Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bruinevingers

Test Dwc

Recommended Posts

Ik doelde meer op dat het voor ons niet echt een optie is.(was reactie op knakenpoetser)

Edited by Boefje030

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee idd niet, voor onze hobby is een (U)RDWC het meest geschikt maar dat vraagt nogal wat (en bouwen vd setup maar ook mainentance) vd kweker in kwestie.

 

KLIK

 

Voordeel van zoveel water is dat je een giga buffer hebt en dus amper wat hoeft te doen, des te kleiner je water buffer des te meer gekloot bij DWC.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die drijvers zijn al lang geen piepschuim meer trouwens.

 

Het kan natuurlijk wel knakwnpoetser, maar een bak met een vast deksel is wel handiger toch?

 

Dat met die drijvers is vooral voor doorlopende teelt. Aan de ene kant oogsten en aan de andere kant de kleintjes er weer in. Soort lopende sla band.

 

Afgezien van dat is het verder gewoon DWC.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mij lijkt het een groot voordeel bij een grotere opstelling , 20m2 + dat je 1 vijver vult (bv 2 x per week) en dat plaatjes gewoon meezakken met het dalende water nivo.

+ je kan wat meer water in vijver zetten zodat wortels niet snel in je pompen groeien.

Ik zit maar wat te brainwaven , misch klopt er helemaal niks van, ha ha

 

Bij het systeem met deksels moet je zorgen dat het opgedronken water steeds word aangevuld toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kweet niet. Je zal moeten steunen bij planten met vruchtvorming, dus met laarzen aan je vijver in?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@knakenpoetser, dat is op zich geen gek idee inderdaad.

 

Ik hou zelf het waterniveau constant in de bak(ken). Dat kan net een vlotter, maar ik gebruik daar natuurlijk een Arduino systeempje voor. Reden daarvan was overigens om het waterverbruik te kunnen loggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ponix , na 2 weken zou je net moeten plaatsen , inderdaad met kaplaarsen en 1 plaat steeds een beetje puzzelen.

 

ik zie het wel voor me .

 

zou je als je bv 20m2 zo zal doen een chiller nodig hebben om het water op temp te houden ? of zal dat niet nodig zijn ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet of je een chiller nodig hebt, maar iig wel een aardige bult voeding om je EC op pijl te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee volgens mij blijven wortels aardig doorgroeien.

 

eerste keer vijver vullen kost wat meer voeding , maar daarna is het alleen aanvullen.(als je met zakken zout alla racker werkt kost het sowieso niet zoveel)

 

wel heb je redelijke draagkracht vloer nodig ,

Edited by knakenpoetser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op 20m2 is elke centimeter diepte wel 200l. Dat tikt wel snel aan. Als je 15 cm diepte neemt dan ben je met 5 keer de bak verwisselen al door die 15kg heen.

 

Daarom heb ik dat undercurrent ding gemaakt. Dan heb je aan 40l tot 60l per m2 wel genoeg. Dat is maar 4 tot 6cm diep als je het hele oppervlak vult.

 

Is zo'n systeem met van die buizen dan niet handiger?

 

Je kunt dat water niet constant laten staan. Die sla telers meten de chemische samenstelling van het water en vullen aan wat er is door de planten aan het water is onttrokken. Zo houden ze de samenstelling in orde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant zeg, die shallow water culture. Als je elke plaat van vier stokjes voorziet op de hoeken kun je daar een netje aan vast maken. Als je alles goed berekent kwa grootte van de plaat en zorgt voor korte planten blijft die plaat natuurlijk prima in evenwicht. Je kunt ook je broek opstropen en zonder laarzen je vijvertje instappen. En zorgen dat het water in je vijver voldoende circuleert. Als je voldoende buffer hebt hoef je denk ik je water helemaal niet te verversen, beetje op peil houden van het niveau en je waardes lijkt me zat.

 

Ga eens nadenken over een proefopstellinkje.

Edited by Twiet
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk nou komen we ergens. Ik denk hier al jaren over. Maar ben bange poeperd om uit te testen.

 

Wf wat bedoel je met buizen systeem ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoel die Aeroflo systemen die GHE verkoopt. In de VS gebruiken ze daar van die vierkante witte PVC schuttingpalen voor. Gaatjes bovenop voor de plantjes, verloop in de buizen en dan water laten stromen. Afhankelijk van of je er een "damwandje" in zet heb je dan een NFT of een flooded tube (DWC) systeem.

 

gallery_37858_17549_25829.jpg

 

Kan ook wel met ronde rioleringsbuizen als je voor de "flooded tube" variant gaat.

 

Ik wilde zelf ooit voor een vertikaal flooded tube systeem gaan. Zoals dat van Heath Robinson:

gallery_21011_7281_39706.jpg

 

Als je ziet hoeveel licht je met HPS verliest op de reflector en de wanden dan leek het me niet meer dan logisch om de reflector eraf te halen en ook de wanden grotendeels buiten spel te zetten. Zo'n vertikaal systeem neutraliseert die enorme verliezen voor een groot deel. Leek me althans.

 

Verslag hier: http://www.wietforum.nl/topic/53631-heaths-flooded-tube-vertical/

 

Maar goed, die Cree COBs zijn nog efficienter en daarbij heeft het wat dat betreft geen zin om verticaal te gaan. En gewoon op een vlak oppervlak kweken is wel zo handig.

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja die van heath robinson heb ik ooit gelezen.

 

Met zo'n flooded tube heb je ook geen groot vat nodig toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

op plaatje ghe systeem werken ze met meerdere slangetjes om water in buizen te laten stromen.

 

Is dat echt nodig ?

of zou je ook lengtes pvc buis 110 kunnen nemen op afschot en dan vanaf de hoge kant met pomp water erin en lage kant in weer terug in waterbak.

 

do zou dan hoog moeten blijven toch ?(door stroming en vallen water)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overal zijn natuurlijk weer varianten op. Je kan ervan maken wat jezelf wil. Zolang die wortels, maar ergens water vandaan krijgen.

 

Die slangetjes helpen wel om de wortels van boven tot onder vochtig te houden.

 

Dat is voor zaailingen en net gewortelde stekken ook wel handig.

 

Je kan ook het waterniveau wat verhogen in het begin. Zodat het water van onder de potjes raakt.

 

Alleen als ik nou aan 20m2 gevuld met buizen denk is een bak met drijvers misschien wel simpler ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

op plaatje ghe systeem werken ze met meerdere slangetjes om water in buizen te laten stromen.

 

Is dat echt nodig ?

of zou je ook lengtes pvc buis 110 kunnen nemen op afschot en dan vanaf de hoge kant met pomp water erin en lage kant in weer terug in waterbak.

 

do zou dan hoog moeten blijven toch ?(door stroming en vallen water)

 

Op het plaatje zoals het bedoeld is, NFT opzet GHE.

 

Dat op afschot kan maar check eens wat NFT grows wat er kan gebeuren met de planten die op einde buis staan naast dat het nogal een buizenstelsel gaat worden bij je met 20m2 vol te bouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zijn allemaal keuzes die je zelf maakt.

- Met buizen systemen kun je zelf kiezen tussen NFT en DWC. Doorgaans hebben ze zelfs een verstelbaar waterniveau.

- In een grote ruimte kun je ook met minderlange buizen werken. Als het bijvoorbeeld 2x10m is kunnen het ook allemaal buizen van 1m zijn die van de buitenkant gevuld worden en in het midden uitlopen.

 

Bij systemen met lange buizen voeden ze die buizen op meerdere punten. EC verloop is iets om rekening mee te houden, maar meer ook niet.

 

Het wordt met buizen wel een flinke constructie ja. Ook afhankelijk van hoeveel planten je wilt zetten overigens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerder ca/mg geneuzel aan einde buis omdat het door de vorige planten al eruit gesnoept is is wat ik vaak mee kreeg van NFT achtig.

DWC is toch echt een cm of 35 aan diepte wietefras (lees 50ltr bak) , dat in een buis is wederom een vorm van SWC.

 

@Twiet

SWC is wel wat, maar 'sturen' is een stuk meer werk dan bij een grote bak met een flinke buffer waar je met aftoppen en zonder bakwisseling ed kunt draaien en veel minder verloop op de meters hebt en ook met veel minder planten kunt draaien dan bij een SWC waar je al snel meer zet om de boel klein en beheersbaar te houden en toch op te leveren.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij een buis van een meter heb jij last van een EC verloop met NFT? Zelfs al zou dat al zijn dan moet je het water harder laten stromen (grotere hoek) of op meerdere punten voedingswater inbrengen.

 

Een 50l bak van een vierkante meter is 5 cm diep. Dus hoezo is een bak van 50l dan ineens wel DWC? Niemand heeft in zijn DWC een diepte van 35cm of meer, dus dan zou alles, volgens jouw zelf verzonnen definitie, SWC zijn.

 

Serieus hou een keer op met dat geneuzel over SWC. Niemand noemt het zo, omdat het een compleet nutteloos onderscheid is.

 

Het gaat bij de 3 mediumloze hydro varianten om de wortels. Met DWC heb je andere wortels dan met aeroponics en NFT. Dat is het enige echte onderscheid. Of die wortels nou in 5cm onder staan of dat ze in 35cm water staan maakt daarvoor verder geen moer uit. NFT is met een stromende dunne waterfilm op een plat oppervlak en aeroponics is met hoge druk sproeiers. Dat zijn wezenlijk andere systemen in plaats van een paar cm diepteverschil.

 

De buffer heeft ook niets met de diepte te maken. Dat hangt dus af van het oppervlak van de bak, maar de buffer kan ook zitten in een reservoir (zoals bij flooded tube DWC systemen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...