Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bruinevingers

Test Dwc

Recommended Posts

@LC Als dat schuim niet alleen op het water drijft, waar drijft het dan nog meer op. Ik neem aan dat als de planten groter zijn en gewicht hebben dat die platen toch echt wel in de oppervlakte komen te hangen, toch?

 

En het lijkt me ook dat hoe hard ik ook probeer te floemen onder die platen zonder er lucht bij komt het rendement qua DO geringer is dan wanneer er vrijelijk lucht bij dat oppervlak kan komen. Wat er door de netpotjes komt zetten is toch niet zoveel, vergeleken met een grote oppervlakte vrij aan de lucht?

 

Of denk ik te moeilijk? Ik heb straks wel een goeie 100 wortelbossen in die bak hangen.

 

@Knakenpoetser Bij mij in de buurt bestaat dat niet, was dat maar wel zo. Ik heb overigens vijver epdm van 1.2 mm besteld, wat voor dikte had die van jou?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik maakte het niet vast aan de grond. Maar 3 kanten stonden tegen de muren van het hok en één kant gewoon los. maar dit was met eb en vloed he. Met DWC zou ik dat niet durven Dan zou ik er nog een balk tegen aan gooien

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb begrepen dat wanddikte 10% van de hoogte dient te zijn. Dus bij 25cm is dat 2,5. Ik gebruik 5cm, dubbele dus. De druk staat op de onderkant, niet op de bovenkant, hoe dieper hoe meer druk. Heb rondom een lat aan de vloer vastgelijmd, en de blokken ook maar een lik blokkenlijm gegeven aan de onderkant, staat nu te drogen. Ga nog een lat rondom tegen de blokken lijmen, om daar de epdm aan vast te nieten. En op elke hoek wil ik nog een hoekijzer plaatsen, vooral om mezelf gerust te stellen.:)

 

Ben benieuwd of morgen de epdm aan komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zou een filmlaagje lucht tussen de plaat en water moeten zitten anders zou dat ding zinken..

 

Maar of dat genoeg aangevuld wordt was dan de vraag:

goeie honderd potjes (dus gaten van zeg 5cm) in de plaat waardoor flooming voldoende verse lucht van boven de plaat aan zou moeten kunnen trekken en alles goed gemengd zou moeten worden.

 

Ik kwam bij nazoeken best veel testen tegen bewezen met DO meters en als er voldoende aanvoermogelijkheid is (vrij oppervlak natuurlijk het mooiste) kan het allemaal prima maar op de schaal die jij wilt gaan doen kwam ik het niet tegen, meer in de koi en vijverwereld alsook wat WUR en water zuivering geneuzel wat het linken niet waard is (artikel over vissterfte oa) en hoe het werkt in een afgesloten grote bak/vat van zeg 200ltr waar jij bij lange na niet genoeg aan hebt, daar was een gaatje of 2 in de deksel genoeg om weer 'verse' lucht in het water te krijgen.

 

Het op palen plaatsen van die plaat gaat je misschien voor andere problemen plaatsen.. wat nu als er in midden 'iets' gebeurt en je moet erbij.. een plaat op palen is onbegaanbaar waar die op water met wat wegpompen misschien nog wel belastbaar is, ik ben een advocaat vd duivel wat dat aangaat :innocent:

 

Nog een tip omdat 'DWC' net ff anders is dan op slabjes.. ga US of UK fora op en zoek op reservoir management.. dat onder de knie scheelt je een ronde per jaar extra draaien mocht je dat willen omdat het dan echt dialed in wordt.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die schuimplaten drijven toch zonder meer op het water, daar is toch geen luchtfilmpje voor nodig? En afhankelijk van de dikte (drijfvermogen) kan zo'n plaat meer of minder gewicht dragen.

 

Ik zit meer aan het bevestigen van strips van hetzelfde materiaal als de platen te denken, bevestigd onder tegen de platen, langs de randen en waarschijnlijk ook nog een stuk schuim ergens in het midden. De dikte van die strips moet ik nog berekenen, afhankelijk van het drijfvermogen, de dikte en hoe ver de netpotjes er precies doorheen steken. Op zo'n manier krijg ik denkelijk net voldoende ruimte voor een dun laagje lucht onder de platen. Dan wordt het floemen rentabeler, lijkt mij.

 

Eventueel zijn korte palen wel handig, denk aan een situatie waarin het reservoir leeggepompt dient te worden, dus ter voorkoming van pletten van de wortels. Maar dan wel palen van net genoeg lengte om de wortels van de grond te houden.

 

De bak meet overigens 2x3, aangezien ik nogal lange armen heb kan ik dan ten alle tijde overal nog net bij, met wat kunst- en vliegwerk. Of gewoon een plaat even uit de bak nemen en deze op een paar steunen aan de muur plaatsen, dan kan ik de rest van de platen bewegen. Uiteraard kan dit alleen in het begin, als de planten groter zijn en een netje hebben houdt dat op.

 

Op icmag kwam ik welgeteld 1 topic tegen via "reservoir management". Maar ik ga verder zoeken.

 

Jammer dat er geen simpele DO-meters zijn.

 

Dank voor het mee prakkezeren. :)

Edited by Twiet
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar ben ik ook een beetje bang voor, bovendien betwijfel ik of het echt nodig is. Eerst maar eens zonder beginnen en zien of ze nodig zijn.

 

Ik zit me momenteel meer af te vragen in hoeverre ik een waterkoeler nodig zal gaan hebben en indien ja, hoe er 1 te doehetzelven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je met dit systeem toch eerder aan het "30% van het water vervangen per week" principe zult vast zitten. Heel die bak leegpompen en weer vullen lijkt me geheid ellende geven met al die drijven de platen. Misschien werkt op stokjes zetten ook wel, maar zou toch bang zijn dat er ergens wat gaat breken. Danwel de platen of de stokjes, of de stokjes breken door de plaat heen?

 

Zou me trouwens over het beroeren van de wortels met de waterstroming ook niet zo'n zorgen maken. In één van die ondezoeken waarbij ze wilden aantonen hoe slecht luchtstenen wel niet zijn door het inbrengen van organisch material een het verstoren van de wortels, bleek dat juist de grootste wortel bossen te geven. Maar goed, het is wel iets waar de glastuinboeren in geloven en wie weet zit er ergens een kern van waarheid in. Ik heb het zelf niet zo gezien.

 

Waterkoeler heb ik er ook niet in.Je hoort altijd van die bangmakers dat er totaal geen zuurtsof meer in het water kan zitten als je boven de 24 graden komt, maar in werkelijkheid het scheelt maar 10% ofzo. Het risico zit hem vooral in de ontwikkeling van pathogenen. Dat gaat exponentieel sneller naarmate de temperatuur oploopt.

 

Ik kieper er vriendelijke bacterien in en dat onderdrukt de pathogenen wel. Had laatst ook wat wortelrot, wat van dat Pond Saver erin gekieperd en verder nergens last van gehad. Ook bij 26C water temperatuur niet.

 

Dat de watertemperatuur richting de 26C gaat is overigens maar een paar dagen per jaar. Als de temperatuur ook richting de 30C gaat bij mij op zolder. De rest van het jaar is het gewoon vanzelf al 24C of lager. Nu is het water 21C, zonder dat ik er verder iets aan doe.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

met eb en vloed draai ik ook hele rondes met zuiver vat aanvullen steeds.(dus niks tijdens kweek in riool)

 

ik denk dat het prima werkt steeds aanvullen , mocht je toch willen verversen , helft vijver in riool ipv de hele vijver.

 

of zouden wortels dan al beschadigen ? bij van bv 15cm waterpijl laten zakken 7.5cm en weer aanvullen tot 15cm.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wf Ik ben in principe van plan enkel bij te vullen en waardes in de gaten te houden, wil ook niet continue de Ph bijstellen, eerst eens kijken hoe die verloopt. De eerste 2 weken wil ik een lager waterniveau (zeg 5 cm ipv 22) aanhouden, om zodoende makkelijk over te kunnen schakelen op bloeivoeding. Leegpompen zou hoogstens in geval van problemen nodig kunnen zijn.

 

Ik zat te denken aan stukken pvc-buis die door de platen heen steken, als ik nu net onder de plaat een paar dunne kleine gaatjes in die buis boor op de juiste hoogte dan kunnen daar plastic buisjes oid doorheen gestoken worden om zodoende de plaat op de juiste hoogte te houden. Maar goed, is een kwestie van proberen, maar ga eerst eens draaien met zo min mogelijk toeters en bellen, kwekendeweg zi ik dan vanzelf wat er aangepast dient te worden.

 

Goed om te lezen dat de temp niet echt zo belangrijk is als vaak gezegd wordt. Ga proberen de luchttemp niet te hoog te laten worden dmv airco en zie wel hoe dat allemaal verloopt. Heb mijn vriendelijke bacterien al klaar staan. Heb ook een flinke 12v pomp die voor de circulatie+floemen gaat zorgen. Lijkt me dat zo'n pomp minder warmte afgeeft dan een 220volter. Floemen in combinatie met iets hogere temp houdt de DO wel goed schat ik zo in.

 

Bovendien vermoed ik dat er door de relatief grote hoeveelheid water wat meer buffer is aangaande alles, Ec, Ph, temp, DO, pathogenen. Krijg zo de epdm binnen, heb echt zin om dat kikkerbad vol te zien staan. :dribble:

 

@Kp Wortels kunnen wel wat hebben denk ik, bak halfleeg is geen probleem, wordt pas lastig als de planten veel gewicht hebben en je zou dan de bak helemaal leeg pompen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben benieuwd wat het gaat worden.

 

Als je trouwens een keer de DO wilt meten kun je zo'n aquarium test setje kopen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh, bestaat dat? Al gevonden, da's handig.

Edited by Twiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tetra heeft bergen testsetjes voor aquariums. Waaronder ook eentje voor zuurstof :)

 

gallery_37858_17549_24801.jpg

Edited by Wietefras
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed om te lezen dat de temp niet echt zo belangrijk is als vaak gezegd wordt.

 

Beter draaien op of net onder de 21C ipv 23C en Pond Saver in je bak moeten gooien :withstupid:

 

Pierebadjes die DWC genoemd worden vol met Pond Savers om de nasties te tackelen :phone:

DWC Dutch style :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga eerst maar eens kijken wat de temp gaat doen en in hoeverre ik die onder controle kan houden zonder een fikse chiller, al was het maar omdat ik ook een voorstander ben van K.I.S.S. Als dit inhoudt dat ik er wat bacterien bij moet kiepen zie ik daar, met mijn lekenogen, geen enkel probleem.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies dat is ook mijn punt. Als je de watertemperatuur niet onder controle kan houden dan kun je alsnog naar een paardenmiddel als een chiller gaan kijken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik een chiller nodig zou hebben dan heb ik een flinke nodig en die dingen zijn duur, té duur voor wat het is lijkt me. Dus dan zou ik iets willen doehetzelven. Wat dat betreft ben ik dan liever voorbereid om als de nood aan de man komt snel te kunnen handelen. Heb al wat dingen zitten bekijken, mensen doehetzelven wat af en kwakken het maar wat graag op youtube. :)

Maar heb nog geen definitieve tuto gezien.

 

Vooralsnog vertrouw ik er op dat ik het zonder chiller kan redden, althans, tot aan volgende zomer.

Edited by Twiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou ik nog eerder koperenleiding erdoor heen laten lopen met kraanwater.

 

Kraan water kost toch geen drol

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinds eergisteren staan de plantjes op hun vlotjes en lijkt alles goed te gaan.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Platen van 100x100x3cm, en onder die platen drie strips van 100x10x3cm. Hierdoor ontstaat een ruimte met lucht en hangen de bodems van de netpotjes net 1 cm boven het water. Ik ga er van uit dat naarmate de plantjes groeien de platen wat dieper in het water gaan zakken.

 

Is wel grappig dat ik nu perfect kan zien hoe het wortelstelsel zich ontwikkelt, voorlopig zijn de planten meer bezig met wortels aanmaken dan met groeien.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe heb je die strips bevestigd?

 

en je hele vijver ligt aansluitend vol met polystreen platen zodat er weinig/geen licht op wortels/water komt?

 

je ziet dus per dag verschil in wortel groei ,dat wel vet om te kunnen volgen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze bevestigd met prikkers van druppelaars, schuin door de strips gestoken tot ze boven uit de platen komen en het uitstekende deel afgeknipt. Dat houdt ze op hun plaats.

 

Yep, vijver is 3x2m en daar liggen 6 platen van 1m2 in.

 

Ja, die wortels gaan hard als ze eenmaal in het water hangen. Ik had de zaailingen en stekken al in netpotjes gezet, met zo'n grote steenwolplug, dat past mooi. En op de bodems van de trays met zaailingen een laagje water gezet, zodat de wortels al konden beginnen met in het water groeien. Dat werkte leuk met de zaailingen en de al gewortelde stekken, de nog niet gewortelde stekken vonden die laag water wat minder blijkbaar. Ik heb dus momenteel wat achtergebleven stekken staan die hopelijk binnen enkele dagen ook de vlotten op kunnen.

 

Trouwens makkelijk water geven aan de plantjes die nog niet voldoende wortels in het water hebben hangen, de platen een beetje het water in drukken is genoeg, dan komt de onderkant van de netpotjes met de steenwol-pluggen in het water te hangen en die zuigen zich dan meteen vol.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...