Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

I can confirm the DB flux is not fully available yet.

We surely have some yield that falls in DB flux from CD flux production.

Anyway if you’re looking for lumens data of DB flux, here thay are:

13,000 lumen @85°C en 14,340 lumen @25°C.

 

58f0d7d05b5a0_Cree-logo.png.d8ffad8e6171c2710a22a04ca0557696.png

 

@GeekFreak Citizen CLU048-1212C4-B455 (Blue COB)

 

DATASHEET CITILED COB Series Blue Model CLU048-1212C4-B455-XX

Edited by Running Water

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die DB bin Cree COBs zitten dan waarschijnlijk wel net binnen de DB bin (helemaal onderaan). Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat ze veel zullen schelen met de gemiddelde CD bins uit dezelfde run. Dat is wel een beetje het probleem met de Cree bins. Die bins zijn 10% "breed". Dus of ze nou boven of onder in die bin vallen scheelt nogal. Doorgaans zitten COBs uit verschillende bins ook maar een paar procent uit elkaar.

 

 

Grappig die blauwe COB van Citizen. Dat wordt blijkbaar ook een rage. Dat blauwe licht is dan het licht wat een COB van nature uitstraalt. Dus als je dat "gele laagje" fosfor coating vervangt door iets zonder kleur.

 

Cree kwam een paar weken geleden ook al met zo'n blauw COB:

http://www.cree.com/news-media/news/article/cree-launches-the-industrys-brightest-and-most-efficient-royal-blue-led

 

 

Cree Launches the Industry’s Brightest and Most Efficient Royal Blue LED

MARCH 30, 2017

The new XP-G3 LED doubles the maximum light output of similar size competing LEDs and delivers breakthrough wall-plug efficiency of up to 81 percent.

Using the new XP-G3 Royal Blue LED and the recently introduced XP-E High Efficiency Photo Red LED, Cree has created a new horticulture reference design that achieves a Photosynthetic Photon Flux (PPF) efficiency of up to 3.2 μmol/J at steady-state, which is over 50 percent more efficient than the traditional high pressure sodium solutions in use today. The XP-G3 Royal Blue LED delivers up to 3402 mW radiant flux, which corresponds to 13 μmol/s PPF, at its 2A maximum current and 85 C junction temperature.

 

Ze geven er dus ook een "reference design" bij waar je op 3,2umol/J uit kan komen. Tegen de 2,3 tot 2,4umol/J waar tegenwoordig normaal gesproken mee gewerkt wordt. Of de 2,0 van mijn verouderde leds armatuur).

 

Even anders gesteld, voor 800umol/m2 met HPS heb je ruim 500W nodig per m2, met de Cree CXB AB COBs van een jaar geleden is dat 400W per m2, huidige COBs hebben genoeg aan 340W/m2 en dat Cree 3,2umol/J voorbeeld ontwerp heeft genoeg aan 250W/m2.

 

Dan kun je dus serieus gaan kweken met minder dan de helft van het HPS wattage. Ofwel twee keer zoveel oppervlak als je gelimiteerd bent op stoomverbruik.

 

Ook grappig trouwens dat Citizen adviseert om die Arctic thermal pads te gebruiken. Terwijl daar toch vaak laatdunkend over gedaan wordt dat die niet goed zouden zijn. Heb er zelf geen ervaring mee, maar die pads leken me persoonlijk wel handig. Was eigenlijk op zoek naar dat spul in de vorm van een rol tape van 4cm breed voor led strips, maar dat kon ik helaas niet vinden. Wel 1,5cm breed maar dat wordt me dan teveel gepriegel om dat netjes naast elkaar te doen. Is ook duurder dan de led strips, dus sowieso al wat overkill ;)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij is van een persoon bekend die met 3590 kweekt nu dat zijn toppen geelachtig werden doordat hij ze kennelijk te dicht erop had hangen.

 

Bij de 3070 kon dat volgens hem op ongeveer 10cm. Maar dit is dus maar een enkeling dus ik verwacht dat het pal boven je gewas hangen normaliter geen problemen geeft. Anders hadden we het vaker gehoord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat verschil zit hem dan niet in of niet of het een 3070 of 3590 is. Die 3590 moet op een hoger wattage gedraaid hebben, want anders is het verschil in licht eigenlijk maar klein (4% tot 5% ofzo).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat verschil zit hem dan niet in of niet of het een 3070 of 3590 is. Die 3590 moet op een hoger wattage gedraaid hebben, want anders is het verschil in licht eigenlijk maar klein (4% tot 5% ofzo).

 

Ik denk eerlijk gezegd ook dat het aan iets anders heeft gelegen omdat het bij 1 persoon is gebeurd. Misschien fout in de voeding gegaan of temperatuur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, nu ben ik echt even helemaal de draad kwijt. Op RIU is iemand die beweert dat MeanWell drivers op 220v (Hier in Europa dus) 2x zoveel stroom kunnen leveren en dus ook 2x zoveel LEDs aankunnen als wat er in die tabellen staat.

 

Dus bijv een HLG-120H-C1400 zou dan geen 150w kunnen leveren (3 COB's op 50w) maar eerder 300w en dus 6 COBs op 50w kunnen laten draaien.

 

Klopt dit of is het gewoon grote BS?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me BS. Overigens proberen we de netspanning in Europa op 230 Volt te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ELG drivers doen het inderdaad slecht op 115V. Die kunnen dan maar op 75% van het vermogen draaien (of minder). Wellicht dat iemand daardoor in de war geraakt is en denkt dat dat voor alle Mean Well drivers op gaat.

 

De HLG drivers kunnen echter prima op zowel 115 als op 230V (tot zelfs 305V) draaien en die zijn zo ontworpen dat ze daar allemaal mee overweg kunnen.

 

Dus ja, lijkt me ook BS. Zeker voor de HLG drivers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was ook te mooi om waar te zijn. Wel jammer, ik zag mezelf ineens al een hele zooi drivers over hebben. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij is van een persoon bekend die met 3590 kweekt nu dat zijn toppen geelachtig werden doordat hij ze kennelijk te dicht erop had hangen.

 

Bij de 3070 kon dat volgens hem op ongeveer 10cm. Maar dit is dus maar een enkeling dus ik verwacht dat het pal boven je gewas hangen normaliter geen problemen geeft. Anders hadden we het vaker gehoord.

 

Ik herken dit. De toppen die op 10cm recht onder de cob hangen worden lichtgeel. 3590 DB bin 3500k.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik toch opeens meemaak, ik doe de tent open, (heb inmiddels een armatuur met 10 cobs Cree CXB3590 aangesloten op 3x HLG-240H-C1750A) en zie dat 4 cobs opeens extreem zwak schijnen. In eerste instantie denk ik, voeding kapot, maar dan zie ik dat 1 cob maar half schijnt:

 

gallery_45860_19132_707335.jpg

 

Dus doordat minder leds in cob branden en ik de cobs in serie heb aangesloten, worden ze automatisch allemaal gedimd.

 

Blijkt nu gewoon de cob dus naar de klote, toplaag ook helemaal gecracked.

 

gallery_45860_19132_617421.jpg

 

Ik heb hooguit een paar maandjes gedraaid met deze cob, dit stelt me wel teleur in de kwaliteit moet ik zeggen. Natuurlijk kan het toeval zijn en gelukkig heb ik nog wel een reserve, maar ik hoop niet dat ze straks één voor één uit gaan vallen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit heb ik eerder voorbij zien komen, komt door de hitte, waarschijnlijk maakte deze COB onvoldoende contact met het koeloppervlak en is daardoor doorgebrand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, het luistert inderdaad wel nauw hoe je ze in die houder klikt. Je moet de schroeven ook niet al te hard aandraaien met deze houders dacht ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit heb ik eerder voorbij zien komen, komt door de hitte, waarschijnlijk maakte deze COB onvoldoende contact met het koeloppervlak en is daardoor doorgebrand.

Ja, blijft wel raar, ik heb ze alle 10 identiek op exact dezelfde manier gemonteerd, gebruik gemaakt van de blauwe koelingstape (meegeleverd), ook de heatsinks worden goed gekoeld met een grote fan die er overheen blaast. Het zou natuurlijk ook een maandagmorgenmodelletje kunnen zijn?

Ja, het luistert inderdaad wel nauw hoe je ze in die houder klikt. Je moet de schroeven ook niet al te hard aandraaien met deze houders dacht ik.

Ik haal het armatuur straks effe uit de tent en vervang de cob, ik zal meteen alle schroeven een slagje losser draaien want het aandraaien is inderdaad volledig op gevoel.

 

edit: vermoedelijk inderdaad te strak aangedraaid, in een andere cob zag ik ook al een barstje, hij doet het nog wel dus ik laat deze nog wel zitten.

Edited by pindarots123

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is toch vrij uitzonderlijk dat zo'n Cree led kapot gaat.

 

Is altijd lastig vast te stellen hoe hard je de boel moet aandraaien, maar ze waarschuwen wel dat je het niet te strak moet doen. Al is dat vooral om te voorkomen dat je de keramische basis breekt.

 

Ze geven wel een torque waarde, maar dat zegt me eerlijk gezegd ook niets. Ik heb wel zo'n torque wrench om de wielen van de auto te verwisselen, maar dat is een wat groter maatje :)

 

Misschien eens vergelijken met wat installatiefilmpjes op Youtube?

 

Heb je de tempeoratuur van die COBs wel eens gemeten? Wellicht dat ze ook erg heet worden? Is wel lastig meten, tegen het licht in natuurlijk :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een temperatuur sensor in het midden in me koelelement recht boven de cob en daar meet ik maximaal 45 graden met de ventilator aan maar zonder ventilator erop word het een 56 graden max. Hoe en waar kan je je cobs het beste meten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

COBs hebben een meetpuntje. Al zit die bij een Ideal houder onder die rand. Dat puntje kun je een thermokoppel op solderen om het goed te meten, maar op zich is de gehele behuizing ongeveer dezelfde temperatuur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

buiten dat die dingen wel gewoon gloeiheet worden, let op met koud aandraaien, warm staat er dan opeens dubbele spanning op

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is er nog niemand hier die in een g-tools kast draait met led de 1 M2 vierkante meter kast bedoel ik dan ?.

Heb ongeveer de helft doorgelezen van dit topic nu en kan er nu al helemaal geen wijs meer uit. Welke Cob is momenteel nu het beste de cree of de citizen en mijn kast is 1,18 breed bij 0.78 diep hoe groot kan ik nu best het frame houden dan en hoeveel cobs kan ik het best kwijt hierin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja, hoe hoog is je kast, dat speelt wel mee namelijk. Ik geef momenteel zwaar de voorkeur aan Citizen en dan met name die kleinere 1212's. Die zijn spotgoedkoop en je kunt ze probleemloos op 30w draaien, wat een geweldige spreiding van licht geeft dat ook nog eens zeer dicht op planten kan.

 

Ter vergelijk; twee van deze Citizens zijn vergelijkbaar met één CREE 3590, die laatste kost ongeveer €45, 2 Citizens heb je al voor €25. Doordat je ze op zo'n laag wattage draait heb je ook niet veel koeling nodig, ik gebruik zelf koelertjes van €1/stk, voor de CREE ben je per COB al gauw €10 kwijt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn kast is momenteel nog 1,78 hoog met een hps zit ik nu rond de 1.50 1.55 Max hoogte met led kan ik wel tot 170 komen aangezien je bijna tot nauwelijks hoogte nodig heb natuurlijk heb zat profielen liggen om een mooi armatuurtje te maken dus was eigenlijk vanplan om al wat voorbereiding te gaan doen om straks toch over te stappen op led.

 

Zit enkel met de afmetingen te kijken en hoe ik het beste die leds (ligt eraan welke ik neem) moet gaan verdelen dan

 

Heb zeg maar die 1,18 breedte zat te denken om 2 armaturen te maken met daar elk 4 cobs in verdeeld in een vierkant dan zou ik 2 armaturen krijgen van 58 x 58 bijvoorbeeld als ik hier dan 4 leds of tenminste weet niet hoe het zit met de citizen leds in kan verdelen wil toch wel ongeveer kwaliteit hebben als nu met mijn dimlux 600 watt.

Edited by Ingrow

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Ingrow , ik draai in een bonanza kast met 2 x 200 watt cree 3590 cobs .

 

2 armaturen met elk 4 cobs , draai hiermee bijna een jaar .

Armaturen zijn plug en play en heb ik destijds uit Spanje laten komen .

Momenteel dacht ik ook in ons land verkrijgbaar .

 

Ben hier uitermate tevreden over , heeft mij wel 2 rondes gekost om echt goed met LED te werken .

Laatste ronde Sannie's Jack op aarde, schimmels ,Guanoextract, bacto en buffertabs 658 gram .

Zal waarschijnlijk niemand zijn die dit gelooft , als ik het maar weet dat het zo is .

 

Wat mij betreft aanrader deze armaturen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je toevallig ook een foto van die armaturen en weetje de afmetingen ook ? Wil je ook wel even een potje sturen hoor als je dat beter lijkt ben wel beniewd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...