Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
BigMart

Moestuintjes En Siertuintjes En Zo

Recommended Posts

Ik vroeg me af wat mensen verder allemaal nog kweken behalve een cannabis plantje.

Ik ga er ff vanuit dat er geen (of zeer weinig) in hun tent bezig zijn met groentes, maar kom maar op met wat je zoal kweekt.

Meesten zullen groentes en sierplanten buiten kweken. Ik ben dus benieuwd wat je allemaal kweekt en hoeveel ruimte je ongeveer hebt.

 

Ik heb helaas ff geen foto's van mijn planten, maar zodra ik ze heb post ik ze in m'n OP.

 

 

Dit jaar ben ik begonnen in m'n kweek kast en in m'n aquarium met ontkiemen van sla, komkommer, tomaat en meloen. De komkommers hebben helaas de harde wind niet overleeft en een ander stel komkommers had het zonlicht niet overleeft. Maar nieuwe komkommers zijn al aan het groeien.

Verder een stuk of 10 tomaten staan en er komen er nog bij. Nu 3 meloenen staan en ook daar komen nog bij. Sla hebben we al een paar keer van gegeten en staan er nog een aantal kroppen van, maar kan wel alweer enkele nieuwe ontkiemen.

 

Afgelopen week nog wat spercieboontjes in de grond gedrukt en komen ook al mooi op.

 

Verder nog 3 pepers en iets van 6 paprikaplanten staan die al vrucht aan het groeien zijn. Zijn ook al redelijk ver gevorderd.

 

M'n vrouw heeft nog een moestuinhoekje met een zooi kool, sla, andijvie en nog wat spul.

 

Dan nog fruitboompjes, 3 handperen en 1 stoofpeer, 7 appelboompjes, 2 kersen en een pruim en 2 rode besjes struiken, 3 druiven en een mediumgrote hazelnoot.

 

 

Het stukje sier is een stuk of 10 mooie flinke hortensia's, ben daar nog niet echt actief mee aan het kweken en vermeerderen, maar komt binnenkort ws wel.

Wat nu wel aan het vermeerderen is zijn hibiscussen, uit zaad op de grond gevallen staan er zeker wel een stuk of 30 hier en daar verspreid, dus die houd ik in de gaten om op tijd veilig te verplaatsen. De zaailingen komen van een stuk of 10 grote hibiscussen van ongeveer 1.90 hoog en die gaan erg lekker. Mooi volle struiken en elk jaar erg royaal aan het bloeien. Maar hoop dus een flink aantal jonge planten over te houden. Je kan een erg mooie erfafscheiding of haag maken met die dingen, al zijn ze niet wintergroen.

Ik heb ze dan ook rond de tuin om en om staan met een laurier die wel wintergroen is.

 

Dit jaar ben ik ook wat serieuzer gestart met brugmansia's te stekken en te groeien en heb nog een paar datura's staan waar ik ook een flink bed mee wil maken.

 

Vandaag 10 stekken genomen van een grote fuchsia die ik heb staan, een vaste winterharde fuchsia staat er in de tuin. Nu dus ff stekken van gehaald die staan nu in water om te wortelen.

 

Verder niet veel noemenswaardig spul staan.

Wel nog een vijvertje vol met salamanders en 2 kikkers die er al een paar jaar een vaste betrekking hebben.

 

Ach je moet wat als je een ruime tuin hebt.

Elk jaar hebben we een paar koolmeesjes op bezoek, maar die wonen bij de buren in een vogelhuisje, een paar merels die onze tuin prettig vinden en een stel zwaluwen die onder ons dak hun zomerverblijf hebben gevestigd. Best wel leuk om te zien hoe die beestjes af en aan vliegen. En gezellig.

 

De tuin is verder niet zo heel groot, is maar 140m2 ongeveer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

low

 

ik heb me er alleen nog ammerilus in de vensterbank .

en ik had van t winter nog een treurwilg op een emmer laten wortelen .

maar het ding heeft de nachtvorst niet overleeft .

en ik heb ook elk jaar een x-aantal orchideen voor de fun .

en verders heb ik me er nog een moestuin ter beschikking en daar staan stok snij en spercie bonen in .

en verders qwa sier heb ik nix want sierlijkheid zie ik liever bij een vrouwspersoon dan bij planten duiven of paarden .

maar voor mij is er eerst de wietplant dan 350 kilometer helemaal nix en daar ergens achter ligt mn intresse in andere planten struiken en heesters .ja voor treurwilgen heb ik wel een plekje in mn hart .

die vind ik mooi net zo als sommige kastangnjes zo wel tam als wild maar niet allemaal .

dat is het wel zo een beetje van deze kant allemaal mart .

 

:vape:

 

ooh ja ::: ik heb hier ook meerdere culturen aan alg en korstmossen op de muren en vloeren van balkon en gallerijen .

maar daar haal ik nu en dan mn hogedruk overheen met roundup dus is maar tijdelijks gelukkig .

 

ooh jaah ::: ik heb me er 2 jaar terug ook nog twee peperplanten gehad .

waren vergeven van rooie bosluizen op een gegeven ogenblik .

is hier ook een niet gaan sindsdien .

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pepers! Heel veel verschillende soorten. Al jaren maar nog nooit zoveel last gehad van luizen als dit jaar. Voor de rest staat tuin vol met diverse moestuin groente van de Albert Heijn actie maar dat doet mijn jongste dochter allemaal. Zal wel iets erfelijks zijn :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

Ik cultiveer momenteel Buddlejah davidii white profusion,royal red,en flower power.

 

Maar ook Buddlejah davidii 'free petite',Buddlejah weyeriana 'sungold'

 

Pirovskia heb ik ook suc-6 vol laten wortelen,eveneens als Lavendula 'loddon pink'

 

En natuurlijk de Carolina Reaper,meegenomen vanuit vakantie.

Als ik daar hete saus mee ga maken...........berg je dan maar.....

 

Tevens heb ik een boom chili,Capsicum pubescens(rocoto peper)

 

Ik ben echt gek met plantjes,eigenlijk alles wel.

Ik heb ook nog een hele rits aan bonsai,die elk jaar steeds markanter van vorm worden.

Als ik daar hete saus mee ga maken...........berg je maar.....

 

Luis behandel ik in de schaduw,met kaneelthee en een drupje dreft(je hoort de luizen bijna schreeuwen)

Edited by Collie Weed
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saus van bonsai bomen? :likken:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

Geinig topic, Ik ben zelf vorig jaar voor het eerst begonnen met m'n eigen plantjes te kweken maar ik heb de natuur altijd interessant gevonden.

Daarom ben ik dit jaar ook begonnen met wat groente en fruit te planten in m'n tuintje.

Het is maar een probeerseltje maar Ik heb er evenveel plezier mee als met ik onze hobby plantjes opgroei eigenlijk is me al opgevallen.

 

Voor nu staat er een :

rode spaanse peper plantje,

4 preitjes,

Een meloen plantje (misschien 2 maar ik weet nou niet of de 2de onkruid is of dat dat het zaad is wat is uitgekomen lol)

komkommer

Tomaat

thijm

pepermunt

basilicum

peterselie

 

Bij elkaar op misschien 1m2 grond.

 

Verder heb ik veel planten met kleur/bloemen in de tuin. M'n digitalissen zijn b.v. al 1,5 m :D

En ik heb geloof ik al 30-40 slakken gesloopt in de afgelopen 2 weken...... takke beesten :(

Ze hebben 2 v/d 3 meloen planten letterlijk met de grond gelijk gemaakt. Ondingen.... (ik had 3 meloen plantjes en meloen zaad)

 

En ik kan je wel zeggen dat nu ik zo ermee bezig ben , dat er ook al plannen voor volgend jaar beginnen te vormen :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

hortensia kun je prima stekken als het nog geen hout is

 

ik ben meer van de kruiden en vruchten, niet zozeer bloemen, maar soms wat variatie

 

zaai ieder jaar wel paar honderd pepers en daar houd ik een aantal voor binnen in een kastje, paar in het venster, zo veel mogelijk in de tuin, maar die is erg klein

 

alleen dit jaar geen zaad besteld (wil altijd wat nieuws he) dus alleen een paar van vorig jaar, die reveg ik dan opnieuw

Share this post


Link to post
Share on other sites

waar is de topicstarter gebleven ?

met zn moes en sier

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opgepakt voor het kweken van tomaten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...