Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

jack white

Een Natuurlijk Alternatief Voor Ph+?

Recommended Posts

Kaliumsilicaat (K2SiO3)  is natuurlijk niet het zelfde als Si02 of Si04 dit zijn hele andere verbindingen.

Dat iets chemisch op elkaar lijkt betekend niet dat het de zelfde werking heeft.

Dat si02 bv 40% bevat zegt niks over dat dit allemaal kan worden opgenomen door een plant.

Simpel voorbeeld is salmiak, dit is een zuur-base reactie van zwavelzuur en ammoniak.

Je kunt dit als drop vorm bv eten maar zou niet graag zwavel zuur of ammoniak eten.

Denk dat er wat te simpel over wordt gedacht van het lijkt op elkaar dus dan werkt het ook net als het ander.

Ik heb mijn kaliwaterglas gehaald bij labshop.nl. Overigens heb ik weleens de ph geplust met baking soda. Hiervan stijgt alleen de EC wel iets. Zou dit niet teveel gebruiken. Maar het werkt wel. 

On 9/26/2019 at 4:00 PM, Fatamorgana said:

Kaliumsilicaat (K2SiO3)  is natuurlijk niet het zelfde als Si02 of Si04 dit zijn hele andere verbindingen.

Nou en?

De vraag ging over Kaliwaterglas en dat is gewoon een andere naam voor Kali(meta)silicaat (en SIKAL van Yara). Dat is dus hoe dan ook identiek.

Afgezien daarvan denk ik dat je over het hoofd ziet dat planten geen "drop" eten. Ze eten al niet eens hele moleculen. Die krijgen in het geval van silicium opgeloste Si+ ionen binnen. Welke stof daarvoor opgelost is om die Si+ in het water te krijgen maakt dan uiteindelijk helemaal niets uit. Si+ uit Kaliwaterglas is 100% identiek aan Si+ uit SiO2 of SiO4.

Ik snap dat planten geen drop eten.

Maar ging om de vergelijking dat een kleine aanpassing een hele andere stof kan worden.

Dat is de basis van scheikunde toch.

Bv fosfor wordt ook als P2O5 fosforpentoxide in voeding gedaan in, als je PoCi3 fosforychloride erbij doet gaat alles dood.

Dan helpen die + ionen ook niet echt toch of zie ik iets over het hoofd wietefras.

Het maakt voor het betreffende ion niet uit dat het een andere stof is. Zolang die stof maar oplost. Zand en glas lost niet denderend op bijvoorbeeld, dus daar ga je niet veel silicium uit krijgen in je water.

Maar goed, we hebben het over oplosbare stoffen en dan maakt het voor de planten echt alleen uit welke ionen er in de uiteindelijke oplossing (voedingswater) zitten.

Uiteraard als je een hele berg chloride ionen in het water doet dan zijn de planten daar niet blij mee, maar de genoemde stoffen bevatten geen van alle iets schadelijks. Dan is een opgeloste Si+ gewoon Si+, ongeacht welke van genoemde stoffen dat dan uit kwam.

Je moet dus wel Kaliwaterglas kopen en geen Natriumwaterglas (of zomaar waterglas en hopen dat het de juiste is). Dat zijn stoffen die voor het maken van waterdicht cement of verfbindmiddel vergelijkbaar zijn, maar voor de planten kun je beter wat extra kalium mee geven dan natrium.