Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

medismoker

Planten Verpot En Onder Led Gezet, Nu Helemaat Verpietert, Help

Recommended Posts

1 (Medium)




dit is een snowstorm autoflower, net verpot en onder een 90w UFO ledlamp gezet. de grond is nog vochtig (gewoon potgrond en gewoon water). is dit van de verpotting, tis van tl verlichting naar led verlichting gegaan. t plantje heeft 10+ dagen in een klein potje gestaan voordat ik m verpotte naar een 11 liter pot.

noob

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die is verbrand, zonnebrandje.

Trekt wellicht nog wel bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mischien potgrond teveel voeding in heb zitten wat die niet zo lekker vind.in combinatie met te nat staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gooi die led maar in de vuilnisbak.is al jaren het zelfde in de groei gaan ze goed tot je ze in de bloei zet .heeft me al een paar oogsten gekost.en 10.000 aan led lampen heb ze nog liggen kan ze gratis van me krijgen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Medismoker. Veel te dicht, ga maar naar de 40 / 60 centimeter.

 

@montesol. Weer zo'n voorbeeld van verkeerd (opgelicht) voorgelicht. En dat terwijl LED kweken zoveel meer + punten heeft. Jammer dat je dat heb moeten meemaken.

 

Maar mocht je er af willen, ik geef je er wel wat voor per Kilo.

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Greenday: iemand heeft me verteld dat ze er 5cm boven kunnen hangen. krijgen ze niet minder licht door de grotere afstand? heb ze nu op 30cm afstand hangen, moet nog even de constructie aanpassen om ze hoger te kunnen hangen.

 

@montesol: gratis is altijd leuk natuurlijk ;). wat is t probleem in de bloei? als ik een plant in de groei wil houden voor stekken kan ik dus wel een ledlamp gebruiken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

alow

 

het bewijst eens en te meer led is het niet net !

 

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites
gooi die led maar in de vuilnisbak.is al jaren het zelfde in de groei gaan ze goed tot je ze in de bloei zet .heeft me al een paar oogsten gekost.en 10.000 aan led lampen heb ze nog liggen kan ze gratis van me krijgen...

 

Waar kan ik ze komen ophalen?

 

@Greenday: iemand heeft me verteld dat ze er 5cm boven kunnen hangen. krijgen ze niet minder licht door de grotere afstand? heb ze nu op 30cm afstand hangen, moet nog even de constructie aanpassen om ze hoger te kunnen hangen. @montesol: gratis is altijd leuk natuurlijk ;). wat is t probleem in de bloei? als ik een plant in de groei wil houden voor stekken kan ik dus wel een ledlamp gebruiken?

 

Hang je lampen aan een jo-jo apparaatje of aan een ketting zodat je makkelijk met de groei mee omhoog kan.

3-5 cm afstand is voor TL lampen. LED hang je een stuk hoger. Je kan na TL beginnen op flinke afstand en dan elke dag een stukje laten zakken, net als velen met HPS doen op voorgegroeide plantjes onder TL vandaan. Plantjes rustig laten wennen aan dat vele licht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met T-Neon moet je er vlak boven zitten, maar geloof bij Led iets van 20 cm boven de planten & denk bij zaailingen iets hoger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Led (ook al lijkt het niks) geeft behoorlijk wat inbranden, krijg je met dat gefocuste licht of het nu cheap ass LEDS zijn of niet.

Daarom ook voldoende afstand plant- gewas.

 

Snelste (en naar mijn idee ook flink nauwkeurig):

houdt je hand op hoogte gewas onder de lamp voor een periode (tussen de 30sec- 1 minuut):

verbrandt je je klauw dan weet je genoeg.. is het te doen dan zit je goed.

 

Vindt ik best wel een nadeel, helemaal met hoger wattage dat je 60-70 van gewas af moet, heb je best wat hoogte nodig als je met zeg een volle Amnesia Haze bezig bent en graag op een wat grotere pot kweekt (of zoals ik 2 slabs op elkaar en op een kleine verhoging ivm drain).

 

@Mart

een jojo ding zal het um niet worden vrees ik, hier is niks aan te vangen met een TNeon kappie en easy rollers, te weinig gewicht

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Mart een jojo ding zal het um niet worden vrees ik, hier is niks aan te vangen met een TNeon kappie en easy rollers, te weinig gewicht

 

owokee.

Dan een goedkoop stukje ketting en wat haakjes bij de bouwmarkt denk ik? Kost bijna niks dat lichte ketting spul.

 

mbt led en verbranden, kan erg lang duren voor je wat voelt hoor. De verbranding van TS zijn de fotocelletjes van de blaadjes die kapoet zijn gegaan door overmatig licht. (ik denk iig dat dat het geval is bij plantje van TS)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Led (ook al lijkt het niks) geeft behoorlijk wat inbranden, krijg je met dat gefocuste licht of het nu cheap ass LEDS zijn of niet.

Daarom ook voldoende afstand plant- gewas.

Het probleem met de cheap ass burple led armaturen is dat ze het fotosynthese proces maar voor een heel klein deel gebruiken. Er zijn veel meer pigmenten in de plant die iets doen met de andere golflengtes dan alleen heel specifiek een bepaalde gollflengte rood en blauw licht. Dat geeft dan ook heel snel dat je die systemen overstuurt en dan stor de hele boel in.

 

Of je je hand/plant verbrand hangt er wel vanaf of het "gefocuste" leds zijn of niet. Ik kan mijn hand een paar centimeter onder mijn leds houden zonder dat dat zeer doet. Planten hebben er ook geen last van.

 

Maar goed, ik hang de leds alsnog 20 tot 30cm boven het gewas voor de meest uniforme lichtverdeling.

 

De pest is dat iedereen denkt dat je je lampen zo dicht mogelijk op het gewas moet hangen omdat je anders last hebt van de omgekeerde kwadratenwet. Dat is echt onzin als je reflecterende wanden hebt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb er nu 3 planten onder staan 2 autoflowers snowstorm #2, en purple.

Led boven snowstorm & 1x purple

led lamp hangt ongeveer op 25cm hoogte. geef water als de grond droog is (steek mijn vinger 2 cm in de aarde, is t vochtig dan is er genoeg water (heb ik zo geleerd van iemand) of moet ik een ander voedingschema aanhouden?

 

t gaat mij erom uiteindelijk (met wat ervaring) een moederplant onder de led te houden waarvan ik stekken trek. is de led hier geschikt voor of kan dit ook onder tl?

 

wat is de kritiek op led, mindere opbrengst of ook een kwalitiatief minder product?

 

ik heb gelezen dat voedingschemas ook aangepast moeten worden voor led omdat alles langer duurt.

 

iig. bedankt voor de input, dit forum kan als voorbeeld dienen voor een functionerende internet community.

 

thanks!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 

De pest is dat iedereen denkt dat je je lampen zo dicht mogelijk op het gewas moet hangen omdat je anders last hebt van de omgekeerde kwadratenwet. Dat is echt onzin als je reflecterende wanden hebt.

 

Precies.. Leg het ze uit..

Share this post


Link to post
Share on other sites

5 CM afstand kan wel met goede genetica vanaf zaad opgekweekt, als je ten minste geen 30 graden leds hebt:

bubbleblower-albums-purpling-picture12393-a.jpg

Deze staat onder 45 graden ledjes die in een 15 gradenhoek schijnen.

 

Licht dat door wanden wordt gereflecteerd heeft door de lange afstand die het heeft afgelegd de meeste energie al verloren. Zonde.

Veel beter is om te zorgen dat zo weinig mogelijk licht die wanden bereikt en dat kan o.a. door de lampen dichter bij de planten te hangen.

 

De reden dat je de lampen zo dicht mogelijk op de planten wilt hangen is omdat dat de lichtopbrengst verhoogt.

Dat heeft niets met die omgekeerde kwadratenwet te maken, die zo dichtbij al lang niet meer opgaat.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een complete bullshit weer. Meen je dit nou serieus? Of zit je gewoon te trollen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In ieder geval al een foto van Bubblegrower.

Dat is al heel wat.

Maar als dat de superlamp moet zijn waar hij zo over opschept... dan krijgt Ikea het nog druk binnenkort.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doet me denken aan de begin jaren van Led, toen die Ufo's net uit waren. :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt gelijk, er zou meer blauw en groen in dat spectrum moeten zitten, maar dat was even onpraktisch.

Het gaat er alsnog komen met een UVB lamp tegen de ~!@#$%spint.

 

Qua lichtkleur lijkt het nu op een ufo, maar verder niet, hier zie je perfect wat het probleem met ufo's en andere led lampen is;

 

http://www.youtube.com/watch?v=s8TjNMGOXTE

 

In het begin ontwikkelen de planten te weinig bladmassa, waardoor ze traag op gang komen.

In dit geval waren de planten ook meteen gebleached, net als die van OP, vanwege de concentratie van te veel warmte en licht,

die je altijd krijgt met een ufo ontwerp.

Uiteindelijk haal je die schade nog wel in, maar dat kost te veel tijd en onnodige stress.

Edited by Bubbleblower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is met al die burple dingen. Ook al geven ze consequent een veel te lage lichtdruk voor echt goeie toppen, dan nog weten ze er de planten mee te verbranden. Die paarse zooi is leuk voor bijlicht, maar gewoon niet als hoofdlicht.

 

Afgezien nog van dat je er geen moer aan hebt om met led armaturen te klooien die minder efficient zijn dan HPS. Doe het dan gewoon goed. Ben je uiteindelijk ook gewoon veel goedkoper uit dan met die "goedkope" zooi.

 

Ander probleem is dat er veel te kleine lichthoeken gebruikt worden. Dan moet je de lamp zoals opgemerkt te hoog hangen om nog een bruikbare lichtverdeling te krijgen. Of je er moet een enorm armatuur gebouwd worden om honderden ledjes over het oppervlak te verdelen.

 

Het ontwerp van die UFO is verder beter dan een paar led spotjes ophangen en die op de muur te richten om het licht wat op de muur valt te verminderen :blink: :wacko: . Al heb je wel een stuk minder last van inbranden als het meeste licht op je wand en vloer valt, maar echt efficient is het niet uiteraard.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Licht dat door wanden wordt gereflecteerd heeft door de lange afstand die het heeft afgelegd de meeste energie al verloren.

 

Afstand heeft hier echt niks mee te maken. Anders zou het buiten op een meter hoogte toch een stuk lichter moeten zijn dan op de grond? Je verliest licht doordat een deel niet wordt gereflecteerd, maar omgezet in warmte. Daarom hangen ze in kassen de lampen gewoon op een meter of 3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sowieso verliest licht de energie niet. Photonen reizen miljarden lichtjaren door de ruimte. Het licht wordt hooguit over een groter oppervlak verdeelt. Dat is dan de omgekeerde kwadratenwet die ik noemde, maar die gaat dus niet op als je reflecterende wanden hebt. Dan tellen inderdaad alleen de reflectieverliezen van de wanden.

 

Behalve als je heel dicht onder de lamp zit. Of in ieder geval dichter bij dan de afstand waarop je een uniforme lichtverdeling hebt. Zo dicht hoor je je armatuur dan weer niet op de planten te hangen.

 

Maar goed, die hele post van bellenblazer klopte zoals gebruikelijk weer geen enkele aanname/stelling van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je reflecterende wanden hebt kan je dan een hps lamp aan het plafond ophangen zonder dat de planten beginnen te strekken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...