Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Ingrow

Starten Of Gedoemd Te Mislukken ?

Recommended Posts

hoi allemaal.

 

Ik zit een beetje met een dilemma en hoop hier door de ervaren mensen een beetje rust te krijgen.

Wat is het probleem ?

 

Ik heb pas geleden mijn g-tools kast opgeruimd om hier een mooi hokje voor in de plaats te maken.

Het hokje is uiteraard prima gelukt en heeft nu de binnenmaat van 150 x 50 x 220 (lxbxh).

Iets groter als de g-tools kast uiteraard, vooral waar ik mee zat met de g-tools kast was de hoogte.

Hierdoor dus besloten een kast te bouwen uit buiten mdf met ribben isolatie hiertussen en binnenkant bekleed met gips en de soort radiatorfolie.

 

de lucht binnenin de kast word afgezogen door een 700m3 filter met daarachter een 550m3 softbox (160mm)

Het hokje heeft 3 passieve inlaten van elk 110 mm.

De verse lucht word uit de ruimte zelf gezogen en de uitgeblazen lucht gaat rechtstreeks naar buiten.

Dit alles is aangesloten op een s-vent die ingesteld staat op 29 graden max.

 

De evsa waar ik nu mee wil gaan draaien is een dimlux evsa en een standaard hamerslag kapje met een 600 watt pitje erin.

Binnenin het hok hangen 2 clipfans die een net onder de lamp blaast en de anders iets gericht op de vloer.

 

nu heb ik een uurtje of anderhalf een testdraai gemaakt en kom nu op de grond met een afdakje boven de temperatuur meter op een 28.9 graden uit.

 

Bij de luchtinlaat staat ook een meter en deze geeft 25 graden aan.

nu valt de buitentemperatuur nog wel mee maar als het wat warmer buiten is ben ik bang dat ik toch wel de 30 á 32 graden ga aantikken.

 

De ronde die ik nu wil gaan doen is deze keer een rondje met zaadjes.

Zouden jullie hieraan beginnen met zulke temperaturen ? of zou dit geheid gaan mislukken ?

wat zou ik nog kunnen veranderen aan mijn set-up in de nieuwe kast.

Om wat duidelijker te zijn heb ik hieronder wat foto's misschien wat duidelijker dan tekst.

 

hopelijk heeft er iemand nuttige tips voor me want zou wel graag binnenkort willen starten met de zaadjes te ontkiemen.

 

 

hier achter dit geraamte zitten de 3 passieve inlaten van elk 110 mm onderaan zit een sleuf waardoor de lucht aangezogen word heb dit ertegenaan gemaakt om het lichtdicht te krijgen.

 

gallery_27529_10717_2187291.jpg

 

Hieronder de binnekant waar de verse lucht dus langs binnenkomt

 

gallery_27529_10717_2061791.jpg

 

binnenkant hokje

gallery_27529_10717_2356422.jpg

Edited by Ingrow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begin eens met meer en grotere passieve luchtinlaten te maken.

Stelregel is ongeveer dat je luchtinlaat 4x zo groot moet als je afzuiging.

2e optie is actief gaan inblazen.

Hoe meer lucht je door die tent heen ramt hoe groter dat je de temp enigszins onder controle houd.

Maar als t straks over een maand 30 graden is ben je zoinzo kansloos natuurlijk...

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad meer inlaten of groter zeker 3 x 160 heb je nodig.

En ik weet niet hoe groot de gleuf is die je onderin je aftimmering het gemaakt maar ik neem aan dat dit gewoon helemaal open is gebleven. Als hier dan een sleuf in zit van een paar CM breed kan daar dan ook niet voldoende verse lucht doorheen.

 

Verder kun je pas echt meten met planten erin, deze koelen ook nog iets van 3° extra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke dat is balen :whistle: dacht wel genoeg te hebben aan die 3 x 110mm haha dus niet dus het beste is de luchtinlaten van nu groter te maken.

De aftimmering is helemaal open van onder ongeveer een sleuf van 5 cm en hierachter dan nog van die schoepenroosters.

 

Zou het niet handiger zijn om bovenin het hok nog een opening te maken van 125mm en hier een lvs aan te maken zodat de lucht vanuit die opening door heel het hokje verspreid word.

dan heb ik 4 x 110mm inlaat.

 

gr. ingrow

Edited by Ingrow

Share this post


Link to post
Share on other sites

extra gat bovenin met LVS dan met een actieve inblaas daar zou het wel eens kunnen doen. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

 

of onderin inblazen met een 250 Kuub boxje, of 500 gedimd. dat betekend wel weer knutselen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja inderdaad dat knutselen is niet zo erg alleen is dat plekje naast het hokje bedoeld om een watervatje naast te plaatsen straks aangezien ik verder geen plek meer heb.

 

Had in gedachten een gat bovenin het hokje bij te maken van 125 hier een pvc buis in te maken met een eindkap en hier een soort van lvs van de maken.

zodat de lucht door heel het hokje verspreid word.

 

wou eigenlijk geen actieve inblaas gaan gebruiken omdat dit ook weer extra softboxje geen plaats en stroom gaat ook al tegen de max aanzitten aangezien ik maar een groep heb op de locatie waar ook al een grote koelkast vriezer instaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan denk ik dat als je een LVS buis maakt waar je de lucht DMV onderdruk door laat stromen niets uit gaat maken. Ik ben bang dat de verse koelere lucht dan direct in je afzuiger verdwijnt.

 

heb je aan de andere kant van de kast nog ruimte voor wat extra inlaten?

 

als berekening heb je ca 200 CM2 van je afzuiger en per buis van 110 ca 95 CM2 , dus als je 3 keer de afzuiger nodig hebt zit je 600 CM2 dus ongeveer 6 PVC buizen van 110.

 

kun je niet de PVC bochten eruit halen en gewoon een grote opening zagen in de zijwand: Dan met een labytrith ervoor met een filterdoekje? Al denk ik dat het beter verdeeld als je aan de overkant ook nog wat inlaten kunt maken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

nope de anderekant zit tegen de muur. :(

denk dat er dan toch niks anders opzit dan de pvc buizen eruit te halen en hier een grote sleuf te maken in die zijwand waar nu de buizen inzitten en dan kijken hoe ik het lichtdicht ga krijgen i.c.m een labyrint dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe groot zou ik de sleuf het best kunnen gaan maken ?

En heeft er iemand een voorbeeldje van hoe ik dan het best voor die sleuf een labyrint kan maken of ideeen.

 

Geerts ingrow

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahh inderdaad dat is een mooi Dingetje ja handig gemaakt ik kan zoiets wel fixen alleen nog weten hoe groot de sleuf moet worden 600cm2 is dit dan gewoon een sleuf van 60x10cm ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

schroef op 1 of 2 van je inlaten een badkamer afzuigertje, kosten weinig en gebruiken amper stroom. Dan krijg je weer veel meer frisse lucht in je hokkie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zon rond ding van 105m3 bedoel je hiermee bigmart ? Zou het dan voldoende zijn want die dingen heb ik er zat liggen.

Heb er eentje liggen die 105m3 per uur doeten die zou precies op de inplaat passen.

 

Als dat ook zou lukken zou het helemaal prima zijn hoef ik niks te gaan knutselen of verzagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja precies, dat zou kunnen helpen.

Probeer dat eens en kijk of dat voldoende helpt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaadplanten kunnen, zeker in het begin, wat meer hebben dan gestekte planten.

 

32 graden is geen enkel probleem voor een gezonde zaadplant, heb rondjes gedraaid waar bij de temperatuur gedurende de dag nooit onder de 32 graden uit is gekomen.

 

Onder de 30 is uiteraard wel beter, misschien dat je gedurende de nacht kan draaien? Lijkt me sterk dat de kamer temperatuur dan boven de 25 graden ligt.

 

Suc6 Knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wat dingetjes getest meer omdat ik met mijn gtools kast opdezelfde locatie ook nooit problemen had.

Heb Allereerst het afgetimmerd stukje eraf gehaald en een uurtje de lamp aangehad met als resultaat 27 graden op 70 cm hoogte onder een afdakje en 25 graden op de grond ook uiteraard onder een stukje karton gemeten.

Denk dat Ondanks dat ik een te kleine inlaat had en deze ook nog een beperkte te Weinig licht ingezogen werd. Ga het vanavond op een later tijdstip nog eens testen.

 

Denk dat ik nog wel een of 2inlaten bij ga maken en deze ipv onderin bovenin ga maken.dit op dezelfde manier of zou de pvc bocht de verse lucht ook meer remmen als gewoon 2roosters ?

Edited by Ingrow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom maak je niet ipv die 3 110 gaten 1 grote sleuf op die plek?

Je hebt ruimte zat.

 

Wat ik me wel afvraag is waarom je 'maar' 50 diepte hebt gemaakt?

 

Die badkamer fannetjes kunnen niet op tegen die afzuiger en doen het opeens niet meer brengen je niks meer dan een niet actieve inblaas als het er echt op aankomt, ze werken dan eerder als een föhn.

 

S'nachts draaien doe je toch altijd al (stroomtarief)?

 

Als ik overdag ga testen zonder planten in de tent kom ik tot 34C, maar ik draai s'nachts en kom met 28C buiten niet boven de 30 uit (Dimlux combi dimt dan betaald zich dik uit, na een uur of 3 gedimd draait de boel weer op 100 of zelfs 110%).

Planten doen via verdampng ook een duit in het zakje (hier 2C).

Met mijn IR setje zat ik over de 30C met 25C buiten, was al beter dan diepstralers maar niet alles, verloor ook best wat licht :thumbsdown:

 

Mede de reden dat ik voor de volledig Dimlux (incl controller) heb gekozen is geen gedoe met overcapaciteit afzuigen etc, gewoon de kacheltjes een graadje lager en ik gebruik de camera niet (€185 werd me beetje te gortig, gewoon de temperatuur voeler onder een afdakje) :hug:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey lostchild.

 

Even over de ruimte zelf dit kwam zo uit omdat de kast dan gelijk liep met de zijmuren.

Eigenlijk is de ruimte 63 maar ivm met isolatie en ribben mdf gips etc is dit 51 cm binnenmaat geworden.

 

Dus wat jij bedoelt is gewoon de reprozaag die gaten doorhalen als een sleuf en hier een labyrintje voormaken.

Zou dit echt schelen kwa temperatuur of is dit maar minimaal.

Als dit echt een paar graden kan schelen wil ik het wel verzagen.

 

Vandaag ga ik even de uitlaat aansluiten dit gaat gebeuren op de uitblaas van de droger moet enkel wel gaan verlopen van 160 naar 125.

Dit moet gewoon kunnen icm met een y-stuk toch een waar de afzuiging opkomt en de ander waar de droge opzit ?

 

De slang van de afzuiger (softbox) naar de uitgang (gat in muur is een meter of 5 slang denk).

 

Wat betreft de dimlux controller staat deze zeer zeker op mijn verlanglijstje als m'n budget het toelaat.

 

Snachts draaien tegenover die ene keer dat ik teste scheelde wel een paar graden dus dat gaan we zoiezo ook wel doen.

Edited by Ingrow

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is hetgeen wat jullie bedoelden neem ik aan met de passieve inlaat groter maken ?

heb de roosters en pvc buizen verwijderd en het als 1 opening gemaakt.

De opening is nu een sleuf van 10 cm hoog x 47 cm breed.

Zou dit nu wel voldoende passieve inlaat zijn tegenover wat ik had ?

 

gallery_27529_10717_2064973.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

testen...

 

Mbt je Y stuk weet ik niks zinnigs te zeggen, ik blaas uit in de kamer met de raampjes daar open en deels de gang op.

Heel buizen en boor gedoe om het bij mij anders te doen dus ik laat het zo.

 

Wat je te weten moet zien te komen is of de 1 de ander niet zwaar overpowered want een droger vindt terug geblazen lucht niet lekker :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat klopt ook denk ook niet dat het handig is en het verlopen zelf ook niet van 160mm > 125mm.

 

Denk dat ik de lucht uit het hokje gewoon laat uitblazen op het zoldertje wat erboven zit.

de luchtinlaat waar het labyrinth voor komt zit naast een deur waar ik eventueel een luchtrooster kan inmaken zodat er wat verse lucht van dichtbij inkomt.

gaan morgen maar wat knutselen om het lichtdicht te krijgen. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hatseflats het begin is gemaakt :whistle:

weer maar een keer naar de gamma morgen om wat plaatjes op maat te zagen en het labyrintje is gemaakt.

 

gallery_27529_10717_2237913.jpg

 

Ook lekker bezig geweest om het voorgroei gebeuren in elkaar te plaatsen om straks me 10 zaadjes in te gaan ontkiemen.

Om het forum verder schoon te houden kan ik me andere vraag ook net zo goed hier stellen.

Is het mogelijk om in een dp90 zowel voor te groeien als straks een moedertje erbij te plaatsen die ik wil gaan maken uit fem zaad ?

 

gallery_27529_10717_1479281.jpg

 

gallery_27529_10717_661595.jpg

(bij de tijdschakelaar komen nog van die klepjes hoor miste er een paar). :whistle:

 

word geschakeld door een simpel bordje met 2 continu stopcontactjes de tneon zelf zit boven de tijdklok en de fan op de dimmer dmv van een stopcontact.

mis ik hier nog wat aan ?

en mis ik nog wat in het tentje wat wel een must is ?

Edited by Ingrow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo de testdraai zit erop lamp heeft een paar uur overdag nog wel aangestaan en de temperatuur loopt tegen de 30 graden aan.

Gezien het rond 10 uur nog wat afkoelt wilt dit dus zeggen dat de temperatuur ook nog wat zal zakken.

Het is ook een weerstation van de lidl dus of het echt zo betrouwbaar is met de sensor die erbij zit geloof ik het allemaal wel.

Ben druk aan het zoeken op het forum naar een goede betrouwbare meter.

 

Suggesties hier voor een degelijke meter met sensors ?

zat zelf aan deze te denken

http://www.conrad.nl...set-898898.html

 

Alleen zijn er ervaringen met deze meter hier? en geven de sensoren die erbij zitten ook temperatuur door of enkel de lv ?

 

nog even om het af te ronden wat foto's van wat er nu veranderd is toch wel makkelijk voor de volgende zoekende die dan misschien hier zijn antwoord in kan vinden.

wat ik dus veranderd heb met advies van hier is de passieve inlaat groter gemaakt en dit schilt dus gewoon +- 4 á 5 graadjes.

vond het het zaagwerk en boorwerk wel waard voor wat ermee bereikt is.

labyrintje plaatjes vanuit de kast gezien nog even zwart gespoten en er komt nog geen grammetje ligt meer doorheen.

 

 

gallery_27529_10717_1871408.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

t'is krap maar het wil wel in de DP90, mamma's (hier 2 op 3ltr potje) en stekkies ernaast voorgroeien.

Wat ik dan wel vaak doe is er een 2e TNeon (ik heb de luxe) erbij in hangen want met 1x sprieten ze dan wat, met 2x houdt je ze korter ivm meer (blauw) licht.

 

Hang 2 PC mannetjes aan een balkje oid.

Stroom via een oude telefoon oplader, worden de takjes lekker stevig van in de DP90 en die 5V oplader laat de fannetjes ook niet te hard blazen

 

Zelf had ik eerder een soort van overkapping over het luchtgat gemaakt (licht kan de hoek niet om) ipv een labyrint naast het hok wat best veel ruimte in neemt zodat je niks naast het hok kunt zetten (dagelijks gebruikte dingen) maar ik ben lui wat dat aangaat.

 

Mbt je labyrinth en je hok: je gebruikt MDF.

Zorg dat elk MDF paneel afgelakt is of in ieder geval voorzien is van een laag grondverf want MDF (ook buiten MDF) wil nog wel eens gassen ivm de lijmverbinding die gebruikt wordt om de pulp bij elkaar te houden, helemaal als je de platen moest bewerken.

Als je ventilatie ok is heb je er geen last van maar als er ergens iets niet goed zit (kan ook teveel water geven zijn) en in no time al je planten stil zet dan vergaat de lol je echt wel :thumbsdown:

 

Mbt de temperatuur: als er eenmaal planten in staan gaat het ook nog wat naar beneden en een goede meter?

Geen idee, ik doe het met een z/w meter met een losse sensor eraan en neem de waarden met een korreltje zout.

 

De dimlix temp voeler doet zijn werk wel heel goed maar die om je nou aan te bevelen de controller en de voeler te gaan halen voor 280 is ook zo wat niet.. mijn 2x Dimlux met controller en alleen temp voeler was al bijna €1000 :fish:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha ja klopt ik ga het gewoon eens proberen met die moeders. Even nog wat verdere info opzoeken en dan gaan we vanaf volgende week de zaadjes ontkiemen kan niet wachten.

Die dimlux schakelaar wil ik toch nog wel gaan aanschaffen is zoiezo veel beter en efficiënter.

 

Kost wel wat maar dan heb je ook wat.

 

We gaan het zien volgende week.

Zal wel een verslagje gaan bijhouden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...