Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Drie jaar geleden heb ik mij voorgesteld nadat ik een eerste ronde met een klein tentje en één lamp de basis heb gelegd voor mijn verschrikkelijk verslavende hobby. Na de eerste keer heb ik de opbrengst gelijk gebruikt om te investeren in een betere opstelling:

 

Opstelling 2012

  • SJ I240 (afmetingen 240x240x215)
  • Dimlux maxi controller dual 3.2
  • 6x dimlux extreme 600W EL UHF 400V
  • 6x Adjust-a-wing defender medium met spreaders met philips greenpower
  • afzuiging 3250m3
  • actieve inblaas 1500m3
  • cli-mate frequentiecontroller 7a
  • 18L variërend van 30 tot 48 potten altijd op RFX, ik wil niet anders meer
  • Canna hydro voeding

Na ongeveer 2,5 jaar redelijk draaien (tussen 0,6 en 0,86 gr/w) heb ik mijn complete opstelling onlangs grotendeels geoptimaliseerd:

 

Opsteling juli 2016:

  • Mammoth elite HC240 (afmetingen 240x240x240, heerlijke ruimte nu)
  • Opticlimate 3500 pro 3 split unit
  • Dimlux maxi controller evo 1.2 met co2 sensor
  • 6x dimlux extreme 600W EL UHF 400V
  • 6x Adjust-a-wing defender medium met spreaders met philips greenpower
  • co2 10kg fles
  • co2 drukreduceerventiel met magneetklep pro
  • afzuiging 3250m3 (op 10% met de cli-mate, hou liever een flinke afzuiger aan mocht er nood aan de man zijn)
  • bluelab guardian continu ph / EC / temp meter
  • Luchtverdeelslang
  • 2x 2x1m eb en vloed onderstel van g-tools
  • eb en vloed tafel en elkaar geknutseld met looppad (waar ik nu alweer anders over denk)
  • voor de eerste keer scrog net
  • 48 stekjes amnesia (niet zonder spint helaas)

 

 

 

Ik heb na 1 ronde op aarde rfx geprobeerd en ik wil sindsdien niet anders meer, je kan haarfijn bijsturen en het weegt droog geen drol. Eigenlijk had ik deze ronde ook meteen met het autopot 1pot systeem willen draaien maar de investering liep inmiddels aardig op en ik vond het ook best om nog 1x met eb en vloed te werken, maar volgende ronde komt 1Pot er ook zeker in.

 

Waar ik nog moeite mee heb is de co2 toevoeging. In de nacht is deze mooi constant rond 400 maar bij dag schommelt deze tussen de 700 - 1500. Ik voeg tot nu toe dus nog geen co2 toe want ik ben bang dat het dan snel mis gaat. Inmiddels zit ik bij het schrijven van dit topic op dag 20 en zou ik dus al ongeveer 700 - 800 ppm mee kunnen geven. Omdat ik hier al bijna op of ruim overheen ga vraag ik me af wat ik nu het best kan doen... De sensor had ik eerst op hoogte van de planten hangen nu heb ik m wat hoger in de ruimte gehangen omdat de sensor anders direct onder de lvs hing, ik dacht dat dat misschien die schommeling in waarden zou geven. Het is wel iets verbeterd maar nog steeds een behoorlijke schommeling.

 

Verder ben ik voor het eerst gaan scroggen, aangezien ik een beetje klaar was met toch redelijk veel hoogteverschil met slechts 30 tot 48 planten die ik iedere keer neerzet en veel top en fym. Heb ze eerst ruim 2 weken in de groei gezet maar dat had ik iets korter moeten houden want het is echt als een malle nog doorgegaan.

 

Helaas heb ik bij de opbouw niet direct al foto's gemaakt, de eerste foto's heb ik geschoten op dag 16 bloei. Ik ga proberen mijn log hier redelijk up 2 date te houden maar dat is met mijn werk soms een beetje lastig.

 

Foto's dag 16 bloei 21-08-2016

 

 

gallery_37911_19065_158732.jpg

 

gallery_37911_19065_2143863.jpg

 

gallery_37911_19065_581227.jpg

 

gallery_37911_19065_1543080.jpg

 

gallery_37911_19065_321582.jpg

 

gallery_37911_19065_643156.jpg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heerlijk, dit topic is snoepen! Tof dat je het hier komt delen, er komen vast een aantal hele mooie tips voor je aan om het nog efficienter te maken want 0.6 - 0.86 daar moet met RFX nog wel wat in te verbeteren zijn!

 

En RFX is echt lekker spul, ik ga straks m'n 2e ronde erin zetten, ben benieuwd wat ik tegen ga komen m.b.t. wortels en hoe makkelijk het zich zal laten verwijderen. Ik heb voor de zekerheid een zak extra ingekocht om eventuele verliezen aan te vullen mocht het nodig zijn.

 

Spoel jij iedere ronde je potten volledig door? Kun je hier nog wat dieper op in gaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is een hele mooie set up.

Waarom wil je niet anders weer als rfx-1, het is toch ook gewoon steenwol zoals slabs en blokken?

 

Veel succes gewenst! :)

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spoel jij iedere ronde je potten volledig door? Kun je hier nog wat dieper op in gaan?

 

Ik spoel iedere ronde de laatste week alleen maar afgezuurd leidingwater met cannazym. Daarnaast gooi ik altijd het bovenste laagje waar alle afvalstoffen zijn opgestapeld weg en daar in de plaats komt weer nieuwe rfx voor terug! Sowieso slinkt dat spul enorm dus ik gooi er iedere ronde wel weer 270 liter rfx bij (zo'n doos met 3 zakken)

 

Nog wat andere informatie:

Dagtemp: 32-33gr

nachttemp: 25gr

dag lv: 50-60%

nacht lv: rond 50% (zonder oc loopt deze op naar 90%)

 

Heb de hygrostaat van de oc op het laagst gezet zodat deze continu blijft ontvochtigen, ik heb begrepen er een speling van zo'n 15% op zit dus wanneer ik de hygrostaat op 60% heb kan het vochtgehalte toch weer oplopen tot 75%. Opzich geen probleem als je de pre-heat en cooldown functie gebruikt maar ik ben wat posts van racker tegengekomen dat die functies de bloeiperiode alleen maar negatief beinvloeden dus hou ik liever op deze manier de lucht vochtig om zometeen toprot te voorkomen. Overigens heb ik bijna nooit last van toprot gehad maar ik ventileerde goed en had de afzuiging altijd redelijk hard staan. Maar nu ik nauwelijks afzuig is de oc perfect, heb nog nooit zulke mooie constante dag en nacht waarden gehad.

 

Enige waar ik bij de OC tegenaan loop is de error E0:10, ik denk dat dit komt doordat de oc niet genoeg koude lucht kwijt kan door dat ik niet minimaal 5 meter lvs heb hangen. als ik de 90 en 180 graden bocht even wegdenk beslaat de totale lvs hooguit zo'n 4 meter. Of ik moet nog wat instellen op de OC. Huidige sensor waarden zijn:

 

C:01 13,5

C:02 46,5

C;03 -40

C:04 29,5

C:05 18

C:06 19

C:07 36,5

 

Nanometer geeft een druk aan van 2.0.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je niet wat meer gaten in je lvs maken ?

Koper pijpje ofzo gebruiken ?

 

Verder verheug ik me op de rest van het topic !

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk verslag hoor, maar dat gat/looppad in het midden gaat je aardig wat grammen kosten

 

met 6 lampen moet je gewoon 2.4x.2.4 aan bladerdek belichten.

lvs zou ik aan de zijkanten rondom laten lopen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk verslag hoor, maar dat gat/looppad in het midden gaat je aardig wat grammen kosten

 

met 6 lampen moet je gewoon 2.4x.2.4 aan bladerdek belichten.

lvs zou ik aan de zijkanten rondom laten lopen.

 

Ik heb enorm m'n hersenen zitten kraken met de indeling. De tent staat in een hoek waardoor ik er maar van twee kanten bij kan. Scroggen was niet mogelijk geweest zonder dit looppad. Ik zit eraan te denken om de volgende ronde aan de twee zijden die tegen de muur staan een heel smalle loopruimte te maken. Ik wil gewoon bij de planten kunnen komen om ze in goede banen te begeleiden, te kunnen fymmen en toppen en inspuiten tegen gespuis. En helemaal nu ik voor het eerst ben gaan scroggen, met dit looppad kom ik zelfs nog steeds moeilijk bij de achterkant.

 

Idee hoe ik zonder de opbrengst negatief te beïnvloeden goed kan oplossen? Ik ben geen voorstander van SOG maar van SCROG. Tot nu toe liet ik na flink fymmen en toppen de planten vrij groeien maar door teveel verschil in hoogte, had ik onderin teveel fluff en boven teveel uitschieters. Vandaar de keuze om nu eens met een scrognet te werken en flink te binden en knakken en buigen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat zijn dat voor slangen rechts op de oc? nog nooit gezien.

 

Hergebruik je je condens ? Hoeveel procent? Ik durf dat niet aan, ondanks dat hij aangeeft dat het kan.

Word je niet gek van druppelgeluid van condens ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is een hele mooie set up.

Waarom wil je niet anders weer als rfx-1, het is toch ook gewoon steenwol zoals slabs en blokken?

 

Ik ben erg te spreken over rfx omdat ik er tot nu toe hele prettige ervaring mee heb, het is lekker luchtig is en je hoeft niet enorm te spoelen zoals bij bijv mapito. Ik heb naast rfx nog nooit gewerkt met steenwol slabs en blokken dus ik kan niet zeggen of het beter/slechter is. Is ook een persoonlijke smaak natuurlijk. Maar omdat ik met potten wil blijven werken en zometeen overstap op autopot blijf ik bij rfx.

 

Kan je niet wat meer gaten in je lvs maken ?

Koper pijpje ofzo gebruiken ?

 

Ik ga in de 90 graden bocht wat gaten boren en bij de volgende ronde ga ik de lvs verdeling anders aanpakken. over de lengte rechts links en in het midden.

 

Wat zijn dat voor slangen rechts op de oc? nog nooit gezien.

 

Hergebruik je je condens ? Hoeveel procent? Ik durf dat niet aan, ondanks dat hij aangeeft dat het kan.

Word je niet gek van druppelgeluid van condens ?

 

Dit betreft een split unit OC, de slangen lopen naar een buitenunit die op het dak staat. Ik kan hier nergens water vandaan trekken dus dit is een perfecte oplossing.

 

Qua condens gaat het redelijk hard maar met iedere dag wateren blijft de verhouding wel goed, heb een 225 liter vat. Je hoort nauwelijks gedruppel.

 

Heb even wat nieuwe foto's geschoten. Ben niet zo tevreden over hoe al het blad erbij staat. Het blad wat je een beetje knijpt lijkt mij te komen door de afstand tot de lampen. Of komt het doordat deze heel dicht bij de lvs uitblaas zit? Of de hoeveelheid co2... hmm lastig lezen. met deze nieuwe factoren.

 

Dag 21 BLOEI

 

 

gallery_37911_19065_1751830.jpg

 

gallery_37911_19065_725864.jpg

 

gallery_37911_19065_676119.jpg

 

gallery_37911_19065_670218.jpg

 

gallery_37911_19065_785363.jpg

 

gallery_37911_19065_396533.jpg

 

gallery_37911_19065_867456.jpg

 

gallery_37911_19065_1452145.jpg

 

gallery_37911_19065_1441291.jpg

 

gallery_37911_19065_1150917.jpg

 

 

 

 

Waarden op dit moment:

 

ph: 5.8

ec: 1.8

 

temperatuur dag: 32-34 gr

temp nacht: 25gr

 

lv dag: komt niet boven de 45-50% (hoe kan ik die nu zonder luchtbevochtiger nog omhoog schroeven?)

lv nacht: 45-50%

 

Vraagje aan de ervaren gebruikers van een OC: op dit moment komt de error E:15 naarvoren en er gaat iets zwaar fout, hoe kan de uitgeblazen lucht 30gr zijn en de aangezogen lucht 19,5gr...??

 

C:01 17gr

C:02 38gr

C:03 -40gr

C:04 30gr

C:05 19,5gr

C:06 23gr

C:07 35,5gr

Edited by mistermb27

Share this post


Link to post
Share on other sites

zie ik goed dat je 2 lvs vanaf airco naast mekaar inblaast ?

ik zou er gewoon 1 in midden houden , is meer dan genoeg in zon klein tentje.

 

moet je veel water bijvullen in je waterbak (afgezien van je condenswater airco) , bij volledig gesloten zou je volle bak terug moeten krijgen , nu voer je nog vochtige lucht af met je afzuiger ivm onderdruk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is een hele mooie set up.

Waarom wil je niet anders weer als rfx-1, het is toch ook gewoon steenwol zoals slabs en blokken?

 

Ik ben erg te spreken over rfx omdat ik er tot nu toe hele prettige ervaring mee heb, het is lekker luchtig is en je hoeft niet enorm te spoelen zoals bij bijv mapito. Ik heb naast rfx nog nooit gewerkt met steenwol slabs en blokken dus ik kan niet zeggen of het beter/slechter is. Is ook een persoonlijke smaak natuurlijk. Maar omdat ik met potten wil blijven werken en zometeen overstap op autopot blijf ik bij rfx.

Ik heb met autopots gewerkt en zou het niemand aanraden in een grotere setting, simpelweg omdat je veel te veel slangen hebt en als er een verstopt weet je nooit welke.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen condens hergebruiken boef, krijg je vroeg of laat tekorten mee.

 

Done that...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je tuintje ziet er mooi uit hoor.

 

Hoelang heb je deze planten voorgegroeid?

 

Het is maar een idee hoor, maar kun je beide helften van je planten niet op goeie wieltjes plaatsen, zodat je aan één smal pad genoeg hebt en de boel kunt verplaatsen om er tussendoor of rondom bij te kunnen? Niet meer scroggen is natuurlijk ook een optie om meer oppervlak te kunnen benutten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Condenswater hergebruiken is idd vragen om rampen... je voeding is afgestemd op leidingwater met kalk, ga je je planten demiwater of condens voeren krijg je allerlei onbalans en ellende met calcium, ec en ph.

T is niet onmogelijk, maar je zal dan wel ca/mg mee moeten gaan geven en hopen dat je de balans tussen ec, ph, cacium/magnesium, sporenelementen enz een beetje goed hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen condens hergebruiken boef, krijg je vroeg of laat tekorten mee.

 

Done that...

Condenswater hergebruiken is idd vragen om rampen... je voeding is afgestemd op leidingwater met kalk, ga je je planten demiwater of condens voeren krijg je allerlei onbalans en ellende met calcium, ec en ph.

T is niet onmogelijk, maar je zal dan wel ca/mg mee moeten gaan geven en hopen dat je de balans tussen ec, ph, cacium/magnesium, sporenelementen enz een beetje goed hebt.

 

Dat is geen probleem want dat kun je allemaal toevoegen of je voeding erop aanstemmen. Ik ben bang dat er metalen in de condens zitten.

Probleem is dat ik een hoog start ec heb en dat ik kut. Ec is hier namelijk 0,8 en in veel steden of dergelijke 0,4. Dus daar wil ik het dus naar terug brengen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Metalen ben ik niet zo bang voor hoor, wat voor bijzonders of gevaarlijks zou er in dat condenswater moeten zitten?

Ik ben banger voor wat er niet in zit aan microelementen dan voor wat er wel in zit.

Hoge ec en ph is hier helaas ook t geval.

Geen ec meter bij de hand maar ph 8.1-8.2 is hier normaal, vandeweek nog gecheckt.

Je zou t kunnen mixen om de totale start ec te verlagen zonder dat je een of ander minuscuul elementje uit je systeem kwijtraakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat bedoel ik ook. Ik wil gewoon mijn start EC terug brengen naar EC 0,2 a 0,4 ofzo. Niet totaal op osmose.

 

Metalen zoals zink ofzo zouden er eventueel in kunnen zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet hoeveel tomatencondens zo'n opti per dag uitspuugt, maar ik maak me echt geen zorgen over zware metalen ofzo.

Anders was dat ding allang verboden geweest, t lijkt me sterk dat justitie nog nooit ff serieus naar zo'n ding gekeken heeft om te zien wat erin zit en of ze t uit de handel kunnen halen.

Ze krijgen ze toch met stapels tegelijk binnen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou de oudere modelen opti werd het afgeraden (door een coating of iets)

de modellen van de laatste jaren zou het geen probleem moeten zijn

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja maar het zou geen probleem moeten zijn vertrouw ik nooit zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb het een hele tijd gewoon gebruikt opzich geen probleem (pro3 15kw)

maar zou het niet weer doen persoonlijk afentoe wel wat tekorten die ik niet zo goed kon verklaren

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je tuintje ziet er mooi uit hoor.

 

Hoelang heb je deze planten voorgegroeid?

 

Het is maar een idee hoor, maar kun je beide helften van je planten niet op goeie wieltjes plaatsen, zodat je aan één smal pad genoeg hebt en de boel kunt verplaatsen om er tussendoor of rondom bij te kunnen? Niet meer scroggen is natuurlijk ook een optie om meer oppervlak te kunnen benutten.

 

Ik heb ze 16 dagen voorgegroeid. De tafels op wielen zetten is een heel goed idee! Ga ik volgende ronde uitwerken!

 

zie ik goed dat je 2 lvs vanaf airco naast mekaar inblaast ?

ik zou er gewoon 1 in midden houden , is meer dan genoeg in zon klein tentje.

 

moet je veel water bijvullen in je waterbak (afgezien van je condenswater airco) , bij volledig gesloten zou je volle bak terug moeten krijgen , nu voer je nog vochtige lucht af met je afzuiger ivm onderdruk.

 

ik kan de kou niet goed kwijt met mijn huidige opstelling, dus één lvs is echt te weinig. Drie lvs over de lengte heb ik echt minimaal nodig om de kou van de OC kwijt te kunnen.

 

qua condens komt er iedere dag wel zo'n 30 tot 50 liter bij, water geven is ook iedere dag zo'n 50 liter. Ik gooi er dan wel weer nieuw water bij om de verhouding leidingwater/condenswater redelijk te houden.

 

Dit is een hele mooie set up.

Waarom wil je niet anders weer als rfx-1, het is toch ook gewoon steenwol zoals slabs en blokken?

 

Ik ben erg te spreken over rfx omdat ik er tot nu toe hele prettige ervaring mee heb, het is lekker luchtig is en je hoeft niet enorm te spoelen zoals bij bijv mapito. Ik heb naast rfx nog nooit gewerkt met steenwol slabs en blokken dus ik kan niet zeggen of het beter/slechter is. Is ook een persoonlijke smaak natuurlijk. Maar omdat ik met potten wil blijven werken en zometeen overstap op autopot blijf ik bij rfx.

Ik heb met autopots gewerkt en zou het niemand aanraden in een grotere setting, simpelweg omdat je veel te veel slangen hebt en als er een verstopt weet je nooit welke.

 

Ik heb tot nu toe alleen maar enorm goede verhalen over de autopots gehoord. Verstopt raken zou vooral met biologische voeding het geval zijn.

 

nou de oudere modelen opti werd het afgeraden (door een coating of iets)

de modellen van de laatste jaren zou het geen probleem moeten zijn

 

Dat is wat ik ook overal heb gelezen en waarom ik het condenswater hergebruik.

 

Ik ben benieuwd wat jullie van de huidige stand vinden. Heb moeite met het lezen van de planten, het is te warm geweest afgelopen week (34-35gr). Je zou denken dat dat moet kunnen met toevoegen van co2 maar ook daar loop ik tegenaan. De co2 sensor blijft enorme uitschieters vastleggen, waardoor ik code 2 iedere keer zie knipperen op de maxi controller. Wie kan me op dit gebied goede tips geven??

 

Heb verder enorm veel last van spint, probeer het met apollo envidor vertimec nissorun en floramite een beetje rustig te houden.

 

Bloei dag 28, 01-09-2016

 

 

gallery_37911_19065_1074415.jpg

 

gallery_37911_19065_969540.jpg

 

gallery_37911_19065_728664.jpg

 

gallery_37911_19065_813370.jpg

 

gallery_37911_19065_693075.jpg

 

gallery_37911_19065_792479.jpg

 

gallery_37911_19065_979852.jpg

 

gallery_37911_19065_431637.jpg

 

gallery_37911_19065_54319.jpg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...