Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Talis

Plekjes Op Blad

Recommended Posts

Beste forumleden.

 

Ik heb in mijn tuin 4 plantjes staan die uiteindelijk in de vollegrond gaan. Nu heb een probleem bij 1 van de 4 plantjes. Op het blad zijn bruine plekjes te zien. Ik zit zelf te denken aan magnesium tekort, maar misschien is het iets anders. Kunnen jullie mij vertellen wat het probleem is?

 

image_1.jpeg

image_2.jpeg

 

Alvast hartelijk dank,

 

Met vriendelijke groeten van, Talis

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er uit als geknoeid met water of voeding en gewoon verbrand door de zon zou me er niet zo druk over maken

 

Xl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze hebben op het begin inderdaad een water overschot gehad. Ik heb universele potgrond gebruikt samen met symbiosis mycorrhiza en een aantal keer baco gegeven.

 

Talis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje bacto water op de bladeren gelegen,dat vinden ze niet zo fijn.maar je hoeft er geen zorgen over te make .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon wateren op de wortels en niet op je blad :o

Zien er verder ok uit hoor :icecream:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké, hartelijk dank voor de reacties.

 

Talis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ze van die baco een klein katertje hebben overgehouden :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

sucrose/fructose vinden de plantjes wel lekker geloof ik, maar om ze dan een baco te geven .... dronken plantjessss :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben vanplan mijn plantjes spoedig in de grond te zetten maar nu zitten er opeens witte puntjes op mn bladeren. Een vriend van mij heeft hetzelfde probleem. Kunnen jullie mij weer vertellen wat het is en hoe het verkomen kan worden? Ik waardeer die goede hulp van iedereen, dus alvast dank daarvoor. In Jamaica had ik in ieder geval een stuk minder last van deze problemen.

 

 

De fotos zijn denk ik ook wel handig

image_3.jpeg

image_5.jpeg

image_4.jpeg

 

Jah Bless

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maak is foto's van de onderkant van de bladeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

image_9.jpeg

image_7.jpeg

image_6.jpeg

image_10.jpeg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk meeldauw te zien( weet het bijna zeker).

Heb er zelf ook last van gehad hier een maniertje.

Je kunt chemisch, biologisch of met melk meeldauw behandelen.

Bij chemische middelen wordt aangegeven dat je die tot maximaal 10 dagen voor consumptie mag gebruiken.

Biologisch zou ik niet weten.

Als je daadwerkelijk meeldauw heb ff wachten op reactie's van anderen.

Kan je met 40% melk, 60% water daarmee de plant bespuiten en even in laten trekken.

Daarna FF de plant voorzichtig afspoelen.

Het werd er wel minder van, maar het is niet weggegaan.

En Zwartje puntjes onder de bladeren is bladluis meestal ook weghalen!

 

Greetz aantjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die slierten op de laatste foto heb ik zelf ook gehad. Die ontstaan door larven die in het blad zich al etend een weg banen. Zoek maar eens op mineervlieg. Je kan ze er uit halen als je goed kijkt. Of druk ze plat.

 

Kunnen die stipjes niet door luizen ontstaan? Ik had ook wat luizen op mijn planten. Heb daarvoor compo karate spray bij een tuinwinkel gehaald. Dit werkte erg goed!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan de larven niet zien, maar volgens mij heb ik ooit gelezen dat ze in de bladeren zitten.

 

 

Ik heb er volgens mij wel een paar bladluizen uitgehaald. Ik heb even door mijn zak microscoop 2 fotos gemaakt.

 

image_1.jpeg

image.jpeg

 

Blessings

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu met 2 planten precies hetzelfde probleem. Ik begrijp dat ik 40% melk op de bladeren moet spuiten en daarna moet afspoelen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is bij mij gelukt ja alleen ging het niet weg het werd er wel minder door.

Maar je kan altijd chemisch bewerken

Share this post


Link to post
Share on other sites

De larven zitten inderdaad binnenin het blad. Als je goed kijkt zul je ergens een kleine verdikking zien. Daar even goed knijpen met je nagels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien ik nu nog niet 100% zeker het probleem weet, ga ik de bladluizen proberen te bestrijden met de knoflookwater plantenspuit techniek. Ik ben benieuwd of het gast werken, maar dar zal ik hier morgen of overmorgen ook even posten.

 

Meer tips, tricks of andere filosofiën voor het probleem zijn altijd welkom.

 

In ieder geval hartstikke bedankt voor de hulp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij was het de mineervlieg .. totaal onbekend in mijn ogen ... tot dit jaar !! ^^

 

20160611 133639 Mineervlief

20160611 133654

 

Bij mij waren de witte puntjes dus eerst een teken dat er eitjes gelegd waren ...

Waarna er daarna witte sporen ontstaan zijn op de bladeren ..Toen ben ik eens wat verder gaan zoeken en ben ik op de mineervlieg gestoten !

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het knoflookwater heeft gewerkt tegen de bladluis.

 

Ik heb met mn nagels aan de uiteinde van die tunneltjes in mn blad gekneepen in de hoop dat de larve doodgaan. Ieman anders een idee hoe ik die mineervlieg kam behandelen.

 

En dit jaar is het mij schijnbaar niet echt gegund want nu heb ik ook nog een andere aanslag op mijn bladeren gevonden. (Ik denk meeldauw) het lijkt een soort witte waas. Dan kan ik de melk water methode gebruiken, maar dan wil ik wel zeker weten dat dit meeldauw is. Maar een foto zegt meer dan duizend woorden.

 

image_14.jpeg

 

Guidance

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...