Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

amnesia013

2 Tentjes Om En Om ( Afzuiging Vraag)

Recommended Posts

hallo ,

 

Ik heb 2 tentjes staan van 2,40 x 2,40 x 200cm.

In beide tenten hangen 5 lampen van 600 watt.

 

de 2 tentjes staan in een rechte ruimte langs elkaar met 1.5 meter ruimte tussen de 2 tenten in.

de tenten gaan om en om draaien. tent a uit dan gaat tent b aan.

 

ik had het idee om met een 3250m3 kist allebei de tenten te koelen.

ik wil de lucht inlaat slangen van tent A , laten dienen als afzuiging van tent B

 

heeft er iemand enige ervaring hiermee of dit zou moeten lukken ?

 

tnx!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De 2 tenten met elkaar koppelen dmv slang in een S vorm zeg maar?

 

Of gewoon nog een afzuiger en filter erbij :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan wel ,is een oplossing als je beperkt naar buiten kan blazen.

 

ik zou altijd ongelijke tenten nemen .

 

grootste tent naar buiten kleinste blaas je als aktieve invoer in grote tent.(bovein met lvs , niet onderin zoals op je tekening)

 

ook je afzuigers met variac stellen zodat je in beide tenten onderdruk hebt.

Edited by knakenpoetser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nadeel is dat tent 2 al t vocht uit tent 1 meekrijgt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

daar heeft @scirocco wel een goed punt.

 

als je met 2 afzuigers circuleert , scheelt dit ook aanzienlijk in de lucht die je moet afzuigen om tenten op juiste temperatuur te krijgen.

 

voordelen:

1 : minder totaal uitblaas

2:geen kachels nodig

3:je hebt gelijke afmetingen tenten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle twee op de afzuiger en dan onderling lucht heen en weer blazen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 filter per tent, samen op 1 afzuiger, en dan voor iedere tent een aparte inblaas vanuit de ruimte die je meeschakelt met de lamp.

Is ff puzzelen om de verhoudingen tussen afzuigers, inblazers, slangen en passieve inlaten optimaal te krijgen, maar dit is (imo) de way to go als je de boel niet volledig gescheiden kan houden.

Lucht uitwisselen tussen tenten is vragen om drama, al die warme vochtige lucht in een koele tent zonder licht...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik werk wel zo met twee tentjes, maar gebruik 120x120cm met 1000kub en haal mijn lucht uit mijn andere tentje, 90x90 waar ik het venster met gaas altijd open laat en dat werkt uitstekend. Hogere LV heb ik niet echt omdat 1000 kub serieus veel lucht door die tenten voert en een goede en snelle doorstroming heeft. Voorheen was het met een 520kub en dat werkte minder goed.

 

In jouw geval heb je evenveel wattage in beide tenten, en ben je beter met wat sirocco schrijft en beide tenten individueel behandeld. Je wilt het ook safe spelen en geen ongedierte of andere problemen van de ene tent naar de andere tent zuigen want je kent de oorsprong niet van je stekken.

 

Greetz,

H.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga de nog aan te schaffen tentjes ook gewoon koppelen aan degene die er al staat. 1,20x240 + 1,20x1,20 en dan droogtentje van 60x60. Volgens de berekening moet het gewoon lukken met de 1500m3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik volg dit topic omdat ik door beperkte afzuig afvoer mogelijkheden ook een 12 12 dual hok aan het bouwen ben. (4 of 6x 600 en of 4xLED360w als ondersteuning) Mijn oplossing is twee 750m3 Torin afuigers lucht tussen de hokken te laten rondblazen voor een constante temperatuur. en dan 1200m3 afzuiging de in praktijk misschien 800m3 doet als output.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 6x600w 800 kuub afzuiging? Ik voorspel zeer tropische temperaturen in dat hok.... tot bijna vulkanisch aan toe!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een beetje onduidelijk van mijn kant. 2 of 3 x 600 per tentje van de winter is dat geen probleem. Misschien doet de afzuiging wel meer maar dar ga ik niet van uit.

 

Ik had het liever anders ezien maar heb geen mogelijkheid om een grotere outlet te monteren.

 

@ de TS

 

Het is beter om in elke tent een filter te hangen en met twee extra afzuigers lucht rond te pompen tussen de twee hokken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nadeel is dat tent 2 al t vocht uit tent 1 meekrijgt...

 

 

Tnx allemaal voor de info!

 

als ik het goed begrijp is het grootste nadeel dat tent 2 het vocht van tent 1 met zich mee krijgt.

zou het door mijn overcapaciteit aan afzuiging niet meevallen qua vocht? of zal dit toch een probleem gaan worden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probeer t uit en je weet het... als t niet werkt heb je 6m2 schimmel en ellende.

Setup uit mijn 2e post is imo de meest effectieve.

Heb vroeger ook wel eens met tentjes achter elkaar gekoppeld gedraaid, maar dat gaf meer problemen dan winst.

(Hoge lv in tent 2 gaf verdampingsproblemen, en op n week voor t eind vd ronde dikke rot erin)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb het vaak zo gedaan , geen noemenswaardige problemen ondervonden..

wel een kleinere ruimte in een grotere , wel met variacs afzuigers.

 

heen en weer blazen tussen 2 hokken om kachels uit te sparen doe ik sowieso overal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga het doen zoals scirroco omschreven heeft inderdaad.

 

elke tent 1 filter , aangesloten op 1 afzuiger. ( op een variac )

elke tent een inblaas met LVS bovenin de tent , aangesloten op 1 actieve inblaas kist. * op een variac)

en vervolgens lucht van tent naar tent gooien door middel van 2 slangen met buisafzuigers

 

zijn er mensen met een goede kijk hierop die kunnen adviseren hoeveel m3 de afzuigerkist en actiece inblaaskist en de buisventilator zouden moeten zijn ?

 

het gaat om 2 tentjes van 2,4 x 2,4 x ,2.0m ,met in ieder 5 maal 600watt ( trafos buiten de tent)

 

GR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe groot is het gat waardoor je uitblaast?

Ff minder als 1 kuub per watt aan licht is wel een mooi uitgangspunt meestal.

Dus 2500 of groter zou leuk zijn, maar als dat door een pijpje van 160 heen moet...

 

Edit: inblaas 1500 softbox per kant? Moet wel flink wat lucht door tent met licht aan heen gejaagd worden omdat anders de afzuiging zn werk niet genoeg doet.

Edited by scirocco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe groot is het gat waardoor je uitblaast?

Ff minder als 1 kuub per watt aan licht is wel een mooi uitgangspunt meestal.

Dus 2500 of groter zou leuk zijn, maar als dat door een pijpje van 160 heen moet...

 

Edit: inblaas 1500 softbox per kant? Moet wel flink wat lucht door tent met licht aan heen gejaagd worden omdat anders de afzuiging zn werk niet genoeg doet.

 

 

De lucht word op een keukendeur afgeblazen waar in de keuken een klepraam open staat van ongeveer 70 bij 30cm waar de lucht uit gedrukt word.

 

Dus een 5000m3 afzuigkist zodat op elke tent 2500m3 afzuiging staat en een 3250m3 kist die gesplit is op 2 tenten als actieve inblaas door de lvs ? En hoeveel lucht is raadzaam over te gooien van tent naar tent?

 

Thanks gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou 2 losse 1500 boxen pakken voor inblaas en die mee schakelen met t licht.

Heen en weerpompen 500-1000 kuub ofzo? Heb ik nooit nodig gehad, draaide in een warme ruimte.

En mijn setup was nog nieteens half zo groot, de warmte die mijn tenten uitstraalden was altijd genoeg om de temp redelijk constant te houden.

 

5000 kuub is wel een lekker stevig briesje in een keuken...:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien een overbodig domme vraag maar hoe beheersbaar is het klimaat in de ruimte waar de tenten in staan?

Omdat je met tenten werkt kan dit nog wel voor verrassingen zorgen als je alleen rekening houdt met wat er in de tenten zelf gemeten wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...