Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

Maar dat zou je toch niet kunnen optellen dan met elkaar of wel ik heb voor de gein 2 besteld en zal kijken of het wat word ik hoid jullie op de hoogte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mannen,

 

Wil graag een bestelling plaatsen bij Kingbrite maar vroeg me af of er geen alternatief is voor die passieve heatsinks?

Kan men deze niet ergens in Europa bestellen via een webshop?

Nadeel is ze zorgen voor pak meer gewicht en daardoor ook een verhoogde leveringsprijs.

 

Thx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koop gewoon cpu koelers in Nederland.

Ben je voor n tientje ps oid klaar, adaptertje voor de fannetjes kost ook niks..

En die koelertjes zijn fluisterstil, hoor je op 2m afstand haast niks van met tent dicht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die dingen zijn vrij prijzig als je ze in europa bestelt. Je kan wel actieve koelers nemen. Althans ik heb ze nog nergens oedkoop gezien. Alleen de dure van Mechatronix oid.

Die Arctic CPU koelers zijn er in uitvoeringen van van 5,5 tot 9 euro per stuk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm dan zal ik ze toch maar bestellen via Kingbrite.

Hoe minder electronica in de tent hoe beter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb t nooit getest, maar als je de fannetjes gewoon weglaat zijn die arctic dingen alsnog wel genoeg koeling.

Heb per ongeluk wel eens een fannetje geblokkeerd nl, en dat gaf geen schade, kwam er pas n dag later achter dat mn hijstouwtje er in gevallen was.

(Nou draaide ik wel op vrij weinig vermogen, iets van 40-50w)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb inderdaad ook wel gehad dat de fans niet draaiden. COBs gingen niet stuk inderdaad, maar het was wel zo heet geworden dat het knap zeer deed toen ik het frame aanraakte.

 

Arctic heeft ook de "M1 passive" CPU koeler die passief werkt. Al is die vrij klein. Wellicht een optie voor een kleinere COB zoals de Citizen 1212.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt er trouwens op dat Cree eindelijk met nieuwe COBs gaat komen. Een jaar geleden was er nog sprake van een "200W versie van de CXB3590". Daar gingen wat samples van rond, maar daar is verder niets meer van vernomen.

 

Ik dacht dat Citizen het patent had op COBs waar de diodes direct op een aluminium onderlaag gemonteerd worden, maar blijkbaar gaat Cree dat nu toch ook doen. De huidige CXB reeks heeft nog een keramische onderlaag. Aluminium geleidt de warmte sneller, dus dat heeft als voordeel dat je de COB wat zwaarder kan belasten zonder dat de efficientie teveel daalt.

 

Cree draait al een tijdje verlies, dus ze zullen wel met iets beters/goedkopers moeten komen om de concurrentie aan te blijven gaan.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_37858_17549_5100.png

 

Waarschijnlijk domme vraag maar als ik nu voor 9 x 1818 zou gaan voor een 120x120 tent, je kan toch max 4 cobs aansluiten per meanwell driver van HLG-240H-C1050A?

Heb er blijkbaar 9 nodig dus 2x HLG-240H-C1050A drivers = 8 cobs. Hoe zit het dan met de resterende cob?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, dat past niet dan inderdaad. Probleem is het voltage. Je hebt wel wat marge op die Mean Well drivers, maar met 250V totaal kom je wel heel dicht bij de over voltage beveiliging van de driver (250-275V).

 

Dan zou je het met 8 stuks moeten doen of iets anders bedenken.

 

Bijvoorbeeld:

- 3 drivers van 200W gebruiken waar er dan ieder 3 op kunnen (is dacht ik ook net zo duur als twee 250W drivers) Misschien ook wel handiger monteren als je 3 rijtjes van 3 maakt en dan de driver erop.

- één 250W driver vervangen door een HLG-320H-C1050 waar er dan wel 5 op kunnen

- 8 stuks CXB3590 op twee HLG-240H-C1750 drivers

- 4 stuks 1825 op twee HLG-240H-C2100 drivers (heb je wel bijna 10% minder licht en ook minder goede spreiding)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx Wietefras. Had je enkele dagen geleden een PM gestuurd. Kan je deze eventjes bekijken aub?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb wel de 3000k versie getest vd 2540 serie. (kleinere broertjes vd 3590)

Geen merkbaar verschil met 3500k

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de mensen die zelf een frame in mekaar hebben gestoken.

 

Is jullie frame (aluminium profiel) voorzien van een aparte aardingskabel?

 

De drivers zijn gevestigd op het frame zelf en deze zijn wel voorzien van een aardingskabel vanuit stopcontact.

Maar nu twijfel ik of het frame zelf ook een aardingsdraad nodig heeft?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe t standaard altijd wel.

Niet dat er veel kans is op ongelukken, maar toch.. dat extra draadje is nou ook niet echt veel moeite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad is niet veel moeite dus zal het dan gewoon doen.

 

Thx

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij aard ik t frame gelijk in t verdeeldoosje waar de kabel vanaf t stopcontact/timer binnenkomt.

Ff kabelschoentje onder de popnagels waarmee dat doosje aan t frame gepopt zit en klaar.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de mensen die zelf een frame in mekaar hebben gestoken.

 

Is jullie frame (aluminium profiel) voorzien van een aparte aardingskabel?

 

De drivers zijn gevestigd op het frame zelf en deze zijn wel voorzien van een aardingskabel vanuit stopcontact.

Maar nu twijfel ik of het frame zelf ook een aardingsdraad nodig heeft?

De driver behuizing is al geaard, dus als je zorgt dat die contact maakt met het frame dan is je frame ook meteen geaard,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ow okey

 

Nog een voordeel om drivers op het frame te zetten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paar dagen geleden kwam Cree eindelijk met nieuws over hun nieuwe generatie COBs:

http://www.cree.com/led-components/landing-pages/cma

 

De CMA serie (ipv CXA en CXB)

 

Helaas alleen nog wat marketing kreten. Zoals ook in het persbericht: http://www.cree.com/news-events/news/article/new-cree-xlamp-high-current-leds-expand-industrys-broadest-chip-on-board-led-portfolio

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wietefras wat denk je, is het het waard om over te stappen van cxb’s naar die cma’s?

 

Ik lees op dat voor stuk 21000 lumen ofzo en bij dat binning pdf lees ik weer 13000lumen raar allemaal??

 

En die dingen zijn 48v dus dat zou betekenen dat er minder passen op een meanwell 240v 1750ma?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overstappen lijkt me het zeker niet waard. Dan moet er toch echt wel veel verbeteren.

 

Eerlijk gezegd valt het me nogal tegen. Ik zie nauwelijks een verbetering in efficientie. Of in ieder geval niet op de lage belasting waarop wij die dingen gebruiken. De verbeteringen lijken vooral te zijn op gebied van warmteafvoer bij hoge belasting. Dus je kunt ze dan goed gebruiken voor straatlampen of magazijnverlichting oid.

 

Zit eigenlijk te wachten tot ze verschijnen op die Cree Product selectie website. Heb geen zin om zelf de grafieken te digitaliseren en daar de waardes uit te halen. Welicht had ik die moeite wel genomen als het me een echte upgrade leek.

 

Ik heb eerlijk gezegd alleen gekeken naar de 3000K 80CRI op de geteste 1800mA bij 85C. Die zou 11.720 lumen geven bij 1800mA op iets van 45,4V (1,8*45,4=81,7W). Dat is dan 11.720lumen/81,7W = 143lm/W

 

De 3500K geeft "typical" 12.070lumen. Dus dat is ook niet veel meer.(148lm/W)

 

De op dit moment hoogste bin CXB3590 voor bloei is de 35000K CXB3590 DB bin COB en die geeft bij 81,7W en 85C ook 143lm/W. De CD bin zou minimaal op 132lm/W uit komen (Cree gaf vroeger alleen minimum waardes en geen "typical"), maar in de praktijk kan dat dus ergens tussen die 132lm/W en 143lm/W liggen.

 

Erg veel scheelt het dus zo even snel gekeken.

 

Maar goed dat is het voorbeeld wat ze zelf geven terwijl het voor ons relevanter is wat die dingen doen op 50W a 60W.

 

Prijs zal ook wel een probleem blijven. Als ze qua performance redelijk gelijk zijn aan een CX3590 dan zijn

 

Ben zelf inderdaad ook meer geinteresseerd geraakt in strips dan in COBs.

 

Die Samsung 112cm strips passen bijvoorbeeld prima in een 120x120 tent lijkt me.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wietefras hmm geen grote veranderingen dus.

 

Tiss een switch niet waard dan. Jammer wacht al een tijdje op iets nieuws van cree en dan komen ze met dit aanzetten.

 

Ja die Samsung strip zie ik ook wel vaak op riu voorbij komen. Ziet er leuk uit! Maar als je wat groter gaat dan 120x120 dan wordt het misschien een klote boel?

 

Nogmaals Echt jammer van cree had echt meer verwacht zeker na al dat lange wachten! Maarja dan maar WEER wachten op de product selectie site zoals je zelf aangeeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...