Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

)0057

Boodschappenlijstje Compleet? (Hok Nu Echt Bijna Af)

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Het heeft wat langer geduurd dan gepland maar mn hok is echt bijna af nu. Ik zal snel foto's maken maar het is een dubbelwandig hok met 60mm Isover isolatie rondom. Binnenmaten: 1,80x2x2 (lxbxh). Ik heb nu mn verlanglijst samengesteld en hoopte dat jullie daar eens op wilden 'schieten':

 

Afzuiging: Softbox 1500m3 met Can Filter 1500m3 (of toch een andere capaciteit filter?)

 

Actieve inblaas: G-tools 125 fan 2x

 

Verlichting: Dimlux Expert Series EL UHF 600W 400V 2x

 

Schakelkast/controller: Mini Grower 4x600 complete controller van Cli-Mate

 

Beveiliging: Automatische brandblusser 1KG 3x

 

Medium: Plagron Growmix met perliet 50 Ltr. zak 4 stuks

 

Kweekpot: Kweekpot vierkant 18 Liter 10 stuks

 

Voeding: Plagron Top Grow Box Terra

 

Ophangsysteem: LUMii Ophangsysteem 3x

 

En dan uiteraard de benodigde sonoconnect slangen, flenzen, vijverfolie etc.

 

Ik heb zo'n beetje alle kweekverslagen en hokbouwverslagen gelezen en daarop mn keuzes gebaseerd. Volgens mij moet ik met deze set-up het klimaat goed kunnen beheersen en de plantjes goed van licht kunnen voorzien. De combinatie van Dimlux lampen, afzuiger en inblaas die ik allemaal op de mini grower aansluit lijkt mij 1 goed geheel? Overigens zit ik er aan te denken om de Dimlux lampen actief te koelen (50mm), ik ben nu nog in het bouwproces dus troep maken doe ik liever nu..

 

Wat denken jullie?

 

Thanks!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 2x600w heb je genoeg aan 1500kub en hoef je niet extra af te koelen.

Aarde heb je één zak meer nodig. De zaken zijn geen 50L, meer 44L

Voeding ga je ook meer nodig hebben, met één box kom je niet toe.

 

Als het jouw eerste kweek is, ga je nog even verder moeten zoeken naar wat jou het beste past. Meningen verschillen.

 

Ik hou meer van Azerwing of Adjust-a-Wing reflectoren samen met een evsa, er zijn genoeg goede merken op de markt.

 

Ook moet je rekening houden met een wandelgang zodat je aan je planten kunt, dan hou je maar een oppervlakte van 1.2 x 2m. En goede zwenkventilator op voet is veel beter dan die clipfans.

 

Greetz,

H.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, thanks! Dan haal ik meer grond en voeding!

 

Verder is het voor mij idd een kwestie van "experimenteren".. Heb er zin in :)

 

Ik heb diverse verhalen gelezen over het gebruik van spiegels. Maar ik kon niet terugvinden of het nou echt het rendement verhoogd? Iemand dat echt kunnen vergelijken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spiegels helpen niets, ik denk dat ik dat meer dan tien jaren geleden ergens gelezen heb in een sticky van choppie in de oude tijd.

 

Het beste om te expirementeren is beginnen met een goede basis en daarop verder bouwen i.p.v. teveel te hebben en dan moeten uitzoeken waar het probleem ligt waarom je niet presteert zoals het zou moeten.

 

Greetz,

H.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb diverse verhalen gelezen over het gebruik van spiegels. Maar ik kon niet terugvinden of het nou echt het rendement verhoogd? Iemand dat echt kunnen vergelijken?

 

Ja,, whazzup heeft daar een hele sticky refelectie vol geschreven..

 

Spiegels helpen niets, :rtfm:

 

Jij hebt die test van whazzup dus niet gelezen..

de 4mm spiegel komt daar als beste uit de bus..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, over spiegels niets positief gelezen, maar mijn interesse ging daar niet naar toe. Had het meer dan 10 jaren geleden ergens op dit forum gelezen dat het niet hielp en die sticky was toen van choppy, echt lang geleden.

 

Als het helpt, des te beter, maar ik sleur liever met een rol mylar om zo'n ruimte te bekleden, dan te sleuren met spiegels... En als ik één breek, dan nog 7 jaren ongeluk, liever safe... :whistling

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het helpt, des te beter, maar ik sleur liever met een rol mylar om zo'n ruimte te bekleden, dan te sleuren met spiegels... En als ik één breek, dan nog 7 jaren ongeluk, liever safe... :whistling

Lol, het ziet er overigens leuk uit zo'n hok, een oneindige kweekruimte lijkt het maar om die wiet te roken moeten er heel wat spiegels gebroken worden!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de zoekfunctie denk ik nog niet helemaal onder de knie.. In eerste instantie ga ik gewoon maar eens aan de slag zoals het nu is.. Dus matwitte wanden! Dan kan ik daarna aanpassingen gaan doen! Thanks voor de reacties!

Afzuiger en inblazers zijn geinstalleerd, dus nu nog lampen en t geheel netjes aansluiten en dan kunnen we na proefdraaien eindelijk beginnen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spiegels helpen niets, ik denk dat ik dat meer dan tien jaren geleden ergens gelezen heb in een sticky van choppie in de oude tijd.

 

Check dan eens de wat recentere topics/testen van Torsti & Dj Broertje waarin een spiegelruimte met T5 lampen (dus niet de veel mindere T8)

er als beste uit komt en Torsti nav de test zijn hok met spiegels behangen heeft. Verslagen te vinden in de micro hoek :innocent:

 

In een HPS opstelling heb je er geen fuck aan maar diffuus licht opstellingen profiteren er optimaal van.

 

@00057

2 Gtools buisjes op een niet Variac, jij durft hoor (lees brommen en best flinke herrie als beide inblazers op 100% gaan) met ook nog kans dat ze de 1500 omver blazen. Waarom niet 1 softbox van 700m3 (eventueel met een verloop/broekstuk) als inblaas?

 

De Dimluxen actief koelen heeft niet echt veel zin en je moet dan ook nog wat verzinnen op geur want je zuigt lucht uit je stinkhok ongefilterd weg en de lucht die je vd lampen uit blaast is net een straalkacheltje (ik heb tijdje met cooltubes actief gekoeld gewerkt). De kachel hoefde echt niet aan op het appartement en hartje winter altijd in t-shirt :hug:

 

De Dimluxen dimmen overigens heel mooi als het te warm wordt wat actief koelen eigenlijk overbodig maakt en ook dat je dan met geur zit want hoe filter je die lucht vd lampen?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Check dan eens de wat recentere topics/testen van Torsti & Dj Broertje

 

Sorry..

Je hebt helemaal gelijk..

Hun waren het.. ipv whazzup. (hoewel die ook bijzondere leerzame informatie deelt..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spiegels helpen niets, ik denk dat ik dat meer dan tien jaren geleden ergens gelezen heb in een sticky van choppie in de oude tijd.

 

Check dan eens de wat recentere topics/testen van Torsti & Dj Broertje waarin een spiegelruimte met T5 lampen (dus niet de veel mindere T8)

er als beste uit komt en Torsti nav de test zijn hok met spiegels behangen heeft. Verslagen te vinden in de micro hoek :innocent:

 

In een HPS opstelling heb je er geen fuck aan maar diffuus licht opstellingen profiteren er optimaal van.

 

@00057

2 Gtools buisjes op een niet Variac, jij durft hoor (lees brommen en best flinke herrie als beide inblazers op 100% gaan) met ook nog kans dat ze de 1500 omver blazen. Waarom niet 1 softbox van 700m3 (eventueel met een verloop/broekstuk) als inblaas?

 

De Dimluxen actief koelen heeft niet echt veel zin en je moet dan ook nog wat verzinnen op geur want je zuigt lucht uit je stinkhok ongefilterd weg en de lucht die je vd lampen uit blaast is net een straalkacheltje (ik heb tijdje met cooltubes actief gekoeld gewerkt). De kachel hoefde echt niet aan op het appartement en hartje winter altijd in t-shirt :hug:

 

De Dimluxen dimmen overigens heel mooi als het te warm wordt wat actief koelen eigenlijk overbodig maakt en ook dat je dan met geur zit want hoe filter je die lucht vd lampen?

 

Ik heb het advies opgevolgd om de lampen niet actief te koelen. De capaciteit van de softbox zou voldoende moeten zijn voor de ruimte, en idd dat scheelt me weer een hoop gedoe met het aansluiten van de lampafzuigers op een filter. De 2 inblazers hebben ondercapaciteit tov de softbox en ik heb een nieuwer model die goed dimbaar zouden moeten zijn. Verder bouw ik een geisoleerd hokje om beide inblazers met daarom 3 t-stukken zodat ik alles goed af kan sluiten voor zowel licht, geluid als ongedierte. Ik heb gisteren alles vol aan gehad en dan hoor je aan de andere kant van de kamerdeur al bijna niks meer. Een verdieping lager (betonnen verdiepingsvloer) niks. Met de afvoer rechtstreeks in de schoorsteen komend weekend zou t nog beter moeten worden.

Dan is t even spelen met de minimale waardes van blazers en softbox om alles onder controle te houden. Mocht het idd toch tegenvallen dan moet ik helaas een aanpassing doen! Maar ik vond 2 inblazers prettig omdat ze voor een actieve luchtstroom van mn planten gaan zorgen (die staan in een soort L-vorm zeg maar..

 

Foto's en testresultaten dit weekend!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben ook maar een n00b, die bezig is met zijn eerste kweek, maar ik las dat gewoon "goedkope" witkalk, een van de beste reflecterende ondergronden is.

Tegenwoordig heet het Krijtverf, want dan kunnen ze er meer voor vragen. :whistle:

 

En het mooie er van is, is het vuil was je het af met een spons en water, en wit je het gewoon weer opnieuw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die goedkope witkalk haal je nog goed koper bij bv de Welkoop..

 

Maarrrrrrrr.

Ik heb het in mijn eerste hokje gebruikt..

Man wat een ellende.

 

Bij het minste contact heb je weer witkalk op je kleding.

Of het "poederd" op je tomatenblad..

 

Maar het schijnt idd goed te refelecteren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt ook een watervaste en schimmelwerende versie voor in badkamers, dat schijnt beter te werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien dat ik de verschillende dingen eens gaan testen (spiegels, witkalk etc) maar voor nu eerst maar eens mn matwitte hok draaiend krijgen. Ik zorg dat er voldoende ruimte tussen mn planten en de wanden zit, volgens mij is dat net zo belangrijk als de wanden zelf (er moet wel ruimte zijn om licht op te vangen en reflecteren toch?)..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke plannen.

Ik zou gekozen hebben voor een 2500m³ afzuiger als je met 4x600w gaat werken..

Heb hier zelf eentje en 3x 600w en ben blij dat ik wat extra afzuigkracht heb lol

 

Veel succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga in eerste instantie voor 2x 600 (720 op volle toeren) dus het zou voldoende moeten zijn. Als ik 4 lampen aan wil sluiten heb ik weer een flinke verbouwing voor de boeg dus dan zou ik eerder naar de 1000 watt dimlux gaan denk ik. Als ik dan extra afvoer nodig heb kan dat alsnog.. Maar eerst maar eens ondervinden hoe het allemaal werkt :) Als het net zo leuk is als de bouwfase komt t goed!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Testrun onderweg! 2x 400 watt aan om temperatuur te controleren :) Dit bericht heeft weinig informatieve waarde maar wilde t toch even delen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niks mis met testen,maar beter probeer je een test te doen met de uiteindelijke setup die je wil gaan draaien...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik voer het wattage langzaam op, ik vond 400 watt goed om mee te beginnen. Straks richting 600. Tot nu toe gaat t goed, de temperatuur is goed te regelen en blijft netjes tussen mn ingestelde 26 en 28 graden. Blazers laten zich goed dimmen zonder brom oid. Mn gevoel zegt dat de afzuiging licht beperkt wordt door het gat in de schoorsteen (kleinere diameter) maar dat dat geen problemen geeft. Het enige wat ik moet oplossen is het geluid dat de luchtstroom in de schoorsteen in de woonkamer geeft. Daar wordt lucht langs de klep van de open haard getrokken wat hoorbaar is, niet extreem maar met hele saaie visite wordt t een uitdaging ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pas je op met t gebruik van open haard en lucht in zelfde.kanaal.

 

En saaie visite moet.je gewoon niet uitnodigen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De open haard is vervangen door een elektrisch geval (wat wel dmv verlichting opgloeit, beetje kitsch maar toch maar laten zitten) dus ik kan het zonder problemen echt luchtdicht maken op de benedenverdieping!

 

Helaas heb ik geen veto als t gaat om visite 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij welke fabrikant komen die reflectieplaten vandaan?

Edited by Michael D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...