Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

De CRI staat voor hoe natuurgetrouw de kleurweergave is.

 

Wat voro ons van belang is is echter welk effect dat op de efficientie heeft. Hoe hoger de CRI des te meer fosfor coatings er op zitten om het spectrum zo "natuurlijk" mogelijk te krijgen. Die fosfors verbruiken echter ook licht. Dus hoe minder hoe beter. Nou ja er moet wel wat op zitten anders heb je puur blauw licht van de onderliggende diodes :)

 

In de praktijk moet je die CRI gewoon negeren. De "bin" geeft aan hoe efficient de COB is en daar zit het effect van de CRI al in. De 3000K COBs heb je bij 90 CRI alleen in Y4 en Z2 bin. De hoogste 80 CRI 3000K (AD) bin geeft 30% resp 22% meer licht. Dus echt never nooit de 90 CRI nemen.

 

De 70 CRI is er helaas alleen voor de meer blauwere varianten. 4000K en hoger. Daar kun je dan de BD bin van krijgen en die geeft weer 11% meer licht dan de AD bin.

 

De hoogste bins voor bloeiruimtes zijn nu:

- voor de CXB3070 serie de 3000K AD (9000lm) en 3500K BB (9500lm).

- voor de CXB3590 serie de 3000K CB (11000lm) en 3500K CD (12000lm).

 

Voor het voorgroeien zou ik eerder de 4000K of 5000K nemen. 6500K geeft altijd van die overdreven gedrongen planten vind ik persoonlijk.

 

Voor de CXB3070 zou dat dan maximaal de BD bin zijn (10.000lm) en voor de CXB3590 de DB bin (13000lm)

 

 

@Dries_Grower, Je moet een mailtje naar Jerry bij KingBrite sturen. Die kan je een prijslijst sturen of je stuurt hem een lijst met wat je hebben wilt.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké thnx, hier moet ik nog ff beter voor gaan zitten haha.

Ik zie bij hem ook de prijs van de meanwell drivers staan 1-2$... Dit zal wel niet kloppen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allemaal heel interessant maar verdiepen in cri heeft op zich weinig praktisch nut in deze context.

 

En nee die prijs kan niet kloppen, ook niet als je grote aantallen besteld, daar kan zelfs een chinees ze niet voor maken.

 

TQVwbYr.jpg

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké stel ik neem de hlg-185h-c1400b om 4 cxb3590 aan te hangen..

Bij de led staat 36v of 72v hoe bepaal ik welke voltage ie krijgt?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké stel ik neem de hlg-185h-c1400b om 4 cxb3590 aan te hangen..

Bij de led staat 36v of 72v hoe bepaal ik welke voltage ie krijgt?

Zie mijn eerste post :) A x V = W, dus V = W / A. Je sluit ze serieel aan, dus totaal voltage delen door aantal cobs. Dwz het totaal voltage output van de driver. Die driver is 200.2w (zie http://www.mouser.com/ds/2/260/HLG-185H-C-SPEC-806161.pdf), het output voltage 71-143 afhankelijk van hoe de interne pot (die de b types specifiek hebben) die de ampere bepaald is ingesteld (700-1400ma).

 

De cxb3590 heb je in een 36v en 72v versie, let dus wel goed op welke je koopt, en wilt.

 

Moet ff eten halen maar zal 'm zo voor je grofweg uitrekenen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb al wel door dat je goed moet opletten wat je nou allemaal koopt

 

Oké nou hou ik het ff op de leds voor het bloeihok en die zullen dan 3500k worden van de cxb3590 cobs

Welke spullen heb ik nou precies nodig.

Snap dat op een voeding van 200watt 4 cobs op 50 watt kunnen en wou het ook zo gaan doen en dan op 1400mA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je het goed wilt doen en efficiënt kun je dit gebruiken:

 

4 pcs Cree CXB3590, top bins only

4 pcs Ideal 50-2303CR CXB Holder

4 pcs Ideal 50-2300AN Adapter for the Ledil ANGELINA

4 pcs Ledil Angelina 90 Degree reflector

4 pcs Graphite Thermal pad(TIM) 1 side adhesive for simple assembly on the COB

1 pc LGSU250-1400D, 250 watt Dimmable driver allows the 4 COBS to be run at just under 50 watts, the sweet spot of wall plate efficiency( can run 5 COBs max)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snap dat op een voeding van 200watt 4 cobs op 50 watt kunnen en wou het ook zo gaan doen en dan op 1400mA

Ja, dat klinkt heel simpel, 200watt draait 4 cobs op 50watt, maar wat belangrijk is het voltage en stroomsterkte die gebruikt worden.

 

200watt / (4x36v) = 1400ma. Daarom passen er 4 van 36V op een 200watt driver met 1400ma ouput. Ze draaien in de praktijk dan ongeveer op 49 watt. Stel dat je 4 van de 72V zou kopen, dan zou je een c700 ipv c1400 driver gebruiken (of de 1400 dimmen naar 700ma). Het zijn zogenaamde constant current drivers, dus de mA output is constant, en de voltage van de cob staat vast (niet helemaal, enige speling). Of neem bijvoorbeeld 8 cobs van 36 v op een 700b, die is ook 200.2 watt, maar dan heb je 8x23 watt en niet 8 x 25.25watt en gebruik je dus 184.

 

Maar goed, voor jou voorbeeld komt het goed uit.

 

Anyway, 200watt en 182lum/watt ongeveer op 37000lumen, genoeg om een 400watt hps (min reflectie verliezen) mee te vervangen. Met goede passieve of actieve koeling kan dat nog een tikkie hoger.

 

Overigens, ff een correctie op een vorige post en antwoord op je vraag, het is juist de A type driver die de internal potentiometer heeft, daar zit dus een dimmertje in. Bij de B kun je oprioneel een externe dimmer aansluiten of met een weerstand als ik me het goed herinner.. Doe je dat niet met de B serie dan kun je dat omzeilen en terminaten en een paar % extra efficientie behalen maar dat terzijde (omdat ik niet precies weet hoe...).

 

De A driver is handig als je de mA will aanpassen die verlagen maakt ze juist efficienter, en passen er dus meer op een driver. Je kan dus een driver kiezen van 350, 700, 1050, 1400, etc, etc, maar dat komt niet altijd even mooi uit qua aantal zoals in de driver tabel in een vorige post en qua gewenste efficientie, en dan kun je dus met de A versie tussen twee van die standaard waarden in gaan zitten. Met die 8 cobs voorbeeld kan de ma dan iets boven de 700worden gezet zodat die 200watt van de driver beter wordt benut.

 

 

1 pc LGSU250-1400D, 250 watt Dimmable driver allows the 4 COBS to be run at just under 50 watts, the sweet spot of wall plate efficiency( can run 5 COBs max)[/size][/font][/color]

Die is vergelijkbaar met de populair mean well A serie, is niet meer efficient behalve in the portemenee, beide up to 94%.

Edited by Sativied
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die reflectoren en adapters heb je niet nodig. Dat is alleen voor als je wit plastic of ander slecht reflectierend materiaal op de wanden hebt. Of helemaal geen wanden (kweektafel midden in een grotere ruimte komt in de VS vrij vaak voor). Anders mis je de mooie spreiding en het diffuse licht van de COBs

 

En wat is het verschil tussen de 1400a en 1400b?

De A kun je dimmen met een potmeter ergens in de driver. Dan moet je iets openmaken ofzo. De B variant komt met een kabeltje eraan waar je een potmeter op kan zetten om het ding te dimmen. Of een Arduino om het dimmen te automatiseren.

 

Doorgaans dimt niemand die dingen dus dan maakt niet zoveel uit.

 

Probeer de driver wel ongeveer in het bereik te nemen die past bij wat je wil gaan doen. De drivers worden wel iets minder efficient als je ze dimt. Al scheelt dat tot 50% maar weinig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die reflectoren en adapters heb je niet nodig.

Afgezien van niet nodig veroorzaken ze ook tot wel 10% lichtverlies. Dat is met hps makkelijk te verantwoorden omdat je anders het plafond belicht maar met led...

 

http://ledil.fi/sites/default/files/Documents/Technical/Articles/Article_1.pdf

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, het licht van die COBs gaat vanzelf al grotendeels naar beneden, maar er komt ook wel wat op de wanden. Je wisselt dan met die reflectoren erop in feite je wandverliezen uit voor reflectorverliezen. Dus als je geen wanden hebt of heel slecht reflecterende wanden dan kunnen reflector minder verlies geven. Maar goed, dat lijkt me hier niet gebruikelijk. In de VS/Canada zie je ze dat wel doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is wonderlijk hoe juist sommige toonaangevende leden op Amerikaanse forums, die alles tot in de puntjes uitrekenen en goed en deskundig uitzoekwerk verrichten, toch een beetje voorbij gaan aan het feit dat een lens altijd tot verlies leidt.

 

@ Dries_grower.

Je moet ook goede koeling hebben. Heatsinks zoals die dingen op de Amerikaanse forums genoemd worden.

Je kunt koelribben hebben die je actief koelt, zoals je ze ook vaak in PC's ziet.

 

foto_kompjuternyj_kuler_i_radiator.jpg

 

Of koelribben die passief koelen.

In die laatste 2 heb je dan weer 2 hoofdgroepen:

Koelribben uit 1 stuk waar je een aantal Led's op bevestigd.

(effe niet op de precieze afmetingen letten, maar dit leek me wel een geschikte afbeelding)

 

120cm_120W_heatsink.jpg

 

Of per Led 1 koelblok. Pin fin Heatsinks zijn op dit moment erg veel in gebruik.

(Deze afbeelding is een voorbeeld. Voor COB's heb je een iets grotere nodig. Ze zijn dan snel 110. 120 of 140 mm doorsnede en 60, 70, of 80 mm hoog)

 

12a77e1.jpg

 

Welke beter zijn, valt niet zo gauw te zeggen.

Actieve koeling zal meestal wat sterker koelen.

Zijn in Nederland ook makkelijk te verkrijgen.

Maar vraagt ook wat meer gedoe om te maken, en de fans bovenop kunnen kapot. Zal niet snel gebeuren misschien, maar het kan.

 

Passieve koeling is duurder, maar kan in ieder geval niet stuk. (of je moet hem laten vallen)

Ik zag deze http://www.tme.eu/nl...000/radiatoren/ en die viel wel mee in prijs.

De basisplaat is wel niet heel dik.

Bijkomend voordeel van zo'n lange koelrib is dat ie tegelijkertijd je armatuur kan zijn.

 

Op het Rollitup forum staan tientallen bouwvoorbeelden.

Edited by Kees A
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk dat is nog eens nuttige informatie thnx allemaal! :)

Ik ga toch eerst maar is ff een proefstukje maken voor het moederhokje want heb er nu 4x 36watt t-neon 6500k boven hangen en het gaat me nog te langzaam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus als ik het goed heb heb ik de hlg-120h-c1050 nodig om 4 cxb3590 36v op ongeveer totaal 150watt te draaien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet verder niet hoor. Maar is een hogere spanning output van 72 v en minder ampere niet rendabeler als driver?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Qua efficiëntie maakt het nauwelijks uit of je de 36V of 72V versie pakt. Het gaat er meer om dat je het voltage pakt wat het beste bij de drivers past.

 

Zie het tabelletje met compatible drivers voor de opties. Ik dacht dat de 36V versie het meeste mogelijkheden gaf (is ook hetzelfde voltage als al die andere modellen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah..zo! Dus als je 4 cxb3590 en de als driver de hlg-120h-c1050 neemt. Dan zit je 148 v max op ongeveer 37 v per cxb3590 led. Met de verliezen eventueel er vanaf. Dan draait de de boel op maximum voltage van 37 volt op 4 keer 4,4 ampère? Uiteraard wordt dat niet gedaan en wordt het voltage op 50% gezet vanwege de efficiëntie en rendement. Dan wordt het voltage 9 volt per led en trekt de led ook voor de helft de ampères 1,1 ampère.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zijn constant current (cc) drivers, dus behalve as je die 1050 dimmed, blijft die 1050 constant. 'De boel' draait op 148v x 1050ma = 155.4w.

 

Zet je die met de A type driver op 50% dan zet je die 1050ma op 50% en wordt het 148v x 525ma = 77,7watt. Het voltage veranderd niet zoveel per cob en is ook contstant voor de driver output. Dat is het gevaar waar sommige tegen aanlopen. Zet je veel te weinig cobs op een driver dan worden het gebakken eitjes. Niet door te hoge watt, amps, maar volt.

 

Als je 4 cobs er opzet gebruiken die 77,7/4 tot 155,4/4 volt. En dat komt doordat ze 525-1050ma draaien op die driver.

 

In de pdfs met de specs van de cobs kun je dan in de grafieken opzoeken hoe veel lumen het produceert bij een bepaalde V en A, en temp.

 

Je kunt daar ook zien hoe hoge het voltage voor de cob is bij een bepaald mA:

LaNfZoF.jpg

 

Zoals je kunt zien is het voltage tussen de 34-35 als je op 1400ma draait. Lager mA verlaagt het wattage op meerder manieren, door de lage mA zelf, maar ook doordat het voltage ietsje lager is als je lager mA hebt, en die twee vermenigvuldigen geeft je wattage.

 

Deze geeft het efficientie truukje mooi weer. Hoe meer de bolling in de lijn op het even simpel te zeggen, hoe meer je ze kunt pushen,

RuGVMSz.jpg

 

Zoals je kunt zien levert het steeds minder extra licht op als je meer stroom er op zet. Dat kun je om draaien, hoe minder mA, hoe relatief efficienter ze worden. Dat kost natuurlijk licht en wordt dan goed gemaakt door meer cobs toe te voegen. Op die manier betaal je voor efficientie en hogere gpw.

 

Datzelfde geldt ook voor de temperatuur. Hoe hoger te temp, hoe lager de lumen output. Dat kun je omdraaien naar hoe lager de temp hoe hoger de lumen ouput.

Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus als ik het goed heb heb ik de hlg-120h-c1050 nodig om 4 cxb3590 36v op ongeveer totaal 150watt te draaien?

Ja, maar, dat komt wat minder mooi uit op de driver. Een 1400 op 1100-nogwat draaien zou beter passen denk ik.

 

Wat voor oppervlakte belicht een cxb3590 eigenlijk?

Hangt er van af hoe hoog je die hangt en hoe efficient je de cob aanstuurt. Een 72v op 3600mA geeft veeeel meer licht dan een 36v op 1400 maar dan veel minder zuinig.

 

Aan de hand van de gebruikte mA en wattage kun je in de efficientie tabel (eerste post) opzoeken hoeveel lumen per watt je produceert en dus hoeveel lumen in totaal. Op basis daarvan kun je vergelijken met een hps. Is allemaal grofweg maar afdoende voor het doel.

 

Stel je hangt 4x 3590 36v op 1050, zit je op ongeveer 190lumen per watt en totaal zo'n 150 watt, is 28500 lumen. Een 400watt (nieuwe) hps geeft zo'n dikke 50.000. Daar gaat dan tot wel 19% (die is gebasseerd op een gavita) reflector verlies af. Dus zo'n 40,000 netto, waar je normaal gesproken ongeveer 90x90cm goed mee kan belichten, 0,81 vierkante meter. Die 28500 is dus grofweg goed voor 0,6m2. Met 4 cobs dus 0,15m2 per cob. Dat voor een 150x150 tent 15 cobs, dus 16 voor een uniforme spreiding van de cobs zelf. Die draaien dan op ongeveer 37.5 watt, dus 600watt, om een 1k watt hps te vervangen.

 

Overigens ben ik het wel eens met deze zin van cutter:

1 pc LGSU250-1400D, 250 watt Dimmable driver allows the 4 COBS to be run at just under 50 watts, the sweet spot of wall plate efficiency( can run 5 COBs max)

 

Als je de 36v op 1400 draait ben je al veel zuiniger dan een hps maar voor een nog redelijke prijs per watt. Voor nog geen 5% meer efficientie en zo'n 5000 lumen minder in totaal betaal je met die 1050 ongeveer een kwart meer per watt.

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog ff boys en ik ben ook overtuigd, wat een high end knowledge zeg....ik dacht dat ik wat van kweken wist haha lol

 

Andere vraag aan Sativied of Wietefras,

 

Als ik nu zo een set wil kopen wat Sativied als voorbeeld neemt om 1k hps te vervangen wat kost nou zoiets?

 

Wil het wel eens proberen maar kan geen cobs solderen ofzo.....helaas

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor wie een armatuur wil maken....

 

Je kan bij Praxis, Hornbach, etc. alumium profielen kopen.

Die kun je op maat zagen en met boutjes, popnagels of zelftappers aan elkaar verbinden.

Al iets handiger zijn de vierkante profielen die je met hoekstukjes of T-stukjes aan elkaar verbindt.

 

DSC07321_s.JPG DSC07308_s.JPG DSC07233_s.JPG

 

Nu zijn de bouwmarkten niet erg goedkoop.

Ter vergelijking:

Een alu kokerprofiel van 25 x 25 x 1,5 en 2000 lengte kost bij Hornbach € 13,90.

Bij een Volierebouwbedrijf kost zo'n zelfde profiel en dan van iets dikker aluminium (2 mm > dus steviger) maar € 7,50.

En wie googled op Volierebouw komt misschien nog wel betere aanbiedingen tegen en die bedrijven zitten door het hele land.

Dit is er eentje: http://www.voliereze...-lengte-200-cm/

 

Nog wat handiger is als je niet zelf hoeft te zagen, maar alles op de mm nauwkeurig laat zagen en er de juiste hoekstukjes bijbesteld.

Je hebt deze hoekstukjes in verschillende sterkten. Ook met een metalen kern.

 

Deze Duitse firma levert ze: http://www.alusteck.de/

Is volgens mij de fabrikant van veel systemen die ook in Nederland te koop zijn.

Daarom is er vast ook een zusterbedrijf in Nederland.

Het aanbod is enorm.

Wie zijn eigen tentje op maat wil laten maken, is daar ook aan het goede adres :likken:

Edited by Kees A
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 stuks CXB3590 36V gaat qua voltage niet passen op een HlG-120H-C1400. Het is veiliger om je te houden aan dat tabelletje van SupaSPL in plaats van net een paar watt extra eruit proberen te persen.

 

Voor een redelijke prijs en nog steeds goede efficientie zou ik inderdaad ook kijken naar de 1.4A en 1.75A drivers. Er gaan 4 stuks CXB3590 op een 250W 1.75A en dan heb je nog steeds 156 lm/W of 143 lm/W (CD resp CB bin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...