Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

tofugreen

Van 0.5 Gr/watt Naar 0.8 Of Meer

Recommended Posts

Beste natuurliefhebbers,

 

Al een geruime tijd kijk ik mee op dit forum en heb ik veel van jullie mogen leren. Ik ben zelf een fanatiek blower :) en heb sinds het begin van dit jaar ook het kweekvirus te pakken. Zojuist heb ik mijn 2e oogst klaar, maar toch ben ik nog niet op jullie level. Daarom zou ik graag een topic bijhouden om van jullie tips en trucs te leren om toch dichter bij de 1gr/watt te komen.

 

Ik kweek in een tent van 240x120x200 met 2x 600 watt en heb de eerste keer 626 gram weten te behalen. Dit vond ik een mooi resultaat, maar wil toch graag meer halen. De tweede keer is echter slechter uitgevallen dan de eerste keer. Ligt nu te drogen, maar ik schat een halve kilo (2200gram nat). Ik denk dat dit mede te maken heeft dat te temperatuur 2 weken lang niet te houden was en ik te laat heb ingegrepen, 2 week 34 graden. Nu heb fluffy toppen die minder wegen.

 

Zodra de laatste oogst gedroogd is ga ik een nieuwe kweek beginnen die ik graag hier wil bijhouden. Mijn setup is als volgt.

 

kweektent 240x120x200 cm

800m3 koolstoffilter

1000m3 afzuiger

325m3 actieve inlaat

2x 600w lampen

2x hamerslag kappen (goedkope versie van een 10tje)

50x 11L potten

100L watervat

circulatiepomp

warmtespiraal

dompelpomp aangesloten op tuinsproeier waarmee ik water geef

 

Verder heb ik afgelopen ronde voor het eerst haze gekweekt. Dit waren 9 weken haze stekken van plaatselijke GS, maar deze stekken vielen erg tegen en hadden direct groeiachterstand. De grond die ik nu had was all-mix. Daarnaast is de voeding die ik gebruik Gout wortelversterker, Hy-Pro Terra (van 1.1 EC naar 2.2EC) en de laatste 3-4 weken Aptus PK booster erbij.

 

De temperatuur heb ik normaal altijd tussen de 21 en 30 graden. Luchtvochtigheid is in het begin meestal wel te laag, dus ga nog een verstuiver/verdamper aanschaffen om de stekken beter aan te laten staan. Verder het ik alle planten gedieft zodat ze kale benen hadden.

 

Echter had ik ze moeten toppen omdat ze nu in 11 liter potten stonden? dit heb ik namelijk niet gedaan.

Kan ik beter light mix of all mix halen? Of is dit slechts een kwestie van voorkeur?

 

In de tent zaten wel veel open plekken, en dus onbenutte licht. Ik denk dat dit te maken heeft met de lage opbrengst.

Ik zou graag van jullie vernemen welke stappen ik moet ondernemen of wat ik verkeerd heb gedaan zodat ik toch richting de 0.8 gr/watt ga.

 

Ik plaats deze topic nu alvast zodat ik de tips alvast mee kan nemen vanaf het begin van de kweek. Vervolgens zal ik uiteraard ook de voortgang bijhouden.

 

Greeetzzz Tofu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede genetica is 1.

 

Toppen kan maar met jouw aantal niet echt nodig (hangt ook beetje van soortje af wat je zet).

 

Meeste winst valt in jouw geval te behalen door veel minder voeding te geven (2.2 is erg hoog, helemaal voor een Haze) en te zorgen dat je de temperatuur onder controle houdt in je tent.

 

Zelf heb ik ook gekweekt met jouw opzet en ik vond 2x 600W niet echt optimaal in de 240W omdat je net niet alles mooi belicht, 3x 600w of 3x 400w zou mooier zijn wat dat aangaat.

 

Ik kweek nu in een 150W met 2x 400W Dimlux en dat gaat een stuk beter qua licht verdeling maar ook hier dimmen de lampen omdat het ruim 34C zou worden anders, niks aan te doen met om 23u s'avonds nog 20C zonder dikke airco's laten blazen.

 

Je verse lucht aanvoer: hoe verplaats je de actief ingeblazen lucht in de tent?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo slecht is 0,5 gram de watt niet, ik kweek nu bijna drie jaar en ben er ook nog nooit boven gekomen met hps. Van de week las ik hier een verslag van een Amerikaan die kolossale toppen had gekweekt en er niet bovenuit kwam. Zie mijn voorlaatste verslag ook, de schattingen waren dat ik boven de 0,5 gram de watt ging komen, maar het gebeurde niet.

 

Kortom, als je nu al op de 0,5 gram de watt zit ben je goed bezig, laat je niks wijsmaken. Er zijn Amerikanen die juichen als ze het halen dus ook al wordt hier vaak anders beweerd, slecht is het zeker niet. Als je meer grammen de watt wilt halen verdiep je dan eens in leds want daar valt de meeste winst te behalen. Met hps moet je van goeie huize komen om boven de 0,5 gram de watt te komen, dat heb ik al lang gemerkt.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

van haze 0,5 gram de watt halen is echt te weinig dilago , spintloze ronde draaien zal je al eens stuk meer opleveren ;) van een witsoort haal je altijd minder vanaf dan een haze soort dat is mijn ervaring.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien verstandig om een 1000W erin te hangen met 18 liter potten.

Weekje langer voorgroeien en bijv. een goeie DNA soortje of ander pakken.

Mills ultimate soil in de 18 literpotten en geen voeding meer geven.

Is maar een gedachte van iemand die eens met hetzelfde probleem zat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je foto's van je ronden? Denk zelf dat het vaak ook met bezetting te maken heeft. Uiteindelijk komt het neer op licht, lucht, water, en voeding.

 

Hoe minder de luchtdruk per oppervlakte is, hoe sneller je 1 op 1 haalt. Dit is omdat de fotosynthese capaciteit niet evenredig toeneemt met hoeveelheid licht. Maar 600W op 120x120 is niet heel hoog.

 

Gefilterde lucht moet de ruimte uit zodat de planten niet de lucht gaan recyclen, want daar zit geheid minder CO2 in. Verse lucht het liefst op kamertemperatuur aanzuigen of inblazen.

 

Veel water geven! Als je aarde luchtig genoeg is en je planten goed afgesteld zijn op de potten geef je niet snel te veel water. Ik zit met 5 planten op 30L potten op 120x120, en als ik ze te veel geef is het na een dagje al weer goed. Maar zeker niet te weinig water geven, je wilt niet dat de planten energie steken in water opname maar dat het vanzelf gaat.

 

Voeding geven kan je wel denk ik, als je je planten kan lezen.

 

Als nu je bezetting van het oppervlakte goed is, het liefst met meer gedrongen planten en meerdere hoofdtoppen door toppen of super croppen of mainlinen, ga je echt wel over de 0.5g/W heen.

 

Oh ja, dit alles bij goed klimaat uiteraard.

 

Zie ook deze kweek van Sannie, 1 op 1 halen met 1000W op 120x120. Less is more!

Edited by Kaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb gemerkt met amnees dat diepte in het gewas erg belangrijk is. Ik heb wel eens een ronde gedraaid met 11 liter potten en meer planten per m2 en draaide toen 0.8 gr/watt. (Niet getopt)

 

Vervolgens ben ik met 18 liter potten gaan kweken en minder planten per m2. En dan een weekje langer voor groeien en alle planten 1x toppen. En dan draai ik 1gr/watt en zelfs 1.2gr/watt.

 

Daarnaast spelen er natuurlijk meer factoren mee die in orde moeten zijn zoals:

 

-juiste klimaat

-geen ongedierte

-voldoende water geven en op het juiste moment

-de juiste EC en pH

-goeie genetica

-goeie bezetting + diepte in het gewas

 

En zo zijn er nog wel meer dingen die erbij komen kijken. Maar als je de basis aan houd dan ga je zeker weten wel over de 0.5gr/watt heen.

 

Groeten klaver :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kweek nu bijna drie jaar .. Met hps moet je van goeie huize komen om boven de 0,5 gram de watt te komen

Ervaring telt ook he.

Bijna drie jaar HAHAHA!!! :) :) :) ;)

Edited by Zwemvis
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol en ik wil graag snel resultaat zien natuurlijk! :P

 

Vervolgens ben ik met 18 liter potten gaan kweken en minder planten per m2. En dan een weekje langer voor groeien en alle planten 1x toppen. En dan draai ik 1gr/watt en zelfs 1.2gr/watt.

Ik ga jouw methode op rfx-1 proberen. Was het bij jou echt in een keer 1 op 1 toen je de switch maakte naar 18literpotten? Ik denk ook dat 1000watt boven 150x150 zoals jij hebt naar ik meende erg effectief is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik werd pas blij toen ik van grond naar mapito ging. Ik had nog nooit zo'n mooie planten gezien.

Mapito past bij mij en dat had ik ook verwacht anders was ik niet overgestapt.

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi All,

 

Thankzz voor jullie snelle en bruikbare tips. Ik heb de inlaat van lucht gewoon in de ruimte (op zolder) eromheen. Af en toe doe ik het raam open om te luchten maar met deze warmte de laatste tijd deed ik enkel snachts het raam open, mede om te koelen.

 

De afzuiging heb ik aangesloten op de luchtafvoer van het huis. Kan dit eigenlijk wel?

Ik wou het nu weer op lightmix proberen, omdat ik de voeding dan meer zelf in de hand heb. De GS zei dat Hy Pro Terra met EC moest, en nadat Hy Pro Terra op de benodigde EC zit (1.1 - 2.2 EC) DAARNA pas Aptus NPK toevoegen. Klopt dit?

 

De actieve inlaat komt uit bij een ventilator, zodat het de hele tent door waait. Ik heb nu 1 grote ventilator en 1 mini clip fan. Kan ik hier beter 1 bijhangen of is dit genoeg?

 

Ik verwacht over 2 weken weer los te gaan. Ik zal dan ook elke week de PH van de grond meten, dit heb ik nu niet gedaan. Wel altijd PH 5.8 meegegeven aan de planten. In het begin als ik de stekken krijg geef ik altijd 250ml water en dan +- 3 dagen niets zodat de wortels gaan zoeken. Uiteraard kijk ik wel naar de plant of ze water nodig zijn. In het begin houd ik ze vrij droog om te wortelen, maar hoeveel water ze mogen hebben gedurende de bloei vind ik nog steeds lastig. Gaf nu halverwege bloei rond de 150ml per dag en eind bloei rond de 250ml per dag. Afhankelijk van de grote van de plant. Komt dit in de richting of moet ik veel meer geven.

 

Is toppen in deze setting aanbevolen? 1 of meerdere keren?

 

P.S. Thx voor de sneller reacties. Ik kan niet wachten om weer van start te mogen. Zal ook nog even wat foto's posten van vorige ronde en het resultaat.

 

greeetzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik werd pas blij toen ik van grond naar mapito ging. Ik had nog nooit zo'n mooie planten gezien.

Mapito past bij mij en dat had ik ook verwacht anders was ik niet overgestapt.

:)

Op grond heb ik ook nog nooit een vlekkeloze ronde gedraaid. Zodoende heb ik ook de overstap gemaakt naar een ander medium en ik heb nu een ronde op rfx-1 achter de rug waar ik achteraf meer van had verwacht. Het leek mijn beste ronde te worden tot de planten in de bloei begonnen te muteren op een of andere mysterieuze maar alles behalve leuke wijze. :(

 

Nu mag ik blij zijn als ik weer de 0,5 gram de watt haal. Zodoende ben ik nog niet overtuigd van de switch.

Share this post


Link to post
Share on other sites

250ml per dag tijdens de bloei? niet moeilijk dat jij maar 0,5gr haalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de inlaat van lucht gewoon in de ruimte (op zolder) eromheen. Af en toe doe ik het raam open om te luchten maar met deze warmte de laatste tijd deed ik enkel snachts het raam open, mede om te koelen.

 

Ga jij eens 2u op je zolder zitten, stik je de moord denk ik (ik hier wel en ik heb raampjes op de kierstand, ik kweek niet op zolder vanwege dat euvel)

Zsm wat aan doen zodat 24/7 frisse lucht aanvoer (Co2 verversing) krijg je gezonde planten en dikke toppen van.

 

De afzuiging heb ik aangesloten op de luchtafvoer van het huis. Kan dit eigenlijk wel?

 

Hangt van factoren af: hoeveel blaas je af, wat is de buismaat etc etc

 

De actieve inlaat komt uit bij een ventilator, zodat het de hele tent door waait. Ik heb nu 1 grote ventilator en 1 mini clip fan. Kan ik hier beter 1 bijhangen of is dit genoeg?

 

Is ok

 

In het begin als ik de stekken krijg geef ik altijd 250ml water en dan +- 3 dagen niets zodat de wortels gaan zoeken. Uiteraard kijk ik wel naar de plant of ze water nodig zijn. In het begin houd ik ze vrij droog om te wortelen

 

Je zit goed maar te droog is oplopende EC en je ph die raar gaat doen

 

Gaf nu halverwege bloei rond de 150ml per dag en eind bloei rond de 250ml per dag. Afhankelijk van de grote van de plant. Komt dit in de richting of moet ik veel meer geven.

 

Veel te weinig water

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh, hoezo geef je zo weinig water? Ben nu echt wel benieuwd naar foto's. Ik heb 5 planten op 120x120 en die zuipen 2-3L per dag per stuk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik werd pas blij toen ik van grond naar mapito ging. Ik had nog nooit zo'n mooie planten gezien.

Mapito past bij mij en dat had ik ook verwacht anders was ik niet overgestapt.

:)

Op grond heb ik ook nog nooit een vlekkeloze ronde gedraaid. Zodoende heb ik ook de overstap gemaakt naar een ander medium en ik heb nu een ronde op rfx-1 achter de rug waar ik achteraf meer van had verwacht. Het leek mijn beste ronde te worden tot de planten in de bloei begonnen te muteren op een of andere mysterieuze maar alles behalve leuke wijze. :(

 

Nu mag ik blij zijn als ik weer de 0,5 gram de watt haal. Zodoende ben ik nog niet overtuigd van de switch.

grond geeft de plant altijd ondersteuning als het ergens een tekort heeft buffer noemen ze dat wat rfx niet heeft en alles op jou aan komt kwa voeding, als je op grond geen vlekkeloze ronde kan draaien moet je al helemaal niet overstappen op hydro heb ik je al vaker gezegd dilago maar je blijft eigenwijs en ik ben een negatief persoon he dilago die altijd maar onzin lult :whistle: het enigste probleem wat jij met grond had wat ik me nog kan herinneren is dat je het water geven niet onder controle hebt te veel of te weinig daar hebben ze de TENSIO METER voor uit gevonden gebruik hem maar eens en je zult versteld staan :bier en gooi aub die hydro zooi weg en pak een goed bemeste aarde! en je draait sowieso 0,75 let maar op!
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

meer dan 0.5pw moet toch niet zoon hele opgaven zijn

zelfs met die te kleine plantjes die ik had haal ik dat nog wel laat staan hoe ze anders erbij staan

plagron grond/groei/bloei/pk moet je dat al overtreffen, laat staan cocos en uitgebreidere voeding

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik werd pas blij toen ik van grond naar mapito ging. Ik had nog nooit zo'n mooie planten gezien.

Mapito past bij mij en dat had ik ook verwacht anders was ik niet overgestapt.

:)

Op grond heb ik ook nog nooit een vlekkeloze ronde gedraaid. Zodoende heb ik ook de overstap gemaakt naar een ander medium en ik heb nu een ronde op rfx-1 achter de rug waar ik achteraf meer van had verwacht. Het leek mijn beste ronde te worden tot de planten in de bloei begonnen te muteren op een of andere mysterieuze maar alles behalve leuke wijze. :(

 

Nu mag ik blij zijn als ik weer de 0,5 gram de watt haal. Zodoende ben ik nog niet overtuigd van de switch.

grond geeft de plant altijd ondersteuning als het ergens een tekort heeft buffer noemen ze dat wat rfx niet heeft en alles op jou aan komt kwa voeding, als je op grond geen vlekkeloze ronde kan draaien moet je al helemaal niet overstappen op hydro heb ik je al vaker gezegd dilago maar je blijft eigenwijs en ik ben een negatief persoon he dilago die altijd maar onzin lult :whistle: het enigste probleem wat jij met grond had wat ik me nog kan herinneren is dat je het water geven niet onder controle hebt te veel of te weinig daar hebben ze de TENSIO METER voor uit gevonden gebruik hem maar eens en je zult versteld staan :bier en gooi aub die hydro zooi weg en pak een goed bemeste aarde! en je draait sowieso 0,75 let maar op!

Nu ik iets langer kweek denk ik inderdaad dat het op aarde beter zal gaan, maar ik heb ondertussen de wortels bekeken na mijn eerste hydrokweek en de watergift is nog nooit zo op peil geweest. Dat ik niet zou moeten overstappen op hydro is advies wat jij me niet kan geven want je hebt er zelf nog nooit op gekweekt. Het een is niet makkelijker of moeilijker dan het ander, dat ligt er maar net aan wat jij zelf als kweker zo ervaart. Weggooien doe ik de rfx-1 sowieso niet, want je kan het onbeperkt bewaren, maar voordat ik het mogelijk weer opberg wil ik er sowieso nog een ronde mee spelen. En nogmaals, als er geen planten waren gemuteerd was dit met kop en schouders mijn beste ronde geweest.

 

En eigenwijs zijn er minstens twee, het lijkt wel een griepje wat hier heerst. ;)

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je de aarde nog bewaart Dilago? Beetje opwaarderen en knalle maar, precies wat Jack zegt en dan heb je geen gemuteerde planten zowiezo....trouwens de eerste en enigste die ik hoor over gemuteerde planten...wat houd dat in eigenlijk?

 

Edit:......oranje lampje is de boosdoener lees ik net in je topic!!!!

 

Pg

Edited by Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie hulp! Ik heb nu een soort trechter voor het zolderraam. Deze zet ik dan op een keer en dan zuigt hij de verse lucht direct van buiten. Echter staat de tent wel altijd 'vacuum' (onderdruk). In hoeverre is dit erg? Aangezien altijd de helft inlaat van de afzuiger geadviseerd wordt lijkt me dit een logisch gevolg.

 

Het grote probleem zit hem dus in het water geven. De GS heeft mij altijd geadviseerd om weinig water te geven. De eerste ronde had ik foto's laten zien en zeiden ze dat het te veel blad was en ik wsl minder water moest geven. Maar als ik jullie zo hoor moet ik in het begin weinig water geven en naar mate de bloei veel meer gaan geven? Is een verdubbeling van water geven hier op z'n plaats? De grond mag dus niet droog komen te staan? Of ik schaf natuurlijk gewoon even een tensiometertje aan.

 

Verder hadden de toppen uitlopende punten toen ik ze ging oogsten. Dit leek mij een teken dat ze nog verder wouden groeien, maar ze stonden wel al 68 dagen in bloei. Dus uiteindelijk toch maar besloten om ze te oogsten. De toppen leken ook veeel dikker dan vorige keer, maar waren helaas fluffy door een tijdje te hoge temperatuur.

 

Klopt het dat EC enkel voor de basisvoeding is (A+B, in mijn geval Hy Pro Terra) en daarna pas NPK toegevoegd moet worden en dan pas afzuren?

En op het schema van Hy Pro staat van 1.5 t/m 2.2 EC. Ik ben zelf lager begonnen om het op te bouwen, maar is dit verder in orde?

 

Eind deze week/begin volgende week zal het spul droog zijn en weet ik wat het eind resultaat is. Vervolgens ga ik direct beginnen met een nieuwe ronde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien je op 11L kweekt mag je zo veel water geven dat het er weer onderuit loopt, en dat elke dag of om de twee dagen. Zo veel mogen ze echt wel hebben.

 

De toppen zijn pas klaar als er geen nieuwe pistils bijkomen en de laatste bruin worden! Dan pas stoppen ze met bloeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je de aarde nog bewaart Dilago? Beetje opwaarderen en knalle maar, precies wat Jack zegt en dan heb je geen gemuteerde planten

Ik heb de aarde niet meer, maar wel heb ik nog een paar zakken lightmix liggen. Laat ik vanmiddag nou eens mijn 30 stekken in aarde terug hebben gekregen van mijn maat die wat aanpassingen in zijn hok wil doen en liever een rondje uit zaad. De stekken zijn gehard door de zon en flink geworteld. In feite kunnen ze in de kweekruimte en op 12/12 dus nog een rondje op aarde wordt nu wel erg verleidelijk. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou Dil, ga naar www.bioplantenvoeding.nl, mix Biovin en Flower Saver door de grond, mik er 2 Healthy Start tabletten in, en geef wekelijks een schepje Colonize AG mee.

 

Beetje bloei voeding vanaf week 3 en het zal goed gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik met de stekken doe, met modder en al in rfx-1 of in aarde. Dank voor de tip i.i.g!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lampen er dicht op

Diepte in het gewas

Lage ec zodat ze blijven zuipen

Niet te vroeg oogsten

 

Dan heb je minimaal 0.9

Topboosters/aptus niet nodig

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...