Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bruinevingers

Test Dwc

Recommended Posts

Zeewater is wel een iets andere orde van zout. Zeewater heeft een EC in de duizenden of zelfs tienduizenden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij systeem 15cm vijver , wat zou een beetje aantal liters verplaatsen zijn wat je nodig hebt ?

ik snap hoe meer hoe beter , maar als je vijver wat groter is , zou een minimum richtlijn handig zijn .

 

ik zat zelf te denken inhoud vijver x 6 ofzo , dus stel 3000 liter min 18000liter/uur pompen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@twiet, heb je een adresje gevonden waar dijvende kweekplaten te koop zijn ?

 

als ik google kom ik vooral bedrijven/producten in de testfase tegen (zie niet echt verkooppunten staan)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb met de Undercurrent-DWC inderdaad ook een pomp die ongeveer 6 keer het watervolume van het systeem verplaatst. Weet niet of dat een stelregel is, maar ik heb dat overgenomen van de CCH2O undercurrent systemen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, niet naar gezocht, ik ben van plan gewoon platen schuim bij een dhz-shop te halen en gaten voor netpots te maken.

 

Over volume voor pompen denk ik dat je vooral moet zorgen dat je pompen zodanig circuleren dat er geen dode hoeken in je bak zitten, dat al het water beweegt. Ook wil ik een drijvende pomp met venturi inzetten, lijkt me een prima manier om voor voldoende zuurstof in het water te zorgen. Hoewel dit misschien wat lawaaierig is, voor mij geen probleem. Andere oplossing hiervoor zou een waterval of een reactor zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maakt zon venturi zoveel lawaai dan ? ok zou juist denken dat dat het minste lawaai maakt .

 

ben je niet bang dat platen gif/andere stoffen afgeven ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals dat ding gebruikt wordt op de foto die WF plaatste, drijvende dompelpomp met vallende straal water, vermoed ik wel enig geluid. Maar hoe mijn eerste setup er uit zal gaan zien is nog een beetje vaag. Mogelijk ga ik helemaal geen drijvende pomp gebruiken. Ik zat gisteravond wat videos te bekijken van Kratky style kweek en daar wordt helemaal geen pomp bij gebruikt, gewoon een bak stilstaand water. Ik zag ook een bak met een aantal bruisstenen, zonder pomp. Ik zit momenteel nog een beetje te verzinnen hoe ik mijn eerste setup ga maken. Van de week ga ik het hok wat ik wil gebruiken opruimen/schoonmaken. Volgende stap zal zijn het bouwen van een bak.

 

In de videos die ik bekeek worden ook gewone isolatie-platen gebruikt als drijvers. Of dat safe is weet ik niet, ik vermoed van wel, de eerste test zal het uitwijzen.

 

http://www.youtube.com/watch?v=oDYeffYcVkY

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi filmpje .

 

lijkt inderdaad niet veel giftige stoffen uit te komen , en wat er uit komt is er binnen een dag of iets wel uit .

http://www.natuurwetenschappen.nl/modules.php?name=News&file=print&sid=1089

 

volgens mij kan je die venturi ook zo plaatsen dat pomp onderwater zit venturi tussen slang , alleen zorgen dat de luchtinlaat venturi boven water zit. (als dit niet gaat het stuk slang slang waar venturi zit boven water leggen)

dan zal het lawaai heel erg beperkt zijn lijkt mij.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben in een vergevorderd stadium van planning, in de loop van de volgende week wil ik een bad van 2x3x0,20 klaar hebben.

1 van de dingen waar ik mee zit is het toevoegen van bacteriëen, ik las hier ergens iets over Pond Saver. Dat is bij mij in de buurt niet te koop. Wel kan ik hier Pure Pond Balls krijgen. Zou ik er verstandig aan doen om wat van die ballen in me bak te mikken?

 

Heb vandaag stekken gemaakt, kleine netpotjes met kleikorrels zijn al in huis, epdm is onderweg.

 

Zit ook nog te verzinnen over welk materiaal ik gebruik om de bak te maken, een houtsoort (welke?) of liever metselen met 1 of andere steen, bvb smalle betonblokken. Sinds mijn recente gifgas-toestanden ben ik nogal huiverig geworden mbt hout.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bioplantenvoeding.nl kan je pondsaver kopen.

 

Opzch niet raar om te bestellen hoor.

 

Tof dat je gaat doen waar ik al jaren over nadenk

 

Ik maak inderdaad normaal mijn bassin van gipsblokken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pond Saver lijkt nmm erg op die Pond Balls. Nl is nogal uit de buurt voor mij.

 

Ik hoop dat het goed gaat de eerste keer al, ben best een beetje neveus maar heb er volop zin in. Lijkt me prachtig om substraatloos te worden. Waar zou jij je bak mee bouwen boef, hout, steen, of iets anders? Hout is dunner dus neemt minder kweekoppervlak in, maar ben bang voor gassen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik maak het altijd van gipsblokken

 

En anders van planken of balken. Dat is ook schoon

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja precies, massief echt hout zal toch wel schoon zijn?

Paar mooie draag(vloer)balken in 20x8 kopmaat of iets dergelijks.

Al dat verlijmde composietspul zou ik na je eerste giframp ook ff links laten liggen.

Gasbetonblokken werkt waarschijnlijk ook wel, maar weet niet of die erg goed bestand zijn tegen langdurig nat zijn.

Zou lullig zijn als je plantjes uit je vijver vandaan zwemmen omdat de wand t begeeft, en 1200 liter geeft me een berg rotzooi...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hang er toch epdm in, dan worden die blokken toch niet nat verders?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In theorie niet nee... maar n mens knoeit wel eens wat weet ik uit ervaring.

Zeker als je in/om je bak met druipende wortelkluiten aan t spelen gaat.

Als dat gasbeton spul eenmaal nat is wordt t ook niet snel meer droog, en is een knietje of schopje zomaar genoeg om de cementlaag tussen de blokken los te breken met alle mogelijke desastreuze gevolgen vandien.

Lijkt me wel een grappig gezicht als je een rij planten voorbij ziet zwemmen, maar als je de rotzooi op moet ruimen...

 

Met n eb en vloed vijvertje ben ik niet zo bang dat t echt misgaat, maar dit is toch al weer ff een stapje groter, en vooral hoger water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb alleen ervaring met eb en vloed inderdaad. Ik laat mijn epdm wel ook over de rand lopen en daar kit ik het af met epdm kit. Dus mijn gipsblokken blijven sowieso droog.

 

Moest laast een bassin afbreken en moest aardig trappen voor hij los kwam.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb wat zitten lezen her en der op het www en alle commentaren waren eensluidend, gasbeton heeft absoluut geen last van vocht, blijft net zo stevig. Ben dus net terug van een takke-end rijen voor een handje ytong-blokken van 62,5x25x5cm en een zak goeie tegellijm, want echte ytong-lijm hadden ze natuurlijk weer niet. Tegellijm heeft ook geen last van vocht, blijft gewoon stevig en ik ga er vanuit dat die ytong-blokken met gewone tegellijm ook prima aan elkaar te plakken zijn. Lekker dit weekend een bakkie metselen, van 25cm diep, +/- 2x3mtr. Kan een leuke slok water in. Ook mijn bedoeling om de epdm over de rand te alten gaan en vast te zetten. Zal een nieuw verslag gaan bijhouden van dit nieuwe avontuur, hopelijk deze keer zonder brokken.

Edited by Twiet
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag gesproken met een vertegenwoordiger van Ytong en die zegt dat tegellijm niet geschikt is, dat hun eigen specifieke lijm voor deze soort blokken beter is. Morgen dus weer op pad voor een zak lijm.

 

Ik zat al een paar dagen te prakkezeren over watercirculatie en zuurstofverrijking. Eerst dacht ik in de richting van 1 of meerdere circulatiepompen met venturis. Nu las ik hier in deze topic vandaag over flooming. Als ik het goed begrijp kan ik dmv 1 of meerdere richting oppervlakte gerichte waterstromen zowel zorgen voor voldoende circulatie alswel voor voldoende zuurstofopname. Als de zuurstofopname dankzij venturis op dezelfde manier bewerkstelligt wordt als met flooming, oppervlakte-beweging en -circulatie is de keus simpel, lekker floemuh.

 

Echter zie ik niet goed hoe ik waterstralen richting oppervlakte kan pompen zodat de beweging van de oppervlakte voor zuurstofopname zorgt als die hele oppervlakte bedekt is met platen schuim. Lijkt me lastig zuurstofopname te bevorderen als water en lucht gescheiden zijn door die platen. Die platen zitten dan wel vol gaten met daarin netpotjes maar dan nog, ik zie het niet echt goed werken. Wie wil zijn licht eens hierover laten schijnen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien drijvers maken onder je piepschuim zodat er lucht tussen kan ? ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK had in een van die glastuinbouw publicaties gelezen dat zorgen voor voldoende circulatie genoeg was voor voldoende zuurstof en de verdeling daarvan.

 

Dat ging over zo'n drijvende platen systeem.

 

Wel met de aantekening dat de wortels niet teveel moeten bewegen, omdat dat weer slecht voor de wortels zou zijn.

 

Vraag is inderdaad wel hoe de lucht dan onder die platen komt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind de suggestie van boefje wel n goeie, als je de platen dmv drijvers op de hoeken een paar cm boven t wateroppervlak weet te liften ben je aardig op weg.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou voor de venturi oplossing gaan.

 

mij lijkt het hoe meer wortels hoe meer het floomen belemmerd word.

 

of allebei gebruiken .zoduur zijn die venturi niet.

 

boef hoe maakt je die ytongblokken vast aan vloer ? ook lijmen ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan ook nog voor alle drie kiezen, platen iets verhogen middels drijvers zodat er net een cm ruimte is tussen vlot en oppervlakte water, floomen met venturis op de stukken richting oppervlakte gerichte stukken pijp. En ter voorkoming van teveel beweging waar de wortels dan weer niet goed van worden zorgen voor voldoende verdeelstukken zodat er ipv 1 of 2 beter 3 of 4 stralen water zijn.

 

Die venturis zorgen dan weer leuk voor veel verversing van de lucht onder de vlotten. Venturis zijn ook leuk zelf te maken voor heel weinig.

 

Mijn bedoeling is om de blokken los op de vloer te zetten, hoewel Ytong aanraadt om ze in een plastic profiel te plaatsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stuk slang op uitstroom pomp, op waterlijn of net eronder (1-2 cm) uit laten komen en een T stukje erop, flooming en geen gepruttel van een of andere Venturi.

 

Valt me tegen hoor heren.. dat piepschuim drijft echt niet alleen maar op het water en wat Twiet al aangeeft, door die netpotgaatjes wordt er rijkelijk aangevuld dat dunner dan dunne filmlaagje gebakken nogwat :whistle:

 

Nog een voordeel, je kunt met minder pompen toe, bent een stuk vrijer met plaatsen uitstroom en de wortels hebben helemaal nergens last van.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@twiet de opmaat gemaakte vijverfolie epdm kan je trouwens bij elke koikarper/aquarium winkel laten maken.

 

ik gebruik zelf 2 lagen . 1 x zelf gevouwen hoeken (voordeliger) en daaroverheen een opmaat gemaakte.

 

ondanks dat epdm heel rekbaar is toch beschadigingen gehad (waarschijnlijk tijdens knippen/schoonmaak) dat gebeurd me geen 2 de keer vandaar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...