Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Bubbleblower

Zelf Ledlampen Bouwen

Recommended Posts

Deze video's leggen het duidelijk en goed uit, je snapt het meteen;

 

http://www.youtube.com/watch?v=UlM5uvO7sao

http://www.youtube.com/watch?v=gYdN6d0v814

https://www.youtube....h?v=8fxcgF1FLCM

 

Overigens raad ik die COBs zelfs op 700mA niet aan, omdat ze niet het juiste spectrum hebben en nog steeds een te hoog wattage.

Als COBs populairder worden zullen ze wel met een speciaal fosfor mengsel komen voor onze hobby en dan wordt het een stuk aantrekkelijker,

zeker als ze met lagere wattages komen zodat we de warmte beter kunnen verdelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allemachtig...waar haal jij die onzin vandaan die jij opschrijft? Er klopt werkelijk waar niets van, je slaat de plank finaal mis ondanks dat je wel de juiste filmpjes hebt gelinkt.

 

Ik adviseer je echt om die tekst weg te halen, filmpjes nog tien keer te bekijken als je niet geblowd hebt en dan weer eens een poging te doen om een juiste tekst te schrijven want wat hier staat is het topic niet eens waard.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In deze video van Growmau5 kun je goed zien hoeveel hittestress zelfs 700mA al veroorzaakt:

 

http://www.youtube.com/watch?v=_oLXiGT-50o

 

REALSTYLES heeft het er ook over en draait ze zomers zelfs op 350mA:

"I'm running them softer than others for the summer and will crank them up to 700ma for the winter"

 

SupraSPL die op ~730mA draait houdt de temperatuur voortdurend met argusogen in de gaten.

 

Alle drie mixen ze toevallig ook de COBs met rood of blauw en dat doen ze vast niet voor niets.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

jeetje keetje daar spat de hittestress gewoon van af man je hebt gelijk hoor .

omhoog gedraaide kartelrandjes .

als ik led ga bouwen geen 700 ma in de cobjes van mac !!

ik ga me er 1 bouwen en op 350 ma draaien en uiteraard rood en blauw gemixed alhiert .

grammen en watten gaan uit mn potten spatten .

ik haal zo veel uit deze topic man !

 

:vape:

 

ps ":ik zit zeer aandachtig te verdiepen in die cobs van growmaus en zo !

 

http://www.youtube.com/watch?v=RxJRQYYtwGA

Edited by macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 3590 72 volt versie draaien op een meanwell 700ma. En dat gaat wel lekker zeg ik eerlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

die groeimuis gebruikt ook geen koeling...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze sluiten al die Cobs leds in serie aan een Meanwell driver.

 

Parallel aan sluiten van de CXB3095 D heeft een voordeel dat je 1 grote voeding kan pakken van gelijkgericht plus minnus 50 volts en een hoeveelheid ampere. Met een schakeling ertussen is de boel ook te dimmen.

 

Bij komend voordeel is dat de hele kermis niet uitvalt wanneer een led cob stuk gaat.

In serie geschakeld is bij een defect lampje alles uit.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan is idd alles van 1 driver uit maar als je een redelijk armatuur heb heb je toch minimaal 2 drivers dus altijd licht.

Maar idd ik wil een armatuur bouwen die op 1 driver werkt en dan zal het donker zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb 3590 72 volt versie draaien op een meanwell 700ma. En dat gaat wel lekker zeg ik eerlijk.

 

De CXB3590 72V op 0.7A is eigenlijk hetzelfde als de CXB3590 36V op 1.4A. Beide verbruiken dan 50W.

 

 

@WeedRunner, Ik had een led niet goed aangesloten en daar kwam geen licht uit, maar de andere 3 in de serie deden het wel. Weet niet precies hoe dat ging.

 

Er zijn overigens ook wel risico's met parallel aansluiten. Als de voltages van de leds wat verschillen kun je de hele zooi opblazen. Althans dat is de theorie. In de praktijk schijnt het nog wel mee te vallen, maar neem je die gok?

 

:edit: Wat meer uitleg:

http://www.ledsmagazine.com/articles/print/volume-6/issue-2/features/led-design-forum-avoiding-thermal-runaway-when-driving-multiple-led-strings-magazine.html

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

die groeimuis gebruikt ook geen koeling...

Lijkt me stug.

Misschien geen actieve koeling met een fan, maar dan zal hij vast zijn COB's bevestigd hebben op koelribben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb 3590 72 volt versie draaien op een meanwell 700ma. En dat gaat wel lekker zeg ik eerlijk.

 

De CXB3590 72V op 0.7A is eigenlijk hetzelfde als de CXB3590 36V op 1.4A. Beide verbruiken dan 50W.

 

 

@WeedRunner, Ik had een led niet goed aangesloten en daar kwam geen licht uit, maar de andere 3 in de serie deden het wel. Weet niet precies hoe dat ging.

 

Er zijn overigens ook wel risico's met parallel aansluiten. Als de voltages van de leds wat verschillen kun je de hele zooi opblazen. Althans dat is de theorie. In de praktijk schijnt het nog wel mee te vallen, maar neem je die gok?

 

:edit: Wat meer uitleg:

http://www.ledsmagazine.com/articles/print/volume-6/issue-2/features/led-design-forum-avoiding-thermal-runaway-when-driving-multiple-led-strings-magazine.html

 

Dat enelaatste om de boel op te blazen keuren we zeker af.

Het in serie of parallel verhaal zal beiden zijn voor en nadelen hebben.

Las ook berichten dat in serie geschakelde leds, de laatste buitenste leds minder fel branden.

(Al ken ik dat niet zien in videos over cobs leds die branden)

 

De bedrading vind ik wel vaak wat dun en ook aardige lengtes op het laatst om de schakeling te verbinden aan de driver.

Lijkt me ook verlies in voltage en stroom veroorzaken al zijn die minimaal omdat het om weinig stroom gaat en lage spanningen.

 

Bij 1 frame van 2,3,4,5 cobs dan zou de parallel schakeling aardig toepasbaar zijn.

 

Zelf ben ik van mening om de projecten van de cobs die geslaagd zijn daar naar voorbeeld te handelen. Verbeteren ken altijd nog.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is een goed ontwerp:

 

http://www.youtube.com/watch?v=6axkAedXRDA

 

Het lijkt misschien overdreven, maar betere koeling betekent betere zuinigere prestaties en een aanzienlijk langere levensduur. Die is echt belangrijk;

bij hoge RV zoals wij vaak hebben gaan leds ineens veel minder lang mee dan in levensduur tests die altijd bij lage RV worden gedaan.

 

Voor mensen met ervaring in het modden van computers is dit goed te doen en het is minder duur dan je zou denken.

Het kan natuurlijk simpeler, als je al dezelfde principes maar toepast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet zowiezo zorgen om je RV laag te houden.Bij veel soortjes kan het de ontwikkeling van schimmel aardig bevorderen met een hoge RV & je wilt geen schimmel in je eindproduct hebben.De ontwikkeling van Leds gaat snel, dus als je nu 400 W gebruikt zou door nieuwe ontwikkeling in het ledgebeuren over een tijdje best omlaag kunnen gaan naar 200 W.Als je nu ziet wat 100 W al te weeg brengt bij sommige.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie kast. Jammer van de slechte lichtverdeling doordat de modules niet goed over de ruimte verdeeld worden. Dan ook nog lenzen erop zetten om de uniformiteit nog slechter te maken en nog wat licht te verliezen ook. Echt super adviezen weer Bellenblazer.

 

Jammer ook dat hij aangeeft dat leds maximaal 45% efficient zijn terwijl de armaturen die we in de Cree thread beschrijven juist minimaal 45% efficient zijn voor de "goedkope" variant. Tot 55% aan toe voor de "zuinigste" variant. Dat laat dan weer het nadeel zien van de hier toegepaste kleine COBs en powerleds, maar dat wisten "we" natuurlijk al.

 

Super belangrijk inderdaad dat je PC's kan modden /s

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer van de off topic reacties.

 

Het gaat hier om het ontwerp en in het bijzonder om de koeling.

Iedereen mag even helemaal zelf weten welke leds ie erin hangt.

 

Die lenzen zijn wel superbelangrijk en het is beter om 60 graden te gebruiken (dan 80 graden wat Growmau5 nu nog doet of 105 graden wat standaard voor COBs is) en zelfs mogelijk om 45 graden te gebruiken. Met 30 graden brandt je dwars door de bladen in, dat lukt niet meer.

 

Uiteraard worden de modules wel gelijk over de ruimte verdeeld, kijk alsjeblieft die video zelf.

De allerbelangrijkste tip zie je na 5:50, in de praktijk gaat het hier het vaakst fout zelfs met duurdere lampen.

Doe het zelvers zou ik aanraden regelmatig de koelpasta te vervangen (en Shin-Etsu in Japan te bestellen).

 

Die lamp is zo goed doordacht dat ie een super succes zal worden, iedereen gaat zoiets kopen of zelf bouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb die reclame video gezien. Daarom weet ik dat het licht slechter verdeeld is dan met een Cree COB armatuur zoals de doe het zelvers die bouwen. Er wordt voor dit armatuur teveel een compromis gemaakt vanwege de onnodig ingewikkelde koeling. De koeling is ook niet "beter" alleen efficienter. Lekker belangrijk dat je daar een paar watt op kan besparen.

 

Het is nog steeds (en dat blijft het tot het einde der tijden) complete bullshit dat 60 graden lichthoek beter is dan 90 of 115. Als je nou een keer zelf een led armatuur had gebouwd dan had je dat geweten. De mensen met een el cheapo China led armatuur weten dat overigens ook. Fel verlicht vlek midden in de tent en donker eromheen. Of als je de leds wel goed verdeeld een zooi felle lichtvlekken met donkerder delen ertussen.

 

Het licht focussen brengt werkelijk niets. Het enige wat je dan moet doen om weer de juiste lichtverdeling te krijgen is de lampen veel hoger hangen. Als je dat als voordeel ziet (makkelijker bij de planten kunnen oid) dan hebben lenzen/reflectoren zin. In alle andere gevallen is het zonde om die extra lichtverliezen te pakken. Het kost je namelijk minstens 6% van het licht.

 

Deze lamp is bovendien nog bespottelijk duur ook. Voor de helft van de prijs bouw je met COBs een armatuur met een betere lichtverdeling, betere licht efficientie en betere koeling ook (beter als in koeler).

 

Het probleem met jou is dat je een of ander punt in je hoofd hebt waarvan jij denkt dat dat het aller aller allerbelangrijkste is en alles moet daarvoor wijken. De realiteit is dat alles een compromis is. Er is nooit slechts één punt wat het aller aller allerbelangrijkste is.

 

Bovendien is wat "belangrijk" is ook altijd afhankelijk van wat iemand ermee wil. Al kan ik me met de beste wil van de wereld werkelijk geen scenario voorstellen waar een paar watt besparen op de koeling van de leds nou het aller aller allerbelangrijkste zou zijn.

 

Hou het lekker bij PC modden. Of probeer gewoon een keer een led armatuur. Als je er wat ervaring mee hebt dan snap je misschien een keer waar je het over hebt en dat wat je predikt helemaal niet zo gunstig is als jij op basis van je verkeerd begrepen "theorie" denkt.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voorlopig zie ik alleen maar slaplanten onder die ledverlichting & geen wietplanten zoals bij Growmau5.Zou wel eens een hele kweek willen zien met Cannabis.& zien hoe de planten erop reageren qua groei, bloei, trich vorming & uiteraard ook opbrengst.Net wat wietefras zegt zo'n ledlampdesign gaat aardig in de kosten lopen.

Edited by konopi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat we dat snel gaan zien.

En het is veel goedkoper dan je denkt, dit zijn allemaal veel gebruikte onderdelen.

 

Die verdeling van dat licht is idd niet goed, dat kon ik niet goed zien op deze video, maar op andere wel.

Dat is dan jammer, want je moet dus het licht evenwichtig verdelen (als je voor een scrog model gaat).

 

 

Dat zelfs 45 graden nog werkt weet ik uiteraard door dat te testen, net als ik de meeste andere stralingshoeken heb geprobeerd, vaak side by side.

Het voordeel van scherpere hoeken is dat je minder licht verspeeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je geen foto's van je eigen ledverlichting?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is een goed ontwerp:

 

http://www.youtube.com/watch?v=6axkAedXRDA

 

Het lijkt misschien overdreven

Jammer van de off topic reacties.

 

 

laten we inderdaad on topic blijven met ontwerpen die zoals de titel luidt: Zelf lampen maken.

 

Dit is een zelf gemaakt armatuur, heb jij ook al wel eens zelf wat in mekaar gezet Bubbleblower?

 

Cobs: CXB3070 3000K

Totaal 200watt op 1.4A

Koste mij ongeveer 330,-€.

330:200watt is 1,65€ per watt

Op 1.4A geven de cobs 143 Lumen per watt.

143x 200watt is 28.600 Lumen.

 

Ik heb de koelers voor 15,- € gekocht, maar ze worden ook aangeboden voor 7-8€.

 

Voor een paar euro meer heb je nog efficiëntere cobs (cxb3590).

 

gallery_45307_18684_2535129.jpg

 

gallery_45307_18684_1027120.jpg

 

gallery_45307_18684_1458918.jpg

 

Dit is een simpel ontwerp wat iedereen in de schuur kan maken en wat zich inmiddels al heeft bewezen.

 

Wat mag die lamp kosten uit de video om een vergelijking te doen met €/per watt?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier is nog een ander commerciële ledlamp.Gewoon ter info

 

Pro Grow X5-500 (Selective Switch)

 

pgx5-500front.jpg

 

https://www.hydropon...-growlight.html

 

De lampen in de tent met wiet eronder & dat miste ik bij die LED garden tour vid.

 

Edited by konopi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is een zelf gemaakt armatuur, heb jij ook al wel eens zelf wat in mekaar gezet Bubbleblower?

 

Ja, ik speel al 7 jaar met leds en ik test er van alles mee uit.

Lampen voor de zomer, winter, sativa, indica, veg, bloei, scrog, intracanopy, enzovoorts.

 

Dit is een simpel ontwerp wat iedereen in de schuur kan maken en wat zich inmiddels al heeft bewezen.

 

Das inderdaad een mooi praktisch ontwerp.

Die fans kun je eventueel alsnog verbeteren zodat je er nog meer plezier van gaat hebben.

 

De lampen in de tent met wiet eronder & dat miste ik bij die LED garden tour vid.

 

Het gaat niet zo zeer om de lamp als geheel, maar vooral om de koeling, die bijna de hele lamp is.

Dat zou die ook moeten zijn, net als bij dit ontwerp;

 

 

Maar dat kan nooit wat zijn, want die kramen al net zulke onzin uit als ik:

 

“Multiple lens systems employed on select units deliver unprecedented levels of canopy penetration.”

 

Dat is echt geen loze kreet, ik roep het al langer in deze woestijn.

 

oasis-eco-resort-by-baharash-featured.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je geen foto's van je eigen ledverlichting?

Die heeft hij echt wel.

Die staan op dezelfde schijf als waar ook zijn foto's van het Monster van Loch Ness, en Elvis Presley incognito op de Kaasmarkt in Alkmaar opstaan.

En die schijf is gecrasht.

He, wat jammer nou. We zullen het nooit zien. Je zou bijna denken dat het niet bestaat.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar dat kan nooit wat zijn, want die kramen al net zulke onzin uit als ik:

 

“Multiple lens systems employed on select units deliver unprecedented levels of canopy penetration.”

 

Dat is echt geen loze kreet, ik roep het al langer in deze woestijn.

Viel me inderdaad ook al op dat dat nog zo'n led verkopers site is vol met leugens. Had niet verwacht dat mensen daar nog in zouden trappen,maar jij natuurlijk wel.

 

Je hebt er 0 ervaring mee. Nog afgezien van de onzin die je verkondigt. Paar maanden geleden had je het nog over dat als jij een led armatuur ging bouwen dat het geweldig zou zijn.

 

Dat je serieus denkt dat 30 graden stralingshoek "door het blad heen brand" zegt ook al genoeg. Dan snap je er echt compleet niets van.

 

Met de stralingshoek regel je de afstand van de lamp tot het gewas (in combinatie met het aantal gebruikte leds). Niet meer niet minder.

 

Hoe kleiner de stralingshoek hoe lager de penetratie, want direct licht wordt door het bladerdek opgevangen en komt daar niet doorheen.

 

Voor penetratie heb je juist diffuus licht nodig. Dat krijg je met een grote stralingshoek.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

direct licht wordt door het bladerdek opgevangen en komt daar niet doorheen.

 

 

Precies, loodrecht licht heeft een lagere fotosynthetische efficientie.

Daarom wil je het licht dus uit een hoek laten komen, of veel beter nog meerdere hoeken.

Precies zoals in mijn ontwerpen.

 

Dat is zo logisch dat ik niet snap dat niet al lang iedereen dat heeft bedacht.

Het levert een hogere opbrengst op en je planten vinden het fijner, in de natuur komt het licht ook uit een hoek.

Bovendien blijven je planten in het begin niet achter, wat ze anders wel doen met led.

 

Voor mensen die met 3 watt ledjes willen gaan werken is het toch goed om te weten dat 30 graden ledjes dwars door je blad heen branden bij een afstand van minder dan 5 cm.

Met 45 graden ledjes gebeurt dat niet bij planten opgegroeid vanaf zaad (die kunnen meer hebben dan stekken).

Uiteraard spreek ik uit ervaring en ik vind het vervelend in herhaling te moeten vallen.

 

Een goede -gekoelde- ledlamp op basis van 3 watt ledjes kun je op 5 cm van de planten hangen,

waarmee je de lichtopbrengst maximaliseert en de lichtverspilling tot een minimum beperkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...