Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
GreenTomato

Bruinschuim In Het Voedingsvat. Legionelle?!

Recommended Posts

Beste wf'ers,

 

ging net even kijken bij de plantjes, en toen ik het voedingsvat openmaakte (flexitank) schrok ik een beetje, het water was helemaal niet doorzichter meer /troebel/ bruin;zwart;donker. Ik bekijk het nu vanaf de foto's, want ik was bang dat het legionella was.

 

Nou moet ik trouwens wel zeggen (bedenk ik me nu) dat in de slomp er wat aarde in het voedingsvat is gekomen (klein gietertje/maatbeker van paar liter, handen onder aarde van corrigeren en verzorgen).

Zal straks wat foto's posten (halfuurtje), maar hoor graag wat dit zou kunnen zijn.

Het is een 200L vat met 400L circulatiepomp, welke ongeveer in het midden van het van staat/hangt (qua hoogte)

 

Dus;

 

Donker water, paar luchtbelletjes(door pomp denk ik), wit/gelig/bruin schuim, that's it.

edit: fotos':

 

gallery_46110_18913_478054.jpg

gallery_46110_18913_460759.jpg

gallery_46110_18913_1158143.jpg

gallery_46110_18913_1266429.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon alles wegnaaien.

better safe than sorry

 

en zorg dat er in het vervolg genoeg circulatie in je vat zit en beluchting..

En hande wassen, kan ook helpen.

Met je bacto brouwsel haha

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt mij iets biologisch... algen of schimmel/bacterien.

Snel dat vat opmaken of leegpompen voor t gaat stinken of rotten.

(Dit is dus ook precies de reden waarom ik (nog) geen vat gebruik, maar voedingswater per 10 of 20 liter klaarmaak zodat t gelijk of een enkele x de dag erna op is)

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hoe warm word het water in het vat met die pomp aan?

Ook een bron van vatproblemen, helemaal als je modder in je vat gaat gooien.

Vergeet niet het vat en de pomp na het legen zeer goed schoon te maken (als je chloor gebruikt spoel goed na want dat laat een film op het plastic achter)

anders heb je het zo weer en laat de pomp ook niet 24/7 draaien, dan warmt ie het vat ook niet zo op.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok thanks voor de reacties jongens! Had het al wel gelezen, maar kon nog niks posten.

 

Temp. is ongv. tussen 20/22(donker) en 28/30 graden(licht) fso.

In het vat zit leidingswater, Ph-, Plagron Enzymen, Plagron Terra Grow

Ec. 1.0/1.1 PH 6

 

Nu zit ik met hetvolgende: hoe kan ik het beste leeghalen? (ga dus echt niet oldskool aan een slang lurken, dan liever benzine of zelfs diesel haha). Dompelpomp halen?

Kijk ik ben een beetje para op die Legionella, al snap ik niet eens precies hoe en wat m.b.t. deze hobby (het moet verdampen, maar dat kan in een vat toch ook?).

Ik ga voortaan doen wat scirocco doet, gewoon vers maken en geven. klaar. Vond het wel makkelijk om een vat voor een week te hebben, maar blijkbaar schiet dat niet op, of ik heb een te kleine pomp, of ik doe iets fout :P

 

@Beekaa; hahaha bactobrouwsel :P :lol:

JA hoe dan? Tis een flexitank man ken je niet optillen alstie vol is... (halfvol)

:lol: bactobrouwsel

 

Wat voor pomp zou dr in moeten dan BeeKaa? 6x het volume van de tank fso?

en qua beluchting? er was een kier tussen de 2 ritsen van ongv. 1/1.5/2cm, en die flap zou het water moeten beschermen tegen algengroei volgens Flexitank..

 

@scirocco; volgens mij stinkt 't al man... heb m iig gelijk dichtgezipt en ben de tent uitgerend hahahahahahahahaahah

Share this post


Link to post
Share on other sites

je water mag niet warmer worden als 22c. lijkt me idd verstandig dat je stop met je vat! Gewoon lekker elke watergeef beurt een beetje vers aanmaken komt het helemaal goed.

 

Succes met pompen (400L/h optie)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat bedoel je met 400L/h optie?

zit nu dus te kijkem hoe ik dat vat leeg ga krijgen.

 

maar het is geen legionella toch?

 

kan wel pompen/blazen naar boven, maar past geen tuinslamg op.

tis een flexitank dus kraantje erop, zat te denken daar slang op te zetten, duurt t wel een dag voordat oe leeg ie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Legionella is meer iets van water dat heel lang in waterleidingen stil heeft gestaan. Overdracht gaat via de lucht, je ademt de damp in waar de legionella in zit. Ging enige jaren geleden fors fout op een tuinbouwtentoonstelling waar ze aan het sproeien en aan het vernevelen waren. Was ergens in NH. Aangezien je al met je snuf boven het vat hebt gehangen, ben je nu reeds reddeloos verloren :wave:

 

Nee hoor geintje man legionella is niet iets wat zich in zo'n vat ontwikkelt. Neemt niet weg dat je, als je wat van de inhoud van het vat via de mond naar binnen krijgt, je best wel eens flink aan de zoefpoep zou kunnen geraken - en dat is geen geintje. Maar daar ga je niet dood aan en aan legionella wel.

 

Gezondheidsinstellingen hebben als regel dat elke kraan in het ziekenhuis maandelijks enkele minuten open moeten staan. Loopt een kereltje voor rond. Geef mij zo'n baan -

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hele slang onder water houden in je vat zodat alle lucht eruit is, dan 1 kant dichthouden met je vinger, of dubbelknikken oid, een uiteinde over de rand omlaag tot een stuk onder de waterspiegel, vinger eraf et voila... t water hevelt eruit zonder dat je een slok bactobrouw inneemt.

 

(Handen wassen na deze procedure is natuurlijk wel aan te raden, maar dat lijkt me logisch...)

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

jaman had dat al geprobeerd, maar lukte niet. miste de druk/afsluiting vd knik :P

 

hoe ik het heb gedaan, zelfde principe maar dan een eind onder water (in vat) en andere op de kraan,

dan kraan open tot alle lucht eruit is/t stroomt in het vat

vervolgens knik erin, slang/koppeling eraf en hoppahhhh zo t afvoerputje in haha

heerlijk man. hoefde niet eens in t vat te rotzooien, had ik geen zin in namelink haha :lol:

 

stinken dat het deed! niet normaal haha

heb maar een natte theedoek geurrilla stijl voor me neus/momd gebonden, want was niet te harden om zo te werken man :P

 

grtz GT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...