Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Spongepot

Mars Hydro Doorgebrande Led Lampen / Ombouwen Naar Kwaliteit Lamp

Recommended Posts

High,

 

Hoewel ik ooit in een topic aangaf best tevreden te zijn met mijn Mars Hydro lamp, moet ik daar nu toch van afzien.. een week geleden ontdekte ik dat een heel reeks led lampen het niet meer deden (zie afbeelding). Hier was ik natuurlijk niet blij mee. Uiteraard contact opgenomen met Mars Hydro, maar daar hoef je ook niet veel van te verwachten en kom daarom liever zelf in actie. Zij gaven aan dat het eventueel aan een voedingsadapter kan liggen. Ik heb de lamp even uit elkaar geschroefd (zie afbeelding) en alle voedingen getest, echter doen alle voedingen het prima. Ik merk aan Mars Hydro dat ze niet echt een antwoord hebben op mijn probleem. Mijn lamp opsturen vind ik geen prettig idee.

 

Alle lampen zijn in verschillende secties opgedeeld en staan per sectie in contact met een kabel die op alfabetische volgorde gerangschikt is. De led lampjes die op kabel H aangesloten staat is de boosdoener (en verantwoordelijk voor een hele sectie lampjes). Als ik kabel H op een willekeurige voeding aansluit, zie ik dat de lampen zeer (maar dan ook ZEER) zwak branden. Ze branden dus wel, maja.. niet sterk genoeg. Zie afbeelding voor hoe het hoort te zijn (paarse felle plaatje van een andere sectie led lampjes) en een afbeelding hoe het met kabel H eruit ziet. Waar kan dit aan liggen?

 

Overigens zie ik (zie afbeelding) dat er wel een paar lampjes zijn die duidelijk zijn doorgebrand. Ze zien er zwart uit. Nu is mijn tweede vraag: is het mogelijk om kwaliteit Led lampjes te kopen en op die manier de lamp om te bouwen? Ik kan goed solderen en ben redelijk handig met apparaten openschroeven en repareren, echter ben ik (gek genoeg) niet handig met electriciteit. Dus termen als mV of Ampere zeggen me wel iets, maar niet veel. Zoals ik het in mijn hoofd heb zou ik het liefst losse kwaliteit lampjes willen halen met de kleuren rood, blauw, wit, groen en IR (ik kom weleens namen als Cree of Cobs tegen?), de oude Chinese rommel eruit halen en de nieuwe erop solderen. Maar goed, kan dit zomaar met je ogen dicht? Of moet ik rekening houden met allerlei factoren, zoals maximum vermogens etc?

 

Het makkelijkste zou misschien zijn om voor de doorgebrande lampen gewoon bij Mars Hydro nieuwe led lampjes te halen (je kunt ze daar los bestellen), zodat ik zeker weet dat ik lampen heb die qua vermogen goed horen aan te sluiten.. maar het zou me niet meer verbazen dat over een tijdje weer andere lampen gaan doorbranden. Dus daar zou ik ook geen reet mee opschieten.

Overigens is de sectie van kabel H (die nu zeer zwak brandt), niet doorgebrand, waarbij je zou zeggen dat het aan iets anders ligt. Zoals ik eerder vroeg; waar kan dit aan liggen?

 

Hoor graag jullie bevindingen, want ik zit hier best wel een beetje mee.. alle reacties zijn welkom :)

 

1

2

3

4

5

6

7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou ook niet weten waar het aan scheelt. Op de forums uit de VS zie je dit soort problemen vrij vaak langs komen. Wellicht dat je daar wat kan vinden?

 

Slablaadje heeft zo'n Chinese burple armatuur omgebouwd en er cree COBs ingezet. Op Rollitup heb ik dat ook al een paar keer gezien. Dat kan dus ook wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat ik daar inderdaad ook een bericht ga plaatsen. Hoop alsnog dat iemand weet waar het nog meer aan kan liggen. In het Nederlands gaat het allemaal wat makkelijker :)

Kan het aan de kabel zelf liggen? En zo'n kabel gaat neem ik aan naar de printplaat toe, waarbij het vanuit daar ook weer allemaal verdeeld wordt?

 

En betreft het ombouwen hoop ik dat ik hier ook wat reacties op krijg. Zoals ik het zie; op de website staat dat iedere led lampje 5w is. Je zou toch zeggen dat als ik nieuwe 5w lampjes koop (welke dan ook) dat het gewoon moet kunnen? Of vergis ik me? En kan ik dan gewoon verschillende kleuren kopen en gaan met die banaan? Of zijn er dingen waar ik op moet letten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kabel kun je doormeten op sluiting (lijkt me overigens sterk) of onderbreking.

Als daar niks aan mankeerd dan zijn de ledjes gewoon aan hun einde gekomen.

Daar kun je gewoon 5 watters inzetten met dezelfde variant aan kleuren.

Dat laatste zou ik wel doen aangezien je een spectrum patroon hebt.

De cree cob ledjes zijn er ook in 5 watt met vele kleurtypes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben geen techneut, maar kan me wel voorstellen dat als je er allemaal nieuwe 5 Watt Led's in gaat monteren, dat je tegen Kerst dan misschien klaar bent.

Kun je niet elke 20 stuks 5 Watt Led's vervangen door 1 exemplaar van 100 Watt?

En dan gewoon witte in plaats van allemaal met kleurtjes te gaan werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kabel kun je doormeten op sluiting (lijkt me overigens sterk) of onderbreking.

Als daar niks aan mankeerd dan zijn de ledjes gewoon aan hun einde gekomen.

Daar kun je gewoon 5 watters inzetten met dezelfde variant aan kleuren.

Dat laatste zou ik wel doen aangezien je een spectrum patroon hebt.

De cree cob ledjes zijn er ook in 5 watt met vele kleurtypes.

 

Ik ben geen techneut, maar logischerwijs denk ik eerder dat het met de kabel te maken heeft dan met de led lampjes. Het kan toch geen toeval zijn dat exact alle led lampjes, die aangestuurd worden door kabel H, ineens enorm zwak zijn geworden? Als het wel aan de Led lampjes had gelegen, dan waren de doorgebrande lampjes toch willekeuriger geweest qua positionering? Op een andere foto zie je hoe dat eruit ziet, want op dezelfde lamp zijn er wel andere lampen doorgebrand. Alleen die led lampjes zijn overall meer verspreid.

 

Hoe meet ik een kabel door? Wat voor apparatuur heb ik daarvoor nodig? En waar adviseer je mij om losse led lampjes te kopen?

 

 

 

Ik ben geen techneut, maar kan me wel voorstellen dat als je er allemaal nieuwe 5 Watt Led's in gaat monteren, dat je tegen Kerst dan misschien klaar bent.

Kun je niet elke 20 stuks 5 Watt Led's vervangen door 1 exemplaar van 100 Watt?

En dan gewoon witte in plaats van allemaal met kleurtjes te gaan werken.

 

Opzich kan ik redelijk snel zijn met het solderen. Als ik allemaal nieuwe led lampjes erin moet plaatsen, ben ik binnen een paar uur wel klaar hoor. Dus dat is het probleem niet. Maar wel interessant dat je het hebt over enkel witte lichtjes. Zal dat werken? Ik weet dat een prisma kleuren afbreekt, en je hierdoor (letterlijk) alle kleuren van de regenboog hebt. Zeg jij dat dit ook zo is als ik er enkel en alleen witte lichtjes in plaats? En hoe zit het met IR, die nu standaard in de Mars Hydro zit? Wit breekt niet af naar IR.. heeft IR een meerwaarde volgens jou?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet er alleen maar van wat ik her en der lees.

Dus ga niet uit van mijn advies.

In andere topics op ditzelfde forum staan bijdragen van Wietefras en Sativied.

Zij vertellen daar stukken beter over 'witte' cobs dan ik het kan.

Over IR zijn volgens mij de meningen nog verdeeld.

Maar wederom: Ik weet er te weinig van.

 

Wat ik wel veel lees, is dat de Mars lampen er ook niet super-denderend vanaf komen.

Dus waarom zou je die weer precies willen namaken?

Veel zelfbouwers halen betere resultaten met een goedkoper DIY-armatuur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle leds kun je eruit halen en dan op een vlakke aluplaat (die er in past) dan cobs monteren. Growmau heeft eens zoiets gedaan, staat nog wel op youtube.

 

Anders de doorgebrande leds vervangen door vergelijkbare. Heb je de boel al doorgemeten? Of spanning op de individuele leds gezet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kabel kun je doormeten op sluiting (lijkt me overigens sterk) of onderbreking.

Als daar niks aan mankeerd dan zijn de ledjes gewoon aan hun einde gekomen.

Daar kun je gewoon 5 watters inzetten met dezelfde variant aan kleuren.

Dat laatste zou ik wel doen aangezien je een spectrum patroon hebt.

De cree cob ledjes zijn er ook in 5 watt met vele kleurtypes.

 

Ik ben geen techneut, maar logischerwijs denk ik eerder dat het met de kabel te maken heeft dan met de led lampjes. Het kan toch geen toeval zijn dat exact alle led lampjes, die aangestuurd worden door kabel H, ineens enorm zwak zijn geworden? Als het wel aan de Led lampjes had gelegen, dan waren de doorgebrande lampjes toch willekeuriger geweest qua positionering? Op een andere foto zie je hoe dat eruit ziet, want op dezelfde lamp zijn er wel andere lampen doorgebrand. Alleen die led lampjes zijn overall meer verspreid.

 

Hoe meet ik een kabel door? Wat voor apparatuur heb ik daarvoor nodig? En waar adviseer je mij om losse led lampjes te kopen?

 

 

 

Ik ben geen techneut, maar kan me wel voorstellen dat als je er allemaal nieuwe 5 Watt Led's in gaat monteren, dat je tegen Kerst dan misschien klaar bent.

Kun je niet elke 20 stuks 5 Watt Led's vervangen door 1 exemplaar van 100 Watt?

En dan gewoon witte in plaats van allemaal met kleurtjes te gaan werken.

 

Opzich kan ik redelijk snel zijn met het solderen. Als ik allemaal nieuwe led lampjes erin moet plaatsen, ben ik binnen een paar uur wel klaar hoor. Dus dat is het probleem niet. Maar wel interessant dat je het hebt over enkel witte lichtjes. Zal dat werken? Ik weet dat een prisma kleuren afbreekt, en je hierdoor (letterlijk) alle kleuren van de regenboog hebt. Zeg jij dat dit ook zo is als ik er enkel en alleen witte lichtjes in plaats? En hoe zit het met IR, die nu standaard in de Mars Hydro zit? Wit breekt niet af naar IR.. heeft IR een meerwaarde volgens jou?

 

De kabel kun je doormeten met een multimeter. Op elk simpel metertje zit wel een Ohmse meting en Voltmeting op.

Het beste kun je meten of de spanning wel op de aansluiting van die draad staat. Een breuk lijkt me onwaarschijnlijk.

Denk dat je het kunt zoeken bij de aansluiting (geen of slecht contact) of bij de leds.

Ik kan vanaf hier niet zien of het een serie schakeling is of een parallel verhaal.

Als het seriematig is dan ken het zijn dat 1 led stuk is, en de anderen dan minder fel branden of helemaal niet.

Dan hoeven niet alle leds stuk te zijn.

 

De ledjes zijn verkrijgbaar bij bijvoorbeeld Mouser.

 

http://nl.mouser.com/new/lumex/lumextitanbrite/

Edited by WeedRunner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anders de doorgebrande leds vervangen door vergelijkbare. Heb je de boel al doorgemeten? Of spanning op de individuele leds gezet?

 

Nee, dit heb ik nog niet gedaan. Ik ga gelijk een multimeter aanschaffen!

 

 

De kabel kun je doormeten met een multimeter. Op elk simpel metertje zit wel een Ohmse meting en Voltmeting op.

Het beste kun je meten of de spanning wel op de aansluiting van die draad staat. Een breuk lijkt me onwaarschijnlijk.

Denk dat je het kunt zoeken bij de aansluiting (geen of slecht contact) of bij de leds.

Ik kan vanaf hier niet zien of het een serie schakeling is of een parallel verhaal.

Als het seriematig is dan ken het zijn dat 1 led stuk is, en de anderen dan minder fel branden of helemaal niet.

Dan hoeven niet alle leds stuk te zijn.

 

De ledjes zijn verkrijgbaar bij bijvoorbeeld Mouser.

 

http://nl.mouser.com...umextitanbrite/

 

Hmm.. daar zeg je wat over een defecte led lampje.. misschien een gek voorbeeldje, maar ik kan me van vroeger herinneren dat dit met kerstverlichting ook zo was.. draaide je eentje eruit, dan deed alles het gelijk niet meer. Je hebt het over of het om een serie schakeling of parallel gaat.. ik weet niet zo goed wat je daarmee bedoeld. Wat ik wel weet, is dat de rest van de lamp het gewoon prima doet. Het gaat maar om een stuk of 20 lampjes, die allemaal met elkaar verbonden zijn in 1 groepje.

 

En enorm bedankt voor de link. Ik begrijp alleen niet zo goed welke keuze ik moet maken in het keuzemenu. Dit zijn termen die ik niet helemaal begrijp. Ik weet dus niet of ik RGB, cool white/neutral of white moet nemen, wat een stralingsflux(?), gezichtshoek, lenskleur type en voorwaartse stroom is..

Voel me best stom nu :|

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou..zo stom is het niet hoor. Je hebt hiervoor nu eenmaal elektrofeeling voor nodig.

Laat ik daarin toevallig gecertificeerd zijn.

 

Denk dat de reeks verdeeld is bij jou ledlamp zoals ik dat kan concluderen.

Zoals je zelf aangaf met het kerstverlichting verhaal..1 lampje stuk..de hele reeks werkt niet meer.

 

Dat verhaal lijkt me in jou led situatie voor te vallen.

 

Je moet weten welke kleurtjes het waren. Rood..blauw of wit.

Cool white zou je moeten nemen als het om witte leds gaat.

 

Ik zag overigens niet veel keuze in de 5 watt leds bij Mouser..maargoed..

Je moet ook zeker weten of het 5 watts leds zijn.

Ken maar zo dat het 3 watts leds zijn. Tenminste die komen voor in mijn ledlampje uit Chinatown.

De eerste link was wat onduidelijk. Via deze link is het wat eenvoudiger.

 

http://nl.mouser.com/new/lumex/lumextitanbrite/

 

Ik denk dat je zo al en stap verder bent. Houdt ons op de hoogte!

Edited by WeedRunner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben nu inmiddels 2.5 maand verder en sinds gisteren er echt voor gaan zitten. Alles weer opgengeschroefd en gekeken of ik 'zwakke' ledjes kon ontdekken op boord H. Stapje voor stapje steeds meer ledjes verwijderd, maar niets mocht baten. Inmiddels zijn alle led lampjes uit boord H. Zie afbeelding hieronder.

 

2

 

Vervolgens heb ik 3 nieuwe ledjes erin gedaan, om mee te beginnen. En wat blijkt? Nog steeds hetzelfde probleem. Sterker nog, ze lijken nog zwakker licht te geven dan voorheen.

 

 

1

 

Vervolgens hield ik er een schaartje tegen de tin, en ineens gaan ze aan (lang niet zo fel als zou moeten). Wat is hier aan de hand?

 

 

3

 

Vervolgens heb ik een willekeurig led lampje op een andere boord (D) geplaatst (geen rekening gehouden met electra reeksen of iets in die trand), om te testen of het stiekem misschien niet aan mijn soldeerskills ligt (wat zeker niet pro+ is, maar goed genoeg om dit te doen), en daar schijnt het led-lampje zo fel als de zon. Dus aan de led-lampjes kan het ook niet liggen.

Alle voedingen weer gecontroleerd, maar die zijn ook allemaal in orde. Ook de rest van alle LED lampjes van boord H gecontroleerd (met een batterij), maar hier is ook helemaal niets mis mee. Ik word hier eerlijk gezegd een beetje moedeloos van, gezien de klantenservice van Mars Hydro ook niet je-van-het is. Ze spreken zeer slecht Engels of blijven alles herhalen met simpele antwoorden zoals 'is er niets met de voeding aan de hand?' of 'zal ik anders eens wat nieuwe led lampjes opsturen'. Pfff... wat kan ik nu nog meer doen?? Waar kan het nog meer aan liggen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn die ledjes niet in serie zijn aangesloten? Zeg maar zoals bij kerstboomverlichting. Als je dan de ledjes eruit haalt dan is toch de hele keten onderbroken? Of zijn daar die extra diodes voor?

 

Er kan van alles mis zijn. Bijvoorbeeld ledjes stuk of dat verbindingen verbroken zijn. Als je een multimeter hebt zou je alles even na kunnen meten.

 

Welicht ten overvloede, maar met die ledjes moet je wel zorgen dat je ze op de juiste manier aansluit.

 

Er staan op Rollitup ook wel tutorials over hoe je Cree COBs in een Mars armatuur kan inbouwen. Ben je van het gekloot af met die steeds kleine ledjes die steeds weer stuk gaan en dan heb je nog een stuk meer licht ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik sta er zeker voor open om andere ledjes in deze armatuur te bouwen, maar zodra ik dan naar de website in kwestie ga, snap ik er weer geen reet van. Ik zal uiteraard wel even dat filmpje nazoeken waar je het over hebt. Ik weet namelijk zeker dat met de juiste informatie en een andere samenstelling van kleuren (hoor de kleur 'wit' als een hele goede kleur voorbij komen), dat ik veel meer eruit kan halen, dan wat ik nu doe.

 

De ledjes zijn in ieder geval niet stuk. Dat heb ik al nagecheckt. En je hebt het over een multimeter. Op welke plek moet ik het dan opmeten? Op de plek waar de ledjes op gesoldeerd moet worden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De leds vervangen door iets anders verlangt wel wat inzicht inderdaad. Dat zou best wat ingewikkelder kunnen zijn, maar ik heb daar een paar voorbeelden van gezien.

 

Om de verbindingen te testen zul je moeten meten op het begin en eindpunt van die verbinding. Er kan een breuk in de print zitten of de soldeer verbinding kan kapot gegaan zijn. De leds kunnen ook stuk zijn, maar dat heb je dan al nagemeten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je de voeding van groep H al eens omgewisseld met n andere?

Kan zo maar eens zijn dat als die voeding belast wordt dat de spanning of stroomsterkte in elkaar zakt waardoor de ledjes van die groep zwakker branden.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...