Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Thomson

Kolossus Moeders En Amnesia Haze Auto's In 350 Liter Aarde

Recommended Posts

Welkom allen in het kweekverslag waarbij een aantal planten voor verschillende doeleinden wordt gevolgd gedurende ongeveer 22 weken.

 

Dit kweekverslag zal voornamelijk draaien om het opkweken van vier Kolossus (Sannie) moeders. Deze vier dames worden vergezeld door een 10-tal gefeminiseerde Amnesia Haze Automatics (RQS). Ik had 12 zaadjes ter ontkieming gelegd, maar 2 zijn er niet ontkiemd. Deze plaatsen zijn opgevuld door in totaal 6 (2 keer 3) reguliere autoflowers ((Auto Mazar x Auto AK47) x Snowryder).

 

Alle planten staan in een 750 liter big bag (+/- 90 x 90 x 90 cm). De grote zak is gevuld tot ongeveer 40 cm met 350 liter potgrond. De bovenste 50 liter van het substraat bestaat uit een mix van Supreme light mix, bentoniet klei en Perfect Start. De overige 300 liter bestaat uit het volgende mengsel:

 

gallery_15365_18946_45540.jpg

 

Bij het overpotten van de planten heb ik in elk plantengat een klein laagje Symbiosis toegevoegd.

 

Om een idee te geven hoe dit er allemaal uit ziet, zie je hieronder een foto die is gemaakt op dag 11. Dit is de 11e dag geteld vanaf het moment dat de Kolossus zaadjes ontkiemd zijn. De Amnesia’s heb ik op dag 5 ter ontkieming gelegd en zijn op dag 9 boven gekomen. Het overgrote deel van de 6 extra autoflowers is sinds vandaag (dag 18) boven de grond.

 

gallery_15365_18946_902041.jpg

 

Mijn setup is verder als volgt:

  • 1 x 1 x 1,80 meter tent;
  • 400 watt Phillips Master SON-T PIA Plus;
  • DIY softbox met Rück fan (370 m3/u met ingebouwde thermometer & dimmer);
  • passieve inlaat;
  • een wirwar van organische en anorganische middeltjes om het e.e.a. bij te sturen.

----------------------

 

Op dit moment is het dag 18, geteld vanaf de dag dat alle Kolossus dames op waren. De dames genieten de komende weken van 18 uur licht per dag. Het plan is om de klok op dag 77 op 12/12 te hebben staan. In de tussentijd gaat er dan een hoop gebeuren.

 

De meeste aandacht zal uit gaan naar het op laten groeien van de vier Kolossus dames tot mooie moeders. Hiervoor wordt er op een bepaald moment (rond dag 30) getopt en zullen de planten in de breedte worden getraind. De planning is om rond dag 45 twee stekken van elke plant te nemen. Als deze geworteld zijn verkort ik het aantal lichturen per dag mondjesmaat.

 

Hieronder zie je vier overzichtsfoto’s die de ontwikkeling van de Kolossus dames laat zien gedurende de afgelopen 2 weken.

 

gallery_15365_18946_1374256.jpg

#1

 

gallery_15365_18946_1619933.jpg

#2

 

gallery_15365_18946_510219.jpg

#3

 

gallery_15365_18946_1920563.jpg

#4

 

 

Als de stekken geworteld zijn en de klok terug wordt gezet zullen de Amnesia’s hard gegroeid zijn. De verwachting is dat ze dan al een weekje aan het bloeien zijn. Het zal even passen en meten worden, maar het idee is dat de Amnesia’s geoogst worden voordat de Kolossus-moeders de eerste bloei laten zien.

 

Hieronder een bovengemiddeld presterende Amnesia Haze Automatic, om een impressie te krijgen van de achterstand die ze hebben ten opzichte van de Kolossus planten.

 

gallery_15365_18946_94911.jpg

 

Als alle autoflowers zijn geoogst (zo rond dag 85) wil ik een scrognet plaatsen om de ruimte opnieuw goed op te vullen. De Kolossus dame die zich van haar beste kant laat zien zal de komende tijd gaan fungeren als moederplant voor toekomstige grows.

 

Voor nu wel even genoeg tekst denk ik zo. Ik hoor graag wat jullie er van denken!

 

Groeten,

Thomson

Edited by Thomson
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er tot nu toe georganiseerd uit! Wordt dit tentje over tijd volledig geofferd aan de permanente verblijfplaats van de moederplanten? Het moet namelijk lastig zijn om ze te verpotten, aangezien ze in 1 grote bak samen zitten. Ik denk dat je op termijn in een ander tentje je zelf gesneden stekken tot wasdom wilt laten komen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey pindarots. Dit tentje zal volledig in het teken staan van het opgroeien van de moeders, en ze er vervolgens in laten afbloeien. De stekken die ik tussentijds van de dames neem laat ik opgroeien in een ander kastje. Tegen de tijd dat de initiële moeders aan het bloeien zijn zullen de genomen stekken groot genoeg zijn om wederom te vermeerderen.

 

Kort gezegd worden de stekken die ik van deze planten neem de moeders die mij de komende grows van stekken gaan voorzien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nice man!

Hoop voor je dat je het ga halen met de hoogte aangezien je al 90cm kwijt ben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nice man!

Hoop voor je dat je het ga halen met de hoogte aangezien je al 90cm kwijt ben.

Goed lezen, hij heeft de zak maar voor de helft gevuld tot 40 cm :shifty:
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ben ik zelf in de war. Misschien heb ik het niet goed opgeschreven.

 

De bigbag heb ik omgeslagen tot 40 cm hoogte. De tent is 180 cm, de lamp blijft 40 cm van het gewas af, ik houd dus ongeveer 100 cm over. Ik kom wellicht in de problemen als ik de lamp op zijn hoogste stand wil hangen. Laten we dus zeggen dat ik al 90 tot 100 cm kwijt ben (en nog 80 tot 90 cm over hou).

 

Hoe dan ook, dit is precies de reden dat ik een scrogg-net ga plaatsen op +/- 85 cm hoogte. Daarboven heb ik dan nog +/- 45 cm ruimte voor de toppen.

 

Zal toch wel loslopen?

Edited by Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals ik het lees in de eerste post heb je een 750 liter zak gevult met 350 liter. Die bak is 90 cm hoog maar je gebruikt iets minder dan de helft, 40cm.

 

Ik denk dat de verwarring hier onstond: "90cm [....] De grote zak is gevuld tot ongeveer 40 cm met 350 liter potgrond. De bovenste 50 liter van het substraat bestaat uit een mix van Supreme light mix".

 

Die 40+50 is 90 maar die 40 gaat over cm en de 50 over liters binnen die 40cm.

 

Maar goed, ja, als je het een beetje beperkt met scroggen of toppen en knakken waar nodig dan gaat dat wel met die hoogte die je overhoud.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Exact Sativied, die boodschap probeerde ik over te brengen.

Ik denk zelf ook dat ik het wel haal met de hoogte. Het is maar een 400 watt lamp, dus met de warmteopbouw valt het reuze mee.

 

Dank voor jullie reacties!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom een bigbag?

Waarom niet gewoon potten?

 

Of..

Was het niet makkelijket geweest als je gewoon 4 kantplanken had gepakt en daar een zeil overheen had gegooid en daar de aarde in had gedaan?

Of heb hiervoor gekozen tegen verdamping uit de aarde?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind je aardemengels wel intressant

had zelf ook met 4 planten en vijverfolie een bak gemaakt,maar iedereen zijn methodes veel succes :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Wiekspiet, bedankt voor je bericht!

 

Ik gebruik één bigbag in plaats van meerdere potten omdat ik de natuur graag naboots. In die zin: ik probeer deze ronde een ecosysteem te creëren waarin de planten het goed zullen doen en waardoor ik niet (veel) hoef bij te voeden. Hierbij is de sleutel volgens mij en anderen een groot volume waarin microben zich kunnen huisvesten.

 

Ik had ook vier planken kunnen pakken en een aardebak kunnen maken met vijverfolie. Of dat gemakkelijker was geweest dan een bigbag pakken en vullen met aarde betwijfel ik.

 

Ik heb voor de bigbag gekozen omdat: (1) dit als het ware een in hoogte verstelbare aardebak is (t/m 90 cm hoogte!); (2) het makkelijk te vervoeren is; (3) het relatief goedkoop is; (4) het toevallig precies in mijn tent past.

 

 

@Fatamorgana: bedankt voor je bericht. Waarom had je eerder/liever een bak gemaakt?

Mocht je vragen hebben over het aardemengsel dan hoor ik het graag!

 

Groeten,

 

Thomson

Edited by Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag is het dag 21.

 

Ik heb de lamp iets hoger gehangen en heb de afgelopen paar dagen redelijk wat water gegeven. Ik heb het idee dat dat laatste er bij nummer 1 voor zorgt dat de uiteinden van de bladeren wat zijn gaan hangen.

 

Voor de rest ziet het er wel prima uit vind ik. Oordeel zelf:

 

gallery_15365_18946_470488.jpg

#1

 

gallery_15365_18946_342396.jpg

#2

 

gallery_15365_18946_877140.jpg

#3

 

gallery_15365_18946_783404.jpg

#4

 

En om af te sluiten nog een groepsfoto:

gallery_15365_18946_1438601.jpg

 

Welterusten!

 

Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtig opgezet en voor ieder wat wils. Hoe kom je aan de verhoudingen van je aardemix?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom gekozen voor bentonietklei & niet gewoon voor lavameel???

Share this post


Link to post
Share on other sites

is net een kwestie wat je fijn vind werken

ophogen lijkt me niet echt een optie toch dat komt je plant half onder het zand?

voordeel van folie is dat het makelijk is met grote bakken je legt het erin en niet het vast

dat is nu niet aan de orde maar vind het wel makelijk als je hem lichtelijk schuin laat lopen

en dan een pvc pijp erin dan kun je zien of er nog water op de bodem staat zo zul je ze nooit te nat hebben staan op een aardebak

ja de verhouding van je mengsel vind ik wel intressant bijna iedereen koopt kant en klare zaken leuk om te zien dat mensen nog zelf mengen deze dagen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Jaymaestro, bedankt voor het compliment. De informatie die ten grondslag ligt aan de gebruikte verhoudingen van de aardemix zijn opgesteld vanuit eigen ervaringen, gesprekken met mensen die er meer vanaf weten dan ik, achterkanten van labels en zakken en informatie op dit forum.

 

Dag konopi. Een goede vraag, waar ik geen antwoord op kan geven. Al mijn aandacht is direct uitgegaan naar klei, en dus bentoniet klei. Ik heb lavameel niet eens overwogen. Dom van me, denk ik nu, want dat meel was wellicht nog een veel betere toevoeging geweest in dit mengsel. Heb je er zelf ervaring mee, met één van beiden?

 

Hey Fatamorgana. Op hogen terwijl de planten er in staan is inderdaad geen fijne optie. Dit was ik ook niet van plan! Als de planten geoogst zijn is het echter heel makkelijk om 5 cm van de zak te verhogen en dat weer te vullen met aarde. Op diezelfde koers kan ik ervoor kiezen om de zak te verlagen als ik het deze ronde te hoog blijk te vinden.

 

Groeten,

 

Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoop niet met die hoeveelheid bentoniet dat je aarde een soort beton gaat worden.Bentoniet heeft van nature ook een pH van 9 & dat van lavameel is veel lager, rond de 6.8 volgens mij, dus de mineralen komen ook eerder vrij.

Een dosering voor bentoniet is rond de 20 g per 10 liter aarde.

 

http://www.pure4green.com/nl/land_tuinbouw/31/producten/3/bodemverbeteraars/25/bentonietmeel.aspx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat hoop ik uiteraard ook niet, maar ik ben er zelf niet zo bang voor. Ik heb geen bentonietmeel gebruikt, maar bentoniet korrels (die van Ecostyle). Ik had liever meel gebruikt, maar tegen het vormen van een hardpan laag zijn de korrels toch handiger denk ik. De geadviseerde toepassing van dat product ligt op 200 gram/vierkante meter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag is het dag 27, en alles lijkt nu op orde te zijn. De planten groeien rustig, maar ontwikkelen zich goed. Ik ben benieuwd hoe ver de wortels (en bijbehorende schimmels) de aarde op dit moment hebben gekoloniseerd.

 

De planten krijgen alleen maar water. De grote planten zo’n 150 – 200 ml om de dag. De kleine 50 ml in dezelfde frequentie. Ik wacht nog héél even met het zeil verwijderen, tot het bladerdek iets voller is.

 

Ik heb overigens (weer) last van vliegjes. Ze lijken kleiner dan de varenrouwmug die ik de vorige ronde had, maar ik ga er vanuit dat het dezelfde zijn. Dit ga ik later verder inspecteren. Ik denk dat ik een speelzandlaag aan ga brengen om ze tegen te gaan. Goed idee?

 

Zie hieronder de vooruitgang van afgelopen week.

 

gallery_15365_18946_1822875.jpg

#1

 

gallery_15365_18946_2421235.jpg

#2

 

gallery_15365_18946_72531.jpg

#3

 

gallery_15365_18946_2265783.jpg

#4

 

gallery_15365_18946_2685155.jpg

Amnesia Haze automatic

 

gallery_15365_18946_810933.jpg

Nog een overzichtsfoto

 

gallery_15365_18946_18013.jpg

En een van de lege plekken die zijn opgevuld door reguliere autoflowers.

 

Fijne nacht.

 

Thomson

Edited by Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedenavond allen,

 

Bij deze een korte foto-update. Vandaag (dag 34) staat het geheel er zo bij.

 

gallery_15365_18946_1129896.jpg

Opzich prima dacht ik zo.

 

 

Ik heb de Kolossus dames vier dagen geleden getopt. Zij zien er zo uit op dit moment:

 

gallery_15365_18946_70478.jpg

#1

 

gallery_15365_18946_318641.jpg

#2

 

gallery_15365_18946_321708.jpg

#3

 

gallery_15365_18946_962268.jpg

#4

 

gallery_15365_18946_398946.jpg

Alle vier bij elkaar

 

De Amnesia Automatic uit de vorige post ziet er zo uit:

gallery_15365_18946_949328.jpg

 

Vragen? Stel ze!

Groeten,

 

Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zeiltje is er vanaf, wat het water geven vereenvoudigd. Dat was ook hard nodig geloof ik. Naar mijn idee hebben de planten iets te veel droog gestaan. Zeker de autoflowers lijken last te hebben van een hoge EC, die ik wijdt aan een droog substraat. Door het zeil bleef de aarde tussen de planten in veel te droog.

 

Op de foto's hieronder zie je wat er is gebeurd nadat ik het zeil weg heb gehaald en de droge plekken ook heb bewaterd.

 

gallery_15365_18946_1203862.jpg

Overzichtsfoto

 

 

gallery_15365_18946_1769878.jpg

#1

 

gallery_15365_18946_6039154.jpg

#2

 

gallery_15365_18946_2436797.jpg

#3

 

gallery_15365_18946_3948129.jpg

#4

 

 

Over 5 dagen staat het stekken van de Kolossus dames in de planning. We zullen zien of dat ook daadwerkelijk op die dag plaats gaat vinden.

Groeten,

 

Thomson

 

Edit: helaas verkleind het forum de foto's nogal..

Edited by Thomson
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag allen,

 

Vandaag is dag 46

Het stekken is er nog niet van gekomen, dat wordt verschoven naar aankomende week. De planten lijken het warme weer goed te trekken. Daar ben ik wel blij om.

 

gallery_15365_18946_126529.jpg

Zo ziet het er op dit moment uit.

 

Dit zijn de twee grootste autoflowers.

 

gallery_15365_18946_967042.jpg

Deze stond eerder in dit verslag al een aantal keer op de foto.

 

gallery_15365_18946_222791.jpg

Een wat donkere foto van de uitschieter midden achterin.

 

Groet,

 

Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat prima daar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...