Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
jwz104

Scr Voltage Regulator Fan Controller

Recommended Posts

Ik zie ali express en 3,90. Dus nee :D. Heb zelf lang gezocht naar goedkopere oplossing. die is er niet. Of 200 euro plus neertikken voor een trafo/freq controller met thermostaat. Of 100 euro neeertikken voor een 1000w Variac. Heb er een aantal geprobeerd die goedkoper waren. Allemaal brommen. Goedkoop is echt duurkoop in dit geval. heb zelf 1 met thermostaat voor mijn filter en een variac voor mijn tubelight. Die variacs. Zijn al heel mooi vind ik. En die hoor je echt NIET!. En dat is wat we willen.

 

BTW zie ook dat deze AC (Alternating Current) en volgens mij moet je sowieso DC (Direct Current) hebben. Heb nooit echt goed opgelet bij natuurkunde vroegah. Het fijne weet ik er niet van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja maar alle fancontrollers die ik zie kan ik niet aansluiten op mijn arduino...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit kan wel, maar dat is dus precies waarom die brommende controllers goedkoper zijn. Ofwel ze kappen de fase golf voor een deel af of ze gebruiken PWM (pulse width modulation) waarmee de fan steeds kort aan/uit gezet wordt. Al dat soort goedkope trucs kunnen hoorbare effecten geven.

 

Je kunt een 5 staps trafo schakeling nemen en die aansturen met 4 relais vanaf de Arduino. Ik heb ooit zo'n buisfan gekocht waar een 5 standen schakelaar op zat. Schakelaar eraf en vervangen door een rijtje relais en gaan. Helaas zijn die fans van nature al wat rumoerig.

 

Of een fan met een EC motor. Die doen intern een AC-DC omzetting en daar kun je vaak een PWM schakeling op zetten zonder dat het gaat brommen. De fan regelt dan zelf het tempo. Heb hier op het forum wel een plaatje staan van de fan controller die ik daarvoor gebouwd had.

 

:edit: Hier staat er eentje:

http://www.wietforum.nl/topic/104523-je-kweek-automatiseren-met-arduino/page__view__findpost__p__1312878

 

Zit ook nog te denken om een keer een gemotoriseerde besturing voor de Variac te maken.

 

Al moet ik zeggen dat ik eigenlijk vooral gewooon de variac gebruik zonder enige vorm van controller. Ik stel die variac af en toe wat anders in als de seizoenen veranderen en verder niet.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankje wietefras!

Hier heb ik wat aan.

 

Maar ik zie dat je met een voltage tussen 0 - 10 de fan kan regelen. Maar een arduino levert max 5v dachtik. Hoe heb jij geregeld dat je 10v kan leveren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De fan levert zelf die 10 volt aan. Je hetb iets nodig wat die 10V kan schakelen. Een transistor, een driver chip of een optocoupler oid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De fan levert zelf die 10 volt aan. Je hetb iets nodig wat die 10V kan schakelen. Een transistor, een driver chip of een optocoupler oid.

 

Zou deze werken?

linkje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wellicht wel.

 

In dat voorbeeldje van mij zit zo'n standaard ULN2003 stepper motor driver. Heb ergens ook nog wel een voorbeeldje met alleen die chip plus een ledje in plaats van het bordje. Maar goed zo'n bordje zit in elk beginners setje en anders kost het 40 a 50 cent.

 

Dit is een meer compleet prototype met een 3 standen schakelaar voor: off, auto, manual (middels de potmeter) en een pro mini bordje:

gallery_37858_15776_26169.jpg

 

Het kan wel zijn dat je de de fan niet helemaal op 100% krijgt, omdat zo'n chip schakelaar wat voltage kan verliezen.

 

Overigens zijn die EC motor fans wel duurder en lastiger te vinden. Die koop je niet bij een Growshop.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wellicht wel.

 

In dat voorbeeldje van mij zit zo'n standaard ULN2003 stepper motor driver. Heb ergens ook nog wel een voorbeeldje met alleen die chip plus een ledje in plaats van het bordje. Maar goed zo'n bordje zit in elk beginners setje en anders kost het 40 a 50 cent.

 

Dit is een meer compleet prototype met een 3 standen schakelaar voor: off, auto, manual (middels de potmeter) en een pro mini bordje:

gallery_37858_15776_26169.jpg

 

Het kan wel zijn dat je de de fan niet helemaal op 100% krijgt, omdat zo'n chip schakelaar wat voltage kan verliezen.

 

Overigens zijn die EC motor fans wel duurder en lastiger te vinden. Die koop je niet bij een Growshop.

 

Ik heb mijn arduino via i2c met een raspberry pi 3 verbonden dus manual is niet nodig(Dat zet ik gewoon in de raspberry pi).

 

Ik heb alles al behalve iets om te schakelen tussen 0 - 10v. Ik denk dat ik gewoon die pwm gebruik, maar ik vraag nog wel even om wat advies aan iemand die ik ken die wel weet hoe je tussen 0 - 10v moet schakelen.

 

In jouw topic heb ik de fan gevonden die jij gebruikt dus die bestel ik denkik ook maar :)

 

Erg bedankt voor de info

Share this post


Link to post
Share on other sites

Success :)

 

Manual is niet nodig inderdaad, maar ik wilde ook graag de mogelijkheid hebben om de fan zelf te kunnen bedienen zonder Arduino etc.

 

PWM komt al van de Arduino af (die hebben namelijk geen analoge uitvoer, maar alleen PWM). Dus daar hoef je geen bordje voor te hebben. Je hebt alleen een "level shifter" nodig of een soort solid state schakelaar om met dat 5V signaal die 10V te schakelen.

 

Een stepper motor draait op 12V en de Arduino op 5V. Dus dat is exact hetzelfde als wat we hier proberen te doen. Een optocoupler doet net zo iets, maar dan niet met transistoren maar met een ledje en een transistor. Het zijn allemaal zeg maar schakelaars (solid state relais) die op 5V schakelen en dan op de andere kant een hoger voltage kunnen bedienen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...