Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

Zo het is weer een tijdje geleden maar we hebben niet stil gezeten. Ik ben me  aan het orienteren om mijn setup uit te breiden, en drop me vraag maar hier. 

Heb een ruimte van 2.60x x4.2 waar ik in de midden van de ruimte sowieso 3 gavita DE hps zal plaatsen. De wanden wil ik opvullen met led. Nu heb ik nog ong 1800W aan led liggen hier (cxb3590,vero29c,citi1825) die sowieso gebruikt gaat worden. Maar ik kom nog 2200W aan led te kort. Ik heb de led scene eigenlijk al een tijdje niet gevold maar lees dat die strips best wel nice zijn, vooral om de wanden mee te vullen. Klinkt  natuurlijk mooi maar werkt dat wel voor zoveel wattage die strips ? Krijg ik dan geen overvloed aan kabels en gepriegel ? 

Ik stuur mij leds nu aan met de controller van deze kerel https://growgreenled.wordpress.com/ hij maakt ze op maat voor mij voor 150€ en dat werkt super. 

De reden voor de Gavita is water airco, een hok vol led icm met een opti is geen goed plan, vocht problemen, airco die maar steeds aan uit gaat, teveel moeten afzuigen,teveel moeten bij verwarmen,  geen stralings warmte etc...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow, 150 euro voor een PWM controllertje? Heeft hij dat eindelijk zover dat het echt werkt ook?

Je hebt met strips niet meer kabels dan met COBs.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik had bij een ronde gepriegel met tijdklokjes enzo waardoor ze in week 7 weer in groei sprongen. Werkt tot nu goed stuur er 8 mee aan. 

Ik had vroeger gelezen dat iemand zijn led aanstuurde met een dimlux controller, maar kan dat nergens meer hier op het forum terug vinden. Weet jij daar meer van @Wietefras ? 

Ik ga eens inlezen op die strips en kom dan terug met vragen :rtfm:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel een beetje sneu dat hij zoveel geld vraagt voor een gecopieerd ontwerp en gecopieerde code. Hij komt ook niet over als iemand die er echt verstand van heeft. Maar goed, als het werkt  dan werkt het :)

Ik heb laatst een klikaanklikuit 0-10V PWM dimmer geprobeerd. Dat ging ook prima. Was 20 euro oid, maar dan heb je ook nog een afstandsbedieining/timer nodig. Met een Arduino maak je zoiets ook simpel, maar daar moet je maar net de zin en tijd voor hebben. Al kun je het ontwerp en de code wel vinden op het internet.

Je kan inderdaad ook die dimlux opticlimate controller gebruiken. Al moet je dan geloof ik wel zorgen dat die niet over de 10V gaat (dus max 100% en niet laten boosten). Plus dat je wellicht nog iets nodig hebt om je drivers in te schakelen. Of heb je soft start drivers? Waarbij de driver in stand-by stand gaat als je ze 0V geeft. De opticlimate gebruikers die ik ken hebben daar speciaal rekening mee gehouden bij de aanschaf van de drivers. Al kun je ook wel weer een relais sturen met die 0-10V uitgang, maar dan moet je alsnog solderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die strips zijn eigenlijk best leuk,  ik heb  een gangpad van 0.6m breed en 4.2 lang die belicht moet worden. die 2 feet strips komen daar goed van pas. Ik ben uit gekomen op https://www.digikey.nl/product-detail/en/samsung-semiconductor-inc/SI-B8V261560WW/1510-2217-ND/6624001

Ze zijn ook een stuk goedkoper als je er 100 afneemt, ik zal er denk ik 80 nodig hebben. ik wil ze per 10 stuks op 1 https://www.koningenhartman.nl/nl/webshop/industrie/industriele-voedingen/ac-dc-led-voedingen/mean-well-led-psu-hlg-320h-48b-ip67-48v-670a-wide-input-with-3-in-1-dimming

De rest van de spullen voor de bouw zijn standaard, voordeel is dat je niet van die zware koelers nodig hebt. Koeling moet ik me niet druk over maken denk ik ? En anders een ventilator die er overheen blaast. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben zelf gegaan voor de strips met dubbele rij leds. Heb je maar de helft nodig en je kan ze er toch al absurd kort op doen ook met half het aantal strips. 

Koop vooral geen drivers bij koning en hartman. Vreselijk bedrijf. Bij TME.eu heb je ze snelelr binnen en geheid goedkoper ook.

Een U-profiel over de hele lengte van de strip is voldoende voor de koeling inderdaad. Dat is dan ook meteen het grootste deel van je frame.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas is de LED ontwikkelingen in de tuinbouw thread op slot anders had ik het daar bij gezet, maar het lijkt erop dat Gavita eindelijk ook led lampen heeft voor de glastuinbouw/binnenteelt.

Zag namelijk wat foto's langs komen van de Gavita Pro 1670e led ml: https://www.rollitup.org/t/gavita-enters-the-led-market.971755/

1288303832_GavitaPro1670eledml_Brochure.jpg.182ed2e7d9c6b7ab0e4a21630f8c3e54.jpg1754336824_GavitaPro1670eledml_Armatuur.jpg.be6ac3a7b7eb45476fa6753c408b4fb7.jpg441725902_GavitaPro1670eledml_Specs.jpg.bea99b3dc777d4e2743a9bbaf1cfa83f.jpg

Kan er verder niets van terug vinden helaas. Prijs zou wel leuk zijn om te weten bijvoorbeeld. Wellicht is het officieel nog niet eens uit ofzo.

Beetje raar formaat/wattage wel, want het formaat is perfect voor een 120x120 tent, maar de hoeveelheid licht is weer veel teveel die 120x120 tent. Het zou ook nog wel redelijk passen in een 150x150, maar daarvoor geeft het armatuur weer net te weinig licht.

Een 450W en 700W versie hadden me dan persoonlijk meer passend geleken. Met  misschien nog een 10% boost functie oid om het gelijk te trekken met de HPS modellen op maximale boost.

Maar, het zal wel meer voor de (wellicht veel grotere) Amerikaanse professionele teelt bedoeld zijn. Blijkbaar ook voor meerlagen teelt, al is dan een gewasafstand van een halve meter weer niet zo handig.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan hun onze tentjes nou boeien maar zeer cool ding :icecool

in een 20meter hoog warehouse is dat geen issue

Edited by HUFFnPUFF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grappig

Voor de glastuinbouw lijkt me dit dan wel weer minder geschikt ivm de schaduw dat zo'n ding zal geven. Dan lijken cobs mij juist veel geschikter.

Wel opvalend ook van die 1.5 ft hoogte, gezien de layout die erg veel weg heeft van een lamp van strips

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@HUFFnPUFF  Nou ja, in de specs noemen ze bij "Application" ook de tenten. Maar zoals ik ook al aangaf, het zal wel niet hun grootste doelgroep zijn.

 

@cannarie  Het probleem zal wel zijn dat het armatuur eigenlijk net te klein is. Voor een stelling van 150cm diep (5ft) dan. Bij 4ft zou je toch verwachten dat de lamp er inderdaad heel dicht op kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reken maar dat die krengen penning 16 gaan kosten helaas.........

Aan de foto's te zien lijkt dit een beetje op een beurspresentatie dus die zullen binnenkort wel in de handel komen.

Edited by CaveDave
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prijs nog niet bekend?Kwam niks tegen op Amerikaanse verkoopsites van Gavita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kreeg via pm een vraag over aantallen COBs en zat te denken hoe ik kan uitleggen hoeveel COBs nou een goed idee is. Als je ziet dat je 3x3 COBs kunt ophangen in een 150x150 tent, waarom dan niet 2x2 in een 100x100. Dan beschijnen de COBs toch ieder hetzelfde oppervlak?

Ik zal beginnen met de wandverliezen. Het is allemaal wat droge stof, maar ik denk dat het wel goed is dat mensen ook snappen wat het voordeel van meerdere lichtpunten is.

Als er animo voor is kan ik ook het onderwerp uniformiteit nog wel beschrijven en misschien vervolgens hoe je op dit moment optimale led armaturen kan bouwen.

Het grootste verlies van licht met leds zit hem in de wandverliezen. Bij HPS heb je ook nog iets van 20% verlies op de reflectorkap, maar met leds gebruik je geen reflectoren dus dan heb je dat verlies niet.

Ik kwam in mijn tent op naar schatting iets van 15% aan wandverliezen met de lamp op 25cm. De wandverliezen nemen lineair toe. Dus als de lamp naar 50cm gaat dan is het verlies 30%.

Ik las op een ander forum dat een enkele COB in een 60x60 tent een umol waarde van 800umol/s/m2 geeft midden onder de spot en 500umol/s/m2 uit het midden. Dus als we een 3x3 matrix maken dan is dat 800 in één vakje recht onder de lamp en 500umol/s/m2 in de 8 vakjes eromheen. Voor een gemiddelde van 530umol/s/m2. Voor een COB die volgens de specs iets van 330umol/s produceert en dus een gemiddelde PPFD van 910umol/s/m2 zou moeten geven over 0,36m2.

Dan ga je dus van 910 naar 530 en voor een verlies van 42%. Koop je een dure en hopelijke efficiente led en dan raak je 42% van je licht kwijt op de wanden. Dat schiet niet op.

Precies hetzelfde zie je met quantum boards. Op ledgardner: https://www.youtube.com/watch?v=KbzTkz4gKzg&t=350s

Een enkel bord in een 60x60 tent moet minimaal op 45cm hangen en zelfs dan is de uniformiteit nog vrij slecht zoals je ziet in die ledgardner matrix op 18 inch. Ik kwam uit de datasheet op een lichtopbrengst van 354 umol/s voor het quantum bord (QB288 v2) op 135W. Voor een theoretisch gemiddelde intenstiteit van 983umol/s/m2 en daar bleef dan ook maar 550umol/s/m2 van over (45% verlies dus). Op basis van een echte matrrix, dus dat is betrouwbaarder dan even twee keer een meting .

Die wandverliezen zijn dus aantoonbaar enorm hoog.

Wat kunnen we daar nou aan doen, nou we kunnen de lamp lager hangen, maar dan belicht de COB ook een kleiner oppervlak. Dus je moet dan ook het aantal lichjtpunten verhogen.

Als je bijvoorbeeld een 2x2 COB armatuur neemt in plaats van een enkele COB (of bord met leds) in het midden van de tent, dan kan het armatuur op de helft van de hoogte hangen. Ieder van de leds hoeft dan namelijk maar een kwart van het oppervlak te bestralen en dat bereik je door de hoogte te halveren.

Halveren van de hoogte geeft dan dus ook maar half de wandverliezen. Dan ga je van ruim 45% wandverlies naar 22,5%. Als je 9 COBs op hangt dan kun je nog een keer 50% besparen op de wandverliezen. Dus dan hou je nog maar 15% wandverlies over.

Het is allemaal relatief. Dus stel je begint met een lamp die 330 umol/s produceert. Als je met een enkele COB 45% verliest dan hou je daar 198umol/s van over, verdeeld over 0,36m2 geeft dan 550umol/s/m2. Als je de lamp half met 4 COBS uitrust en vervolgens half zo hoog hangt en dus 22,5% wandverlies hebt dan hou je van die 330umol/s al 264 umol/s over, verdeelt over 0,36m2 geeft 733umol/s/m2 gemiddeld. Als je nou 9 COBs verdeeld over de ruimte en de lamp nog iets lager hangt, dan hou je na 15% wandverlies nog 281umol/s over voor 779umol/s/m2 gemiddeld.

Dus door 4 COBs te gebruiken ga je van 550umol/s/m2 naar 733umol/s/m2 gemiddeld. Een stijging van 33%! Als je naar 9 COBs gaat is het zelfs 42% (=779/550) meer licht dan met een enkele COB/bord.


Daarom dus nooit enkele COBs ophangen in een tent. Ook niet een enkel bord met leds dicht op elkaar. Zoals een quantum board of een armatuur waar de COBs dicht op elkaar gemonteerd zitten. Dat geeft namelijk precies hetzelfde probleem. Ook die chinese armaturen waar ze meerdere COBs in een kleine ruimte proppen zijn daardoor geen goed idee.

Je kunt veel beter de lichtpunten evenredig verdelen over de ruimte. Dat geeft een veel uniformere lichtverdeling waardoor het armatuur lager kan, dat geeft minder wandverliezen, waardoor je dus veel meer van het licht daadwerkelijk op de planten krijgt.

2x2 COBs is op zich prima nog te doen, maar als het kan is 3x3 net wat beter. Als je naar 4x4 gaat is het voordeel al vrij klein geworden en dan moet de lamp ook wel extreem dicht op de planten hangen (iets van 11cm) en dat is ook ondoenlijk. Danhang je de lamp al snel hoger en dan had je net zo goed 3x3 kunnen doen.


Overigens schaalt dit ook op. In een grotere tent heb je relatief minder wandverliezen per kweekoppervlak. Reken maar uit, je hebt minder wandoppervlak op een grotere tent. In een grotere tent komen de COBs wat hoger te hangen, maar doordat je relatief minder wandoppervlak hebt heb je dan relatief ook minder verliezen.

Dus of je 9 COBs in een 150x150, 100x100 of 60x60 hangt, het geeft uiteindelijk relatief dezelfde verliezen. Als je de lamp hoogte maar correct aanpast aan de maat van de tent. Dus in een 150x150 is dat anderhalf keer zo hoog als in een 100x100 tent.

  • Like 4
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tegelijkertijd een mooi pleidooi dit om (vooral) in een kleinere ruimte voor strips te gaan Ipv cobs, zou ik zeggen ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ik 64 pagina's doorgeworsteld met het idee dat ik voor cobs ga gaan. En dan droppen jullie zo'n bombshell dat het in kleine ruimtes misschien wel beter is om te werken met led strips. 

Ik had zelfs al een setje cobs uitgezocht als vervanging van mijn (defecte?) 600W hps. Maar nu weet ik niet goed meer wat ik zou kiezen. Mijn tentje is 120x120 en ik wil graag dezelfde hoeveelheid (of een beetje meer) licht als nu.

cxb3590 of cxb3070 (9 x cobs, Meanwell HLG-480H, serie)

Cree J series (16 x 56 cm led strips, Meanwell HLG-480H, parallel)

Of misschien iets compleet anders? De webshops van kingbright en cutter zijn nu niet bepaald een voorbeeld van overzichtelijkheid.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

9 COBs is inderdaad ook een prima oplossing, maar met die strips is het wat eenvoudiger om een frame te bouwen en het licht wordt er nog net iets mooier mee verdeeld.

Die strips schroef je op een alu U profiel en dan de profielen onderling verbinden. Heb je geen extra koelelementen of koelfans nodig. Al gebruik ik wel circulatiefans om de warmte nog een beetje rond te blazen anders wordt het snel te koud in het hok.

Die Cree strips van Cutter zien er zo op het eerste gezicht wel goed uit. Setje helemaal bij elkaar is wellicht ook wel eenvoudiger.  Alternatief zijn bijvoorbeeld de 112cm lange Samsung F-series Gen 3 strips.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op dit moment lijken de 112 cm F-serie Gen3 strips idd meest ideaal op dat oppervlak, dat zou ook mijn keuze geweest zijn. Dubbele rij leds dus dat vult lekker snel met licht. Ik zit zelf nog met COBS van 2 jaar terug, de cxb3590, nog steeds zeer tevreden over maar strips hebben gewoon een nóg veel uniformere footprint en kunnen lager op het gewas, minder last van hotspots, efficienter én geen heatsinks meer nodig, wat het bouwen ervan zeer eenvoudig maakt wat Wietefras al aangaf. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vooral het frame bouwen aspect van strips spreekt me aan, gemakkelijker is beter. Een door een ander op maat gezaagd U profiel bestellen moet wel lukken. 

Heb ik het goed dat die F series van 112cm +-100W per stuk (46V*2.24A) zijn en €43 kosten bij digikey? 4 of 6 van deze strips zijn al wat alu profielen minder dan die 16 strips bij het cree setje. De cobs waar dit topic mee gestart is kunnen ook op 100W draaien maar zijn dan niet meer efficiënter dan hps, daarom draaien velen deze op 1400mA (+-50W). Ik zou denken dat een vergelijkbaar principe ook van toepassing is op led strips. Is die F series ook dimbaar door de stroom te beperken, en waar ligt dan ergens de sweet spot ivm efficiency per €? 

  • 46V * 2.24A = 103W * 4 = 412W
  • 46V * 1.75A = 80W * 6 = 483W
  • 46V * 1.4A =  65W * 8 = 512W of 65W * 6 = 386W
  • 46V * 1.12A = 51.5W * 8  = 412 of 51.5 * 10 = 515W

Op basis van argumenten eerder in dit topic zou ik waarschijnlijk kiezen voor 6 strips met 2 drivers van 250W met 1750mA fixed current. (Als die dingen bestaan tenminste)

edit: HLG-240H-C1750B, De B versie is diegene die je nog kan dimmen met een externe pot meter of 10V PWM sturing.

Edited by denBoom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...