Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

Mooi man bob de bouwer!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi man bob de bouwer!

Had ik mijn elektrotechniek opleiding maar afgemaakt denk ik wel eens op deze momenten, maar ik had het te druk met wietroken in de fietsenstalling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx mannen!

Ben net toch nog ff verder gegaan en heb em werkend gekregen, gvd wat een licht komt eruit man!!

Echt ongelofelijk dit had ik niet verwacht haha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als Onze Heer verschijnt hoef je niet gelijk te vloeken :lol:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toppertje Dries!

Je hebt de c1400a zie ik, deze is dus wel intern te dimmen met een potmeter op de driver?

 

Zoja, dan raad ik een ieder ander aan om ook de c1400a te gebruiken in plaats van de driver die ik heb, de c1400b. Die is EXTERN dimbaar waardoor je dus weer een extra voeding nodig heb om het aan te sturen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik kan van 200w terug naar 100w dimmen..

Werkt perfect een rubber dopje eruit halen en klein kruiskop schroevendraaiertje erin en klaar.

Edited by Dries_grower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom wou ik ook de c1400a.

Wil em op 100w draaien en mocht ik een keer sneller stekken nodig hebben schroef ik em ff naar 200w :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt voor de drivers met externe dim kabel geen extra voeding nodig. Daar staat al 10V op. Je kunt gewoon een standaard potmeter op die draad zetten.

 

Voordeel van de B modellen net draad is dat je ze ook in kan stellen op een gewenst bereik. Bijvoorbeeld 50% tot 100%. Of automatisch laten dimmen met een Arduino.

 

Als je de draad open laat dan krijg je volgens de specs ook tot 6% extra vermogen. Of iets dergelijks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou het armatuur is helemaal klaar hoor :D

Vind het zelf redelijk netjes geworden dus ik ga em zo maar is ophangen.

Foto's volgen zodalijk :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan raad ik een ieder ander aan om ook de c1400a te gebruiken in plaats van de driver die ik heb, de c1400b.

Slechte raad. De "B" kun je van afstand besturen en de "A" niet. Met de Bversies kun je zonop- en ondergang simuleren, wat ik graag zou willen. Stel dat je 40 cobs hebt hangen met een rits drivers en je moet met je schroevendraaiertje allemaal gaan bijdraaien :)

Nee, beter aansturen met Arduino of LOGO, of desnoods alle pots met draden verlengen naar je controlepaneel.

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou hierbij dan de laatste foto's van mijn bouwverslagje.

Het resultaat mag er wezen al zeg ik het zelf haha :D

 

gallery_44791_18926_1532850.jpeg

 

gallery_44791_18926_274126.jpeg

 

gallery_44791_18926_371124.jpeg

 

 

gallery_44791_18926_2310718.jpeg

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha sorry voor mijn laatste (dronken) post :P

 

Is inderdaad voor ieder afhankelijk wat beter is. Ik dacht niet in groot, ook niet met aansturing van arduino waar ik helemaal niet bekend mee ben..

 

@Wietefras, ik heb enkel de potmeter eraan gehad maar daarmee dimde ik veel meer dan 50-100% dat was eerder 25-50%. Verkeerde potmeter? 100k ohm, maar geen multi turn, kan dus maar 3/4 rond.

 

Anyway, uiteindelijk bij een topic beland op riu waar ze extra spanning op de potmeter zetten waardoor je dan wel volledig kan dimmen.

 

@Dries: Nogmaals, echt netjes gemaakt!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtig :)

Kun je voor mij ook even zo iets maken?

Ik wil graag vier lampen van 3x3.

Dimbaar en met de software erbij die ik in mijn LOGO kan laden.

;)

 

Oh ja, vergeten: ik wil geen fans maar waterkoeling. Dan kan ik de warmte ergens anders gebruiken als ik dat zou willen.

Edited by Zwemvis
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind er echt totaal geen warmte vanaf komen maar goed ik heb ze nu dan wel op 100watt draaien in totaal en de arctics op de volle 12v.

Hiervoor hingen er 2 t-neon armaturen van 2x36 watt en van 1 armatuur kwam toch wel een stuk meer warmte af.

 

Ik wil ook nog 2 armaturen maken voor mijn 150x300 tent haha dus dat zullen 2 armaturen van 130x130cm worden :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg mooi, Dries, het zal me benieuwen hoe tevreden je er in de praktijk over bent. :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx man :)

Ik denk dat ik er flink tevreden over zal zijn aangezien ze op 100watt al meer lumen uitstralen dan de 144watt t-neon :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou hierbij dan de laatste foto's van mijn bouwverslagje.

Het resultaat mag er wezen al zeg ik het zelf haha :D

 

gallery_44791_18926_1532850.jpeg

 

gallery_44791_18926_274126.jpeg

 

gallery_44791_18926_371124.jpeg

 

 

gallery_44791_18926_2310718.jpeg

 

 

Ziet eruit als Close Encounters of the Third Kind die laatste foto :D

Edited by konopi

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar wat doen die 3000k 70 cri van citizen op 350ma qua lumen/watt

hoe lager je ze draaid dat scheelt ook weer in heatsinks en fans

mvg bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Citizen COBs zijn vooral een optie als je ze wat harder draait. Hoe minder amperage hoe gunstiger de Cree's worden. Beetje vergelijkbaar met de Bridelux Vero's.

 

Ik heb het tabelletje van de CXB3070 van hierboven even genomen en daar een verglijkbaar Citizen model onder gezet. Dat is dan wel 3000K 70 CRI tegen 3500K van de Cree, maar goed dat is ook het model wat ik persoonlijk zou kopen en Citizen heeft alleen de 4000K als volgende stap en dat lijkt me toch net te blauw.

 

De kolommen zijn weer ingedeeld naar efficienctie. Dus bij gelijke efficientie heb je meer Citizen COBs nodig en op een lagere stroomsterkte dan de Cree's:

gallery_37858_17549_7880.png

 

Ander probleem wat ik altijd heb met die andere merken is dat het allemaal nogal slecht aan sluit op drivers. De CLU046-1212 van hierboven is daar één van de weinig uitzonderingen op. Het is bijna een rechtstreekse kloon van de CXB3070.

 

Doorgaans zijn echter vaak zowel de wattages als de voltages niet handig. Bivoorbeeld ze hebben ook wel een groter model COB dan de CLU046-1212. De CLU046-1812 bijvoorbeeld, maar die draait dan weer op iets van 50V. Dan krijg je er maar 2 op een Meanwell driver in plaats van 4 stuks CXB3070 of 3 stuks CXB3590.

 

Dus je hebt dan meer drivers nodig of je moet ergens drivers zien te vinden die wel goed aansluiten bij deze COBs. Je hebt ook meer COBs nodig om dezelfde hoeveelheid licht te krijgen en daardoor dus ook meer heatsinks.

 

Per saldo hou je dan nog maar heel weinig besparing over. Maar goed, het kan dus wel goedkoper met de Citizen of Nichia leds.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik betaal toch liever wat meer voor de cree cxb3590.

Denk dat ik na de volgende ronde een mooi 1600w of 1800w armatuurtje ga maken :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom is het sinds mijn bouwverslagje zo rustig hier dan? :D

Waar is poldergrower dan?

Ga je geen armatuur meer bouwen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij heeft Poldergrower een ban. Hopelijk tijdelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom is het sinds mijn bouwverslagje zo rustig hier dan? :D

Waar is poldergrower dan?

Ga je geen armatuur meer bouwen?

Zit nog steeds tegen mijn bestelling aan te hikken, 4 x 3590/3500k en driver 1050 MW, maar zag wel dat jij inmiddels bij jerry geslaagd bent toch?

Hoe groot was jouw verpakking?Geen douanekosten toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poldergrower een ban? Hoezo?

 

Edit: ff wat aangepast

Edited by Dries_grower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...