Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

jack white

Een Natuurlijk Alternatief Voor Ph+?

Recommended Posts

Of je betaalt €8,5 voor een fles kaliwaterglas en gebruikt daar 2ml per 10 liter van. Al gebruik ik op hydro 1,5ml per 10l.

 

Ik ga voor een kweek toch door 500l water heen per m2. Dan gaat daar over een kweek dus best nog wat van dat spul in.

Mag dat elke fles kaliwaterglas zijn bij de schilder vandaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me wel, maar ik weet ook niet wat alle schilders verkopen.

 

Let er in ieder geval op dat het met kalium is en niet met natrium.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

prutser,

Je weet niet eens wat je precies moet hebben en adviseert toch een ander.....

Dilago trap er niet in....

Edited by al green

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een natuurlijk alternatief is helemaal niet afzuren, lekker de schimmels en bacterien het werk laten doen.

 

Als je voeding zo zuur word als je alles mengt moet je je afvragen of je dat wel op je aarde wil gooien?

 

 

 

Pg

Edited by Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaliwaterglas inderdaad. Voor silicium

Dat wordt in de tuinbouw al tientallen jaren gebruikt.

 

Topic over pH waarde

Edited by soca

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet precies wat je moet hebben, maar hoe moet ik nou weten wat bij alle schilderszaken in Nederland in de schappen ligt?

 

Ik gebruik volgens mij hetzelfde spul waar Boefje ook "niet mee kweekt" en ik gebruik het op advies van een echte tuinder. Niet van een of andere naiveling op een forum die graag bijna 20 keer zoveel betaald voor iets simpels als silicium.

 

Wat is het trouwens toch dat mensen helemaal dwaas worden als ze silicium kopen? Voeding mag niets kosten, maar als er silicium bij gaat dan moet dat ineens een godsvermogen kosten. Wat lavameel of basaltmeel door de aarde of kaliwaterglas door het water is zat.

 

Je kunt kaliwaterglas ook voor veel geld kopen overigens. Dan moet je het bij een growshop kopen met een duur voedingsmerk logotje erop.

 

Buiten dat het gaat hier over pH+ en dat doe je al helemaal niet met dat vloeibare goud.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Poldergrower

-----

Edited by al green
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een natuurlijk alternatief is helemaal niet afzuren, lekker de schimmels en bacterien het werk laten doen.

 

Als je voeding zo zuur word als je alles mengt moet je je afvragen of je dat wel op je aarde wil gooien?

 

 

 

Pg

Ook als er geen zuur in de de voeding zit kun je daar last van hebben trouwens. De planten en het bodemleven maken de grond zuur. Dat is een uitwisseling tussen de organismen en welke voedingsstoffen ze opnemen. Ik merk ook dat bij gevorderde de bloei de pH daardoor nogal daalt.
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

(iets) Minder voeding gaan geven aan einde van de bloei is helemaal niks mis mee.

Velen hebben de veronderstelling dat de plant tot ver in de bloei een steeds grotere behoefte heeft aan voeding waar dit maar een deel vd voedingstoffen betreft. Veel voeden waar je met wat minder zelfde bereikt omdat je geen cumulatie hebt.

 

Loop je tegen ph problemen aan aan het einde vd voeding dan ben je consequent aan het pompen geweest en niet op tijd in je planten gesignaleerd dat het misschien beter was om niet 1.8 met 5.9 te geven maar 'slechts' 1.4 met 6 om zo in week 8 niet op randje 5 en EC 2.3 maar op die 1.8 met 5.9 uit te komen.

Tot aan week 6 bouw ik op, vanaf half week 6 ga ik al minderen omdat ik anders tegen klauwblad en uitlopers aan kijk in week 8 met de s5 en dit de opbrengst negatief beïnvloedt, de s5 x AMG kruising die op de zelfde slabs staan zijn er nog gevoeliger voor, bij minste geringste volop klauwblad en daar leer ik dan weer veel van.

 

Ligt wel een beetje boel aan het merk voeding wat je gebruikt, GHE is er best goed in om de ph ver beneden de 5 te krijgen als je schema voedt waar dat met andere merken veel minder is. Toen ik net begon met GHE op slabs had ik ph waarden van 3 en een EC van 6 :dribble:

 

Een beetje GS heeft ook wel een flesje BAC silicium staan wat ook geen drol kost (meen prijs van die vd schilder) :wave:

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is absoluut niet te vergelijken met Mills Vitalize

Verdiep je nou eerst eens in het nut en de werking van dit product

 

Weet je waarom een schaap blaat ?

omdat ze het allemaal doen in de kudde.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Klopt, aan het begin van de bloei is het ongeveer pH 6 en meer naar het einde zakt het nog meer naar pH 5,6/5,7.

 

Althans dit zijn mijn eigen ervaringen.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt wel een beetje boel aan het merk voeding wat je gebruikt, GHE is er best goed in om de ph ver beneden de 5 te krijgen als je schema voedt waar dat met andere merken veel minder is. Toen ik net begon met GHE op slabs had ik ph waarden van 3 en een EC van 6 :dribble:

Misschien dat FloraNova anders is, maar ik heb een EC van 1.3 tot 1.5 en de pH is dan wat ik er van maak. Mijn punt is meer dat in de bloei de pH een paar dagen later een stuk gedaald kan zijn. Dus in de bloei zuur ik aan naar 6.5 terwijl ik in de groei aan zuur naar 5.8. De planten compenseren dat dan wel weer.

 

Als is er einde bloei geen houden aan. Als de pH dan echt richting de 5 gaat dan gooi ik er wel eens wat bij om het weer op te krikken. Paar korreltjes mearl bijvoorbeeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mij is het om het even met al die silicium toevoegingen. De ene fabrikant maakt er net een iets uitgebreider verhaaltje van ter overtuiging ten opzichte van de next man, terwijl het in de basis allemaal op hetzelfde neerkomt.

 

Ik heb er een aantal versleten maar merk geen verschil tussen allen. Omdat ik bio kweek gooi ik inmiddels bij de opwaardeerronde gewoon wat lavameel bij en ik hoef sowieso nergens meer naar om te kijken als het op silicium aankomt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me wel, maar ik weet ook niet wat alle schilders verkopen.

 

Let er in ieder geval op dat het met kalium is en niet met natrium.

Een beetje GS heeft ook wel een flesje BAC silicium staan wat ook geen drol kost (meen prijs van die vd schilder) :wave:

Dank voor de info, ik kijk even welke van de twee het wordt, een flesje van de schilder of van BAC.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik die silicium van BAC erbij gooi verhoogt dat idd de ph waarde maar bij regulator van aptus is dat juist het tegenovergestelde dus ergens zou er een verschil moeten zitten. Silicium is toch kiezelzuur dus zou dat toch juist de ph moeten verlagen zo als de regulator dat doet en niet moeten stijgen zo als de BAC dat doet :shifty: ik denk toch dat daar behoorlijk wat kwaliteit verschil in zit.

Edited by jack white

Share this post


Link to post
Share on other sites

In het ene geval is het kiezelzuur en in het andere geval kaliummetasilicaat (kaliwaterglas). Om de pH te verhogen moet je inderdaad kaliwaterglas hebben en niet kiezelzuur.

 

YARA Verkoopt overigens beide vormen van silicium. Zo hebben ze SIKAL (kaliummetasilicaat) en ACTISIL (kiezelzuur). Kaliummetasilicaat wordt doorgaans gebruikt in het voedingswater en kiezelzuur vooral voor bladvoeding. Al kun je beide ook voor de andere rol inzetten,

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In het ene geval is het kiezelzuur en in het andere geval kaliummetasilicaat (kaliwaterglas). Om de pH te verhogen moet je inderdaad kaliwaterglas hebben en niet kiezelzuur.

 

YARA Verkoopt overigens beide vormen van silicium. Zo hebben ze SIKAL (kaliummetasilicaat) en ACTISIL (kiezelzuur). Kaliummetasilicaat wordt doorgaans gebruikt in het voedingswater en kiezelzuur vooral voor bladvoeding. Al kun je beide ook voor de andere rol inzetten,

kijk dit is nu een goeie uitleg, maar hebben ze wel allebei de zelfde werking dan? zo als een dikkere celwant en een stam kortere internodes enz enz, en beschermen ze het gewas ook goed tegen de warmte zo als aptus dat mooi verteld over de regulator? want er zit behoorlijk wat prijsverschil in , dit zou ik wel eens willen weten. Edited by jack white

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uiteindelijk is silicium gewoon silicium. Met dezelfde werking.

 

Er zijn wel verschillen uiteraard. Kiezelzuur is wat duurder om te maken, maar het wordt wat makkelijker opgenomen. Daarom gebruik je dat voor bladvoeding, want dat moet snel naar binnen.

 

Voor reguliere voeding gebruik je kaliummetasilicaat of poeders/korrels waar siliciumoxide in zit. Zoals basaltmeel, lavameel, talkpoeder, GHE Mineral Magic etc. De opname heeft niet zo'n haast en daar zit veel meer silicium in dus de plant haalt het er wel uit.

 

Uiteindelijk komt die silicium dus hoe dan ook wel in de plant terecht en dan maakt het niet meer uit waar het vandaan kwam.

 

Het prijsverschil zit hem vooral in de marketing. Kalimetasilicaat is ook een stuk duurder als je het van een cannabis voeding fabrikant koopt.

 

Hoe dan ook, als het je om pH verhoging gaat dan is kaliwaterglas een goeie. Wel eerst dat spul in het water en dan pas de rest erbij. Anders slaat de silicium neer.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vond al dat de plantjes die een lepeltje Mineral Magic kregen tov van degene die ik vergat het een stukkie beter deden en ik dus niet voor niets achteraf nog aan het lepelen ben gegaan.

Echt een theelepeltje is genoeg van dat spul en het is best een flinke pot voor nog geen 2 tientjes, op ph schaal merk ik niks want je kiept het niet in het water, je strooit het bij aanplanten.

 

Ik zag dat de hoveniers die bij mij aan het werk waren een grote zak van ongeveer zelfde als Mineral Magic bij zich hadden en bij elk plantje/boom ging er wat onder de kluit, het zit geloof ik ook in de tuinaarde verwerkt die ze in de borders gestort hebben, ik wou er niet teveel met die jongens over beginnen veel te bang dat ik een slapende hond wakker zou maken maar hij had hele verhalen over schimmeltjes en toevoegingen en ik herkende de hele bio riedel en moest dumbo spelen, ik verlulde mezelf bijna op spint en trips toen er wolken ongedierte vanuit het gemeente perk opstoven omdat mijn uitgang verplaats werd :whistle:

Edited by lostchild
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7/5/2016 at 10:40 PM, Wietefras said:

Of je betaalt €8,5 voor een fles kaliwaterglas en gebruikt daar 2ml per 10 liter van. Al gebruik ik op hydro 1,5ml per 10l.

Ik zag dat jij het koopt, en @Boefje030 ook.

Ik ging naar de verfwinkel en daar konden ze me niet verder helpen. 

Hebben jullie misschien een linkje welke ik precies zou moeten hebben?

 

Is dit wellicht wat overeenkomt met jullie aankoop?

https://www.linova.nl/Verfgrondstoffen-en-olien/Lijmen-en-Bindmiddelen/waterglas-kali.aspx

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

En als plus gebruik ik ook super fk ook van yara

Edited by Boefje030

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/20/2019 at 10:49 AM, Kees A said:

Ja kaliwaterglas (kaliummetasilicaat). Dat had ik zelf van een online verfwinkel, maar die is verdwenen blijkbaar.

 

Yara verkoopt het inderdaad ook. Paar replies lager in die thread:

On 7/6/2016 at 4:10 PM, Wietefras said:

In het ene geval is het kiezelzuur en in het andere geval kaliummetasilicaat (kaliwaterglas). Om de pH te verhogen moet je inderdaad kaliwaterglas hebben en niet kiezelzuur.

 

YARA Verkoopt overigens beide vormen van silicium. Zo hebben ze SIKAL (kaliummetasilicaat) en ACTISIL (kiezelzuur). Kaliummetasilicaat wordt doorgaans gebruikt in het voedingswater en kiezelzuur vooral voor bladvoeding. Al kun je beide ook voor de andere rol inzetten,

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 hours ago, Wietefras said:

Yara verkoopt het inderdaad ook. Paar replies lager in die thread:

 

On 9/20/2019 at 12:16 PM, Boefje030 said:

En als plus gebruik ik ook super fk ook van yara

Ik had al gezocht hiernaar, maar een volle tankwagen kopen gaat het niet worden.

De kleinste verpakking die ik kon vinden, was iets van 20 liter. En dan nog niet te koop voor een particulier.

Dus hoe zou je dit als gewoon kwekertje moeten bemachtigen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...