Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
kapiteinkoek

Rfx-1 Noob

Recommended Posts

Halo mensen naar advies van andere ben ik toch voor rfx gegaan. Ik heb gisteren de stekken overgeplaaptst in 4 liter potjes.

 

De rfx heb ik ingewaterd op 5.4 en een ec van 0.8 plantjes erin nog beetje van boven wat water gegeven. Wat me opviel is dat de rfx mijn plugjes gelijk droog trok. Maar als ik water van boven gaf kwam het er weer van onder uit. Trouwens mijn drain had een ph van 6.1 :s

 

12 uur later zien de plantje er goed uit maar de toplaag van de rfx is droog, knijp het in en komt niks uit moet ik weer water geven ?

 

En nog iets mijn tap water is 0.45 ec ik gebruik ghe 3 serie, wanneer ik hun schema volg in week 1 staat er 2.5ml per 10l. Maar dat geeft me wel een lage ec 0.9 dus 0.45 van de kraan en 0.45 van de gh voeding is dat niet te weinig ? Ik doe er ook nog wortel sim voll sterkte en calmag met enzymen halve sterkte.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een beetje had gelezen wist je dat het normaal is dat de toplaag snel indroogt.

 

Altijd stekblokje beetje begraven en dan kan je een week wegblijven

 

 

Beetje laag ingewaterd qua ec zeg...

 

Drain 6 hoort ook.

 

Lezen lezen aub

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey murdoch naar aanleiding van je vorige post ben ik voor rfx gegaan (want je had gelijk)ik heb zoveel gelezen en het is allemaal zo verschillend de ene keer zie je mooie kweekjes en andere keer gaat het mis terwijl de mensen toch goede waardes gebruiken.

Eskobar en paar andere jongens hebben hele mooie verslagen gemaakt met veel uitleg maar dat is weer mapito. Over rfx is stukken minder te lezen.

 

Ja ik weet laag ingewaterd maar beter te weinig dan te veel het is ook een amnesia die is niet zo happig op hoge ec en is me eerste kweek wil het niet verknallen. Was van plan om over 3 dagen te vloeden met een ec van 1.4 maar denk dat ik het beter aan de plant mort vragen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

RFX is gewoon de makkelijkere variant van mapito.Doordat het gebufferd is kan je meteen beginnen en hoef je niet te spoelen. En dat sommige er mindere resultaten halen ligt aan de kweker niet aan het medium.

 

Ik starte altijd op 0.9 tot 1.3 in de bloei. Maar dat is ook kraanwater afhankelijk.

 

Als je 1 maal op RFX gedraaid hebt wil je niet anders, makkelijker kan niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke ik wil niet zeggen dat ik het al onder de knie heb maar ik maak voor mijn gevoel wel goede stappen.

 

De planten zitten nu er een weekje erin en ze waren snel aangeslagen. Helaas heb ik echt hele beroerde stekken gekregen die ook nog eens vol em bom vol met spint zaten. Zoals jullie

ook zeiden de ec was te laag dit zag je dan ook aan de plantjes( me eerste kweek) Heb toen een ec van 1.6 gegeven en ze vonden het heerlijk. Gelijk alle blaadjes weer mooi groen en dat hebben we dus ook geleerd.

 

Helaas zat er zoveel spint op de bladeren dat ik preventief alle onderste bladen elke dag heb weg gehaald. Ze worden dus niet veel groter maar ik kom wel van de spint af. De nieuwe blaadjes hebben dan ook geen spint en dit is waar ik het nu voor doe. Ik gebruik ook nog een paar zeer giftige goedjes maar de plantjes zijn nog zeer jong dus dat maakt niet uit.

 

Ik zal straks een paar fotos schieten

Share this post


Link to post
Share on other sites

De spint krijg je er gratis bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik krijg altijd gratis stekken bij mijn spint

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed geregeld!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ondertussen overgestapt op mapito want dat houdt langer water vast dan rfx-1.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

is dat niet veel meer werk in het begin om te spoelen? omdat er vaak een vrij hoge ec in zit

 

en wat ik nog het belangrijkste vind jeukt het niet meer dan rfx dan ik vind dat nog het ergste,vooral als je redelijk wat zet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik spoel de mapito alleen als het uit de zakken komt, zodra ik er een ronde op gedraaid heb keer ik de potten en/of kratten om, haal de wortels er uit en begin weer overnieuw zonder te spoelen. Aangezien ik de laatste week voor de oogst al lager in de Ec ga, eten de planten het medium leeg zodat spoelen in mijn optiek niet meer nodig is. En dat gaat vooralsnog prima!

 

Mapito jeukt niet meer of minder dan rfx-1, het enige verschil wat ik heb kunnen merken is dat het langer water vasthoudt, hetgeen ik een behoorlijk voordeel vind. Want je hoeft minder vaak te bewateren en dus kost het je ook minder voeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een vraag? binnenkort start ik waarschijnlijk met smartpots en eb en vloed en rfx.

*1 Voordat je je stek erin zet zorgt je dat je zolang water van boven geeft dat het eronder weer eruit komt en dan ook nog eens natuurlijk de juiste ec en ph waarde heeft ?

 *2  dan geef je de eerste paar dagen van boven water en dan na die paar dagen als eerste van onder eb en vloeden of kun je met smartpots meteen "eb en vloeden"  want te veel water geven schijnt met smartpots haast onmogelijk te zijn in samenwerking met eb en vloeden.

Zit ik goed, of mis ik iets?

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minutes ago, JackyH80 said:

een vraag? binnenkort start ik waarschijnlijk met smartpots en eb en vloed en rfx.

*1 Voordat je je stek erin zet zorgt je dat je zolang water van boven geeft dat het eronder weer eruit komt en dan ook nog eens natuurlijk de juiste ec en ph waarde heeft ?

 *2  dan geef je de eerste paar dagen van boven water en dan na die paar dagen als eerste van onder eb en vloeden of kun je met smartpots meteen "eb en vloeden"  want te veel water geven schijnt met smartpots haast onmogelijk te zijn in samenwerking met eb en vloeden.

Zit ik goed, of mis ik iets?

1: je zet éérst je stek in de smartpot, drukt de rfx stevig rondom aan en watert met een flink aantal liters je pot in zodat het er ruim onderuit loopt.

2: Nu loop je weg en kun je met gemak meer dan een week niet wateren. Je wacht tot er wortels onderuit de pot komen vóórdat je überhaupt met eb/vloeden begint. Is de pot droog maar heb je nog geen wortels onderin, dan gooi je er bovenin nog een litertje overheen en gaat daarna over op eb/vloed

-teveel wateren kan niet op rfx, maar gun het medium wel de tijd om van tijd tot tijd even droog te trekken. 

-ik zou zelf helemaal geen smartpots gebruiken, dit is naar mijn mening alleen maar voordelig bij aarde, rfx is al luchtig genoeg van zichzelf en bevat daardoor genoeg zuurstof. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minutes ago, pindarots123 said:

 

-ik zou zelf helemaal geen smartpots gebruiken, dit is naar mijn mening alleen maar voordelig bij aarde, rfx is al luchtig genoeg van zichzelf en bevat daardoor genoeg zuurstof. 

 

ja ik zag een paar dagen geleden een test van rfx  (van een tijd geleden) waarbij de helft met  smartpots en de andere helft met gewone potten werd gedaan en wat bleek de smartpotten gaven duidelijk betere resultaten, ik geloof 33% meer opbrengst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...