Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kees A

Timer 120 Volt... 220 Volt

Recommended Posts

Ik was op zoek naar een bepaald soort timer.

Eentje die je zo kan instellen dat een pomp (of iets anders) 1 minuut draait, en dan weer 5 minuten niet draait, 1 minuut wel 5 minuten niet, enz.

En dat 24/7.

Ik krijg ze vooralsnog niet gevonden in Nederland.

 

Maar in Amerika zijn er volop van die dingen.

Bijvoorbeeld deze: Amerikaanse timer

 

repeat-cycle-timer.png

 

Nu staat in de omschrijving het volgende: 15 Amps maximum/120 Volts/60 Hz.

 

Maar wat gebeurt er met het apparaat als ik hem (met een verloopstekker) in een Nederlands stopcontact plaats?

 

Doet ie het gewoon niet?

Gelijk stuk?

Kloppen de ingestelde tijden niet meer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarschijnlijk ruik je dan iets branden en doet ie het daarna niet meer.

 

Enne gevonden krijgen, wat is dat? Aangezien je mij elders verweet dat ik gezegden verhaspel wijs ik je graag even op je eigen steenkolen Nederlands. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor je antwoord over de meter.

 

Voor wat betreft het Nederlands: "Ik krijg het niet gevonden" is een gewone Nederlandse zin.

Voer het anders effe in bij Google en je ziet tal van voorbeelden van deze taalkundig correcte zin.

Overigens vond ik je verhaspeling alleen maar grappig en lachte ik je er niet om uit.

Mensen aanvallen op hun taalfouten (of het moet tot onleesbare zinnen leiden) doe ik niet snel.

Ik maak er zelf voldoende.

Maar niet in het geval van 'gevonden krijgen' :likken:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De zin klopt niet maar het jou er op wijzen was bedoeld als geintje. Vaak moed ik wel laggen om de fouten die hier gemaakd worden! ;)

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit kan je wel oplossen met een Z-Wave module of ander domotica systeempje.

Voor Z-wave heb je een Z-wave gateway nodig (dat kan een rapberry met Zwave module zijn) en een schakelaar. Vervolgens kan je die schakelaar naar alle lust instellen.

Het klinkt heel technisch, maar dat is echt niet het geval. Het is super simpel en werkt als een dolle.

Wat je ook kan doen is een Zwave gateway kopen met een schakelaar. Is (vaak) wat toegankelijker en gebruiksvriendelijker. Leuk bijkomend voordeel is dat je direct je hele huis kan automatiseren.

 

ik heb mijn spulletjes ook via Zwave geschakeld en dat werkt tot nog toe super goed (geen schakelkast, maar gewoon een Zwave plug).

 

Je kan het ook met X-10 doen (dat is vast nog veel goedkoper omdat dat overal uitverkocht wordt).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Robbie, ik geloof je op je woord.

Ik begrijp alleen geen snars van dit alles :whistle:

Wordt een avondje googlen waarschijnlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_33926_15223_231953.jpg

 

Dat zoek je, als je 'em gevonden krijgt. Sjaak en z'n 40 rovers.com

 

gallery_33926_15223_2520056.jpg

 

voorkantje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zag ook nog deze, weliswaar met engelse stekker, maar dat is met een verloopstekker snel op te lossen

 

Engelse timer 220v

 

uo_1439381312-30041-98.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

In Canada maken ze nu ook timers voor de Nederlandse markt.

Wat ik (bijna zeker) weet, is dat ze een bestaande timer openschroeven en wat aan het mechaniek rommelen.

O.a. lijmen ze wat tandwieltjes aan elkaar, en daardoor verandert een periode aan of uit van 15 minuten naar bijvoorbeeld 1 minuut.

In plaats van 96 x 15 minuten in een cyclus, heb je dan 96 x 1 minuut in een cyclus.

Er circuleren op internet (o.a. op YouTube) handleidingen hoe je dit kan doen. Voor de erg handige Harrie's.

 

Maar ze maken nu dus ook zo'n timer voor de Nederlandse markt.

Dutch Timer

 

Ik las de omschrijving en daarin zag ik staan

 

16 (2) max power = 3500 Watt.

Nu weet ik dat die (2) staat voor de Inductive Load (de opstartstroom)

En da's niet veel.

Bij een Grasslin staat er waarschijnlijk op 16 (8).

 

Ik las dat zelfs relatief kleine pompen toch een flinke opstartstroom hebben.

Ook al gebruikt het pompje zelf maar weinig, in de eerste seconde gaat ie flink los.

Met als gevolg dat veel timers snel 'vastplakken'.

Tiger Timers, die Canadezen dus, claimen

Nu geloof ik veel claims niet, maar deze lijkt me ook stug: Tiger timers are equipped with magnetic motors and will NEVER burn out!

Ze geven aan dat je zolang je niet over de 1800 Watt heengaat, dat hij het dan blijft doen.

 

Maar hoe zit dat dan met die opstartstroom van een lamp, een pomp, of wat dan ook?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In theorie gewoon een transformator voor zetten 230/120v iets van 60hz werkt ook op 50hz maar zou dan aansluiten om een relais aantesturen ( ALTIJD gebruiken bij schakelen van zware vermogens en liefst ook bij kleinere vermogens) want het zou wel eens zeer warm kunnen worden eventueel een thermo contact dat afspringt bij te hoge temp.

 

Maar met deze opstelling ben je volgens mij meer geld kwijt dan dat je gewoon timertje koopt van 230v.

 

En als je echt niets vind en zeer veel tijd hebt gewoon een digitale schakelklok instellen bv 13:00 on 13:01 off 13:06 on 13:07 off... je ziet wel waar ik heen wil he ?

Greetz alki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had een berichtje gestuurd naar die Canadese firma.

Ik gaf aan dat hun timer maar een opstartstroom van 2A aankan.

Ze stuurden terug dat ze de timer hadden getest met vele pompen en dat de timer het altijd bleef doen.

 

En als je echt niets vind en zeer veel tijd hebt gewoon een digitale schakelklok instellen bv 13:00 on 13:01 off 13:06 on 13:07 off... je ziet wel waar ik heen wil he ?

Vooralsnog zie ik in Nederland alleen maar digitale schakelklokken die maar een beperkt aantal schakelmomenten per dag hebben.

En als je hem 1 minuutje op 'on' zet en 5 minuten op 'off' dan heb je al iets van 10 schakelmomenten per uur x 24 = 240 schakelmomenten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey heb MFZ12DDX-UC gevonden van eltako (geen idee of ze duurzaam zijn maar hebben wel de interval time die je zoekt

Eventueel je zoekopdracht veranderen naar een puls pause relais?

 

Eventueel siemens LOGO maar weet je budget niet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zoek je, als je 'em gevonden krijgt. Sjaak en z'n 40 rovers.com

 

Schijnt een Thais product te zijn.

Wonderlijk, want uit Thailand komt niet veel goeds.

Nu ken ik wel wat mensen die daar vaker komen, dus misschien dat die hem kunnen bestellen of meenemen van vakantie.

 

@ Ponix

Kun je iets meer vertellen over deze timer?

Hoe je hem hebt aangesloten bijvoorbeeld, of wijst dat zich vanzelf?

Share this post


Link to post
Share on other sites

seconden timer werkt goed waar ik je over gemailt heb

ga je zware pomp er op zetten kan je er een relay tussen plaatsen

mvg bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank, Bots,

 

Voor de duidelijkheid en leesbaarheid van dit topic: Hij mailde me over dit tijdrelais van het merk Entes, type MCB8.

Te koop bij Conrad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...