Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Twiet

Tent, Wel, Niet, Voor- En Nadelen?

Recommended Posts

Ik ben een nieuwe ruimte aan het opzetten. Het gaat om een kamer van 4x3x2,5 m2.

 

Ik twijfel tussen het simpelweg gebruiken van die hele kamer, ondanks dat deze niet helemaal vol komt te staan, of het plaatsen van 1 of meerdere tenten in die ruimte. Bvb. 1 tent van 2.40x2.40, of 2 of 3 tenten van 2.40x1.20.

 

Aangezien ik nog nooit met een tent gewerkt heb weet ik niet wat beter is. Ik denk dat het gebruiken van de hele ruimte beter is, hoe meer ruimte hoe beter het klimaat hanteerbaar is lijkt mij.

 

Wat voor voor- en/of nadelen zitten aan de diverse opties, tenten, wel of beter niet en waarom?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je maximaal rendement wil zou ik zonder tenten werken. Meer ruimte voor de planten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, maximaal rendement wil ik! Zonder tent heb ik ook meer hoogte wat nooit weg is.

 

Wat zijn eigenlijk de belangrijkste redenen om tenten te gebruiken? Makkelijk op te zetten, snel te verplaatsen, je hoeft geen hele kamer te gebruiken als je een kleine kweekruimte wilt?

Edited by Twiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt ook aan het aantal lampen dat je van plan bent op te hangen.

Vooralsnog zou ik niet weten wat het voordeel van een tent of zelfs 2 tenten is.

Als je om en om wil draaien, dan kan ik me nog voorstellen dat je 2 tenten wil.

 

En wat is de reden dat je het niet helemaal vol wilt zetten?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga 6x600 watten, meer kan ik niet echt kwijt kwa verbruik hier. Lijkt me beetje weinig licht voor dik 10m2.

 

Wil ook meerdere soorten draaien, 2, hoogstens 3. Is handig als ik die wat gescheien kan houden, maar lijkt me op deze oppervlakte prima te doen zonder elke soort een eigen tentje te moeten geven, toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met die hoogte zou ik zeker 1000watters nemen, daar heb je veelmeer rendement van!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat had ik al begrepen, en wil ze ook wel eens proberen hoor. Kan er max 4 kwijt, kwa verbruik.

 

Maar moet ze wel eerst kopen en daar wacht ik liever nog even mee, tot na de hitte van de zomer, en eerst even wat leuke oogstjes draaien met de spullen die ik al heb. :showoff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

met wat geknutsel kan je wel meer verbruiken toch of een 2egroep pakken of zelfs een 3e

een tent is handig als de buitenwereld het niet mag zien,kun je de gordijnen laten hangen

en de tent gewoon in de kamer zetten en zonder veel te verbouwen kweken

echter een volledige kamer gebruiken is altijd beter, maar meer werk en de vraag of het opvalt voor buiten

6 lampen in 2.40x2.40 is best veel dan moet je flink afzuigen of mobiele airco erbij vooral in de zomer

wat ik me herinner kweek je op steenwol slaps dan is de kamer zoiezo vel makelijker om een tafel te bouwen

kan ook deense bodems in een tent gooien mocht je daar voor kiezen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonder tent of kast moet je de hele ruimte licht en geur dicht maken,

zou dan eerder voor 2 of 3 tenten gaan en dan per tent een ander smaakje kweken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom ik (nu nog tent straks een Gtools kast) gebruik ipv een kamer opdelen is:

Ik wil niet dat alle 'rotzooi' van een kweek zo in een kamer plaatsvindt (ook vocht wat in de muren trekt) en tenten of kasten bieden daar een mooi alternatief voor.

 

Je kunt per ruimte het klimaat bepalen en meerdere soortjes zetten kan je beter verspreiden (ene tent haze andere indica) en, mocht je om wat voor reden ook toch gebruik moeten maken van de bewuste kamer dan kijk je niet meteen tegen een hele verbouwing aan.

 

Nadelen van een tent zijn er zat:

hoogte, klimaat beheersing, lichtlekken, ritsen die kapot gaan en doorvoergaten waar je niks mee aan kunt vangen omdat je met een softbox werkt en die flensmaat meestal 50mm meer is, goed opletten daarmee als je een tent aanschaft anders kan je zelf flenzen gaan monteren :thumbsdown:

 

Als je op slabs blijft zou ik wel gewoon vd kamer gaan, veel makkelijker een stellage te maken dan te martelen met de tentmaten (ik kan in mijn 150W zeer slecht een Deense bodem plaatsen, komt totaal niet uit met de maten dus ik werk maar met losse bakken en vloeden momenteel).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zeg, hele kamer gebruiken en wanden maken met zwart/witte folie en eventueel een los tentje in je kamer zetten om moeders te kweken of bestemd voor stekken voorgroeien zodat je continu kan door bloeien in je grote ruimte.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben onlangs verhuisd en heb ook de keuze moeten maken tussen tenten of de kamer inrichten.

 

Ik heb gekozen voor twee tenten in de kamer te plaatsen waarbij één tent tijdens de nacht draait en de andere 's nachts.

 

De reden voor mijn besluit:

 

- huurhuis, minimale schade

- Vermits het op de bovenverdieping is, makkelijker om het klimaat rondom de tenten koel te houden.

- 24 uren productie i.p.v. 12 uren per dag

- Goede kwaliteitstenten mits aanpassingen zijn makkelijk, volledig (geen muren te beplakken, geen gaten te boren, ... ) en dus niet te duur in vergelijking. Gewoon tent afbouwen bij stopzetting of verhuis, geen renovatie van de kamer nodig.

- Laat mij twee verschillende soortjes kweken i.p.v. één gelijkaardig. En vermits ik liever A5 rook en mijn vriendin OG Kush.

 

Allemaal afhankelijk van de locatie en verwachtingen.

 

Ik heb wel een houten gevel aan het raam gebouwd met de ramen met melkachtige film voorzien waardoor ik uitblaas naar buiten.

 

Greetz,

H.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Fatamorgana Ja, ik zou best wel meer kunnen verbruiken, maar momenteel hou ik het om diverse redenen liever op "niet te gek maken". Afgezien van de lampen verbruik ik meer, airco, ontvochtiger, stevige pomp, groeihok...

Ik zou 4 lampen in 2.40x2.40 en 2 lampen in een andere 1.20x2.40 kunnen doen, of 3 maal 1.20x2.40.

Maar goed, ik had het vermoeden dat er een speciale reden bestaat die het gebruik van een tent beter maakt. Een reden die te maken heeft met betere opbrengsten onder gelijk licht/oppervlak in vergelijking met geen tent. Dat lijkt dus niet zo te zijn.

Ik ben nog van de generatie die kweekte toen er nog geen tenten bestonden en heb totaal geen ervaring met tenten, vandaar deze topic.

 

@Capo Gelukkig is het hier geen probleem om die hele kamer licht/luchtdicht te maken. En heb ruimte zat om 2 of 3 aparte veldjes te plaatsen. Het idee van drie soortjes goed gescheiden dmv drie tentjes spreekt me wel aan, maar heb het gevoel dat meer ruimte dan een tent biedt lekkerder is voor de plantjes.

 

@lostchild Ja, kan me voorstellen dat er huizen zijn waar een tent beter is. Gelukkig maakt het hier allemaal niet zo uit. Zonder tent heb ik in elk geval geen problemen die specifiek met die tent te maken hebben.

 

@Bigmart Zal eens kijken of ik plek heb voor een kleine moeder/stek-tent in de nieuwe ruimte, of anders ergens anders.

 

@Helvetica In een huurhuis waarvan je niet weet hoe lang je er zit kan ik me indenken dat een tent handiger is. Bij mij zijn de kosten van de verbouwing/aanpassingen een stuk lager dan de prijs van een (paar) kwaliteitstenten.

 

Het lijkt me zo wel duidelijk en een makkelijke keuze, voor mij op deze lokatie is een tent niet nodig, ga beginnen met de hele ruimte te gebruiken zonder tenten, proberen 2 enigszins gescheiden tafels te bouwen voor verschillende soortjes en eens kijken hoe het gaat.

 

Dank voor de input.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tenten zijn makkelijk als je de ruimte voor andere dingen wil gebruiken, je gooit em op en sluit alles aan je breekt em af en hij is weg.

 

Ruimte volledig benutten is veel beter voor klimaat en dus opbrengst. Maar dit is gewoon een luxe als het kan. Zo ja doen voor max opbrengst en werkgenot!

 

Tentjes zijn dus wel handig, maar brengen ook mankementen en beperkingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...