Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Globetrotter

Tekening Kweekhok 3.8M2 Met Cree Cob Led Cxb3590

Recommended Posts

Beste Vrienden.

 

Na intensief onderzoek over LED en het volgen van verslagen van Wietefras en Worm heb ik besloten om mijn ruimte te verlichten met Cree COB LED's van 50W, oftewel de CXB3590.

 

Voorheen kweekte ik met Lumatek 600Wx3 met Adjust a Wings en haalde een kleine 1.5 kg uit de ruimte.

 

Ik ga de Cree Cob Led's over 2 wkn bestellen en wil begin september los. Ik heb een tekening gemaakt van mijn nieuwe opzet. Ik ben van plan om met meer planten aan de slag te gaan dan met de Lumateks (toen had ik er 48) omdat ik nu minder hoogte heb, wil ik korter voorgroeien daarom dus 65 planten in 11L potten.

 

Het Nieuwe Plan

 

Ruimte = 360x110cm = 3.9m2 en 280cm hoog.

 

Kweekoppervlakte 1:

360x70 cm = 2.5m2

3 lampen: ieder 2 rijen met 4 CXB3590, 1 driver a 1400mAh per 4 COB's. 3500K, Passief gekoeld dmv heatsinks

Totale wattage : ca. 1300W

Potten: 45 x 11L potten

 

Doordat LED's dichter op planten kunnen komen door minder hitte, heb ik bedacht een plateau te maken van 120cm gezien ik 280cm hoogte heb. Indien een plateau op halve hoogte wordt gebouwd, is de maximale hoogte in de rechterhoek 140cm. Dit moet genoeg zijn. (pot met aarde 25cm = beginpunt plant. Planthoogte max 75cm houden. Led, incl heatsink = 10cm. Houdt in dat je meer dan 30 cm houdt tussen toppen en led.

 

Kweekoppervlakte 2:

120x110cm= 1.3m2

1 lamp: buitenste 2 rijen 3 CXB3590 en middelste rij 2 CXB3590, 1 driver a 1400mAh per 4 COB's. 3500K, Passief gekoeld dmv heatsinks

Totale wattage: ca 450W

Potten: 45 x 11L potten

 

Over hoeveel inblaas en uitblaas ik nodig ga hebben ben ik nog onzeker, weet niet hoeveel al die leds bij elkaar qua hitte produceren, maar voor die 11 kuub ruimte zat ik te denken aan:

 

Koolstoffilter 1500m3

Uitblaas: 1500m3

Inblaas: 1000m3

 

Om overal goed bij te kunnen is er een looppad in de volle lengte van 40cm breed (bak is 70cm breed). Ook een mini steiger op wieltjes staat in dat looppad om bij het plateau goed te kunnen

 

Hieronder voeg ik een tekening toe van hoe ik het wil gaan maken. Ik ben nog in projectiefase, dus hoor graag opmerkingen / verbeteringen / suggesties.....

 

gallery_21392_19050_206420.jpg

 

 

Thanks,

 

Globetrotter.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik voorzie wat problemen met kweekvlak 2

bodemtemp wordt te hoog door de lamp dieonder het vlak zit

lv is hoger op die plek- dus erg goed ventileren

 

en mss het lucht in vlak wat hoger, want nu trek je erg koude lucht naar binnen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@weetje.

 

Dat is een goeie, niet over nagedacht. De lampen onder kweekvlak twee hangen maar onder helft van de oppervlakte. Zal goed isoleren, (door vb dubbele bodem, echter kost dit inderdaad centimeters) en een kleine ventilator boven de lampen richten voldoende koeling kunnen bieden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

pfoe... ziet er in elk geval indrukwekkend uit..

Share this post


Link to post
Share on other sites

nice deze ga ik zeker volgen!

 

ik zou persoonlijk ook wat meer afzuiging nemen.

maar dat ben ik!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou geen reflectoren op de COBs plaatsen. Dat geeft alleen maar lichtverlies. Zelfs bij nieuwe reflectoren al iets van 6% en als ze dan eenmaal een ronde gebruikt zijn nog eens 10% ofzo. Al denk ik wel dat je wat meot doen aan de reflectie aan de kant van het looppad. Daar ga je anders ook veel licht mee verliezen.

 

8 van die COBs op 120x70cm is vrij veel. Dat zal iets van 1100umol/s/m2 geven, maar gezien je tekening ga je voor zoveel mogelijk opbrengst per m2. Dus dan s het wel logischer. Voor een meer standaard 800umol/s/m2 lichtdruk zouden 6 CXB3590's op 50W of 4 op 61,5W voldoende zijn.

 

Die bak in de hoogte zie ik ook niet zo gebeuren. 140cm hoogte lijkt me vrij krap. Dan moet je toch haast wel gaan scroggen? Dat zal toch niet makkelijk gaan op die hoogte.

 

Ben zelf niet zo bekend met dit soort ruimtes, maar er zijn al mer van dit soort plannen langsgekomen en dan lees je toch vaak de opmerking dat je beter de hele vloer kan vullen zonder gangpad. Dan kun je die verhoging ook weglaten en heb je feitelijk net zoveel oppervlak. Zo lang de planten klein zijn kun je dan nog over de bakken lopen oid. Als de planten eenmaal groot zijn doe je er toch niet veel meer aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit ik echt te laag met de hoogte?

 

Lekbak is maar 1cm, potten zijn 23cm hoog, maar vul ze meestal wel paar cm van de rand, dus aarde eindigd op 20cm hoogte waar de plant begint met groeien. Aan de andere kant, 5cm isolatie (beide kanten dus het plateau 10cm dik ivm isolatie zodat de bodem niet heet wordt door de lampen en vanaf bovenkant 15 cm, voor 10cm lamp+heatsink en 5cm ruimte.

Ik lees online dat de meesten bij de Cree Cob's zo'n 12' oftewel 30cm ruimte hanteren. Dit zou dus inhouden dat de plant 70cm kan groeien. Denk als er een uitschieter is van 75cm dat het ook niet meteen veel aan de hand is. Als ik terug denk was het sowieso best zeldzaam (bij 16 stuks op 1m2) om planten van 75cm te hebben. Gemiddelde lag vaak rond 60cm.

 

gallery_21392_19050_535561.png

 

Als dit echt een probleem is zal ik toch kijken naar het maken van een oppervlakte ipv 2. Had vroeger de vloer vol maar vond het toch lastig om overal bij te komen

 

Wat betreft de reflectoren, die ga ik niet gebruiken, heb alleen een gele lichtstraal getekend, snap dat het verward.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als jij gewend bent om planten van 60cm te groeien dan kom je wel met 140 uit ja.

 

Ik heb mijn COBs inderdaad ook op 30cm (tot 20cm). Heb nou een uitschieter die er wat dichter op zit. Die laat ik gewoon zitten om eens te kijken wat er gebeurt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

damn ik wou dat ik jij computer teken skills had!

Edited by MisterX
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat je ook op de bovenverdieping een te groot temperatuur verschil gaat hebben ook zou ik de cobs per 4 maken dit maakt ze veel handelbaarder en kost je eigenlijk alleen de extra ophanging . als je de planten in een u opstelt ipv een verdieping kan je nog wat m² winnen . bedenk ook dat met een etage ook niet bij je planten onder en boven kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, de input is duidelijk.....over het algemeen moet de verdieping dus verdwijnen. Ik ben weer achter de tekentafel gedoken en hieronder het resultaat.

 

Het hot is nu iets kleiner, 3.3m2. De totale ruimte is 3.9m2 dus gebruik maar 0.6m2 om te lopen, een pad van 150cm x 40 xm om overal goed bij te kunnen.

 

Ook denk ik met 30 COB's genoeg te hebben. Eerst was dus de bovenverdieping 1.3m2 en onderverdieping 2,5. Nu heb ik 0.8 van die 1.3m2 naar beneden verplaatst.

 

Ik heb wel een plateau gebouwd, maar dan in volledige lengte en breedte, dit omdat het rooster voor de inlaat op 10cm hoogte zit. Ik dacht dus om een extra vloer te maken op 40 a 50cm hoogte zodat ik 0.0 ruimte verlies heb door het gat. De lucht dan via een buis naar de inblaas die op hoogte hangt zodat er geen koud lucht direct op de planten komt (@weetje)

 

gallery_21392_19050_18508.png

 

Hoeveel afzuiging zouden jullie doen voor 30 cobs van 50W?

 

Hieronder de nieuwe pot indeling. Nog steeds 11L potten van 23x23 cm, in dezel opstelling kan ik 53 planten kwijt.

 

gallery_21392_19050_1021221.png

 

Groet

Globetrotter

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou je inlaat en uitlaat omgooien omdat je met leds werkt en ze passive koelt je wilt de warmte die afkomt van de heatsinks naar je planten sturen, zet 2 zwenkventilatoren in je plafond die zullen je heatsinks lekker koel laten en de warme lucht naar de planten voeren zo heb je eigenlijk boven en onderin je ruimte de zelfde temperatuur.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk ook uit met je uitblaas in de badkamer voor vocht lekkage zal wel lukken of ga onderaan water geven . En waarom zou je een plateau nemen om op te staan je kan zo tussen je stammen kijken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Willy Wortel.

Ik ga gewoon elke dag met een tuinslang met zo'n richt spuit bewateren. Gewoon een grote bak met water, afmixen en onder in de pot spuiten. Is met 50 planten binnen een halve joint gepiept. Het vroeger zoveel gekut met slangetjes die verstopten etc, dat ik voor de meest traditionele methode ga. Ik wil lekbakken maken, daarin de plantenpotten en dagelijks genoeg water. Plateau heb ik bedacht om de ruimte nog efficienter te gebruiken. Omdat een rooster voor de inlaat / uitlaat op 10- 40cm hoogte zit. Als ik daar dan een slang aan koppel met een bocht erin die nodig is, mis ik de ruimte om 3 bakken neer te zetten. Die drie bakken zullen toch bij elkaar 100-150gr extra produceren. Op jaarbasis is dat een halve kg tot bijna een kg meer. Zo'n platvorm bouwen kost me 200,- aan stijgerhout, en een dag klussen.

 

@Kapiteitkoek

Klinkt goed. Weet alleen niet of ik dat zo prettig zal vinden. De uitblaas gat zou dan in mijn slaapkamer uitkomen en denk dat ik niet relaxed zou kunnen slapen door het gezoom, in de badkamer kom je niet zo vaak. Ben je bang dat er teveel koude lucht binnen komt? Opzich zou ik een buis kunnen maken bij dat rooster en zo het lucht aan te zuigen vanuit een andere hoek (verder weg van het raam) zodat het lucht al warmer is als het het hok binnenkomt in de winter. Denk dat de lucht uit de slaapkamer met raam op een kier niet heel veel kouder is dan de lucht in de badkamer wat gewoon kamertemperatuur is. Wat denk jij?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessante opstelling!

Fijn dat ook steeds meer mensen met COBs gaan werken, heb er al veel positiefs over gelezen.

Was van plan om mijn eerste binnenkweek dit jaar met 3x600W HPS in een hok van 300x150x210 te doen, maar investeren in COBs en in de toekomst mogelijk uitbreiden trekt meer mijn aandacht.

Hoe heb je berekend hoeveel CXB3590 COBs nodig zijn om een bepaald oppervlak te beschijnen?

Zat zelf te denken om eerst 150x150 van mijn hok te beschijnen en dan later wanneer mijn budget het toestaat de andere 150x150 te gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo diep als je wil.

Hangt ook een beetje af van hoeveel watt/m2 enz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus hoe meer je per m2 hoe dieper ?

klinkt niet echt logisch toch ?

 

ik bedoel ze zeggen dus een cm of 30 minimaal aan te houden,hoe diep penetreert t licht dan ? lijkt me niet dat t 1 meter diep komt snapje wat ik bedoel.

ligt uiteraard ook aan t soort gewas.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat versta je onder "diep" dan?

 

Normaal gesproken wordt daar onder verstaan op welke afstand onder het gewas je nog voldoende licht hebt voor ontwikkeling van de toppen. Als je nou begint met meer licht op het bladerdek dan heb je onder het bladerdek toch ook meer licht en dus meer "diepte"?

 

Andere variant zou kunnen zijn in hoeverre licht tussen de bladeren door kan. Dan maakt het al veel meer uit hoe ver de lamp weg hangt. Asl je namelijk het bladerdek van een afstandje recht van boven bekijkt zul je zien dat dat redelijk dicht zit. Als je het bladerdek van wat lager bekijkt en onder een flauwe hoek dan kijk je zo tussen de bladeren door.

 

Dat laatste is juist van toepassing bij COBs die verdeeld over de kweekruimte zitten en redelijk dicht op het gewas hangen. Die schijnen zijdelings onder de bladeren door.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met diepte... maar led maakt compleet gehakt van alles wat je aan hps kan verzinnen.

Omdat je (in mijn geval/setup) 18 lichtbronnetjes hebt ipv 2, komt t licht op meer plaatsen en dieper.

Dus kan ik de klus af met maar 800w totaal ipv 2 600watters zonder opbrengstverlies hopelijk.

(nog n 35 dagen, dan weet ik meer, maar tot op heden ziet t er goed uit)

 

WTF was me al voor zag ik...

Edited by scirocco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...