Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
mrblonde01

Softbox - Verlies In Kracht Door Te Groot Verloop?

Recommended Posts

Ik heb een Box Silent Air 750m3 met 200mm flensen, en een Rhino Filter 750m3 met een 125mm flensmaat, en de afzuig slang is ook 125mm Hier heb ik 2 verlopen voor, van 200 naar 125 mm.

 

Is dit wel te doen voor in een 120x120x200 tent met een 600 watt lamp? Het kan aan mij liggen, maar het lijkt wel of de afzuiging minder krachtig is dan met mijn oude 325m3 ruck buisventilator, kan dit kloppen, of verbeeld ik me het?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou je zomaar bij t goeie eind kunnen hebben... die buisdingen doen t vaak beter met wat te dunne slangen dan softboxen heb ik t idee.

(Tis dat de herrie van die dingen hier absoluut no-go was, anders had ik ze ook nog steeds)

 

Kans is groot dat als je de slang vervangt voor een 200mm exemplaar en t verloop direct op je filter monteert dat t puur beter gaat

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hebt nu groot klein groot?

 

opzich zou een paar cm groter de luchtsnelheid verminderen, maar of je dat in de praktijk merkt met een 125mm stuk ertussen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat scheelt flink.... ik heb hier een 500 kuub boxje in gebruik waar ik laatst in het kader van "oude voorraad opruimen" een 125 flens,slang en nieuw 500 kuub filter met 125 aansluiting aangeknoopt heb en ik merk ook een duidelijk verschil tov de oude 160 slang+filter.

Setje zit in ëen 600 watt tentje, maar t is duidelijk dat er nu aanzienlijk minder lucht verplaatst wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan ik nu het beste de slang vervangen door een 200mm, en deze direct op de softbox aansluiten, of moet ik ook (of alleen?) de Rhino filter vervangen (daar zit ook een verloopje aan van 125 - 200)?

 

De uitgang bij mijn muur naar buiten is 125mm, die moet dan ook groter neem ik aan, of zal dat niet zoveel uitmaken aan het einde van de slang?

 

Het wordt nu ongeveer 31 graden in de tent met een 125mm slang. Is er een mogelijkheid om in te schatten hoeveel graden het scheelt als ik naar een 200mm slang ga, of een 160mm slang? Want als 160 de temp netjes op 25 houd, bijvoorbeeld, dan hoef ik geen 200mm gat in mijn muur te maken.

 

En nog 1 vraagje: Ik krijg ook een ontzettende brom in mijn softbox met een standaard dimmer, dit had ik kunnen verwachten natuurlijk. Hebben jullie een tip voor een (budgetvriendelijke) dimmer die niet bromt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om gedoe in de toekomst te voorkomen zou ik alles ombouwen naar 200.

Dus in het vervolg 200mm filter, 200mm slangen.

En dan moet je even kijken of je weg komt met dat kleine gat in je muur. Jouw 750 m3 blaasdoos zal best 750 m3 kunnen verplaatsen maar alleen bij weinig drukval. Het filter zorgt voor stevige drukval. Als je alles ombouwt naar 200mm kan het daar in ieder geval niet aan liggen.

Als dimmer kun je een trafo gebruiken met meerdere spanningen, bv zoiets http://www.block.eu/en_IN/products/393248.htm

of een of twee variacs, vaak te koop op Marktplaats.

Koop wel een trafo of variac die genoeg stroom kan leveren voor je afzuiger.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Filter weg doen.

Klopt sowieso niet echt.. max doorvoer (7m/sec zie sticky ventilatie techniek) van 125mm is 485 dus hoezo 750m3?

 

Dat je verliest is dus best logisch, door het verloop in je systeem maak je het niet mogelijk om zeg 500m3 door die slang/filter te trekken en als je dat dan tov een buis op volle kracht afzet wint de buis echt wel (ik kon met 400m3 buisfan op 600W werken in de winter) want die heeft flensmaat 125 en benut dus alles optimaal.

 

Buisfans zijn wel 'stil' te krijgen, een Svent helpt al een boel evenals in een doos doen met wat isolatie materiaal en je hebt geen verlies door rare verlopen want probeer maar eens een buisfan van 750m3 te scoren met een 125mm flensmaat.. 160 gaat dat worden want daardoorheen kan je max 785 trekken (die 7m/sec).

 

Binnen de softbox markt kom je soms de meest vreemde dingen tegen (wie monteert er nu 2 flensgaten op een 500m3 box?).

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Om gedoe in de toekomst te voorkomen zou ik alles ombouwen naar 200. Dus in het vervolg 200mm filter, 200mm slangen. En dan moet je even kijken of je weg komt met dat kleine gat in je muur. Jouw 750 m3 blaasdoos zal best 750 m3 kunnen verplaatsen maar alleen bij weinig drukval. Het filter zorgt voor stevige drukval. Als je alles ombouwt naar 200mm kan het daar in ieder geval niet aan liggen. Als dimmer kun je een trafo gebruiken met meerdere spanningen, bv zoiets http://www.block.eu/...ucts/393248.htm of een of twee variacs, vaak te koop op Marktplaats. Koop wel een trafo of variac die genoeg stroom kan leveren voor je afzuiger.

Ik ga alles dan maar ombouwen naar 200mm.

 

Met Variacs heb ik weinig ervaring, is dit een goede? http://www.marktplaa...-0-260v-1a.html

 

De Aansluitspanning van de softbox is als het goed is: 1 fase – 230 volt

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Aansluitspanning van de softbox is als het goed is: 1 fase – 230 volt

Inderdaad, maar je moet weten hoeveel stroom die trekt.

Een variac van 1 ampere zou ik niet nemen. Die van Lostchild zal iets van 2 ampere zijn en zal wel voldoen.

Je moet eigenlijk eens meten hoeveel stroom je afzuiger trekt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@zwemvis en mrblonde

ze hebben daar ook nog een slag grotere Variac en ze weten je zo te vertellen welke nu beste zou passen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou €10 investeren in een Cresta energiemetertje van Kijksjop. En dan gewoon even meten hoeveel stroom dat ding trekt.

En dan een variac kopen van minimaal twee keer de gemeten waarde.

Laatst vertelden ze me nog in een growshop dat mijn koolfilter niet zou werken als ik niet minimaal twee meter slang zou hebben tussen afzuiger en muur. In shops wordt ook veel onzin verteld vind ik.

"Dat heeft alles met druk te maken jonguh!" :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij die GS doen ze daar niet aan :showoff:

Gedegen advies en service :popcorn:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...