Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Confessor

Kastje Starlight 4X55 T-Neon

Recommended Posts

Kijk ff naar de sticky over ventilatie, daar staat veel nuttige info.

29 in een lege kast vind ik al vrij hoog, paar graadjes minder zou wel prettig zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou inderdaad 27 als grens nemen, dat is al te hoog voor langere duur, en het is geen eens hoogzomer nu

 

kan natuurlijk ook dat met een fan op je lamp en die houten plaat minder breed het gedaan is

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat ik de temperatuur niet echt onder controle kreeg heb ik wat metingen in het armatuur gedaan...

Binnen de lamp werd het 52 graden!

 

Ik heb dus een aanpassing aan het armatuur gedaan:

 

gallery_46547_19029_1268023.jpg

Ik heb een gat gezaagd dat net zo groot is als de opening van de ventilator.

 

gallery_46547_19029_2248838.jpg

Daarna heb ik de ventilator aan het armatuur geschroefd. (Natuurlijk voorzien van rooster zodat de plantjes hun vingers niet tussen de schoepjes kunnen krijgen.

 

Bovenaanzicht:

gallery_46547_19029_2912430.jpg

 

Eigenlijk is het best mooi geworden!

 

Nadat de ventilator aan het armatuur vastzat heb ik 6 gaten geboord in de reflector, 2 gaten tussen 2 lampen.

 

Inmiddels draait de kast weer, eens kijken hoe het nu gesteld is met de temperatuur na een paar uur draaien...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je die ventilatieopeningen al vergroot dan?

Zonder dat zie ik t echt niet goedkomen in je kastje... je pompt er net zoveel warmte in als voor je modificatie, dus t zal vast niet veel beter zijn.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ventilatieopening is nog gelijk.

Omdat ik een doolhof heb gemaakt is alleen de inlaat groter maken niet genoeg lijkt me.

Ik zal het doolhof dan ook aan moeten passen. En dat is een bak werk.

De temperatuur is maar 1 graad gezakt na de lampmodificatie. Ik dacht dat ik hierdoor de warmte onder de lampen bovenin de kast zou kunnen blazen. Maar dit blijkt dus niet zo te werken...

 

Na wekenlang inlezen ben ik dus stiekem nog niet veel verder.

De volgende stap is dan maar de halve kast slopen en een nieuw doolhof maken onderin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat erom dat je (veel) meer lucht door de kast laat lopen, die voert nl ook gelijk de warmte mee naar buiten...

Dat labyrint helpt ook al niet echt om de luchtstroom te bevorderen, als je alle gaten verdrievoudigt qua oppervlak zal t al een stuk beter gaan denk ik.

 

(Ik vermoed dat je de stickie over ventilatie ff gemist had tijdens je wekenlange vooronderzoek, anders had je vantevoren geweten dat je inlaten veel groter hadden moeten zijn als de uitlaat.)

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

roosterje uit je lamp halen, die zit aan de bovenkant? daar komen geen blaadjes bij, hoe groot zijn de gaten onderkant lamp? je dan ook de zijkant ventilatie groter maken door een paar staaltjes uit te knippen, vind dat die kappen altijd zo weinig ventilatie hebben

 

die houten plaat waar je je filter op wilt zetten (liever ophangen met rubber ivm trillingen) die houd nu erg veel warmte tegen, ipv dat het soepel naar boven stijgt

 

ik zou minimaal 2x 120mm fan als afzuiging boven doen, je hebt toch 200w aan warmte hangen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bovenin heb ik een 125mm buisventilator. De plaat waar het filter opstaat heeft aan de voor en achterzijde 10cm ruimte.

Natuurlijk heb ik niet alles gelezen... Sommige zaken spreken elkaar ook tegen.

De ene zegt dat de kast een onderdruk moet hebben, jij zegt dat dat niet hoeft.

Door een inlaat te maken die 3x groter is als de uitlaat krijg je nooit een vacuum toch?

Ik heb inmiddels 2 gaten inlaat bijgezaagd. Daarbij heb ik het doolhof aangepast. Morgen alles in de zwarte lak zetten en kijken of het nu nog lichtdicht is.

Verdere aanpassingen aan het armatuur kan ik ook nog proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zolang je maar geen overdruk in je kastje hebt.... klein beetje onderdruk mag, maar niet teveel omdat je plantjes dan raar gaan doen. (Verdampingsproblemen)

als je met actieve inblaas werkt krijg je zomaar overdruk, en ontsnapt er wietgeur... daarom dus nooit overdruk.

Luchtcirculatie/doorstroming is t belangrijkste, zowel voor de warmte als om t vocht af te voeren.

Er zit toch een 200w straalkachel bovenin je hokje, die warmte moet er uit, en zsm...

Target is met lege kast en licht aan dat je op 24-25'C blijft, met inlaatlucht bv op 20 graden...

Op die manier houd je wat speling voor t geval dat we nog eens een echte zomer gaan meemaken dit jaar.

Plantjes koelen ook nog wat mee straks.

 

Je hebt wel gelijk dat de stortvloed aan informatie soms tegenstrijdig of erg verwarrend is hierzo...

Edited by scirocco
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Extra gaten gemaakt, doolhofje aangepast en alles onder de dubbele bodem weer in de zwarte verf.

Het kastje begint inmiddels wat minder mooi te worden door alle aanpassingen.

 

Sinds gisteren getest met de lamp aan en uit...

Lamp aan zit ik nu op 27,2 lamp uit zakt hij tot 20,3. Luchtvochtigheid heb ik geprobeerd te testen door bakjes water te verdampen, deze staat nu op 47. Ik denk dat dat wel zal oplopen zodra er een plantje instaat.

 

Ik laat hem nu een poosje draaien zonder plant om van de verflucht af te komen, daarna gaat er een stek in.

 

Persoonlijk ben ik bang dat mijn buisventilator wat aan de kleine kant is om de temperatuur volledig te kunnen beheersen, dat zal een test met plant moeten uitwijzen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Straks helpen je plantjes ook nog wat mee met koelen hoor, als t niet al te warm word buiten komt t wel goed denk ik.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nadat ik een poosje wat heb geexpwrimenteerd met tomatenplantjes heb ik afgelopen vrijdag een stek in het kastje gezet.

Natuurlijk moest dinsdag de zomer echt beginnen waardoor de temperatuur in huis ervoor zorgt dat het in de kast eigenlijk ook te warm is.

Ter hoogte van de top krijg ik het niet koeler als 29.8 graden. ('s nachts natuurlijk wel)

Vooraf had ik de stek verpot. Hij staat nu in de kwekerspotgrond van de welkoop.

Ik geef water op een schotel onder de pot. Als de lampen uit zijn dan besproei ik de bladeren.

Hoewel de stek flink op zijn donder heeft gehad ziet hij er goed uit.

Inmiddels zie ik de plant groeien en maakt hij netjes nieuw blad aan.

Natuurlijk is dit maar een testje om te zien hoe eea werkt, maar ik heb best goede hoop!

Omdat de plant in een 15ltr pot staat geef ik geen extra voeding. De potgrond bevat voor 5mnd voeding, dit zou dus in principe moeten werken bij dit stekje.

Ik heb de groeilampen er nu natuurlijk nog in, misschien dat ik aan het eind van de week de bloeilampen erin doe en de schakelklokken omzet op 12 uur.

 

Best een leuke hobby dit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je beschikt over een bovenfrees of deze kan lenen kan ik je een tip geven m.b.t. de lichtdichtheid van je deur.

Als je met de bovenfrees zowel in je deur als de kopse kant van je frame waar deze elkaar raken

een naad maakt van +- 3mm diep en dan aan 1 zijde je tochtband stopt is het lichtdicht.

Je tochtband word dan bijna niet in elkaar gedrukt en overlapt in beide delen (deur en frame) en hier kan het licht niet doorheen.

Neem overigens wel zwarte of bruine tochtband (8x7mm) i.p.v. wit

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...