Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Confessor

Kastje Starlight 4X55 T-Neon

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Ik ben nieuw op dit forum. De afgelopen weken heb ik veel gelezen over binnenkweek.

Afgelopen weekend heb ik de knoop doorgehakt! Ik ga zelf een klein kastje bouwen!!!

Zelf rook ik geen wiet, ik wil dit puur gaan doen voor de lol die ik hoop te krijgen tijdens het expirimenteren.

De eventuele opbrengst zal naar een vriend van me gaan.

 

Tot nu toe heb ik het volgende bedacht:

 

Oorspronkelijk wilde ik een kast bouwen van MDF (18mm) met de afmetingen: 120x60x200cm. Ik wilde hier 2 starlight 4x55 armaturen inhangen voorzien van T-Neon lampen.

Maar bij het bestellen bleek al direct dat ik maar 1 lamp kon kopen. Natuurlijk heeft dit te maken met de nieuwe wetten die gelden.

Ik besloot dus 1 starlight te kopen en daar een kast omheen te bouwen.

Morgen hoop ik mijn armatuur binnen te krijgen. Zodra ik weet welke afmeting dit armatuur precies heeft ga ik bepalen welke definitieve maten mijn kast gaat krijgen.

 

Zoals het er nu naar uitziet zal de kast ongeveer 60x60x200 worden.

 

Morgen hoop ik het armatuur binnen te krijgen! Morgen dus meer!

Share this post


Link to post
Share on other sites

GLS laat me in de steek, vandaag heb ik het armatuur dus nog niet binnengekregen.

Ik heb wel alvast de bloeilampen via een andere leverancier ontvangen.

Hopelijk komt het armatuur morgen, ik heb het namelijk nodig om de maten van de kast te bepalen.

Op internet zie ik namelijk 2 verschillende maten voor het armatuur, degene die ik besteld heb zou 57x43 moeten zijn... Maar ik zag ook iets van 57x47 en 60x42. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de versie die je krijgt.

Ik zal dus nog even geduld moeten hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het armatuur is binnen! Het is inderdaad plug&play. Stekker insteken en gaaaan!

De afmeting is dus 57x43.

Ik wil gaan bouwen met 18mm MDF, ik heb even getwijfeld over betonplex maar dan zou het kastje gelijk ruim 2x zo duur worden. Daarbij heb ik hier nog een hoop verf staan waarmee ik het MDF (en zeker de kopse kanten) mee kan voorbehandelen.

Een plaat MDF is te verkrijgen in de maat 244x122.

Als ik het oppervlak van de kast dus ongeveer 60x60 zou maken dan kan ik nog 180 omhoog. (180+60=240)

 

In het geval ik aan de 4 zijden van het armatuur 2cm ruimte hou voor luchtstroom dan zou de kast inwendig 61x47 worden.

61-244 maakt 183 voor de totale hoogte van de zijwanden.

Alles zou dus gezaagd kunnen worden uit 2 platen van €19,99.

 

Een zaagstaatje:

 

4 x 610x470

2 x 1820x470

2 x 1820x646

(Ik heb rekening gehouden met de zaagdikte)

 

De oplettende lezer heeft ongetwijfeld gezien dat ik 4 stukken voor de binnenkant heb gereserveerd. Dit heb ik gedaan om een dubbele bodem te kunnen maken voor de luchttoevoer. De stroken die overblijven reserveer ik voor een doolhofje zodat de luchttoevoer lichtdicht is.

 

Natuurlijk zou ik de kast ook minder hoog kunnen maken... Wat vinden jullie?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon kringlopen kassies voor 5 eur in alle maten .

gaten boren roller witterskalk er door knallen .

of je moet het voor de fun leuk vinden hakken zagen fixen schilderen afdichten etc .

hang en sluit werk is ook duur .

plus die mdf zuigt me toch een verf .

daar kan geen braziliaanse lijmsnuiver tegen op man !

een li :vape: ter is nix hoor !

ooh ja eeh hoogte moet je niet op bezuinigen .

is voor je klimaat ook fijner wat inhoud .

Edited by macerror
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het klussen leuk.

Ik haal gewoon het maximale uit die 2 platen MDF en ga dus voor die 1.82.

Inwendig kom ik dan uit op 179,4.

Morgen of overmorgen ga ik hout halen. Inclusief beslag, schroeven en tochtstrippen zal ik niet veel meer kwijt zijn als €60.

Verf en kit heb ik zat, ik heb hier pas een verbouwing afgerond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hou je in de gaten confessor ;-) Eén dezer dagen ben ik ook van plan om te beginnen aan mijn kastje (had ook tneons in gedachten). Ben nog aan het twijfelen om het helemaal MDF style te maken of meer zoals MACtriftshop...

 

Veel succes man, knallen maar!

 

1.80meter aan binnenruimte, ga je de afzuiging, electronica enz. aan de binnenkant van je kast bevestigen? Zoja, dan lijkt 1.80 meter lekker comfortabel om te knallen :-)

 

+ als je zoveel bovenruimte hebt kan er bij tijd nog steeds een andere lamp inkomen met meer dieptestraling. Andersom is een pak moeilijker :-)

 

Jij kiest natuurlijk :-)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo! Gisteravond het hout laten zagen en mijn appartement ingesleept.

Vanmorgen begonnen met het in de grondverf zetten, ik was vergeten wat MDF voor kutzooi is om te schilderen!!!

 

gallery_46547_19029_3095317.jpg

 

Een ander probleempje is dat ik in mijn hobbykamer niet zoveel ruimte heb, ik kan dus niet alles in 1x schilderen...

Dus nu ik de eerste paar panelen in de verf heb staan kon ik mooi mijn armatuur aanpassen.

 

gallery_46547_19029_156858.jpg

 

Ik heb de wartel die oorspronkelijk aan de zijkant zat verplaatst naar boven, ik heb dit puur om "het mooie" gedaan...

Ik heb nog even getwijfeld of ik een PC ventilator op de kap moest monteren om zo de hitte in de kap een beetje te kunnen controleren, maar omdat ik dan ook gaten in de reflector had moeten boren heb ik hier maar van afgezien.

Ten eerste omdat de hitte in het armatuur erg meevalt, ten tweede omdat ik denk dat die gaten de lichtopbrengst niet ten goede zou komen.

 

@Kakafonix: Ik heb bewust niet gekozen voor een MACtriftshop project. Ik heb me de afgelopen weken behoorlijk ingelezen, ik wil zoveel mogelijk opgedane kennis in dit projectje stoppen.

Ik wil de "luchtbehandeling" zoveel mogelijk volgens "het boekje" doen. Ik heb dus het plan om een dubbele boden te maken met een doolhofje zodat de kast absoluut lichtdicht wordt.

Verder komt alles in de kast, daarom inderdaad de hoogte. Niemand mag zien dat dit een kweekkast is, ik moet alleen even kijken of dat lukt haha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind het moeilijkst aan zelfbouw om de deur lichtdicht te krijgen .

wat is daar omtrend jou plan ?

:vape:

ps: de meesten antwoorden dan tochtstrippen maar dat werd bij mij altijd een grote kluwen daar het los liet .

ps @:dat mdf zuigt as ne mallert met verf ja

Edited by macerror
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de deur heb ik inderdaad ook tochtstrip in mijn gedachte.

Ik wil de deur afsluiten met eierkistsluitingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

succes Confessor ... .

 

khoop dat je mooie oogsten kan behalen ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kastje kan zelfstandig staan...

Gisteren heb ik alle delen waar ik, na het schroeven, niet meer bij kan 2x in de grondverf gezet, vandaag was alles droog genoeg om te gaan schroeven.

MDF is echt niet de makkelijkste keuze, het schilderen gaat ronduit kut en de MDF die je bij de bouwmarkt koopt is een drama om mee te werken.

Het lijkt alsof de buitenkanten harder zijn als het midden, je merkt dit met schroeven.

Ik heb speciale MDF schroeven gekocht en alles voorgeboord. Verder heb ik bruislijm tussen alle verbindingen gedaan.

Later heb ik alles afgekit met zuurvrije sanitairkit.

 

gallery_46547_19029_395347.jpg

 

Morgen begin ik met de luchtinlaat. (Ik heb verder geen tijd meer vandaag)

Mijn ventilator is 125mm, volgens mijn berekeningen geeft dat een oppervlak van 122,7cm2.

Onderin de kast wil ik een opstaande rand over de gehele breedte maken van 10cm MDF, in die rand wil ik een rechthoekig gat zagen van 6x20cm of 2 gaten van 6x10. Hierdoor creëer ik een onderdruk in de kast omdat het oppervlak van de uitlaat groter is als het oppervlak van de inlaat. (122 tegen 120)

Na dit gat wil ik dus een doolhofje maken zodat de inlaat lichtdicht is. natuurlijk maak ik het doolhof met dezelfde MDF strook als waar ik de opstaande rand heb gemaakt (10cm), de luchtkanaaltjes zullen 6cm breed worden.

 

Op dit doolhof wil ik een uitneembare plaat leggen zodat ik het doolhof later nog schoon kan maken. Onder deze plaat schilder ik alles zwart. (Nog meer lichtdicht)

 

Nu mijn vraag: In die uitneembare plaat wil ik 2 sleuven maken, deze zullen 2x30cm worden. Ik twijfel alleen over de positie van die sleuven.

De lucht in mijn kast zal zich alleen om het armatuur kunnen verplaatsen, als ik de sleuven in de uitneembare bodem op de zijkanten maak kan de lucht recht omhoog.

Zelf lijkt het me echter beter voor de luchtverplaatsing als de lucht vanuit het midden van de bodem komt, de plant(en) zullen dan meer profijt van die verse lucht hebben.

 

Wat denken jullie?

Edited by Confessor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag weer wat kunnen doen. Ik heb de elektra in de kast gebracht:

 

gallery_46547_19029_404883.jpg

 

Verder heb ik een schapje gemaakt waar het filter op kan staan:

 

gallery_46547_19029_398733.jpg

Zoals je ziet staat nog niet alles in de grondverf. ;-)

 

Natuurlijk gelijk gekeken of alles werkt, lampen voor het eerst aan!

 

gallery_46547_19029_1261974.jpg

 

Het begint er dus langzaam op te lijken...

Het volgende wat ik ga doen is het doolhofje onderin de kast, de schotjes zijn inmiddels gezaagd en ik heb een klein busje schoolbordverf gekocht bij de Action.

Verder moet ik het gat nog zagen voor de ventilator, ik denk dat ik dit doe in het dak van de kast.

Ik maak de gaten in de uitneembare bodemplaat voor de verse lucht in het midden. Zo word de lucht gedwongen om langs de plant(en) te gaan.

 

Ik heb inmiddels tochtstrip, morgen gaat de deur er denk ik in!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

schoolbordverf?

 

voor toch/licht ipv een strip zie ik ook wel eens een frame van dunne latjes aan de binnenkant in de kast, zo tegen de rand aan, als ze deur dan dicht gaat, sluit het af

 

ik zou vents aan de zijkant doen, in het midden staat toch de pot...

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schoolbordverf is matzwart, ik heb het idee dat daardoor licht niet gereflecteerd word. Voor het schoonmaken is het minder ideaal lijkt me, ik heb hier ook nog zijdemat zwart staan. Misschien smeer ik dat wel onder de plaat waar mijn pot(ten) op komen te staan.

De gaten zaag ik niet in het midden en niet aan de zijkant. Ik maak ze er tussenin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

op die fiets... ja dat klopt het is compleet mat, en gewoon water om schoon te maken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maak je inlaatgaten liever 2x zo groot als je uitlaat, dat maakt je klimaat in je kast een stuk vriendelijker.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm... 2x zo groot? Dan moet ik weer vanalles aanpassen...

Ik dacht juist dat de inlaat iets kleiner moet zijn als de uitlaat???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom maak je je stopcontacten in de kast?

Ik snap dat je misschien stealth wil werken, maar stroom enz. zou ik persoonlijk op een bord buiten de kast willen hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stopcontacten zitten idd in de kast omdat ik "stealth" wil kweken.

Alles is geaard en de kast is hoog. Het filter komt op dezelfde hoogte als de stopcontacten. Verder is alles laag-vermogen, ik maak me niet zo'n zorgen over eventuele problemen.

 

Inmiddels staat alles 2x in de grondverf, morgen wil ik de binnenkant witten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren de schoolbordverf erin gesmeerd. Werkt super!! Er kom geen licht door de inlaat!

Ik heb vannacht de kast laten draaien en wat getest.

Temperatuur blijft netjes op peil. Lamp aan 29 graden lamp uit 21.

De kast is niet helemaal lichtdicht. Ik zie wat licht schijnen tussen de tochtstrips door. Morgen kijken voor wat andere strips.

Daarna wil ik eens testen met een stek die ik van de rokende maat heb gekregen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat om de deur... Lampen zijn nu uit als het nacht is. Dus ik laat het even zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...