Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Plant

Ph En Ec Waarden Meten

Recommended Posts

Hallo,

 

Momenteel heb ik een kweek lopen waarbij er twee planten in een pot staan. Nu had ik een pH meter en een EC meter gekocht om de omstandigheden in de grond te kunnen bepalen (was ook nodig omdat een plant er niet mooi groen bijstaat).

Nu had ik van beide planten de pH en EC gemeten. De pH was bij beide goed, maar de EC waardes waren behoorlijk hoog. Bij de ene was de EC waarde wel 2,5 en bij de andere 2,2. Nu vroeg ik mij af of de methode waarmee ik gemeten heb wel juist is. Ik vind de waardes namelijk wel erg hoog aangezien er gebruik is gemaakt van grond met een EC waarde van 0,45 (volgens de verpakking) met daardoor nog wat extra voedingskorrels door gemixt. De gebruikte methode is die van Canna:

 

 

De meest betrouwbare methode om de voedingstoestand van de aarde te meten, is met behulp van de 1:1½ extractiemethode. Met behulp van deze methode kunnen de EC- en pH waarden van het wortelmilieu worden bepaald. De EC- en pH waarden van de drain wijken hier doorgaans van af omdat aarde in staat is een aantal elementen vast te houden of juist af te staan. Na 3 á 4 weken kan het beste een 1:1½ analyse worden uitgevoerd. Deze analyse is het makkelijkst wanneer

het volgende stappenplan gevolgd wordt:

 

1. Neem een aardemonster. Dit kan gedaan worden met een grondboor of een schepje. Verzamel de aarde van zoveel mogelijk plaatsen om een representatief monster te krijgen.

2. Verzamel het monster in een kom en bepaal of het de juiste hoeveelheid vocht bevat. De aarde heeft de juiste vochtigheid als er vocht tussen de vingers door loopt als erin geknepen wordt. Breng de aarde op het juiste vochtgehalte door gedemineraliseerd water toe te dienen tot er vocht tussen de vingers verdwijnt. Meng de aarde goed na het toedienen van het water.

3. Neem vervolgens een 250 ml maatbeker en vul deze met 150 ml gedemineraliseerd water. Voeg hieraan aarde toe tot 250 ml. Meng het geheel goed door en laat het minimaal 2 uur rusten.

4. Meng het geheel nogmaals goed door en meet de pH waarde (pH waarde dus meten voordat je filtert). Filtreer vervolgens de verkregen substantie en meet de EC waarde. De streefwaarden voor de EC liggen tussen 1.1 en 1.3; voor de pH ligt dit tussen de 5.3 en 6.2. Heb je zelf geen EC meter? De meeste growshops hebben er wel een en kunnen je hierbij verder helpen.

 

Ik had ook nog de EC waarde van de grond zelf bepaald. Ik kwam toen op een waarbij van ongeveer 1,7 (terwijl deze dus 0,45 hoort te zijn). Er gaat iets dus niet goed.

 

Kan iemand mij vertellen of deze methode wel correct is, of dat er andere manieren zijn die geschikter zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aarde blijft zeer lastig meten naar mijn inziens, beter kun je volledig organisch op aarde kweken zodat je geen pH en ec meer hoeft te meten.

 

Beter voor de smaak en voor je aarde.

 

Succes!

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je reactie!

 

Ik kweek ook volledig organisch (biologisch) maar omdat een plant er niet helemaal lekker bestond wilde ik toch weten of alles in de aarde goed was. Ik zal deze plant eens verpotten naar een minder voedingsrijke grond en kijken of dat beter gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met de door jouw gequote manier krijg je erg onbetrouwbare metingen, helemaal met een bio setup ook al zegt het anders (meest betrouwbare).

Je wilt meten in de rhizosfeer en dat lukt niet met spoelen (want dat is wat je doet), je spoelt je aarde uit.

 

Meten van Ph en EC in aarde kan je alleen met een speciale meter (dwz de probe is geschikt om in de grond te steken, dure dingen).

 

Als je bio kweekt heb je sowieso niets aan de waarden die uit een meting komen omdat bio voeding heel andere dingen doet dan mineraal

en dan heb je nog het bodemleven wat reageert op, hocus pocus dat je dan met een EC van wel 6 kan komen te zitten en een PH krijgt van 6 (wat niet uitmaakt want je geeft toch neutraal ph water uit de kraan en zeg 7.5 +6 = 13/2 zit je heel mooi op 6.5.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meten wat er in gaat is weten, wat er uitgaat is niet interessant want dat is teveel biased.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...