Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
pindarots123

Flink Strekkende Planten In De Kas, Nogmaals Toppen?

Recommended Posts

Hey,

 

een maat van me heeft een kas van polycarbonaat in de tuin staan. De kas is op het hoogste punt 1,90 meter met schuin aflopend dak.

Z'n planten (feminized Pineapple Chunk) staan sinds 2 weken in de kas, hiervoor hebben ze buiten al wat weekjes voorgegroeid, maar nu schieten ze zowat het dak door!

 

Is het raadzaam om ze nog eens flink te toppen? Ze moeten echt in toom gehouden worden want ze hebben gewoonweg de hoogte niet meer en het seizoen duurt nog wel even.

 

Wat foto's:

 

gallery_45860_18948_111496.jpg

 

gallery_45860_18948_166081.jpg

 

gallery_45860_18948_238503.jpg

 

gallery_45860_18948_276104.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hai

Deze gaan idd door het dak .

Het beste lijkt mij weer terug in de tuin .

 

Anders zou ik ze nog een keer flink toppen en dan een net erboven ( scrog ) en de plant dan dwingen horizontaal te groeien .

 

Vergeet niet dat de plant blijft groeien tot in week 3 tot 5 van de bloei en bij normaal daglicht is dit eind augustus - september .

Dus indien mogelijk de kas geheel verduisteren ( 12 uur licht en 12 uur donker ) waardoor de bloei eerder intreed .

 

Doe je niks dan worden die planten 3 tot 5 keer groter .

 

Hai

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou eerst buigen/knakken, je hebt duidelijk nog ruimte aan de zijkanten

 

zon tomatenijzerenringdingmetpoten is daar wel geschikt voor

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker buiten zetten, ze worden rustig aan 3 meter hoog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar waaróm strekken ze juist zo? Ligt dit aan de lichtdoorlatendheid van het materiaal? Moeten de planten hard zoeken naar licht? Of is dit gewoon een eigenschap van kweken in een kas, waar het de afgelopen tijd soms meer dan 35 graden was? De bedoeling is juist om ze wat te beschermen tegen de elementen, buiten staan al autoflowers die daar beter tegen kunnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

+ 1 Knakken (of buigen) dat vinden ze wel lekker. Gewoon rigoureus breken op gelijke hoogte als de laagste takken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze strekken omdat er net niet genoeg licht is maar het is warm en vochtig waardoor de hard groeien. Zo gestrekt zijn ze ook weer niet, het zijn heel gezonde sterke planten zo te zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze nog 3 maanden doorgroeien zal die kas toch echt VEEL te klein worden... de zomer moet nog beginnen he.... knakken en buigen is een leuk plan, maar dat gaat hier echt de oplossing niet brengen.

Als je ze nu uit de kas zet worden ze minstens 3 meter hoog EN breed! (Als je ze er in laat staan zal waarschijnlijk de kas 100% vol zitten over anderhalve maand)

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom niet link en rechts een scrog net maken met in midden een wandelpad,denk als je meerdere malen gaat toppen nu dat een vollebak word

Share this post


Link to post
Share on other sites

+1 Scirroco&Haipaaltje..

 

Klinkt misschien wreed maar ik zou ze terugsnoeien anders groeien ze letterlijk het dak door.

Ze kunnen nog makkelijk 2 maand groeien om zo de kas mooi vol te krijgen.

Met een net werken is inderdaad wel handig.

Edited by Crimson Fart

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik zou terug snoeien tot een centimeter of 20 boven de stam, en dan gaan mainlinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

snoeien als een malle en dan een u-scrogg maken, langs de kanten dat je zelf in t midden kan staan..

 

. 1

1 1

1 1

Edited by Drrr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kort toppen (heb je gelijk stekken) of buiten zetten en opnieuw beginnen in de kas (met stekken). Ik had vorig hele mooie wiet uit de kas. Beter dan mijn buitenwiet, en die was super goed gelukt. Ik ga dit jaar ook wat in een kas zetten. Met opzet zo laat om dit probleem te voorkomen. Wel goed luchten als de boel in bloei staat ivm toprot.

 

Als ze zo tegen het dak aangroeien heb je heel snel toprot straks, dus dat moet je echt voorkomen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn goede tips die ze hier geven.

In een kas wil je echt geen bomen kweken want dan heb je gegarandeerd rot aan het einde van het seizoen.

Doen wat Kaak zegt, terugsnoeien tot 20 cm boven de stam en dan met een net gaan werken.

Edited by Crimson Fart

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké dit zijn allen goeie tips, het is voor hem ook de eerste keer in deze nieuwe kas, hij had ze inderdaad beter later kunnen planten. Ook rot ligt in de kas natuurlijk op de loer met die hoge luchtvochtigheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie kas, ik zou ze scroggen (volgende keer vanaf het begin). Een (kleune) zwenk ventilator kan helpen om de rot de beperken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ze zo vroeg geplant zijn is geen probleem.

Ze hebben nu al een mooi wortelstelsel.

 

Ik zou ze ook nog een grotere pot met wat verse aarde geven.

Ze moeten daar namelijk nog een 4 tal maandjes in kamperen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...