuring van het onderste grote blad zoals met stikstof gebrek.
Nu raak ik niet zo gauw in paniek en tevens was de temperatuur buiten 30 graden dus in mijn hokje nog iets warmer.
Ook ging de temperatuur van het voedingsvat omhoog naar 27 graden.
Als ik er nu een plantje uithaal zijn de wortel een beetje bruinig en lijkt het of het plantje in een soort overlevingsmodus staat.
Zij groeit bijna niet meer en sommige zijn overleden.
Wie o wie herkent dit probleem.
Alle hulp is welkom.
Alvast bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wortelrot door te hoge temperatuur is mijn best guess.. chiller in je vat zou moeten helpen, met misschien een beetje peroxide.
(Ik ben echter geen hydro/nft man, dus ik kan de plank stevig misslaan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat is typisch wortelrot ja.

Moet je voor NFT de stekken ook niet anders voorgroeien?

Ik gooi wormencompost thee of Pond Saver in het water om wortelrot tegen te gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
- Die canna aqua de deur uit en gewoon normale AB hydro voeding halen
- de pomp een kwartier uit, minuut aan, kwartier uit etc etc, zuurstof!!!
- bruisstenen kunnen er uit
- folie kan van de buizen af als je genoeg frisse lucht onder de buizen door blaast

Voor NFT van een vruchtdragend gewas zijn er 'matten' die je onder in de geul gooit. Die matten zorgen er voor dat de wortels niet direct in het water hangen, maar 'boven' een vochtige laag.

Nu ben je ahw je planten aan het waterboarden. :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Scirocco en Wietefras. Denk nu ook dat het de hoge temperaturen zijn en ga het vat nu koelen.
@ Wietefras. Wat bedoel je met anders voortrekken? Mijn idee is zo'n groot mogelijk wortel volume voor ze de pijpen in gaan.
@ Ponix. Volgens mij hebben wij al eerder contact gehad.
Moet die canna eruit omdat ie slecht is?
De pomp: hoezo kwartier uit en minuut aan? M.i. heb je dan minder zuurstof in het water
Bruisstenen eruit. Kan bij mij i.d.d. omdat het water 2.5mtr naar beneden valt terug in het vat en dan weer omhoog gepompt wordt Maar zuurstof kun je toch niet teveel hebben?
De folie om de zwarte recypipe had ik voor extra reflexie en voor isolatie omdat de zwarte buis tamelijk warm wordt. Kan dit kwaad of bedoel je de extra reflextie van onderen ?
Maar wat is er mis met waterboarden? NFT in de prof tuinbouw gebruikt toch ook geen matten maar tamelijk snel stromend water

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oh ja, heb alle wortels even gespoeld vanavond met een lichte chlooroplossing en heb ze nu even in kraanwater met chloor gezet zonder voeding onder 1 400 watt pitje.
Kijken wat er overblijft.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wortelrot komt niet door Canna voeding, ik gebruik het ook en nooit ergens last van.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@silent, Met dat anders voorgroeien bedoel ik dat je nu DWC gebruikt om ze voor te groeien. Daarbij staan de wortels onder water.

Voor NFT is het, zoals Ponix al aangaf, de bedoeling dat de wortels in zeer vochtige lucht liggen. Dat zijn andere wortels.

Al laat jij ze wellicht ook onder water staan in de buizen? Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote]Moet die canna eruit omdat ie slecht is?[/quote]

Paar NFT-ers die ik ken die zijn allemaal niet te spreken over canna aqua. Daarnaast wil je juist aan de waardes van je water zien wat je planten vragen en daarbij zegt de return ph iets over de buffer van het water.

[quote]De pomp: hoezo kwartier uit en minuut aan? M.i. heb je dan minder zuurstof in het water[/quote]

De pomp die het water in de buizen pomp uit ja, zodat je wortels wat op kunnen drogen en zuurstof tot zich kunnen nemen. Water boven de 24° C heeft nog amper zuurstof, hoe hard je het ook circuleert. Daarnaast moet je je druk maken om de zuurstof bij de wortels, niet in je water. want feitelijk maakt zuurstof in water geen hol uit zolang de wortels nog andere opties hebben om zuurstof op te nemen.

[quote]Bruisstenen eruit. Kan bij mij i.d.d. omdat het water 2.5mtr naar beneden valt terug in het vat en dan weer omhoog gepompt wordt Maar zuurstof kun je toch niet teveel hebben?[/quote]

Daar is genoeg discussie over gevoerd. Gewoon even nalezen en dan doe je vanzelf die stenen er uit.

[quote]De folie om de zwarte recypipe had ik voor extra reflexie en voor isolatie omdat de zwarte buis tamelijk warm wordt. Kan dit kwaad of bedoel je de extra reflextie van onderen ?[/quote]

Ik heb ooit de temp in de buis gemeten 2 weken lang en dan blijkt dat dat allemaal overbodig is als de rest van je klimaat goed is. Daarnaast worden ze als het goed is groot genoeg om schaduw te leveren. Het kan hopelijk geen kwaad (weet niet wat voor spul het is), maar je wint er niet veel mee if any.

[quote]Maar wat is er mis met waterboarden? NFT in de prof tuinbouw gebruikt toch ook geen matten maar tamelijk snel stromend water [/quote]

Het probleem met waterboarden is obvious: te weinig zuurstof.

Die matten hebben bij diepwortelend gewas een cruciale functie: ze tillen nl de wortels van de buiswand af, zodat de wortels geen dammen kunnen vormen en het water vrij kan stromen. Doe je dat niet dan krijg je een extreem EC verloop.

Ik ben overigens altijd te porren voor een adresje van een (legale) commerciële teler met diepwortelend vruchtdragend gewas op NFT, dus als je er 1 kent, PM het me aub! BVD!

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote name='Ponix' timestamp='1473497004' post='1436771']Water boven de 24° C heeft nog amper zuurstof, hoe hard je het ook circuleert.[/quote]Dat scheelt echt nauwelijks. Bij 20C is het max 9,08mh/l en bij 25C is het max 8,24mg/l tot 8,5ml/l.

Die folie ook gewoon laten zitten. Zeker als het zwarte buizen zijn. Als de planten groot zijn is het inderdaad niet meer nodig, maar als het licht er nog op staat dan wordt het gewoon onnodig warm. Zeker als je dat er al op hebt is het dwaas om dat eraf te halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Wietefras, De zaailingen worden 20 cm. boven het water gezaaid en moeten zelf het water opzoeken en ik laat i.d.d. ca. 1 cm.water in de pijp staan voor als de pomp of zoiets uitvalt dan heb ik nog even speling voor dat alles verdroogt. Wat betreft die zuurstof, heb je dat zelf gemeten en hoe krijg/ hou je die waardes zo hoog ?
@ Ponix, Met Canna kon ik ook aan de hand van de Ph waardes mijn voeding regelen. Beginnen op 6.2 en bij 5.2 over op bloei. Ging precies zoals ze vermelden in hun schema. Maar moet toegeven dat toen ik op aarde kweekte ook geen Canna fan was.
Wat betreft die matten en die pomp heb je mij nieuwsgierig gemaakt. Ik ben juist bang voor verdroging van de wortels en jij laat ze juist drogen.
Zijn daar kweekverslagen of youtube filmpjes of zoiets van ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die DO waardes zijn maximum waardes. Daar zijn tabellen van.

Ik heb wel een DO meter en het is vrij makkelijk om aan dat maximum te komen. Stromend water zit bijna per definitie wel "vol" met zuurstof.

Bij hogere temperaturen ontwikkelen de bacteriƫn zich wel steeds sneller. Daar zit hem het gevaar Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja, je kan het water ook wel weer desinfecteren met chloor, de bacterien ietsje afremmen met peroxide of er "beneficial" bacterien in gooien om de pathogenen te onderdrukken (dat laatste doe ik nu), maar het blijft een stuk makkelijker onder controle te houden als het water wat koeler is.

Mijn water zat laatst op 26 a 27 graden en toen heb ik er toch een plant uitgehaald met een pietsje wortelrot. Al moet ik zeggen dat ik die ook wel gewoon had laten staan als ik niet toch al veel teveel planten had staan. Plus dat het mijn schuld was dat die plant in een dode hoek stond.

Ik heb trouwens ook wel zo'n UV filter overwogen, maar ben bang dat dat de chelaten afbreekt. Iemand daar ervaring mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik heb met uv lampen gewerkt , ik zag niet problemen met chelaten (moeilijk te zien maar geen tekorten).

probleem is dat je water er door warmer word is een lamp waar waterlangs stroomt ,en juist wanneer je water warm is dat een probleem.
dus wanneer je de uv het hardst nodig hebt zit je daarmee.

je zou het wel icm chiller kunnen gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bedankt. Als zo'n UV lamp al effect geeft op de chelaten dan zal dat met peroxide of chloor wel net zo zijn, maar ik las dat chelaten nogal gevoelig zijn voor licht en dat je ze donker moet bewaren. Dan leek een UV lamp me wellicht wel schadelijker. maar goed dat zou wel veel makkelijker zijn. Ik heb daar vroeger ook ooit mijn vijver buiten kraakhelder mee gekregen.

Die UV filters lampen hoeven toch niet de hele dag aan te staan?

Een fannetje over het water laten blazen scheelt overigens ook al snel een paar graden. Dat heb ik vroeger wel gebruikt, nu laat ik het maar gewoon gaan. Die paar dagen dat het in Nederland even te warm is wegen niet op tegen het gekloot om dat water te koelen. Plus dat je dan niet meer weet hoeveel ze drinken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
extra pompje
lamp kan uit gaan
lamp na zoveel uren vervangen
in zomer extra warmte (juist wanneer water warmer is speelt het probleem meer bacterien)

vooral dat laatste is voor mij reden geweest er weer mee te stoppen . Edited by knakenpoetser

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een kennis van me gebruikt ozon, via een bruissteen wordt dat zijn vat ingepompt door een ozongenerator. Het fijne weet ik er niet van maar volgens hem werkt dat prima, ook voor ontsmetting van de ruimte en ter bestrijding van stank in de lucht-uitlaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
oja wat ik nog vergat.

als je pomp ermee stopt word uvc lamp te warm (geen koeling water meer)

ozon klinkt wel interessant .

http://www.lenntech.nl/ozon_aquaria.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites
De circulatie pomp van het DWC heb ik toch al draaien dus dat lijkt me niet zo'n probleem. Zou de UV ook zo nu en dan aan zetten dus dat probleem met oververhitten zal dan ook wel mee vallen.

Misschien gewoon een keer proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De ozongenerator van mijn kennis is krachtig en heeft rond de 1000 eur gekost. Maar hij is zo goed dat er voldoende ozon wordt geproduceerd om water én ruimte te ontsmetten én via een klein luchtslangetje zoveel ozon in zijn luchtafvoer te pompen dat zonder enig filter de lucht compleet geurloos naar buiten gaat. Toen ik dat zag en hoorde was ik even verbaasd maar hij is zo overtuigd van de werking dat ik hem echt geloof. Is volgens hem het geld dubbel en dwars waard. Het is wel noodzakelijk dat de luchtafvoer lang is, minimaal 5 tot 8 meter, zodat de ozon de tijd krijgt zijn werk te doen.

Het gaat er om dat je berekent hoeveel ozon er geproduceerd moet worden om voldoende te zijn voor het doel waar je het voor inzet, ik meen dat die generators in mg geproduceerde ozon per uur ingedeeld worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar is je wiet dan niet geurloos straks las je het in je hok blaast ? Of doet hij het alleen zonder planten ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe de wiet uiteindelijk ruikt als het klaar weet ik nog niet, zal ik vragen als ik hem weer zie.

Hij gebruikt het in zijn hok tegen beessies (spint) en schimmels. Ik neem aan dat zodra de beessies onder controle zijn hij de ozon weer enkel gebruikt in de luchtafvoer. Het lijkt mij niet slim om constant hoge ozon-concentratie in je hok te hebben nee, maar af en toe even ontsmetten lijkt me niet zo'n punt. En in je vat constant gebruiken lijkt me ook geen punt, maar, ik weet er het fijne niet van. Heb momenteel ook geen noodzaak om dit te onderzoeken en er centjes aan uit te geven dus ik weet niet eens in hoeverre er info op het net te vinden is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×