Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Dr. Dreten

Bml Spyder Led Eindelijk Bij Ons Te Krijgen

Recommended Posts

Hallo iedereen

 

er gaan op youtube al een tijd filmpjes rond van een Amerikaanse LED die evenwaardig/beter is dan de Gavita 1000W DE. Het gaat om de Spydr 1200 van BML, deze waren enkel in de VS te krijgen en zijn prijzig. Het is door deze filmpjes dat ik geloof begon te krijgen in LED om onder te kweken. Sindsdien volg ik alles omtrent LED meer en meer. Ook de info en testen van forumleden met de Cree COBs volg ik met grote interesse.

 

Deze ochtend stond op rolling stoned het goede nieuws dat de lampen nu ook in Nederland te krijgen zijn. De lampen zijn verbeterd en worden nu uitgebracht onder de naam Fluence (bioengineering). Er zijn 2 versies: spydrX verbruik 330 watt, PPF 730umol/sec met 5 rijen LEDbars (1179 euro) de tweede is de spydrXplus verbruik 660 watt, PPF 1410umol/sec met 8 rijen LEDbars (1859euro).

 

Links:

http://www.rollingstoned.nl/hps-killer-spydr-nu-ook-nederland/

https://fluence.science/support/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wellicht is de volgende link dan ook wel interessant voor de degene die wel de interesse heeft , maar zelfbouw om welke reden dan ook niet ziet zitten , gaat dan ook om kant en klare plug en play armaturen met de Cree Cob's

 

http://www.todogrowled.com/gb/led-grow-lights/8-led-grow-light-tgl-220.html#/30-pack-1_unit/25-options-upgraded_option_with_cbx3590

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je gaat toch geen dikke 3,5 euro de watt betalen?

Dat prijsverschil tov hps verdien je pas na 20 jaar terug...

 

Vind t zelfbouwspul al ontzettend duur met 1,25 de watt.

(Gezien t feit dat een Dimlux of Gavita 1000 watter maar n slordige 500 kost... laat staan de budget- 600w hps setjes van amper 6 tientjes compleet kant en klaar van een duppie de watt)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die armaturen zijn ook niet super efficiënt. Net over de 40% tegen bijna 50% bij zelfbouw.

 

Dus die armaturen zijn 2 a 3 keer zo duur en minder zuinig. Dan ben je wel even bezig met terug verdienen.

 

Schat dat je 11 a 12 jaar bezig bent om het terug te verdienen.

 

Aan de andere kant, het is wel beter dan dure troep als die Kind leds en dergelijke.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou vooruit, maken we er 10 jaar van voordat je echt wat gaat besparen...

(oftewel: het is nog steeds een stomme beslissing om nu dat ding te kopen zodat je over 10 jaar wat gaat besparen... over 10 jaar is dat ding net zo achterhaald als een cassettebandje..)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is waar. Dat scheelt ook een paar euro per jaar

 

Ja oke, maar je maakt wel minder herrie. Dat is toch ook wel wat waard ;-)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die prijzen zijn belachelijk hoog..... vergelijk het met de eerste plasmaschermen, ze zullen al snel in prijs gaan dalen omdat de techniek in de LED nu zich razendsnel ontwikkeld. Voor dat geld kun je beter een mooi armatuurtje bouwen, aangezien die kennis hier op het forum al aanwezig is. Of gewoon nog even geduld hebben, de prijzen gaan heus wel dalen binnenkort aangezien er steeds meer concurrentie komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vraag me af hoe lang het duurt dat de marges voldoende dalen. Het is zo simpel om zo'n COB armatuur in elkaar te zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In november wordt er in diverse Amerikaanse staten gestemd over het legaliseren van medicinale en in sommige staten ook de recreatieve wiet. Als dat gunstig uitpakt kan ik me voorstellen dat de prijzen gaan dalen omdat er dan een grote legale afzetmarkt bijkomt. En daar gaat gegarandeerd concurrentie ontstaan. En niet alleen prijstechnisch maar ook in de ontwikkeling van de techniek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je geld hebt om te investeren is nu het moment om op die markt in te springen denk ik ja. Ook hier in NL. Dan ben je 'tegen die tijd' al een gevestigd merk.

 

Wat ik al niet zou doen met een miljoen. Alle cannabis related shit is booming voor de eerste 25 jaar :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies, daarom verbaast het me dat Gavita zo lang wacht. Al was er een week terug een persbericht dat ze samen gaan werken met een bedrijf dat led TL balk vervangers maakt. Transcend oid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Led gavita's heb ik al 2ehands te koop zien staan... soort van 1000De armatuur met een pak cob-leds op de plek van de bulb.

 

Zodra cannabis gelegaliseerd wordt stort de illegale markt gelijk in elkaar, dan is investeren in led ook niet meer interessant.

Als je geen 10-15000 euro per vierkante meter per jaar verdient, maar slechts een fractie daarvan is t al gauw veel makkelijker om je tomatenkassen in t westland helemaal vol te zetten ipv kleine dure stroom zuipende hokjes.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Led gavita's heb ik al 2ehands te koop zien staan... soort van 1000De armatuur met een pak cob-leds op de plek van de bulb.

 

Zodra cannabis gelegaliseerd wordt stort de illegale markt gelijk in elkaar, dan is investeren in led ook niet meer interessant.

Als je geen 10-15000 euro per vierkante meter per jaar verdient, maar slechts een fractie daarvan is t al gauw veel makkelijker om je tomatenkassen in t westland helemaal vol te zetten ipv kleine dure stroom zuipende hokjes.

 

Maar haal je uit een kas de kwaliteit die je uit een lamp haalt. Plus in een kas, kan je toch maar 1 keer per jaar oogsten? Of maakt dat niet uit.

 

Plus als het niet uitmaakt, waarom gebruiken die Amerikanen het dan, terwijl het daar in veel staten is gelegaliseerd?

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb t over moderne kassenbouw he... met bijverlichten, verduisteren enzovoort..

Zelfde systeem waardoor we t hele jaar sla, tomaten enzovoort hebben zeg maar.

 

Zodra er op die schaal in kassen gekweekt gaat worden zakt t prijsniveau zo in elkaar, tot we op dubbeltjes marge niveau zitten.

heb eigenlijk geen echt goed beeld van de usa wat dat betreft, is daar überhaupt kassenbouw?

Nederland is natuurlijk veel dichter bevolkt, en qua technologisch niveau horen we bij de topspelers in de wereld op dit gebied.

Share this post


Link to post
Share on other sites

We hadden het erover dat je nu eigenlijk al de led markt in moet om je naam te vestigen.

 

Op dit moment zijn led armaturen wellicht nog te "duur". Ofwel het duurt te lang om ze binnen de investerings periode terug te verdienen.

 

Aan de andere kant, het scheelt niet zo heel veel meer. Vergeet ook niet dat zo'n DE ook nog elk jaar een nieuwe bulb nodig heeft van 100 euro en een nieuwe reflector. Dat kist geld en tijd (wat ook weer geld is)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...