Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Sephior

Good Ol' Heribei Kweek 3 Schoonheidsproblemen

Recommended Posts

Hi all,

 

Na lang jaar met verschillende zaden te hebben gekweekt, heb ik besloten om terug naar Heribei te gaan van Sannie. Heb 2 planten in pot en 3 planten in volle grond staan. De planten zien er goed en gezond uit maar hier en daar zijn er toch nog wat verbeterpunten waar ik jullie advies wel kan gebruiken.

 

Voor het moment gebruik ik voeding van Dutch Passion voor de groeicyclus. Verder heb ik ook bij de potplanten wat extra stikstofkorrels bijgevoegd.

 

Een van de problemen is dat een van mijn potplanten gele verkleuringen vertoont met bruine stippen. De andere plant die naast hem in de pot staat heeft deze problemen niet. Ze krijgen allebei dezelfde voeding. Planten zijn geplant in universele potgrond.

 

gallery_29044_19000_83317.jpg

 

gallery_29044_19000_269862.jpg

 

gallery_29044_19000_54645.jpg

 

 

De andere twee 'problemen' manifesteren zich in de 3 planten die in de volle grond staan. Eerst en vooral zijn er hier en daar wat bladeren dat afsterven. Ik knip deze dan altijd voorzichtig af om geen verspreiding te hebben van de ziekte. Het lijkt mij een soort schimmel op het blad (foto hieronder). Zouden jullie aanraden om anti schimmelpap te gebruiken? Heb hier ecologic anti schimmelpap van Cuprex Garden staan.

 

gallery_29044_19000_383458.jpg

 

Het laatste probleem lijkt een insectenprobleem. In een van de planten in volle grond zijn zeer veel gaatjes in de bladeren. Op het blad zelf geen insect te bespeuren dus moet wel haast in de nacht gebeuren. Zou ik hiervoor een insecticide aanschaffen? Indien ja welke bevelen jullie aan?

 

gallery_29044_19000_334312.jpg

 

Alvast bedankt !!

 

PS. Morgen begin ik met het verduisteren zodat ze toch nog op een redelijk tijdschema afbloeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bovenste is vermoedelijk een gebrek aan K (calcium en kali gaan hand in hand*)

middelste is een gebrek aan P (P en MG gaan hand in hand*)

 

je goedkoopie / universele potgrond is zo goed als op,

overpotten naar grotere pot met verse aarde zal beter zijn dan achter de feiten aanlopen met bijvoeden.

 

3e zijn wantsen

 

carenciasyexcesosyq9.jpg

 

*: kan te maken hebben met het feit dat je in verhouding tot de rest van de benodigde voedings elementen teveel N aan het prakken bent geweest:

 

 

resourcesmulders-chart.jpg

 

 

Teveel van het een zorgt voor tekorten/lockout van het ander..

 

anti schimmel zou preventief altijd goed zijn,

 

 

verschillende potgrondjes hebben ook verschillende NPK waardes qua bemesting, volgende keer even achter op de zak kijken welke NPK verhoudingen er al qua basis bemesting is toegevoegd in de aarde, waarschijnlijk zat er al "voldoende" N in.. en in verhouding meer N ten opzichte van P en K door het toevoegen van nogmeer extra N korrels en daarnaast ook nog eens groeivoeding heb je dit zelf in de hand gewerkt.

 

lekker verse potgrond nemen en overgaan op bloeivoeding.. die heeft in verhouding meer van de elementen PK+sporen

Edited by skunkmonster

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Skunkmonster voor de duidelijke uitleg!

Share this post


Link to post
Share on other sites

snufje cal/mag erbij

 

je hebt geen schimmeltje hoor, dat is gewoon het leegtrekken van de blaadjes en die verdorren dan (wel die eraf blijven halen, dood = weg ermee)

 

die gaatjes kunnen van kleine torrentjes zijn, klein en zwart, geen groot probleem

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey nice om te zien. Die heribei is echt geweldig. Enkele jaren terug had ik er ook en wat daar van af is gekomen....werkelijk super! Wat betreft je insecten zou ik niets speciaals aanschaffen. Gewoon wat bruine zeep , spiritus en lauw water in een spuitfles en klaar is kees. Ik meen mij soortgelijke problemen te herinneren bij de mijne en die heb ik toen met dat mengsel geholpen. Misschien kun je via Sannie wat microben/ bacto krijgen en alsnog aan je grond toevoegen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...