Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Davano

Geluid Afzuiging

Recommended Posts

Beste Leden,

 

Heb een vraag.

Als je een softbox 550M3 aansluit op de ventilatieschacht van een flat/appartement is het geluid van de lucht verplaatsing dan hoorbaar voor de buren die boven onder en naast je wonen?

 

 

M.v.g. Davano

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stel je even voor...t zal niet opvallen zolang je maar.zorgd.dat.je.filter geen stank doorlaat! De meeste mv boxen in app.blazen ook zo'n 300m3 in t centrale luchtkanaal dus zie geen probleem..wel heb je zeker bij app. Wat meer kans op onderhoud op t dak o.a en als.ze.dan wietlucht eruit ruiken heb je grote.kans dat de.v.v.e daar (wiet)lucht van krijgt. En dat wil jij niet.

 

En zorgen dat je niet reduceerd via muren/plafond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik pomp ook ergens 1000 kuub het centrale luchtkanaal in en hoor niemand erover klagen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reactie's.

 

Voor de geur heb ik een CAN-Lite 600m3.

Bedoel je met: 'En zorgen dat je niet reduceerd via muren/plafon' dat ik geen trillingen moet doorgeven via het plafon/muren?

 

Heb een flens van 160 op de afvoer aangesloten, het gat van de afvoer is wel net iets kleiner zoals op foto te zien is, geeft dit problemen?

 

 

123

 

 

 

 

M.v.g. Davano

Edited by Davano

Share this post


Link to post
Share on other sites

Can lite .....

ach daar begint het weer Can lite :lol:

 

nee even zonder gekheid verdiep je even in de verschillen van filters voor haze soortjes zijn de licht gewicht filters niet echt aan te raden.

 

Stel je even voor...t zal niet opvallen zolang je maar.zorgd.dat.je.filter geen stank doorlaat! De meeste mv boxen in app.blazen ook zo'n 300m3 in t centrale luchtkanaal dus zie geen probleem..wel heb je zeker bij app. Wat meer kans op onderhoud op t dak o.a en als.ze.dan wietlucht eruit ruiken heb je grote.kans dat de.v.v.e daar (wiet)lucht van krijgt. En dat wil jij niet.

 

En zorgen dat je niet reduceerd via muren/plafond.

is het niet zo dat iedere woning in een flat een eigen lucht kanaal heeft? lijkt mij van wel anders zou je het toch ruiken als een onder je gescheten heeft, of zijn het allemaal vertakkingen op 1 groot lucht kanaal?

Share this post


Link to post
Share on other sites

zijn het allemaal vertakkingen op 1 groot lucht kanaal?

 

Ja.. en daarom beter niet uitblazen via dat kanaal in een complex omdat je niet weet op welk deel van de centrale buis je zit

stel nu dat je met jouw afblaas een dusdanige overdruk creëert in het systeem en je zit meer onderop of in het midden :jump:

die systemen zijn ook vaak maar 125 buismaat dus je moet oppassen anders ga je over de 7m/sec heen en blaas je zo jouw lucht bij de buren via de roosters het huis in als zij de afzuig laag hebben staan :phone:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

zijn het allemaal vertakkingen op 1 groot lucht kanaal?

 

Ja.. en daarom beter niet uitblazen via dat kanaal in een complex omdat je niet weet op welk deel van de centrale buis je zit

stel nu dat je met jouw afblaas een dusdanige overdruk creëert in het systeem en je zit meer onderop of in het midden :jump:

die systemen zijn ook vaak maar 125 buismaat dus je moet oppassen anders ga je over de 7m/sec heen en blaas je zo jouw lucht bij de buren via de roosters het huis in als zij de afzuig laag hebben staan :phone:

ik zou het zelf ook niet riskeren als ik hem was.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De centrale kanalen die ik tegenkomt zijn wel is 80cm omtrek of groter,de afvoertjes die je de muur/plafond in zien gaan zijn idd 125mm..nu heb je ook wel is een dubbelwandige waar ook de rookgas van de cv-ketel centrisch erin uitkomt en dan moet je oppassen hoe je t aansluit,maar al heb je een apart mv kanaal no problem of je moet er wel héél veel in uitblazen om onderdruk bij je buren te creëren.

 

En reduceren bedoelde.ik idd mee trillings overdracht via muren/plafond wees daar niet te noncelant mee!

 

Suc6

 

Edit..domdom ik heb niks gezegd over dat van de dubbelwandige rookgas kanaal daar moet je vanaf blijven!! Mijn domme fout! Want dat us je luchtaanvoer van de ketel en daar moet je natuurlijk niet in uit gaan blazen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ jack white...in app.complex of flats heb je een gezamelijk groot centraal afvoersysteem met meerdere aftakkingen idd en de hoofdleiding is zo groot gemaakt zodat de capiciteit ruim genomen is voor alle woningen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor overdruk in de centrale schacht zou ik me met 550m3 geen zorgen maken, waar je eerder even op moet letten is of je geen overdruk in je eigen woning creëert en daarmee de complete functie van de centrale afzuiging ongedaan maakt. Dit kun je bijv. testen door een wierookje te branden naast de box aan het plafond en dan bij de inlaten in andere vertrekken ruiken of er overdruk is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@pindarots

daar hebben we het ook niet over.. overdruk op de centrale schacht maar dat jouw 550m3 die Stork vd buren dik wegblaast (300 nogwat) en je zo mogelijk bij de meest naaste aanslutingen op het centrale kanaal problemen krijgt.

Het hele systeem is nl. berekend op die lage Storkies en jij gaat daar dan aan sleutelen en bijna dubbele inblazen

 

Overdruk in je eigen appartement omdat je uitblaast op een kanaal (ff er van uit gaande dat je rekening houdt met buismaten en max doorvoer etc)?

 

Mechanische ventilatie wil nog niet zeggen dat je geen raamroosters of kierstanden hebt toch?

ik zou niet in zo'n appartement willen wonen waar niets open kan, die ventilatie dingen zijn een bron van luchtweg problemen :thumbsdown:

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed punt inderdaad lostchild zo dicht mogelijk eigenlijk vereist! Bij de hoofdstandleiding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@pindarots

daar hebben we het ook niet over.. overdruk op de centrale schacht maar dat jouw 550m3 die Stork vd buren dik wegblaast (300 nogwat) en je zo mogelijk bij de meest naaste aanslutingen op het centrale kanaal problemen krijgt.

Het hele systeem is nl. berekend op die lage Storkies en jij gaat daar dan aan sleutelen en bijna dubbele inblazen

 

Overdruk in je eigen appartement omdat je uitblaast op een kanaal (ff er van uit gaande dat je rekening houdt met buismaten en max doorvoer etc)?

 

Mechanische ventilatie wil nog niet zeggen dat je geen raamroosters of kierstanden hebt toch?

ik zou niet in zo'n appartement willen wonen waar niets open kan, die ventilatie dingen zijn een bron van luchtweg problemen :thumbsdown:

Volgens mij snap jij het principe van mechanische ventilatie niet helemaal. Deze is ontworpen voor de doorgaans extreem goed geisoleerde nieuwbouw. Natuurlijke ventilatie door wat raampjes open te zetten is niet altijd mogelijk, vandaar dat met behulp van mechanische ventilatie er toch een aanbevolen luchtverversing plaatsvindt.

 

Met overdruk bedoel ik natuurlijk dat de mechanische afzuiging (de box aan het plafond) de aangevoerde extra lucht van de softbox niet volledig kan verwerken, waardoor een deel teruggepushed wordt in de kanalen die hierop zijn aangesloten (toilet, douche, woonkamer). Dan zou je alleen de lucht van de softbox wegzuigen en niet meer uit de woning.

 

Je kunt het in de praktijk ook in je douche testen door even 5 min. de hete douche aan te zetten en dan te kijken hoe snel de ruimte weer dampvrij gezogen wordt. Als dit mét softbox aanzienlijk langer duurt dan weet je ook dat je je mechanische ventilatie negatief beïnvloed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien heb ik hier ook wel mechanische ventilatie en in verleden zelf in appartementen/flats gewoond waar dit aanwezig was?

Daarom postte ik ook dat ik er niet (meer) wil wonen, ik merk het aan mijn luchtwegen namelijk fucking schimmels overal in huis en in Almere was het helemaal erg, daar konden de ramen niet open :thumbsdown:

 

Dat terugpushen (als je ff had gelezen) heb ik het dus ook over.. niet in het appartement zelf maar bij naastgelegen op de buis..

 

dus hoezo snap ik het niet helemaal?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien heb ik hier ook wel mechanische ventilatie en in verleden zelf in appartementen/flats gewoond waar dit aanwezig was?

Daarom postte ik ook dat ik er niet (meer) wil wonen, ik merk het aan mijn luchtwegen namelijk fucking schimmels overal in huis en in Almere was het helemaal erg, daar konden de ramen niet open :thumbsdown:

 

Dat terugpushen (als je ff had gelezen) heb ik het dus ook over.. niet in het appartement zelf maar bij naastgelegen op de buis..

 

dus hoezo snap ik het niet helemaal?

Het zal wel afhangen van capaciteit van de ventilatie en hoe men dat tegenwoordig berekend. Ik woon in nieuwbouw uit 2012 en zelfs wanneer mijn ventilatie op de laagst mogelijke aan-stand staat (1 is altijd het minimum) is mijn badkamer binnen no-time weer vrij van condens. Maatje van me woonde in een flat van een een paar decennia ouder en die had idd de schimmel op de badkamermuren staan omdat deze bijna altijd inpandig zonder ramen zijn. Men houdt tegenwoordig goed rekening met ventilatie hoor, overal zitten luchtroosters, genoeg speling onder de deuren, ik kan het met alles potdicht bij een winderige dag horen gieren door mijn woning heen.

 

Ik denk dat je overdrijft wanneer je zegt dat buren ook maar iets zullen merken van een 550 softbox die je op de centrale schacht aansluit, de enige benadeelde ben je zelf omdat je er je eigen ventilatie mee 'saboteert'. Maar bedenk wel: je draait niet altijd max, en zo ja dan vaak niet meer dan 12 uur per dag. Verder, als je een raampje open zet komt er genoeg frisse lucht binnen. Als je het zo ver laat komen dat het schimmelt in je huis dan doe je zelf echt iets verkeerd.

 

In een huis waar de ramen niet open kunnen zou ik nooit van m'n leven willen wonen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor alle reacties.

 

De flat waar ik in woon stamt uit 1969.

 

@jack white: Heb Northern-light autoflowers, kan een can lite hier wel mee?

 

@lostchild: Heb het na gekeken. Heb in mijn flat 4 luchtroosters, naast de ruimte waar ik mijn tent heb staan zit ook een afzuigaansluiting, maar deze kan ik niet zien via de afzuiging waar ik in blaas.

Heb ook een filmpje van de binnenkant van de afzuiging waar ik mijn softbox op heb aangesloten gemaakt. Deze heeft idd een 125 buismaat, maar komt dan wel in een kanaal uit wat 2x dikker is.(niet echt een kanaal, maar een betonnen schacht)

Lijkt er sterk op dat de buis direct door naar het dak loopt.( dan kunnen alleen de zelfde ruimtes van mijn bovenburen er op zitten, tent staat in een inloop kast)

 

@Kamihaze: De cv-ketel zit in de keuken, deze heeft een buis naar buiten via de keuken, die weer is aangesloten op een buis buiten huis, die naar het dak loopt, dit geld voor alle woningen in de flat.

 

@pindarots123: Zover ik kan na gaan heeft elke afzuiging in mijn huis een eigen luchtschacht.

 

@pindarots123: Zal die test met de douche eens gaan uitvoeren.

 

Edit: Hier 2 foto's van de luchtschacht:

20160807 153203

 

20160807 153116

 

Als het direct afblazen in de luchtschacht beter niet kan zou ik de slang tussen de luchtschacht en softbox moeten verwijderen en direct in de ruimte waar de tent staat uitblazen, dan kan de normale afzuiging het afzuigen, denk allen dat de ruimte dan wel warm wordt.

 

 

 

M.v.g. Davano

Edited by Davano

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...