Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Aquar

Wat Is Slechter Voor Je Gezondheid; Wiet Met Schimmel Of Bespoten Wiet?

Recommended Posts

Een vraag waar ik al een tijdje over nadenk. Wat is slechter voor je gezondheid; wiet met schimmel(sporen) of bespoten wiet zonder diezelfde schimmel(sporen)?

 

Met een buitenwiet kweek heb ik tot dusver altijd wel wat schimmel/budrot in m'n planten gehad. Soms schimmelde alles weg, soms waren er maar een paar plekjes. Natuurlijk knip ik de rotte delen er ruim uit en verwijder ik eventuele toch nog beschimmelde toppen uit m'n droognet, maar laten we eerlijk zijn, buitenwiet is ondanks alle goede zorgen (vrijwel) nooit volledig vrij van schimmel(sporen).

 

Nu weet ik bijvoorbeeld dat onbespoten appels zeer giftige kankerverwekkende aflatoxinen (schimmel gifstoffen) kunnen bevatten en dat bespoten appels daarmee minder slecht voor je gezondheid kunnen zijn dan de onbespoten vruchten. Klinkt misschien tegenstrijdig, maar het is waar.

 

Dus de vraag blijft; wat is beter voor je gezondheid, wiet met mogelijke schimmel(sporen) en eventuele toxinen? Of wiet met een residu van een fungicide als bijvoorbeeld Teldor?

Edited by Aquar

Share this post


Link to post
Share on other sites

budrot niet roken krijg je het in je mond die schimmel kan het tot in je verhemelte inrotten .

kan je bespuiten tegen budrot ?

nooit van gehoord .

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat is gezonder een natuurlijk proces of een chemisch proces?

het laatste zal vrijwel geen lichaameigenstoffen bevatten

het is wel kiezen tussen twee kwaden.

 

een joint van schimmelwiet raad ik zeker af

een waterpijp of verdamper lijkt me al minder schadelijk(gevoelsmatig)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat schimmel slechter is, sporen kan je zeer makkelijk in ademen en leven van vocht en warmte dus die kan flink wat schade aanrichten in je lichaam lijkt mij vast hechten aan de longen om maar een voorbeeld te geven.

 

Bespoten wiet lijkt mij in beperkte hoeveelheid pesticiden (zoals de groenten en fruit EU normen) daarmee gezonder. Maar weet ook niet hoe deze pesticiden reageren op het inbrand steken en inademen.

 

Geloof dat ik ergens gezien had dat je 12kilo komkommers per dag je hele leven lang moet eten voor je iets van die pesticiden merkt...

 

Maarja als je voor buiten een pesticide kiest kies dan eentje die snel afbreekt, afbreekt bij uv straling, en afbreekt bij warmte en ook niet meer gebruiken na de 2de week bloei (liefst als ze nog niet in bloei staan)

 

Edit: te snel gereplyd, lees net dat hzt over fungicide ging :-) contactwerkende fungicide hecht zich op het blad en word niet opgenomen in de plant (vooral voor preventief gebruik) met als voordeel dat het sneller afbreekt dan de andere groep (naam ontgaat me)

Edited by alkaline

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mac

eerder dat je de winegrowers disease (aangetaste longen) op kan lopen als je beschimmelde wiet rookt

 

@weetje

geen idee of de verdamper door zijn methode de schimmels killt?

 

@aquar

zoals weetje al zei kiezen tussen 2 kwaden maar ook erg lastig om uit te vinden wat nu wat kan gaan doen eenmaal geïnhaleerd want de meeste onderzoeken zijn gedaan met voedingsmiddelen en niet met roken van cannabis

 

Van de toprot is algemeen bekend dat deze zeer schadelijk is voor je gezondheid al geeft Google op budrot/toprot weinig resultaat

'vertaal' je het naar een meer gangbare term kom je uit bij de winegrowers disease en daar schrik je je wel ff een hoedje van

 

Ik weet niet of de A.R.T.S toprot echt in staat is om de aanwezige sporen in cannabis eronder te houden/killen, je dauwpunt goed in de gaten houden en niet dimmen als de lampen uit gaan helpt al een heleboel om ontstaan te voorkomen :search:

 

Hier meestal een lv van rond de 50% en nu met dat rotweer buiten en drogen van een grotendeels mislukte ronde (geprobeerd s5 met AMG te kruizen wat niet goed uitpakte) knijp ik hem wel...

lv van 70% soms en een temperatuur die strak op 22C of nog hoger staat, het koelt in huis niet zo snel af en het is erg vochtig, voor mij beide factoren waar toprot zo aan het einde van je kweek alles kan vernaggelen :thumbsdown:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou ze allebei laten liggen.

 

Een schimmelziekte in je longen of kanker..hmm...waarom zou je kiezen ?

Ik kies dan liever voor m'n gezondheid. Dan maar geen wiet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou ze allebei laten liggen.

 

Een schimmelziekte in je longen of kanker..hmm...waarom zou je kiezen ?

Ik kies dan liever voor m'n gezondheid. Dan maar geen wiet.

 

Zeg niet dat elke fungicide op de markt niet kankerverwekkend is maar de meeste die dat wel zijn, zijn al verboden. De naam schiet me weer te binnen van de 2 groepen... niet-systematsche (contactwerkende) voor preventief gebruik en de systematische (in deze groep waren er wel kankerverwekkend op de markt).

Dus als je het wil gebruiken gebruik de contactwerkende deze lijkt voormij persoonlijk minder agresief omdat die niet opgenomen word door de plant maar als een soort zonnebrandolie bij de mens een laagje op het blad legt waar sporen niet/bijna niet kunnen op hechten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schimmelsporen of de schimmel zelf icm mycotoxines moet je niet hebben in je wiet, maar aangezien je de fik in het eindproduct zet, weet je ook niet welke stoffen er zich zullen gaan vormen wanneer je een fungicide gaat gebruiken & er residuen achterblijven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iedereen bedankt voor jullie antwoorden.

 

Van Teldor (Bayer) heb ik de documentatie gelezen op wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Fenhexamid) waar het wordt omschreven als een weinig toxische stof, zonder aanwijzingen dat het kankerverwekkend zou zijn.

 

Bayer geeft op het veiligheidsinformatieblad (http://pim.bayercropscience.nl/sdb.pdfstream?product=752) aan dat bij brand Waterstofchloride (HCl), Cyaanwaterstof (Blauwzuur), Koolmonoxide (CO) en Stikstofoxiden (NOx) kunnen vrijkomen. Dat lijkt natuurlijk heel heftig, maar het verbranden van tabak geeft dezelfde verbrandingsproducten en daarvan rook je sowieso veel meer in je jointje. Nadeel is de trage biologische afbreekbaarheid.

 

Het blijft een moeilijke keuze. Ik heb weleens een schimmelinfectie in m'n longen gehad en dat was geen pretje. Daarbij wil ik ook weleens relaxed m'n planten laten uitbloeien. Moeilijk, moeilijk...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op de veiligheids info rubriek11 ld50 = >2000mg/kg bij oraal en dermaal toediening bij ratten (vb persoon van 75kg zal wel dood vallen van 150000mg=150gr) . Wat ik eruit kan maken is het vooral schadelijk voor milieu en vissen en waterplanten.

 

Ik raad het niet aan maar als je niet overdrijft.

 

Weet ook niet hoe de carsinogenen zich gaan verdelen of een kettingreactie kunnen veroorzaken met die die vrijkomen bij zowel tabak en wiet.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klein probleempje is ook dat Teldor schijnbaar niet meer verkocht wordt, althans niet aan particulieren. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien de sporen verbranden is er niets pathogeen/levends meer aan de bothrytis schimmel die je rookt.

Je bent een knappe spoor als je de vlam overleeft.....

 

Niet elke schimmel maakt toxinen,en lang niet elke schimmel kan ons ziekmaken. :whistle:

 

We hebben meer overeenkomsten met schimmels als met bomen op de evolutionaire schaal. ;)

 

Als iemand iets weet over schimmels dan ben ik het wel,ik consumeer elke dag schimmels.

 

Daarom ben ik ook zo'n rare :rofl

Edited by Collie Weed
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je nog raar van op je neus kijken, waar sporen allemaal tegen kunnen. :popcorn:

 

Kurup et al. (1983) demonstrated that spores of Aspergillus fumigatus and Mucor species survive in smoke drawn from pyrolyzed marijuana cigarettes. Also, some microbiological toxins are not degraded by combustion (Llewellyn & O'Rear 1977).

Moody et al. (1982) evaluated waterpipes for smoking Aspergillus- contaminated marijuana. They found only a 15% reduction in transmission of fungal spores.

 

http://www.internati...a/iha01205.html

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@konopi : Is aspergillus fumigatus niet alleen pathogeen voor(verzwakte) zoogdieren?

Of gebruikt het planten als reservoir/groeimedium?

Zoals de bast van b.v. seqoia sempervirens?

 

Ik snap dat het overal voorkomt,maar sporen zijn toch anders in stadium als een mycelium die volop stoffen aan het metaboliseren is.

Dat laatste lijkt me giftiger.

Aangezien aspergillus fumigatus een temp. nodig heeft van 37 graden om te ontwikkelen(bij een zoogdier),lijkt het me sterk dat het mycelium produceert op een plant van 24 graden.

 

Ik kan het natuurlijk mis hebben,maar als de sporen(geen mycelium) in me peuk zitten en overleven in mijn as,zijn ze dus niet echt verbrand en heb ik ze niet echt ingeademd?

 

 

Voorkomen is beter dan curatief spuiten met gif,da's altijd slecht.

 

Niks systemische bespuiting,niks curatieve bende.

 

Zorg voor voldoende spore elementen zoals zink&seleen(weerstand) en koper d.m.v. extra lavameel toevoegen.

Edited by Collie Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sowieso inhaleer je alle sporen en schimmeldraden van het onverbrande gedeelte tussen je mond en het gloeiende uiteinde...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon proberen man......kijk wat je lekker vindt...

 

Op welke golflengte zit je met jezelf dat je ons dit vraagt ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@konopi : Is aspergillus fumigatus niet alleen pathogeen voor(verzwakte) zoogdieren?

Of gebruikt het planten als reservoir/groeimedium?

Zoals de bast van b.v. seqoia sempervirens?

 

Ik snap dat het overal voorkomt,maar sporen zijn toch anders in stadium als een mycelium die volop stoffen aan het metaboliseren is.

Dat laatste lijkt me giftiger.

Aangezien aspergillus fumigatus een temp. nodig heeft van 37 graden om te ontwikkelen(bij een zoogdier),lijkt het me sterk dat het mycelium produceert op een plant van 24 graden.

 

Ik kan het natuurlijk mis hebben,maar als de sporen(geen mycelium) in me peuk zitten en overleven in mijn as,zijn ze dus niet echt verbrand en heb ik ze niet echt ingeademd?

 

 

Voorkomen is beter dan curatief spuiten met gif,da's altijd slecht.

 

Niks systemische bespuiting,niks curatieve bende.

 

Zorg voor voldoende spore elementen zoals zink&seleen(weerstand) en koper d.m.v. extra lavameel toevoegen.

 

Aspergillus fumigatus is verantwoordelijk voor de sick-building ziekte oa & groeit trouwens ook op gipsmuren oa.De toxine die het produceert heet Gliotoxine.In het mycelium zit het toxine & niet op de sporen, maar net als op bloemenpollen kan men ook slecht reageren op schimmelsporen met als gevolg een allergische reactie met als gevolg daarop weer een bacteriële luchtinfectie.Kan erover meespreken.

 

Wil je schimmelziekte verkomen op je planten kan je ook de brix proberen te verhogen dmv Calcium carbonaat:natuurfosfaat:gips (verhouding 6:5:3) & daarvan ongeveer 200 g op 40 ltr potgrond.Schijnt ook goed tegen spint te zijn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha, aspergillus is dus die schadelijke zwart-schimmel die je duizenden euro's kost om te laten verwijderen als je een infestatie in je huis hebt.

Vaak genoeg gezien op documentaires,wat kun je daar ziek van worden zeg.

Je krijgt er haast smetvrees van :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je smetvrees hebt, zou ik het alleen bij hydro houden.Al die organismen in de grond enzo :icecream:

 

Vooral ook geen sojasaus door je voedsel.Het plafond van een van de sojasausfabrieken in Japan

 

13miya-shoyu31JAN10-DSC2739.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

zal ik een likje nemen van die balk? :icecream:

 

Neh,doe maar niet :likken:

 

Ik heb absoluut geen smetvrees,ik hou van micro organismen aangezien we heel wat bij ons dragen(5 kg per persoon toch?).

Ze zijn onderdeel van onze evolutie.

Zonder micro organismen was multi cellulair leven niet mogelijk,aangezien we voortgekomen zijn uit symbiose tussen verschillende eencelligen.

 

Dus zal ik een likje nemen van die balk? :icecream:

 

Misschien evolueer ik wel sneller door :rofl

 

*Ik word denk ik zo ziek als een hond.

 

Maar italiaanse kaas & droge worsten en vlezen?

Zit altijd een laagje witte dons op de salami & parmaham,en op je grana padano/parmigiano loopt kaasmijt :dribble:

 

Ooit weleens ECHTE cheddar gezien?

Met rood dons op de buitenkant?

Of een goeie stilton?

 

Echt chill,die smaak die het geeft.

 

Lekker kaasmijt schijt vreten,daar zeg ik ja tegen!

 

schimmel rules :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op degene die je longen sloopt (COPD door winegrowers disease) na dan al heb ik het helemaal niet op schimmelkaas en aanverwant en vindt het maar vreemd dat mensen dit consumeren omdat het 'culinair' en lekker zou zijn, geef mijn portie maar aan Fikkie (die het overigens ook niet blieft dat stukkie Roquefort ) :icecream:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren nog overheerlijke gorgonzola kaas icm mascarpone over de eigengemaakte verse tomatensaus met spelt spaghetti gegeten.Er gaat niks op tegen een overfijn lekker schimmelkaasje.Fikkie krijgt niks.Had vroeger een Jack die was gek op brie :popcorn:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In wiet? Ons eigeste verbouwde heerlijkheden? Wat dacht je dat er in tabak gaat tegenwoordig? Rookze,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zou je dat tot je nemen.

Bedorven voedsel laat ik ook links liggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...