Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

scirocco

O Nee Nog Zo'n Stom Cob-Led Topic.... En Nog Low-Budget Ook!

Recommended Posts

Nou, gaan we dan... door al dat gezwam over LED en COB en weetikveel wat allemaal meer... waag ik me ook aan n experimentje.

Niet omdat t nodig is, maar ik wil vast n beetje kennis maken met deze techniek zodat ik tegen de tijd dat de Dimluxen met pensioen gaan ik niet blind in t diepe hoef te springen.

 

Maar (zoals vaker bij mij) gaat t natuurlijk wel op n koopje, dus GEEN CXB3070 OF 3590 MAAR een (veel goedkopere) CREE led uit een wat kleinere en wat verouderde serie die ik bij mn grote vrienden van de Alie express app tegenkwam.

 

Gaat hier om de CXA2530, deze liggen nl hier op de stoep voor zo'n 8 euro per stuk, wat mij toch wel een mooi uitgangspunt lijkt voor een projectje om een oud SJ DR60 voorgroeitentje van 60x60x140cm om te toveren tot een hypermodern kweekcentrum met ongekende opbrengsten... leuk voor thuis op kantoor.

 

(Tentje was voorzien van 1 2x55w t-neon armatuurtje, wat volgens de geleerden alhier een energieverspiller categorie 1 schijnt te wezen...)

 

Heb mezelf een totaalbudget van ong. 100 euro gegeven om t project te realiseren,

Tentje had ik al, nieuw Can2600 (original) filterje (125m3/h) lag hier ook nog op zolder, dus die gaat er natuurlijk ook in.

Heb een zware 220v casefan uit n kapot ziekenhuisapparaat gesloopt, en deze direct voor op t filter geschroefd met een 125 flensje daar weer op.

Misschien dat ik er een G-tools temperatuurcontroller met in en uitblaasfunctie bij knoop, maar dat hangt af van de geluidsproductie van t geheel.

Heb nog wat stukjes combiconnect en sonoconnect liggen, dus t word iig superstil..

Schakelkast ligt hier ook vast nog wel ergens, evenals potten enzovoort, maar dat is pas voor tegen de tijd dat mn leds enz binnen zijn, en dat zal wel een paar weekjes duren.

 

Had gezien t budget zelf gedacht 4 cobs te gebruiken, die samen een slordige 80 tot 100 watt gaan krijgen, dus op minder dan 50% van hun max drive current om t rendement en de warmteproductie onder controle te houden.

 

Verdere benodigdheden die ik nog moet aanschaffen:

 

cpu koelers van een eurootje of 5 ps van een computersuppliesbedrijf, ik heb gezocht in China, maar in Nl zijn die dingen veel goedkoper te krijgen...

Heb ook nog gedacht om t passief te houden, maar kon ff geen geschikte betaalbare heatsink vinden die voor mijn doel geschikt was

Goedkoopste passieve heatsink die ik tegenkwam was nog 2x zo duur als een heatsink met fan..

 

Het enigste waar ik nog niet over uit ben:

 

1 driver waar ik 4 van die dingen mee kan aansturen, of zou 4 goedkope chinese drivers van een wattje of 20-30 net zo goed werken??

Iemand daar een goeie suggestie voor? (Denk eraan t moet goedkoop..)

Edited by scirocco
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi scirocco precies het opzetje waar ik naar aan het gluren was Nieuwe techniek, LED en goedkoop gewoon voor de LOL. En ja na een afwezigheid van een paar jaar is mijn olie op en wordt het weer eens tijd voor een eigen topic maar eerst ga ik die van jou volgen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

precies wat ik ongeveer van plan was/ben, goedkoop oude ledje op halve waarde draaien en lekker alles op cruise control

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja precies, ik kan wel bij de welbekende Jerry voor een vermogen aan CXB3590's en dure Meanwell drivers bestellen, maar dat gaat me ff te ver voor n hobbytentje.

(Het idee is om eerst hier eens mee te gaan klooien, om te zien of dat Led gedoe me bevalt...)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem een Citizen

https://cobkits.com/product/citizen-clu048-1212-80cri-choice-of-color-temps/

 

Een cxa2530 is echt niks

http://www.rollitup.org/attachments/cxa2530a-png.3584560/

Als je er 25w uit wilt halen is jou dimlux efficienter op 18w word het een nek aan nek.

 

Koop 3 van die citizen draai ze op 1050ma komt er 36w per stuk eruit met een effi% van 48%. En MW driver van 120w is toch niet zo duur ? 30€ Heb je al 1 met 3 koelers ben je er bijna al.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mensen die die soort experimenten uitvoeren,dragen bij aan educatie van andere zielen. :likken:

 

Leuk topic, volluguh! :icecream:

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik schuif wel even aan.

ben benieuwd wat je er allemaal van maakt

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kapitein koek: ga ik dat dan wel redden met mijn budgetje van 100,- voor alles?

Verzendkosten maken t juist zo duur, zeker als t over zulke kleine aantallen gaat.

(Daarom vond ik die cxa2530's juist wel een mooi uitgangspunt, omdat ik die in mn hand heb voor een eurootje of 8. Free Shipping ftw!)

 

Ik heb ergens gelezen dat die cxa's op 25w qua efficiency rond de 150 l/w zitten, daar gaan die citizens daar dan nog ver overheen?

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ff btw: iedereen mag van mij dit topic volzetten met ideeen voor dit 60x60 hokje, hoe gek/wild ze ook mogen klinken.

Wel 1 voorwaarde: hou t netjes, dus geen persoonlijke aanvallen.

Je hoeft t gerust niet met elkaar eens te zijn, zolang de discussie maar professioneel en onderbouwd blijft....

 

 

Ik heb vandaag t tentje opgezet, en t is toch wel errug laag, dit heeft mij doen besluiten dat er wat aanpassingen gaan komen.

De bodem vd tent word 15-20 cm verlaagd dmv een houten bak onder de tent waar de potten in komen te staan, en de afzuiging+filter ga ik in een soort "hoedje" bovenop de tent bouwen.

Dit heeft meteen een extra geluiddempende werking hoop ik...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een leuk experiment, veel succes gewenst!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

hou t netjes, dus geen persoonlijke aanvallen.

Je hoeft t gerust niet met elkaar eens te zijn, zolang de discussie maar professioneel en onderbouwd blijft....

 

Nieuw hier??

:popcorn:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk. Ook goed om meer vanuit de budget kant te kijken inderdaad.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@oude r... I know, ik vraag iets onmogelijks... maar misschien helpt t.

 

@WTF: thnx, over grotere duurdere setups heb jij al zoveel geschreven, daar valt voor mij nog maar weinig eer te behalen.

Vandaar dat ik t uit een andere invalshoek bekijk, eens zien of ik iets bruikbaars kan fabrieken dat de concurrentie aankan met t-neon en kleine hpi/hps setjes.

En dan niet alleen qua rendement, maar ook de aanschafprijs vd componentjes moet concurrerend zijn.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk niet dat verzendkosten voor 3 cobs hoog is kunnen gewoon in een envelop met postzegels erop nog geen 3$. De eigenaar van die site is erg aardig en post veel op rip kun je ff vragen.

 

Maar ik zal voor je straks een andere site zoeken uit polen of romenie waar ze de vorige generatie citizen hebben voor 3€ en drivers voor 5€.

 

De cxa2530 doet als ik de tabel mag geloven 130lm/w op 25w. Volgens mij kijk je naar de cxb2530.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

vind 1 van de grote voordelen van led wel de duurzaamheid

 

dingen gaan lang mee voordat je iets moet vervangen

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Kapt. K: Kijk, daar heb ik wat aan! Misschien kan er zo nog wat van die 100,- in t bierfonds.

Het zou leuk zijn als ik de materiaalkosten kan halveren, en niet of weinig inlever op efficiency.

 

Ik ben eigenlijk gemakshalve uitgegaan van een slordige 100w aan vermogen, maar misschien moet dat wat meer of minder? Iemand een mening?

Tent is 60x60, en er is ongeveer 1m30 aan ruimte tussen bovenkant pot en de leds. (Leds worden natuurlijk in hoogte verstelbaar)

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Halo jongens ik heb een webshop gevonden in de EU die echt top prijzen heeft dan heb je niet de nieuwste maar ik denk dat je hiermee wel een goede indruk krijgt van led. Het zijn de vorige generatie Citizen chips niet zo efficient Maar dat moet de pret niet drukken, vooral niet wanneer je bedenkt dat ze 2.5 per stuk kosten ja echt waar 2.5. Drivers kun je ook daar bestellen voor 4 euro.

http://www.elektrika...oodulid/?page=0

 

Ik zou deze driver halen http://www.elektrika...?category_id=26 en ze op 700ma draaien dan komt er 25W uit elke chip.

 

http://www.elektrika...-c121235h5.html 3500k spectrum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leds die net zo efficiënt zijn als hps vind ik ook interessant. Op korte termijn ga ik eveneens een budget led kweekje doen.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

4x CXA2530 Dat is wel laag in output in lumen/flux voor 60*60, toch? Is één strip voor 30*60 niet een idee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sowieso kan je voor dat geld wel wat meer ophangen.

 

Overigens moet je wel 8 drivers daar afnemen wil je de genoemde prijs betalen, per stuk zijn ze net iets duurder.

Edited by Ponix

Share this post


Link to post
Share on other sites

meer ophangen haal je denk ik toch wel de meeste winst uit, zolang je maar aan het aantal driver blijft denken, die zijn 'duur', een paar euro exta voor een paar extra lagere chips geeft je voordeel dat het minder warmte geeft en dus lager kan hangen = meer photons eh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha, leuk, weer wat input van buitenaf!

 

Ik was ondertussen ook al een tijdje aan t puzzelen geweest, als ik wat meer cxa's koop krijg ik die hier voor 7 dollar/stuk, cxb's kosten ong 20 dollar ps.

Komen er natuurlijk nog wel houders van een eurootje of 3 bij, en heatsinks met koeler voor zeg 5 euro.

Ik zag ook al meanwell drivers waar ik 10-12 stuks op 500 ma op kan draaien voor een tientje of 4, bv de ELG-150-C500A leek me wel n kanshebber, maar heb ook nog goedkopere alternatieven in mn achterhoofd.

 

Mocht t nodig zijn om n bulkorder te doen om knappe prijzen te krijgen is geen probleem, desnoods koop ik gelijk materiaal om een led fixture te bouwen voor een van de 120x240 tenten als ik nu toch bezig ben.

 

Die citizens zal ik ook even induiken, en ik moet Kingbrite toch al contacten voor CXB3590's die ik voor iets anders nodig heb, meteen ff kijken of wat bij hun de CXA/B 2530 kost.

 

Tentje is inmiddels ontsmet en alle locale spint is uitgemoord (op niet biologische wijze)

Locale agrarische vakhandel had een spuitbus met n goedje dat hier natuurlijk niet voor gebruikt mag worden... en officieel mag je t alleen kopen als je n spuitlicentie hebt, maar t werd tijd voor drastische maatregelen want ik kwam er niet vanaf.

1 behandeling en ik zie nergens meer wat... had wat stekken staan en die zaten ook weer onder, nu alles schoon!

 

Ga vandeweek beginnen met de ombouw, dan komen ook de eerste fotos.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...