Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Morrigan

Air Pruning Vraag Over Potten

Recommended Posts

Hey jongens,

 

Heb hier nog nooit gepost normaal gebruik ik reddit maar het leek me handig om meer meningen te krijgen.

 

Ik wil eigenlijk smart pots gebruiken maar die worden mij te duur rond de 45 gallons (180liter)...

 

Dus ik wil eigenlijk op maat gemaakte big bags kopen of een soort van smart pot zelf frabriceren.

40964.jpg

 

Zo'n big bag zou je in alle maten kunnen krijgen. Nu ben ik alleen ongerust of deze zakken wel genoeg water door laten want ik wil geen rottende wortels. Iemand een idee?

 

Anders zou ik namelijk zelf de potten fabriceren met een geotextiel wat niet te duur is:

793652d5ef3de5ace63e910a42c35259.jpg

Een middagje wat potten naaien kan toch niet al te moeilijk zijn.

Het textiel is ongeveer 1 euro per m2 niet te duur dus.

 

 

En als laatste vraag wat is beter voor de wortels dat ze meer naar buiten(de breedte in) groeien of meer naar beneden? inverband met de breedte van de potten.

 

Iemand advies of tips, ik hoor het graag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

ik ben geen pottennaaier .

maar outdoor is een ouwerwetse plastiek pot nix mis mee .

maar doe je ding .

indoor liever ook plastiek .

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

penwortel dus hoger dan breed, stekken fucking care

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook al ff bezig met dit idee. Stukje kleiner, maar hetzelfde principe. Wat ik tot nu toe begrepen heb is hetvolgende:

 

Het air-prunen zorgt ervoor dat de pen wortel onderaan stopt met groeien doordat hij niet meer verder kan groeien nadat hij door de stof is gekomen. Vervolgens groeien er uit de pen wortel nieuwe wortels in de breedte. Zodra die met lucht in aanraking komen, aan de zijkanten komen er weer nieuwe wortels uit deze wortel en de penwortel. Enz enz. Zo ontstaat er dus een groot wortel stelsel.

 

Groot aandachts punt is het feit dat deze "potten" vrij van de stenen/plastic ondergrond moeten staan, zodat er ook lucht aan de onderkant is. Veel gebruikers vergeten dit en dan ontstaat er al snel rot in de wortels. Goede drainage is dus erg belangrijk.

 

Voor wat betreft de zand zakken, volgens mijn zijn die van iets plasticachtigs gemaakt. Lijkt me niet de ideale zak. Het diy project daarentegen lijkt mij een sterk idee. Het marteriaal is hier speciaal voor gemaakt. De kosten zijn super laag en met wat elbowgrease is het in een paar uurtje gepiept.

 

Ik zou jouw maatje zak op een pallet zetten, dan heb je meteen een mooie drainage platform.

 

Om op de vraag terug te komen over breedte/diepte, zou ik kiezen voor 2xbreedte:1xdiepte.

 

De grote jongens op YouTube met 1000gallon smartpots gaan in de breedte:

 

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook al ff bezig met dit idee. Stukje kleiner, maar hetzelfde principe. Wat ik tot nu toe begrepen heb is hetvolgende:

 

Het air-prunen zorgt ervoor dat de pen wortel onderaan stopt met groeien doordat hij niet meer verder kan groeien nadat hij door de stof is gekomen. Vervolgens groeien er uit de pen wortel nieuwe wortels in de breedte. Zodra die met lucht in aanraking komen, aan de zijkanten komen er weer nieuwe wortels uit deze wortel en de penwortel. Enz enz. Zo ontstaat er dus een groot wortel stelsel.

 

Groot aandachts punt is het feit dat deze "potten" vrij van de stenen/plastic ondergrond moeten staan, zodat er ook lucht aan de onderkant is. Veel gebruikers vergeten dit en dan ontstaat er al snel rot in de wortels. Goede drainage is dus erg belangrijk.

 

Voor wat betreft de zand zakken, volgens mijn zijn die van iets plasticachtigs gemaakt. Lijkt me niet de ideale zak. Het diy project daarentegen lijkt mij een sterk idee. Het marteriaal is hier speciaal voor gemaakt. De kosten zijn super laag en met wat elbowgrease is het in een paar uurtje gepiept.

 

Ik zou jouw maatje zak op een pallet zetten, dan heb je meteen een mooie drainage platform.

 

Om op de vraag terug te komen over breedte/diepte, zou ik kiezen voor 2xbreedte:1xdiepte.

 

De grote jongens op YouTube met 1000gallon smartpots gaan in de breedte:

 

http://youtu.be/nGJBe9LhmDY

 

Succes

 

Ja ik dacht ook al na over de pallets lijkt me erg handig ook tijdens het verplaatsen :)

 

Zelf weet ik nog niet of ik nou in de breedte of diepte moet gaan.

Ik heb nu alles uitgerekend om in de diepte te gaan. met 80 cm hoog en eens diameter van 60.

Maar misschien maak ik er nog wel iets anders van. Ook komt uit mijn berekeningen dat een ronde pot het beste is kwa prijs etc. Het aantal m2 voor een ronde pot is minder dan voor een vierkante.

 

Als ik de potten ga maken zal ik het posten ook waar ik de stof gekocht heb, alles er op en er aan.

 

 

groete,

Morrigan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...