Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bruinevingers

Test Dwc

Recommended Posts

Het is lastig te zien hoe die sla boeren de boel laten circuleren. Kwam alleen dit stukje tegen met wat uitleg:

 

gallery_37858_17549_157884.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou je meerder punten op een leding zon venturi kunnen plaatsen ? of kan je er maar 1 per pomp/leiding plaatsen ?

 

mooie oplossing lucht in te brengen trouwens dat venturi principe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die venturi werkt bij elke uitstroom van het water. Het trek als het ware de lucht mee met het uitstromende water. Neem aan dat je wel moet zorgen dat de stroomsnelheid van het water en de grootte van de venturi in proportie moeten zijn. Voor een 1000l/u uitstroom heb je een andere maat venturi dan bij een aquariumpompje.

 

Op zich een mooi principe inderdaad, maar ik snap niet zo goed wat dan het verschil is met luchtpompen. Met name qua inbreng van "organische materie" uit de lucht in het water (stoffen met koolstof atomen erin). Maar goed bij circulatie komt uiteindelijk ook de zuurstof uit de lucht in het water, dus dan heb je ook hetzelfde lijkt me.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet direct, maar daarmee voedt je organismen in het water en die kunnen wel weer schade aanrichten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

om het probleem te tackelen dat je wortels in je pomp groeien zat ik aan het volgende te denken.

 

een soort van korf bij de ingang van daaruit met meerdere pompen naar diverse plekken in vijver pompen (zodat overal beweging is bv met tyleen met kleiner gaatjes erin ofzo)

 

de korf groeit steeds vol met wortels , maar zit bij de deur dus de wortels kan je dan redelijk makkelijk verwijderen.

 

zou dit werken , of iemand andere suggesties/ideen?

Je zou kunnen werken met een overloop naar een kleine bak waarin je pomp staat. In de bovenrand van je bassin een soort inkeping maken waaruit water naar je pompbak stroomt. Vandaaruit wordt het water weer terug gepompt naar het bassin. Als je zoiets doet is het wel noodzakelijk dat je het water in je bassin op een vast niveau houdt met een vlotter. Lijkt mij dat wortels niet zo makkelijk de hoogte in gaan achter de waterstroom aan. Je pompbak hoeft niet zo groot te zijn, hangt af van hoeveel water je rondpompt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zat ook te denken aan een overloop. Ik voorzag alleen wel wat problemen, maar ik dacht aan een overloop over de hele kopse kant en dat leek me wat lastig te doen met vijverfolie. Een inkeping (of een paar) is dan wellicht simpeler inderdaad.

 

Met een overloop hou je toch ook in principe het water in he bassin vanzelf op peil? je zou hooguit een vlotter moeten hebben op het reservior waar de pomp in staat.

 

Heb geprobeerd om in die youtube clips te zien hoe de slaboeren het doen, maar echt duidelijk maken ze dat niet. Die dompelpop drijft ook trouwens dus daar heb je doorgaans ook geen last van wortels.

 

Ik flikker trouwens gewoon circulatie (vijver) pompjes in de DWC bakken. Nog nooit problemen met wortels in de pomp gehad. Die worden gewoon gekortwiekt als ze erin groeien. Ik haal het filter er wel af, want andres gaat daar wel zooi in groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da's inderdaad een ogenschijnlijk prima oplossing, een drijvende pomp. Er zijn pompen voor schoon water maar ook pompen voor vuil water. Deze pompen hebben denkelijk weinig moeite met het verpulveren van wat wortels, zeker als het een pomp met een behoorlijk vermogen betreft. En wat jij al zegt WF, lijkt me stug dat wortels omhoog groeien, die hangen eerder lekker te hangen in hun badwater.

 

Ben nu nog druk bezig met het opstarten van mijn nieuwe hok maar ik krijg steeds meer zin om als dat eenmaal goed draait in mijn oude hok een bad te bouwen en met een paar lampen eens te gaan experimenteren. Moet een prachtig gezicht zijn, zo'n bak met drijvende wieteilanden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh moet inderdaad een grappig gezicht zijn.

 

Ik zou eerlijk gezegd toch te bang zijn dat het gaat omkiepen. Het lijkt me ook nogal water- en voedingverspilling.

 

Maar goed als je niet probeert of het beter werkt dan rfx of kokos dan weet je het nooit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je platen groot genoeg zijn lijkt het me stug dat de boel omkiept hoor. Maakt een litertje (of een kilootje) meer of minder voeding en een aantal kuub water meer of minder echt wat uit dan? Je hebt minder substraat nodig, daar zit een leuke besparing, niet alleen kwa euris maar ook kwa sjouwen, opvallen en steeds die mapito weer recyclen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zou eerlijk gezegd toch te bang zijn dat het gaat omkiepen. Het lijkt me ook nogal water- en voedingverspilling.

 

Daar ga ik volledig in mee..

 

Gewoon echt een vijver bouwen. Vissen verdwijnen ook niet in de pomp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

omvallen ben ik niet heel bang voor zodra zedoor net zijn.

als je ze na 2 weken door netten heen laat groeien (ik denk net op vaste hoogte prima gaat , zakt denk ik hooguit 1cm/dag ,bij 2 x per week bijvullen vijver zou je dan 3/4 cm zakken/stijgen krijgen)

 

of denken jullie dat 3/4 cm zakken/stijgen problemen veroorzaakt waar planten door net zitten?

 

extra verspilling water valt denk ik heel erg mee , je begint met flink wat water/voeding daarna zal het niet veel meer water/voeding kosten dan andere systemen.

Edited by knakenpoetser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je platen dik zijn hebben die een behoorlijk drijfvermogen hoor.

 

Ik ga eens op zoek naar wat platen en daar doe ik dan wat testen mee in een pierebadje wat we in de tuin hebben staan. Op zo'n plaat zet ik dan wat potten waar ik beetje bij beetje meer water in ga kiepen. Ga eens uit van een volwassen plant van een kilo (nat gewicht uiteraard) en reken 30x30cm per plant dan heb je op een plaat van 1m2 9 kilo plant staan, min of meer netjes verdeeld. Zoveel lijkt mij dat toch niet, dat moet zo'n plaat makkelijk kunnen hebben.

 

En anders misschien iets in elkaar flansen voor extra drijfvermogen en stabiliteit, bvb met tiewraps zo'n gekleurde worst die ze in zwembaden gebruiken rondom net onder de rand vastmaken. Krijg je zelfs wat meer hoogte en dus lucht onder de plaat.

 

Ik zou overigens in eerste instantie proberen om een netje per plaat te gebruiken, gewoon op elke hoek een staander bevestigen en daar dat netje aan vast zetten. Dan kunnen de platen hoger en lager gaan zonder dat de planten in de knel komen. Bovendien kun je dan ook je individuele platen nog steeds leuk door je vijver heen bewegen.

 

Allemaal theoretisch geklets, ik weet het, maar eerst alles eens een beetje overdenken voor je met iets nieuws begint is beter dan meteen ondoordacht in het diepe duiken.

 

Ik zou ook een vlotter aan de vijver zetten, zodat het waterniveau constant blijft. Ideaal zou zijn er ook een Ph en Ec monitor in te zetten, zodat je waardes constant op niveau worden gehouden. Maar ik denk niet dat dit laatste erg nodig is gezien de enorme buffer.

Edited by Twiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk niet dat je planten nat ver boven de 5kg per m2 gaan wegen , zou bij haze +- droog gewicht geven van 1300gram/m2 (rekensom 26% )

Share this post


Link to post
Share on other sites
je begint met flink wat water/voeding daarna zal het niet veel meer water/voeding kosten dan andere systemen.

 

Juistem, je start met 1000-en liters meer plus bijbehorende voeding, die haal je al nooit meer in. Kan alleen maar meer worden, bv een keer een foutje met de voeding, whatever.

 

En dan nog, als je dat wenst moet je het doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou je het zegt, zo in cijfers, dan is een kilo nat per plant wel heel erg optimistisch ingeschat, 9 planten per m2 en een kilo per plant nat gewicht zou uitkomen op 2 tot 2.5k droog per m2. :dribble:

 

Wat is de draagkracht van een betonnen vloer 50m2 van ongeveer 30cm dik? :D

Die kan best een kikkerbadje van 10x5x0.15m hebben. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staat me overigens bij dat de vloer van mijn huis maximaal tot 250kg/m2 belast mocht worden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

met 15 cm zou ruim onder 250kg/m2 blijven.

 

zou me in een woonhuis meer zorgen maken om het geluid van pompen die continu aanstaan .

 

hoewel die continu pompen wel een stuk stiller zijn dan normale dompelpompen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeewateraquariumpompen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat zeewateraquariums vaak groter zijn en ook een veel krachtigere stroming nodig hebben. Er worden daarin dan ook veel krachtigere pompen gebruikt, m.n. de circulatiepompen zijn denk ik interessant.

 

Dit soort pompen bedoel ik:

s-l1600.jpg

Edited by Twiet
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
waarom zijn zeewater beter dan zoetwater ?

 

Voeding is zout.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...