Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Talis

Mineervlieg En Larve

Recommended Posts

Mineervliegen

De mineervliegen (Agromyzidae) zijn een familie uit de orde van de tweevleugeligen (Diptera), onderorde vliegen(Brachycera). Wereldwijd omvat deze familie zo'n 3000 soorten.

 

Kenmerken

Het lichaam van deze vliegjes is geelgroen, grijs of zwart. De imagines zijn klein, de lengte meestal zo'n 2 tot 3 millimeter tot een maximum van 6,5 millimeter.

 

Leefwijze

Larven van deze vliegen zijn bladmineerders. Ze boren gangen in bladen, stengels, zaden of wortels van planten, waarmee ze grote schade aanrichten aan landbouwgewassen. In de tropen hebben deze vliegjes een levensduur van slechts 2 weken.

 

Voortplanting

Met hun puntige legboor zetten de vrouwtjes tot 50 eieren af in plantenweefsels.

 

Verspreiding en leefgebied

Deze soort komt wereldwijd voor op stengels, bladen, zaden en wortels van planten en allerlei soorten landbouwgewassen.

 

(Bron: https://nl.wikipedia...i/Mineervliegen)

 

Natuurlijke Vijanden

Miglyphus (Diglyphus isaea) sluipwesp tegen mineervlieg

Mirical (Macrolophus pygmaeus) roofwants tegen mineervlieg, wittevlieg en andere plagen

 

Pevrentie

Insectengaas met een maaswijdte kleiner dan 0,8 mm over je gewast tot november. Besmette bladeren niet in de tuin laten slingeren.

 

Bestrijding

Als je overweegt om ze te bestrijden kan je natuurlijke vijanden inzetten (zie: Natuurlijk Vijanden) of bespuiten met Conserve® Garden.

 

IMG_6420.jpg

 

 

image_10.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lastig ding die mineervlieg, en ook zo verdraaid opvallend!

 

Met name in mijn kapucijners en dop erwten heb ik last van mineervliegen, gelukkig laten ze mijn andere gewassen met rust. Al heb ik ook koolvlieg of iets dergelijks in mijn kolen.

 

Persoonlijk doe ik echter nooit iets aan Mineervlieg, dikwijls groeit het gewas sneller als de aantasting en stopt deze ook naar verloop van tijd, ernstige schade heb ik in ieder geval nog niet mee gemaakt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ook al last gehad van deze kutvlieg !

Na wat op jacht te hebben geweest alles uitgenepen en de tent insectvrij gemaakt ^^

En Weg was ze !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...