Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bruinevingers

Test Dwc

Recommended Posts

Zet eens 1 plant in die laatste bak, zal die ene plant meer op brengen dan wat er nu tezamen in stond.

Als er maar 1 plant in staat is een netpot ook niet nodig, die pruik (maar nu dus van 1 plant) wordt een plaatshouder en dien je alleen doorhangen takken door dikke buds te voorkomen boven de deksel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Per plant he? Best wel veel :D

Nee, die bak zat 30l water in en ik geloof 4 planten bovenop. Of 5 planten. Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar wat hoe je dan gemiddeld per plant aan?

 

Stel ik wil 30 planten plaatsen, hoeveel water moet ik dan aanhouden per plant? 10 liter?

 

40 liter bakken voor 4 planten. 80 liter bakken voor 8 planten. Etc

 

Edit:

 

De voorbeelden die Maurice geeft in zijn mail, over waarom zijn manier beter zou zijn, kloppen die wel?

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt er dan dus aan hoeveel op m2. Hij rekent 40-50 liter per m2. Of daar nou 1 grote of 10 kleine staan maakt volgens mij niks uit

Edited by Boefje030

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, maar ik wil niet per oppervlakte uitrekenen, maar aan de hand van hoeveel planten ik wil gebruiken. Of hoeveel planten ik max kan plaatsen in een bepaalde container.

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ligt toch aan het aantal m2 als jij 30 planten op 1 m2 zet gebruik je minder liters dan 30 op 6 m2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja precies. Die vierkante meter zet je vol, dus of dat nou 1 grote plant of 25 kleintjes zijn zal toch niet veel uitmaken.

 

Al is dat ook meer een aanname, maar het is vergelijkbaar met aarde potten. Je ziet ook duidelijk dat een kleine plant minder wortels heeft dan een grote.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja en of dat nou het stelsel is van 1 grote of 10 kleintjes maakt niet uit in principe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan toch niet 10 kleintjes in een bak van 10 liter gaan zetten.

 

Dan zou je toch kunnen stellen: 1 plant heeft 40 liter aan ruimte nodig, dus een bak van 400 liter.

 

of 500, of 5000 of whatever.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is toch allemaal nog steeds te relateren aan het kweekoppervlak?

 

Hoe groot wordt je kweekruimte en hoeveel planten ga je daar in zetten?

 

Voor elke vierkante meter kweekruimte heb je minimaal iets van 40l water nodig tot zeg 60l. Als je dan 4 planten zet op die vierkante meter is het 10l tot 15l per plant. Als je 10 planten zet is het 4l tot 6l per plant .

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

wietefras@ heb je een linkje hiernaar :

Je kan voor 1000euro ook een apparaatje kopen om alle bestanddelen te testen

 

zou je ook rfx in de netpotjes kunnen gebruiken ipv kleikorrels ?of zou dat te nat blijven ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelfde soort apparaat als waar ik die link naar gaf. Daar hebben ze er ook meerdere van voor andere bestanddelen trouwens. Het zijn feitelijk van die tests met waar je een goedje in moet gooien om het te verkleuren en dan de kleu bepalen. Alleen gebeurt het daarmee dan semi automatisch.

 

Ze hebben ze ook die geschikt zijn voor een hele zooi verschillende metingen:

http://hannainst.com/products/benchtop-photometers.html

 

Ik ben niet bekend met RFX. Bij DWC waarschuwen ze altijd dat je moet zorgen dat het waterniveau uit de buurt blijft van de steenwol omdat anders de steenwol te nat kan worden en zo ook stamrot kan veroorzaaken. Als je dan echter ziet dat NFT kwekers gewoon het blok steenwol in de waterstroom zetten dan vraag ik me af of dat wel echt zo'n probleem is.

 

Je kan altijd de pot wat hoger hangen zodat die niet zo nat wordt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je opstelling zou hebben hele vijver vol +- 35 cm diep , 25m2 , heb je een kleine 9000 liter water .

 

zou je dan ook elke 3/4 weken moeten verversen ? of door de veel grotere buffer misch alleen bij start nieuwe ronde?

 

 

ps: ik weet dat ze in tuinbouw per element aanvullen zodat ze niet hoeven te verversen , alleen niet haalbaar voor het gros van de binnentelers (inieder geval niet haalbaar voor mij)

Edited by knakenpoetser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het hangt er een beetje vanaf of de planten bepaalde stoffen (veel) sneller opnemen dan andere. Dan zou je dus langzaam maar zeker een steeds andere NPK ratio (etc) krijgen. Dat weet je alleen door zo'n analyse te laten doen.

 

Maar goed als je er zoveel water in doet dan heb je ongeveer 7 keer zoveel buffer als "normaal". Dus dan zal je ook wel veel langer door kunnen voordat de ratio's echt significant scheef gaan lopen. Wellicht wel een hele kweek inderdaad. Vraag is alleen hoe je zoiets zeker weet. Misschien een keer in het klein proberen eerst?

 

Waarom zou je het zo diep maken trouwens? Dat doen zelfs die sla boeren niet. 15cm lijkt me ruim zat als je de netpotten er onderuit laat hangen. Dan kun je er tenminste ook nog doorheen waden als het moet.

 

 

Ga je die drijvers zelf maken van piepschuim?

Share this post


Link to post
Share on other sites

voorals nog is het nog slechts een prematuur hersenspinsel , ha ha

 

als ik het ga doen dan probeer ik die kunstof drijvers te kopen (kwam ergens is linkje/filmpje tegen van eerder in dit topic)

 

15 cm is wel te doen 3750 liter is zo vervangen , hoe lang zou je wortels zonder water kunnen laten zonder schade? een uur moet kunnen toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt het water toch niet volledig verversen met die drijvers erop?

 

Het is dan handiger om elke week een deel te vervangen. Zeker als je toch al zo'n grote buffer hebt.

 

Dat heb ik ook wel gedaan. Elke week een derde of kwart eruit en dan weer aanvullen met nieuw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je drijvers gewoon zou laten rusten op wortels (water eruit) krijg je gelijk schade?

 

 

in delen verversen is helemaalgoed te doen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niemand hier heeft op drijvers gekweekt (neem ik aan), dus het zal toch vooral pionierswerk zijn waar je aan begint :)

 

Maar goed, ook zonder dat ik er echt ervaring mee heb zou ik, gezien dat de wortels nogal kwetsbaar zijn, daar liever niet de hele zooi op laten rusten bij een waterwissel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

om het probleem te tackelen dat je wortels in je pomp groeien zat ik aan het volgende te denken.

 

een soort van korf bij de ingang van daaruit met meerdere pompen naar diverse plekken in vijver pompen (zodat overal beweging is bv met tyleen met kleiner gaatjes erin ofzo)

 

de korf groeit steeds vol met wortels , maar zit bij de deur dus de wortels kan je dan redelijk makkelijk verwijderen.

 

zou dit werken , of iemand andere suggesties/ideen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb hier ook over zitten nadenken. Maar ik durf het niet. Als jij nou gaat pionieren.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ha ha , je zit ook al te wachten tot dimluxcontroller getest is icm led .

 

een echte boef ,

 

ik wil het wel gaan proberen , alleen niet echt een klein testhok beschikbaar,

 

als ik het doe is het een nieuw projectje (wat ik kwijt kan qwa stroom/m2 gaat er in)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...