Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Wietefras

Santanesia Op Dwc Onder 400W Cree Cobs

Recommended Posts

Hoe staan de planten erbij Wietefras?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze staan op 12/12 en dan mis ik helaas nog wel eens het moment dat het licht aan staat. Vandaag zou ik op tijd daar moeten zijn. Zal ik weer wat kiekjes nemen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje aan de late kant, maar de dames staan inmiddels op 12/12 en het kwam de laatste dagen niet uit om ze met licht aan te treffen.

 

Bij de meerderheid van de planten zit de strek er flink in. Bij een twee anderen juist niet. Die bleven mooi kort en bossig. Helaas heb ik er daar eentje van moeten ruimen vanwege wat dubieus uitziende wortels. De luchstenen waren naar de andere hoek geschoven en die plant stond dus in een wat dode hoek. Die is daarom maar vervangen door de reserve. Had haar ook wel kunnen laten staan, want de wortels herstelden zich alweer, maar nu had ik die reserve nog en wie weet valt het herstel toch tegen.

 

Heb ze ook wat gewisseld. De ene overgebleven bossige plant staat nu in het midden. De 4 strekkers staan op de hoeken zodat ik ze wat naar buiten kan knakken/buigen. De reserve staat nu rechtsvoor en de plant die in het midden gefrommeld zat staat nu linksvoor.

 

gallery_37858_18978_48620.jpg

 

gallery_37858_18978_27817.jpg

 

Binnenkort het net er maar op zetten en de toppen een beetje te verdelen over het opprvlak.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat wordt een erg volle bak over een paar weken :showoff: .

 

In veg en begin 12/12 klein en bossig hoeft weinig te zeggen, heb al een aantal keer meegemaakt dat die planten soms het grootst werden.

 

Wordt het toch een scrog of is het net meer ter ondersteuning en openen van het gewas?

 

Ben erg benieuwd naar de bloeiperiode en rookwaar van deze kruising.

 

Keep em green!!

 

:spliff:

 

Gr,

 

Worm

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

die links in de hoek is mij favoriet

 

je zal er flink met de zweep over moeten :whip:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus aan de kant waar de luchtsteen niet zat heb je gelijk wat problemen ?

 

Ik denk altijd dat cirulatie geneog is voor voldoende DO

Share this post


Link to post
Share on other sites

DO in het water is bijna nooit afdoende.

Je moet zorgen dat er voldoende zuurstof bij de wortels blijft komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Worm, Het net is ter ondersteuning en om de toppen uit elkaar te houden. Niet echt scrog denk ik.

 

@miami, De grootste staat nu rechtsachter. Dat is ook een flinke strekkert.

 

Hoop dat het nog een beetje binnen de perken blijft. Anders kan die plant uit het midden er ook wel uit.

 

@boefje030, De luchtstenen lage allemaal in de hoek. Heb er ook een circulatie pompje in zitten, maar dat stroomt er ook een beetje langs (is meer voor de EC en pH).

 

Wat kees zegt is inderdaad het probleem. Do is er zat, maar die wortels zaten op een kluit en als er dan niet een luchtsteen onder ligt krijg je snel dood water binnen die kluit.

 

Het viel op zich wel mee hoor en er kwamen al nieuwe witte wortels bij, maar goed ik ga dat risico nemen als die plant toch al korter is vanwege de bouw.

 

Moet eigenlijk nog een keer zorgen dat die luchtstenen meer vast liggen, maar ik wil eigenlijk naar een systeem met losse bakken per plant.

 

Lijkt me ook wel wat om het systeem steeds leeg te laten lopen en vullen. Dan weet ik zeker dat er geen dode plekken ontstaan. Kan het wellicht ook wel zonder luchtstenen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil namelijk ook keer dwc in een groot bassin, maar als luchtstenen echt noodzakelijk zijn dan wordt het hem niet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me ook wel wat om het systeem steeds leeg te laten lopen en vullen. Dan weet ik zeker dat er geen dode plekken ontstaan. Kan het wellicht ook wel zonder luchtstenen.

Klinkt als eb & vloed-systeem....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Boefje030, Je moet overal "vers" water krijgen. Voldoende circulatie zal ook voldoende zijn dat je niet overal luchtstenen nodig hebt.

 

Je zal wel ergens zuurstof in het systeem moeten inbrengen. De wortels nemen toch flink wat zuurstof op ook.

 

@Kees A, Een klein beetje wel ja, maar dan zonder medium. Het doel is eigenlijk precies andersom. Dus niet het medium nat maken, maar juist de wortels even laten droog vallen.

 

Was hier op het forum (dacht ik) ook een discussie over.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In beginsel komen veel systemen zoals DWC, Eb & Vloed, Aeroponics, allemaal op het zelfde neer:

Zorgen dat er voldoende gewone zuurstof bij de natte wortels kan komen.

Bij DWC zorgen de luchtbellen ervoor.

Bij Eb & Vloed de droog-periode tussen de watergeefbeurten.

Bij Aeroponics de lucht die constant rond de natgespoten wortels hangt.

(Dit is eigenlijk de basis van elk systeem, want ook op aarde moet je zorgen dat deze luchtig genoeg blijft zodat er zuurstof tussen de korrels door bij je wortels kan komen. Bij steenwol moet je ook zorgen dat deze luchtig genoeg blijft om diezelfde reden.)

 

Veel mensen gaan er - mijns inziens ten onrechte - van uit dat als het DO-gehalte in het water maar ok is, dat het dan altijd wel goed komt.

Maar de hoeveelheid gewone zuurstof lijkt mij veel belangrijker.

 

Op RIU staan ook succesvolle reports van mensen die zonder medium (zelfs niet eens een klein potje met kleikorrels) met een hydro-systeem werken. Dat is dan wel meestal met een aeroponics-systeem. Maar ik denk dus ook dat het met een Eb & Vloed variant kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat mij om DWC waar dan het water zo nu en dan uit het systeem gehaald wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

We zijn weer een weekje verder en dus is het tijd voor een update. De dames staan anderhalve week op 12/12.

 

De plant rechtsachter heeft nogal behoefte om het plafond op te zoeken, dus de boel was flink scheefgetrokken:

gallery_37858_18978_131192.jpg

 

Heb dus toch het scrog net er maar weer ingezet en ze wat opgebonden:

gallery_37858_18978_211095.jpg

 

Was oorspronkelijk eigenlijk alleen de bedoeling om de toppen wat uit elkaar te halen met dat netje, maar dit soort hoogteverschillen zijn me toch wel wat te gortig De plant in het midden en rechtsachter komen maar net bij het net. Ik hoop dat die nog iets omhoog komen.

 

Anderhalve week 12/12 en er is al duidelijk wat bloei te zien:

gallery_37858_18978_173095.jpg

 

De stekjes hebben een nieuw onderkomen gekregen van de Ikea growshop:

gallery_37858_18978_119807.jpg

 

Leek me een prima bakje om stekken op te kweken. Leuk systeem met losse mandjes die je op een waterreservoir zet. Er zit geen luchtpomp op, dus ik moet maar afwachten of dat geen ellende gaat geven. Zo lang staan die stekken hier toch niet in dus het zal wel meevallen.

 

In de mandjes heb ik perliet gedaan waar dan een Eazy Plug met stek zit. Het perliet staat deels onder water en hopelijk houdt het zo die pluggen nat.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er mooi uit, ik kan duidelijk overeenkomsten zien met de Amnees die ik in mijn hok heb. Ik knak ze altijd als ze me te hoog worden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grappig. Ze zijn nu her en der ook wel wat geknakt.

 

Had mazzel dat ze niet tegen de lampen aan gestrekt waren trouwens. Paar toppen staken al boven het armatuur uit, maar gelukkig niet direct op een led.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De stekjes hebben een nieuw onderkomen gekregen van de Ikea growshop:

Welke bak van Ikea is dat?

die deksel ziet eruit alsof er inderdaad al openingen inzitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, het is echt hilarisch. Ze hebben een hele serie met hydroponische kweekspullen liggen. Als ik het zo hoorde dan waren de andere mensen die rondom die spullen zwermden ook niet van plan om er kruiden of sla plantjes in te zetten :)

 

Ik heb deze gekocht:

gallery_37858_17549_12928.jpg

 

De mandjes vul je met puimsteen en hydrokorrels geloof ik. Ik heb er gewoon perliet in gedaan en daar de Eazy Pluggen in gezet. Vooralsnog gaat dat prima.

 

De vraag is alleen nog of de stekken gaan wortelen of rotten. Hoop op het eerste :)

 

Ze hebben ook nog een propegator waar je steenwolpluggen in gebruikt:

gallery_37858_17549_15760.jpg

 

Ze hebben ook led lampen die je op die bakken kan monteren, plantvoeding, substraten, zaadjes (sla of kruiden) en zelfs hele rekken van 3 etages (€278!).

 

Die bak die ik gekocht heb is eigenlijk bedoeld als inzet in zo'n rek. Al kun je er ook direct een 16W ledlamp op monteren. Ergens leek me dat wel wat want dan kan ik het los ergens neerzetten zonder al teveel stroomverbruik. Maar goed ik heb de bak nu onder de T-neon erbij geschoven.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus een luchtsteen/pomp hoeft niet per se als ik het goed lees?

 

Bijv. Als je er een flinke circulatie pomp of meerdere erin zou leggen moet het ook werken?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blijkbaar vindt Ikea dat het wel zonder luchtpomp of circulatie kan inderdaad. Zag staan dat het in samenwerking met de Zweedse tegenhanger van Wageningen UR ontwikkeld is. Die zullen het toch geprobeerd hebben?

 

Het is feitelijk een soort Kratky systeem. Daar zit ook geen circulatie oid in.

 

Maar goed ik zou er zelf liever ook wel iets van zuurstof in doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb die dingen ook al in de Ikea zien staan.

Ben toch ook meteen eens een kijkje gaan nemen :P

Ik vond ze wel duur.. Vooral die set met dat LED-armatuurtje.

 

Je dames zien er goed uit !

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, die ledjes zijn inderdaad vrij prijzig. Die plastic bakjes zijn maar 5 of 8 euro.

 

Aan de andere kant, met voor 50 euro zo'n 16W led erbij heb je wel heel snel en eenvoudig een portable stekken kweekbakje voor 15 stekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat is de optimale afstand kwa led ?

lijkt me dat je best problemen kan hebben als er veel hoogte verschil in je plant zit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grote hoogteverschillen zijn inderdaad nooit handig met kunstmatige verlichting van boven. Dat is op zich met led niet anders dan bijvoorbeeld bij HPS.

 

Al heb je met een zware HPS op een wat groter oppervlak soms nog wel de mogelijkheid om de grootste planten langs de wanden te zetten en de kleinere in het midden. Strikt genomen kun je dat met leds ook wel doen. Op Rollitup zit er nou ook eentje die juist voorstander is van een dikke led module in het midden van de tent in plaats van alle COBjes netjes verdelen over het oppervlak. Als je toch graag met grote hoogteverschillen werkt dan kan dat dus ook.

 

Of gewoon stekken nemen of zaad van stabiele soorten, Dan heb je weinig hoogteverschillen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...