Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Koud is i.d.d. beter. Een klein kopietje van wikipedia.

In 2008 werd op het eiland Spitsbergen, zo'n 565 kilometer ten noorden van Noorwegen een internationele genenbank geopend. Om zo veel mogelijk soorten te behouden voor de toekomst kunnen zaden van gewassen daar worden opgeslagen. De opslagplaats bevat de zaden van zo'n 200 000 gewassen van over de hele wereld. De opslagkluis bevindt zich aan het einde van een 125 meter diepe tunnel in de permafrost. Dankzij de permanent bevroren grondlaag is er weinig extra energie nodig om de zaden op een temperatuur van -18 graden celsius te houden. De zaden zouden op die manier zo'n 10 000 jaar bewaard kunnen worden.

 

 

Is voor mij lang zat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK Guys even een kleine update. Ik heb nieuwe Blueberry Haze zaden kort over een luciferdoosje gehaald en daarna voor 1,5 dag in de vriezer Ze liggen nu 4 dagen in een kopje water bestaande uit een borrelglaasje water met een half dopje Peroxide 3%.

 

Het lijkt alsof er bij een zaadje het begin van een wortel ontstaat. Wat straks? Zodra ik een duidelijk wortel heb in een kartonnen kuipje met kokos zetten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas mocht niet zo zijn, de 4 zaden die ik de diepvries/schuur behandeling heb gegeven zijn allemaal beschimmeld. Waarschijnlijk omdat ik ze met het mooie weer in het tuinhuisje heb gezet waar het naar mijn idee vanzelf een aangename temperatuur werd.

 

 

schimmel zaad

 

 

enfin nieuwe rondes nieuwe kansen. Vandaag weer 4 stuks Blueberry Haze in de vriezer gezet

Edited by Tourtje

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK Guys even een kleine update. Ik heb nieuwe Blueberry Haze zaden kort over een luciferdoosje gehaald en daarna voor 1,5 dag in de vriezer Ze liggen nu 4 dagen in een kopje water bestaande uit een borrelglaasje water met een half dopje Peroxide 3%.

 

Het lijkt alsof er bij een zaadje het begin van een wortel ontstaat. Wat straks? Zodra ik een duidelijk wortel heb in een kartonnen kuipje met kokos zetten?

 

Luciferdoosje bekleden met stukje zeer fijn schuurpapier aan de binnenkant en daar de zaden heel even in shaken.

 

Je hebt nu de zaden lopen ? door ze langs strijk kantje te halen, daar kan best de verontreiniging door gekomen zijn.

 

Zou het zo doen:

Zaden shaken die vanuit de vriezer of koelkast of droog uit zakkie komen, heel lichtjes maar.

 

daarna in het water (eventueel met peroxide) weken,niet langer dan 1 dag om verzuipen te voorkomen en dan poten, liefst in een inert medium zoals een stekplug waarbij je het zaadje alle kans geeft al vraagt het ff wat handigheid en oefening met de pincet.

voordeel van die stekplug is dat je alles in de gaten kunt houden waar het met begraven altijd maar afwachten is en als het er om gaat zie ik graag ipv vingers gekruist :innocent:

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lostchild bedankt voor je bijdrage en ik ga het gewoon op die manier doen. Nog een tip voor welke stekplug ik moet aanschaffen ? Ga nu weer mijn 4 laatste zaden in vriezer stoppen voor 1 dag.

Mijn bedoeling is dat ik een sativa als moederplant opkweek krijg waar ik dan stekken van kan nemen. De Blueberry Haze blijkt een hele goede medicinale Cannabis te zijn zo te lezen.

Edited by Tourtje

Share this post


Link to post
Share on other sites

standaard stekplugje (4x4) en die zijn er in veel uitvoeringen (ik heb agra wool plus momenteel).

zorg wel dat je de ph van die blokjes naar beneden brengt door ze paar uur te weken in water met een ph ergens tussen de 5-5.5.

 

zoektocht naar soortje wat beste bij jouw aansluit is best een Pelgrims tocht, soms vindt je een leuke herberg maar realiseert je dan weer dat je op weg was en er nog lang niet bent, zo ben ik nogal snel tolerant vd meeste soortjes :icecream:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luciferdoosje bekleden met stukje zeer fijn schuurpapier aan de binnenkant en daar de zaden heel even in shaken.

 

Je hebt nu de zaden lopen ? door ze langs strijk kantje te halen, daar kan best de verontreiniging door gekomen zijn.

 

Zou het zo doen:

Zaden shaken die vanuit de vriezer of koelkast of droog uit zakkie komen, heel lichtjes maar.

 

daarna in het water (eventueel met peroxide) weken,niet langer dan 1 dag om verzuipen te voorkomen

 

Lostchild aan het begin zeg je dat je de zaden maximaal 5 dagen in het water laat maar hierboven niet langer dan 1 dag. Wat adviseer je

en nu is het bij mij:

glas water en dan worteltje laten zien na max 5dgn, anders poten in een stekplugje en dan max 4dgn onder licht, niks boven, kansloos

 

 

Edited by Tourtje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat gaat op met redelijk verse zaden, in mijn collectie heb ik niet veel 'ouds'.

 

Heb wel (zie peroxide topic) partijtje zaden van Jeroen gekregen (ruim 20jr oud droog bewaard) ooit en daar mee getest en toen kwam ik tot die conclusie.

Langer dan een dag en 'geschuurd' verzopen ze waar verse zaden dat niet hebben, al is 5dgn wel erg lang, max 2 zou beter zijn.

 

Niet dat wat er ontkiemde (slechts 0.01%) ook verder op kwam toen maar ik ga er nog een keer mee aan de gang want er kan WW, Skunk en zo nog wat tussen zitten :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Langer dan een dag en 'geschuurd' verzopen ze waar verse zaden dat niet hebben, al is 5dgn wel erg lang, max 2 zou beter zijn.

 

 

Dat schuurpapier is dat korrel 180 of nog fijner ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal. Laatste update. Ben al die tijd nog nog bezig geweest mijn zaden te laten ontkiemen maar na 50+ pogingen op allerlei manieren. methodes en mediums probeer ik voor de laatste keer de NDB die ik van Guesswho?heb gehad. Lukt dit ook niet dan hak ik de knoop door en besluit dan 5-6 jaar bewaren in de huiskamer funnest was voor mijn zaden en dat ze allemaal dood zijn en zal ik zaden gaan kopen.

Edited by Tourtje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wens je veel succes, hoop dat na al die tijd toch minstens een paar nog ontkiemen.

 

Zal een kaarsje aansteken en een gebedje doen :D

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wens je veel succes, hoop dat na al die tijd toch minstens een paar nog ontkiemen.

 

Zal een kaarsje aansteken en een gebedje doen :D

Haha bedankt en wie weet helpt het. :dribble:

Edited by Tourtje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer dat het je tot nu toe nog niet gelukt is.

 

Voorspelt niet veel goeds vd 100-en jaren 80 zaden die ik hier heb :search:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer dat het je tot nu toe nog niet gelukt is.

 

Voorspelt niet veel goeds vd 100-en jaren 80 zaden die ik hier heb :search:

 

Als ik goed heb gelezen dan zou het wel kunnen maar als je ze maar donker droog en vooral heel koel bewaard. Niet zoals ik gewoon in enveloppe in mandje op de vliering :thumbsdown:

als je wilt kan ik een zwikkie aan jou doneren zodat jij ze kan proberen want misschien doe ik iets helemaal fout of zit er hier iets in het water ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bewaar ze nooit in de koelkast, nooit kiemproblemen, wat het niet doet doet het niet lol

 

7/8 jaar oud kiemt prima, geen fratsen uithalen en gewoon in de grond. Geef het minimaal een week met een zakje erover en whalla er is leven.

 

Pg

 

Dus eventueel ongekoeld 7of 8 jaar bewaren, in de grond met een zakje erover, een beetje geduld en er is leven?

Wanneer je 100 zaadjes hebt liggen en genoegen neemt met een handvol (op termijn) mooie planten klopt dit helemaal.

Wanneer je andere percentages wil zien liever anders te werk gaan...

 

Mijn ervaring; gekoeld kwaliteitszaad (gemiddelde koelkasttemperatuur), lucht- en lichtdicht, geeft binnen een jaar een volle kiemkracht met een rendement van een ruime 95%.

Een half jaar op kamertemperatuur is al genoeg om de helft van je kostbare zaad (of uiteindelijk geselecteerde planten) te verliezen....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Mijn ervaring; gekoeld kwaliteitszaad (gemiddelde koelkasttemperatuur), lucht- en lichtdicht, geeft binnen een jaar een volle kiemkracht met een rendement van een ruime 95%.

Een half jaar op kamertemperatuur is al genoeg om de helft van je kostbare zaad (of uiteindelijk geselecteerde planten) te verliezen....

 

Dan kan ik het idd wel shaken met mijn zaden voor 5-6 jaar op kamertermp.Had ik dat geweten dan had ik al een oogst gehad met gekochte zaden i.p.v. 50 pogingen :yummy:

 

Maar als je je zaden zo koelt en opbergt(of desnoods in diepvries) hoe lang totdat groot deel niet meer uitkomt zeg 65% of minder

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf zou ik niet op vriestemperatuur gaan zitten.

Echter heb ik hier niet mee geexperimenteerd dus mogelijk werkt dit wel goed.

Verder heb ik zelf nooit langer dan een jaar mijn aangekochte zaad bewaard.

Dit wil natuurlijk eigenlijk niks zeggen, want je kent niet altijd de bewaarhistorie van je zaad.

Wel kan ik zeggen dat ik hierop vertrouw en kan bouwen omdat ik vaker op dezelfde plek koop.

Herkomst; Portugal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voor zaad is het, Tourtje? In natte steenwol blokken en/of pluggen onder 1 x 18watt tl heb ik altijd een prima opkomst, ook met zaad waar anderen van zeggen dat het niet ontkiemt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koel zijn die zaden niet bewaard, heb ze ooit van Je-roen gekregen om te testen en flink wat mee uitgehaald maar mij lukte het ook niet.

 

@Dilago

het is echt niet alleen een kwestie van steenwol inzetten was het maar waar

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voor zaad is het, Tourtje? In natte steenwol blokken en/of pluggen onder 1 x 18watt tl heb ik altijd een prima opkomst, ook met zaad waar anderen van zeggen dat het niet ontkiemt.

wat voor zaad :

smurfberry autoflower

AK-48 autoflower

Jack Herrer fem.

ICE fem.

NZB

Proberen te kiemen in aarde, keukenpapier, in glaasje water, op stek pluggen, op steenwol, op kokos en met verschillende percentages aan Waterstof peroxide. bevroren of alleen gekoeld. Zo'n beetje alles maar niets kwam uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok de knoop is doorgehakt mijn NDB van GuesWho? zijn ook niet ontkiemt na 6 dagen. De smurfberry en AK-48 komt schimmelvorming op. Dus ik ga zaden kopen.Denk voor mijn Gilles dela Tourette als eerste maar aan Jack Herer . Probeer er 1 fem. te kiemen en die als moeder plant te gaan gebruiken voor stekken. Lijkt mij de beste oplossing voor de portomonaie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat wel maar al heb je dan toevallig 1 zwakke fem.te pakken en dan heb je een tent vol zwakken als je daar gelijk van gaat stekken..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dilago

het is echt niet alleen een kwestie van steenwol inzetten was het maar waar

Ja dat zou mooi zijn. Er komt zeker meer bij kijken dan steenwol, je hebt ook een glas lauw kraanwater nodig en een knus hokje waar een tl lampje hangt op gepaste hoogte en waar het een graad of 24 is en het klimaat niet verandert.

 

Wat voor zaad is het, Tourtje? In natte steenwol blokken en/of pluggen onder 1 x 18watt tl heb ik altijd een prima opkomst, ook met zaad waar anderen van zeggen dat het niet ontkiemt.

wat voor zaad :

smurfberry autoflower

AK-48 autoflower

Jack Herrer fem.

ICE fem.

NZB

Proberen te kiemen in aarde, keukenpapier, in glaasje water, op stek pluggen, op steenwol, op kokos en met verschillende percentages aan Waterstof peroxide. bevroren of alleen gekoeld. Zo'n beetje alles maar niets kwam uit.

Dan houdt het op, jammer.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...